Toon posts:

[ADSL] Twee routers > gekoppeld netwerk prob.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Of het mogelijk is, komen we wel achter.

Situatie: Twee routers.

Router I (4 ports, max 8192 / 1024 kbs):
* Direct gekoppeld aan de ADSL (8 mbit)voorziening.
* Twee draadjes naar boven, één voor Router II en één voor PC I [Win2K].
* Draadje naar PC II [Win98], beneden.
* Draaiend op DHCP, range 10.0.0.x / 255.0.0.0.

Router II (4 ports / 1 wan, max 6xxx / onbekend kbs):
* Draadje naar PC III [WinME].
* Draadje naar PC I [Win2K] (voor direct beheer).
* Draadje naar Netwerkprinter.
* Draadje naar hub.
* Draaiend op DHCP, range 192.168.1.x / 255.0.0.0.
* Firewall uitgeschakeld.

Via beide routers is internet mogelijk, zonder enig probleem.
Echter, via Router I, is de netwerkprinter niet bereikbaar cq. te pingen.
Tevens is Router II vanaf Router I, niet te pingen.

Hoe is het eventueel wel mogelijk om de shares te benaderen welke op een andere router zitten en hoe de netwerkprinter te benaderen?

Heb overigens gepoogd om de ranges gelijk te trekken, Router II vond dat kennelijk geen strak plan en ging over de rooie.

Iemand een idee?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja hoor niet de wan poort gebruiken, niks geen configuratie instellen

maar gewoon 2e router als een ordinare switch gebruiken en router1 lan kant in router 2 lan kant prikken (crosslink) . klaar

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 09-11-2003 22:10 ]

Iperf

Verwijderd

De bovenstaande oplossing is het makkelijkst. Daarnaast heb je wellicht toch de optie de IP-adressering gelijk te trekken en je router in te stellen als bridge. Raadpleeg hiervoor de handleiding of loop de advanced-configuration even door :)

Verwijderd

Wat betekent de term Bridge? Ik heb een vermoeden:

Ik wil bereiken dat router1 dan verder gaat met (d.m.v. DHCP IP nummers uit te delen via Router2).

Klopt het dat je dan voor Router2 een ip-adres moet intypen (for management purpose)? Ik wil proberen 192.168.1.1 en subnetmask 255.255.255.0

Verwijderd

Dan moet je op Router2 inloggen en proberen deze als bridge (brug dus, verbinden van twee interfaces zonder routing toe te passen) in te stellen. Geen garanties echter dat deze dit kan.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mijn excuses voor deze kick... Maar ik loop tegen hetzelfde probleem aan... Ik heb een sitecom 201 router voor mijn netwerkverbinding met het internet... en daaraan heb ik een wireless router, ook van sitecom... Werkt allemaal prima, net zoals bij de TS, alleen dus van het ene naar het andere netwerk wil het niet lukken...
Nu heb ik sitecom gemaild, en die zeiden dat ik de lan poort van de ene router met een lan poort van de andere router moest verbinden. Maar ze hebben het niet gehad over cross of straight... En nu zie ik hier dat er een cross tussen moet? Wat moet ik nu gebruiken...
Overigens heb ik op de ene router (met draad) ook een uplink poort zitten... kan die mij nog verder helpen (uplink naar wan?) of niet?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een uplink poort doet een cross voor je

dus een straight in een uplink = cross in een gewone poort

maarrrrrrrr......... als je even de moeite had genomen om de FAQ Network Troubleshooting door te nemen had je dit wel kunnen vinden

Iperf

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jah, dat kende ik al ;) Maar omdat ik het een rare combinatie vond om iets van lan naar lan te verbinden, vroeg ik het toch maar even...
Heb het ondertussen geprobeerd, en werkt als een tiet (van Lan naar Lan), afgezien van dat ik nu niet meer bij het configuratiepanel van m'n draadloos router kan.. maar daar moet ik dan nog maar even achteraan...
Pagina: 1