Win2k, games crashen

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

• joffri
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04-2024
ok, eerst even specs

aopen h700black 400w
asus a7v600 (bios ....6)
athlon xp 2800+ (@2078mhz)
2x geil geheugen (2x512mb 400 mhz ddr)
radeon 9600 pro 128 mb
2x maxtor 120 gb 7200rpm 8 mb chache per schijf SATA RAID 0
en verder zit er nog nix in behalve een cdrom en floppiedrijf.

os win2k sp4
videocard driver: reeds 5 verschillende geprobeerd oa ati off. en catalyst recente drivers + versie van de fabrikant van het kaartje.
via driver 4.48
dx 9 (ook 8 en 8.1 geprobeerd)

Goed het vervelende is dat hij tijdens spellen plotseling uit het spel klapt. Dit levert geen bsod op maar het spel wordt gewoon afgesloten. in het logboek staat dan een gebeurtenis met een kruisje ervoor. als ik naar de details vraag krijg ik iets als dit:

gebeurtenis (0) server beschikt mogelijk niet over de benodigde dll (?) voor meer informatie zie (6) (of soms (7))

ik heb al heel wat geprobeerd tips? suggesties ? vragen ?

bijvoorbaat dank, ik sta op het punt om de bende terug te sturen, maar ik kom er dus maar niet achter waar het probleem precies zit....

groeten,

joffri

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

ik heb al heel wat geprobeerd
Heb je ook in de FAQ en het beleid van dit subforum gekeken :?
tips? suggesties ? vragen ?
Die staan in de troubleshooter die je dus via FAQ/beleid kunt vinden:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

• joffri
ok,

temp settings etc allemaal binnen de normen, alle onderdelen zijn nieuw en functioneren onder bijna alle omstandigheden normaal en optimaal. bijvoorbeeld de 3dmark loopt soepel en snel, maar sommige spellen crashen (lees: worden afgesloten) en ik kom terug in windows.

De componenten zijn idd niet getest in een ander systeem, maar het vervelende is dat ik geen id heb welk(e) component(en) nou eigenlijk precies die shutdowns veroorzaakt. Windows 2000 beheer functies geven me verder geen info waar i verder op kan zoeken.

Ik hoop dus eigenlijk dat er iemand tegen hetzelfde problem is opgelopen en bereid is zijn ervaringen met me te delen of dat iemand bij het lezen het gevoel krijgt dat hij weet waar het probleem zich ongeveer zou moeten bevinden zodat ik iets gerichter kan zoeken, omdat zoals eerder reeds opgemerkt mijn sysyteem minimaal is ingericht en ik desondanks een foutmelding krijg die niet direct een harware of software probleem lijkt aan te wijzen.

Dus RTFM => gedaan
FAQ ! => allemaal gezien

als je me niet kan/wil helpen doe het dan niet maar vermoei me niet met bovenstaande uitspraken als je gewoon iets wil posten zonder dat je iets nuttigs te melden hebt. Admin of niet.

anyway ik heb deze hardware nu 10 dagen in huis en ik zie het licht aan het eind van de tunnel niet meer. excuse me for asking.

:'(

• PcDealer
  • Laatst online: 06-08 18:05

PcDealer

HP ftw \o/

joffri schreef op 09 november 2003 @ 21:13:

De componenten zijn idd niet getest in een ander systeem, maar het vervelende is dat ik geen id heb welk(e) component(en) nou eigenlijk precies die shutdowns veroorzaakt. Windows 2000 beheer functies geven me verder geen info waar i verder op kan zoeken.
Dus RTFM => gedaan
FAQ ! => allemaal gezien

als je me niet kan/wil helpen doe het dan niet maar vermoei me niet met bovenstaande uitspraken als je gewoon iets wil posten zonder dat je iets nuttigs te melden hebt. Admin of niet.
Nou nou, rustig maar (zie ook de FAQ). Als je zijn andere replies ziet, weet je dat BalusC altijd erg behulpzaam is.

Probeer eens alle onnodige kaarten e.d. weg te laten en opnieuw te starten.

[ Voor 7% gewijzigd door PcDealer op 09-11-2003 21:43 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• ruud2all
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-08 22:46
Probeer eens je geheugen timings in de bios te veranderen....
mag misschien iets sneller staan.... (of juist langzamer)

Het blijft proberen, ik had deze problemen ook in het begin... geheugen van 3T naar 2T en alles opgelost...

