Toon posts:

[Oude tijden]P200 Laptop, (hoe) werkt het socket?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een redelijk oude laptop, tot een paar maanden geleden werkte 'ie nog en je kon er nog best wat dingen mee doen.

Afijn, ding is op een gegeven moment gestopt te werken. Typisch geval van 'er gaan alleen twee led's aan en verder doet 'ie niks'. Beeld gaat niet aan, ding start niet op. Nou, dat moet de processor of het mobo of het geheugen zijn, dacht ik, dus ik heb dat ding opengetrokken:

Afbeeldingslocatie: http://ppcupgrade.web1000.com/laptop800600.jpg

Linksboven zie je de processor socket, rechts ligt de CPU + koelblok. Het gaat hier om een Pentium 200 MMX 2.8 Volt. Nu zien de oplettende kijkers waarschijnlijk de 4 schroefgaten op blok en socket, daarmee zit de processor vast. Alleen daarmee zit de processor vast :(

Op de foto is het niet goed te zien, maar op de beide witte uitstekels van het socket tussen de twee schroefgaten aan elke kant, staat een opschrift. Rechts, met het rode streepje erop, staat, en ik citeer :) , "SKT CLOSE", links "SKT OPEN". Daarmee doe de socket open en dicht, zou je denken. Maar nee, er is geen beweging in de krijgen.

De proc ligt er gewoon 'los' in (alleen dus die schroeven) en word dus ook niet warm als ik em erin doe en het ding aan zet. De cpu werkt, ik heb em met een normaal mobo getest.

Dus, weet iemand of die socket dicht kan/moet?

PS De foto is niet zo duidelijk, maar de pin-gaatjes op de socket zijn niet rond, zoals normaal, maar meer langwerpige openingen van 1x2 mm

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Kruisje

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:58

JWO

je hebt hier een laptop van het merk clevo, in nederland tegenwoordig verkocht onder de naam promedion,

de socket werkt simpel als je weet hoe die werkt :)

hoe dan ?

nou je zet de cpu in de socket, je pakt een platte schroeven draaier. die zet je met de punt naar beneden in zo'n "gaatje" (in het midden) naast de socket.

nu beweeg je de boven kant van de schroevendraaier in de richting van de cpu, en voila, je drukt met de schroevendraaier de cpu naar links (of rechts dat zie ik niet op de foto) en die zit klem :)

de socket hoeft dus niet te bewegen !! je moet de cpu schuiven in de socket..

[ Voor 16% gewijzigd door JWO op 09-11-2003 19:46 ]

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Als er geen zif-handle of schroefje in zit is het gewoon een klassiek voetje

Hoewel, het kan ook zijn dat je dmv een schroevedraaier het voetje iets kan schuiven. Zeker als e processor eruit is kun je dat makkelijk voelen... (speling)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:38

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Op een normale socket zijn er 2 'plaatjes' die over elkaar heen schuiven om de cpu te klemmen. Het lijkt wel of het bovenste plaatje niet aanwezig is?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:58

JWO

Prutz0r schreef op 09 november 2003 @ 19:48:
Op een normale socket zijn er 2 'plaatjes' die over elkaar heen schuiven om de cpu te klemmen. Het lijkt wel of het bovenste plaatje niet aanwezig is?
klopt dat bovenste plaatje zorgt er dus voor dat de cpu verschuift en daardoor klem komt te zitten in het onderste deel.
Dit doe je dus nu met je schroevendraaier

Verwijderd

Topicstarter
JWO schreef op 09 november 2003 @ 19:43:
je hebt hier een laptop van het merk clevo, in nederland tegenwoordig verkocht onder de naam promedion,
Interessant, hij staat op merknaam van Advance maar is als zodanig nergens te vinden, op internet of op de site van Advance. Wel een uiterst krachtige machine moet ik zeggen; 80 mb RAM (weet niet wat de oorspronkelijke hoeveelheid was, heb 'em tweedehands), MMX, FDD en CD-ROM intern, 13,3" TFT , en dat allemaal voor 300 euro gekocht. Ik hoop dat 'ie nu weer werkt.
nou je zet de cpu in de socket, je pakt een platte schroeven draaier. die zet je met de punt naar beneden in zo'n "gaatje" (in het midden) naast de socket.

nu beweeg je de boven kant van de schroevendraaier in de richting van de cpu, en voila, je drukt met de schroevendraaier de cpu naar links (of rechts dat zie ik niet op de foto) en die zit klem :)
Ah, bedankt, hij zit vast! Het was, zeker nu ik het achteraf bekijk, vrij duidelijk (SocKeT open en close), maar toch, ik neem liever geen risico's met een processor/mobo, daarvoor heb ik in het verleden genoeg naar de sloop geholpen :7

JA!!! Hij werkt!! 8)

JWO, moge Bog je in het paradijs 56 welwillende papegaaien toestoeren, om je hulpvaardigheid te eren!!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 17:39 ]

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:06
en namens de medebezitter van deze laptop ook erg bedankt _/-\o_

The Absence of a Safe Haven Constitutes the Reign of Terror

Pagina: 1