• joffri
ehm timings zijn nu "set by spd" (2t)

lager kan volgens mij niet (correct me if i'm wrong)
ik ga als ik zo thuis ben even proberen of op 3t helpt.

het systeem is nu echt minimaal gevuld. mobo, hd, cd, fd en video.

het gekke is dat een divx-je draaien prima gaat, of mp3 encoden, burn in tests etc etc loopt allemaal super. maar ik ga die geheugen timing is aanpakken... eens zien wat 'r beurt.

thnx daar had ik nog niet aan gedacht.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt dus ook teruggeklokt naar bijv. FSB@133 en dat loste het probleem niet op :?
En memtest86 bijvoorbeeld gaf ook geen uitsluitsel :?
:/
joffri schreef op 09 november 2003 @ 21:59:

Lager = sneller = meer kans op crashes wanneer je brak/el-cheapo/slecht geheugen hebt. Dus het hoger zetten moet je vooral proberen :)
Vind je het erg als ik zeg dat dit ook gewoon in de troubleshooter staat?

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 10-11-2003 08:26 ]

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Waar niemand stil bij lijkt te staan is het simpele feit dat Windows 2000 primair bedoeld is voor gebruik in kantoor omgevingen en niet om te gamen.
Ondersteuning voor spelletjes is en blijf dan ook niet bepaald heel erg ideaal.
Daarnaast stoelt 2000 nogal zwaar op NT, ook hieraan kun je herkennen dat-ie slechts bedoeld is voor kantoor applicaties.
Geheugen timing heeft er m.i. niet alles mee te maken en een burn out test gaat goed, dus is er weinig mis met je PC. Maar je OC ten spijt zal ik deze instellingen terugzetten naar de default en dan nog eens proberen.

Wil je spelletjes doen, dan maar Win9x/XP installeren.

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Nulnulnix schreef op 10 november 2003 @ 08:37:
Waar niemand stil bij lijkt te staan is het simpele feit dat Windows 2000 primair bedoeld is voor gebruik in kantoor omgevingen en niet om te gamen.
Daarnaast stoelt 2000 nogal zwaar op NT, ook hieraan kun je herkennen dat-ie slechts bedoeld is voor kantoor applicaties.
Geheugen timing heeft er m.i. niet alles mee te maken en een burn out test gaat goed, dus is er weinig mis met je PC. Maar je OC ten spijt zal ik deze instellingen terugzetten naar de default en dan nog eens proberen.

Hmz als dit het probleem was had het wel in de faq gestaan denk ik. Voor de duidelijkheid je kan prima gamen op W2K. :*)

Het lijkt mij ook meer een "overclock probleem" of verkeerde mem timing

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 09:33 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, Win2K kan in principe relatief veel games hebben. Het zou wel handig zijn als de topicstarter vermeldt om wat voor games het gaat en of het zich bij álle games voordoet. Het beste is om een scala games te proberen van de prehistorie tot vandaag :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

(ik ga hiermee offtopic.)
- Je helpt de TS hiermee niet. maar ik ook niet. 8-)
- XP steunt net zoveel op NT als nt2000.
- XP is zelfs zwaarder dan NT2000 dus misschien zelfs minder geschikt voor spelltjes.
-Windows 2000 is niet in een "HOME"editie= Home prijs te krijgen en daardoor wellicht minder geschikt als home machine.
-Je argument gaat wellicht wel op voor de 2003 server, die moet je wel instellen voordat hij "geschikt" is voor spelletjes.

(ontopic:)
-Dat event, wat is de "source" daarvan(zie je in eventvwr) ? Service Control Manager? of een bepaalde service (dat helpt misschien wel in het zoeken)

[ Voor 11% gewijzigd door leuk_he op 10-11-2003 09:45 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
doe eens dit:
->start->uitvoeren-> type in: 'dxdiag' en kijk eens bij files ofzo, of er errors tussen staan!?

gezien je missing dll, kan het zijn dat je effe dx9b opnieuw moet installeren?

• PcDealer
  • Laatst online: 06-08 18:05

PcDealer

HP ftw \o/

joffri schreef op 09 november 2003 @ 21:59:

het systeem is nu echt minimaal gevuld. mobo, hd, cd, fd en video.

het gekke is dat een divx-je draaien prima gaat, of mp3 encoden, burn in tests etc etc loopt allemaal super. maar ik ga die geheugen timing is aanpakken... eens zien wat 'r beurt.

Die zou ik altijd gebruiken om problemen te voorkomen. De BIOS neemt dan de geheugentimings over zoals ze door de geheugenfabrikant in de module heeft ingebakken. Dit zijn dus automatisch altijd de juiste.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Twarp
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Wat mij ook belangrijk lijkt om te weten is om welke spellen het gaat, ik heb bijvoorbeeld spellen die beslist niet op een NT omgeving draaien zelfs niet op XP.

en
leuk_he schreef op 10 november 2003 @ 09:42:
[...]

(ik ga hiermee offtopic.)
- Je helpt de TS hiermee niet. maar ik ook niet. 8-)
- XP steunt net zoveel op NT als nt2000.
- XP is zelfs zwaarder dan NT2000 dus misschien zelfs minder geschikt voor spelltjes.
-Windows 2000 is niet in een "HOME"editie= Home prijs te krijgen en daardoor wellicht minder geschikt als home machine.
-Je argument gaat wellicht wel op voor de 2003 server, die moet je wel instellen voordat hij "geschikt" is voor spelletjes.

(ontopic:)
-Dat event, wat is de "source" daarvan(zie je in eventvwr) ? Service Control Manager? of een bepaalde service (dat helpt misschien wel in het zoeken)
Beetje kip en het ei verhaal. Tegenwoordig mag je verwachten van spellen dat ze ook voor een NT omgeving geschikt zijn. Vroeger was dat niet zo en had ondermeer te maken met de plaatsing van bestanden en de toegang tot de hardware. Met de huidige snelle machine's en PNP is dat eigenlijk verholpen. NT is altijd geschikt geweest voor spellen, zolang ze maar geschreven waren op die manier zo dat NT ermee om kon gaan. En ik geloof dat dat ook geldt voor andere OS'sen.

[ Voor 23% gewijzigd door Twarp op 10-11-2003 11:48 ]

Meh ...

• joffri
ok jongens,

ben weer eens een weekje aan het werk geweest. Alternate dacht na alle info die ik heb gestuurd aan hen dat mijn moederbord kuurtjes heeft. Echter ik ben daar nog altijd niet van overtuigd, dus om nu de hele bende uit elkaar te trekken...

ik heb e.e.a. ter harte genomen en heb hier de antwoorden:

1. Systeem is niet ge-oc-ed. (kloksnelheid staat er juist bij om dat aan te tonen. onterpretatiefoutje)

2. Spellen met kuren: halo, quake3, mohaa, div. rts-en. Allemaal hebben ze het probleem, alleen de duur waarop het fout gaat verschilt. Maar ook per spel gaat het de ene keer 30 seconden en de andere keer 30 minuten goed.

3. DX diag ziet er keurig gezond uit.

4. Net als vele anderen heb ik inderdaad tot nog toe altijd zeer goede "game" ervaringen met win2k. Zeker gezien de combinatie met de superieure ip/tcp configuratie. (overigens ben ik best bereid over te stappen op winxp als iemand me zou vertellen dat hij/zij met hetzelfde probleem een oplossing vond in dat os.

Het grappige is dus dat ik nog nooit een BSOD heb gehad met mijn sysyteem. Op dit moment is de uptime inmiddels 13 dagen. Ik hoopte dat er misschien meer mensen tegen hetzelfde waren aangelopen. Misschien dat een nieuwe driver van mb of vidcard of soundcard me ooit uitkomst zal bieden, maar misschien dat er iemand ergens iets gelezen/gehoord heeft over de kt600 chipset i.c.m. de rest....

overigens heb ik inmiddels mijn DXR3 kaart erin gezet en nog een paar extra ide hd'tjes die ik nog had liggen. tv aangesloten etc etc divx gaat prima op tv, 2 displays ook. maar opengl........

anyway...

8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

ik weet het niet meer.

en BalusC, dit is echt niet het eerste systeempje dat ik in elkaar geknutseld heb, als je hier veel verstand van hebt ben ik bereid om van alles te proberen.
Dat bedoelde ik met vragen? suggesties etc etc..

Groeten,

Joffri

• Twarp

Twarp

just grin...

Toch lijkt het mij een geheugen probleem, test het eens met MEMTEST dan kan je dat uitsluiten.

Meh ...

• joffri
helaas memtest vind alles prachtig.

ik las net wel dat er een bios update was voor instabiliteit van de a7v600 met 400 mhz ddr van kinston en kingmax.. gebruikt GEIL soms stiekem ook die chippies ??

• Twarp

Twarp

just grin...

Zou kunnen zoek het eens op zou ik zo zeggen, post in ieder geval even wat er op jou chippies staat kan je het online vergelijken.

Meh ...

• joffri
YES !!!

ik ben er eindelijk uit.

Voor iedereen die een RADEON 9600 PRO gebruikt.....

Zet hem op maximaal agp X4.

probleem opgelost.

eindelijk stabiel. nu kunnen we overclocken. ;)

bedankt voor de moeite !!!

Verwijderd

:) Hallo ik heb ook een DXR3 kaart .
Had ik het goed begrepen dat jullie divx kunnen kijken via deze kaart, zo ja hoe kan ik dat bij mij voor elkaar krijgen.

Gr kiams

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Post eens een nieuw topic. Jouw vraag gaat namelijk over compleet iets anders dan waar de topicstarter mee zat. Dit valt onder topickaping en dat is niet zo netjes. Ook is het omhoogkicken van oude topics alleen maar storend. Dat kan tot reacties leiden die helemaal niet nodig zijn.

Kijk eens rond in de probleem-gerelateerde subfora Videoplanken & Beeldkanonnen en Audio, Video & HiFi Forum, neem de FAQ's aldaar door en open eventueel een nieuw topic. Maar besteed wel aandacht aan je topicstart, zie ook het forumgedrag gedeelte van de [faq]registratievoorwaarden[/] B)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.