Toon posts:

kabelinternet delen op speciale manier

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga mijn @home abonnement delen met diverse bovenburen.
Maar in tegenstelling tot mijn buren maak ik gebruik van sommige sharingsprogramma's zoals soulseek, welke problemen geven als je via een router met internet verbonden bent.
Komt geloof ik omdat er een soort firewall in een router zit. Daarom wil ik het internetsignaal dat uit de modem komt al naar mezelf splitsen VOOR het de router ingaat en vertakt wordt naar de anderen. Zodat ikzelf dus als het ware een 'zuiver' internetsignaal heb dat rechtstreeks uit de modem komt, en mijn buren via een router met op internet verdeeld zitten. Zoiets dus:

.............MODEM
...................|
...................|
................../\
................./..\
................/....\
...[mijn PC]........\
........................\
.........................\
....................[router]
.........................|
......................../|\
......................./.|.\
....................../..|...\
...................../...|....\
..................../....|.....\
.............[pc2].....|....[pc4]
......................[pc3]

(let niet op die puntjes)

Kan dat?
Zo ja wat voor capriolen moet ik precies uithalen vvanaf de moden en wat voor kabels moet ik overal gebruiken? (crossed utp of rechte utp)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lijkt me meer een kwestie van gewoon aansluiten en de router goed instellen dan van het maken van een exotische netwerktopologie

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

router kopen met dmz, en je eigen pc in de dmz zetten? Dan worden automatisch alle poorten doorgemapt naar jou pc.

If you choose to criticise you choose your enemies

Verwijderd

Topicstarter
->Eagle
als je zou willen vertellen hoe ik dan een router om zijn eigen ingebouwde fireschield kan leiden ben je de beste.

wat voor instellingen bedoel je, en hoe kun je die (softwarematig) geven?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2003 17:03 ]

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
bij @home heb je maar één ip dus als je meerdere pc's wil gebruiken heb je meerdere @home gebruikersnamen.

Zoek gewoon de poorten op van die proggies en forward die naar je eigen pc => dus wat the eagle zegt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dan moet je echt 2 ip adresjes hebben . 1 voor je pc 1 voor je router

als je alles standard achter de router zet kun je je eigen pc in de dmz zetten dan komt al het niet gemapte internet verkeer bij jouw terecht
lijk mij het eenvoudigst

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 09-11-2003 17:01 ]

Iperf

Verwijderd

The_Eagle schreef op 09 november 2003 @ 16:56:
Lijkt me meer een kwestie van gewoon aansluiten en de router goed instellen dan van het maken van een exotische netwerktopologie
Dat is een feit. Maar de TS kan ook gewoon splittertje kopen :)

Dus klaar :+

Verwijderd

Topicstarter
-> Emmeau

wat is een dmz ?

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-07 00:42

RSpliet

*blink*

n splittertje? zodat als er een request word gedaan er niet bekend is of die naar de pc of de router moet gaan? zodat een kabelmodem op 1 utp kabel 2 ip's moet toewijzen, en 2 verschillende (mayb. door elkaar lopende) verbindingen moet hanteren. Daar zijn dus die routers voor, die houden het als 1 geheel en controleren of alles goed gaat ;).

TS: dmz is een demilitarized zone, een 'zone' waarbij geen poortskes word gebrokkeerd onderling etc.

[ Voor 14% gewijzigd door RSpliet op 09-11-2003 17:04 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• jevn
  • Niet online
Ikdenkweldat, welkom op GOT.

Als je de search gebruikt kan je oa dit topic vinden (temren: @home internet delen)

[rml][ @home] Meerdere systemen aansluiten[/rml]

Wat ook wel handig om te lezen is deze:

Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

dmz = demilitarized zone

normaal is dit het segment tussen 2 firewalls waar bijvoorbeeld een webserver staat

<internet>--<firewall 1>---dmz (webserver)----<firewall 2>----<bedrijfsnetwerk.

met dmz op routers zoals bijv mijn linksys befsx41 betekend het dat al het verkeer automatisch doorgemapt wordt naar een bepaalde host in het netwerk.
Hiermee wordt de firewall functie van je router dan eigenlijk uitgezet, en is het weer alsof je pc direct aan het internet hangt (wel met een 192.168.0.x adres, maar de router regelt dat wel voor je)

If you choose to criticise you choose your enemies

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier ook eens gelezen dat je van de 8 draadjes van een utp-kabel op duistere manier kunt splitsen in 2x4

maar ik weet niet wat er gebeurt als je een netwerkkabel met slechts 4 draadjes in een router stopt

Verwijderd

De reden waarom de computers achter een router geen inkomende connecties kunnen accepteren is dat de router niet weet welke computer de inkomende connecties afhandeld. Bij sommige (alle?) routers kan je dat echter instellen, dus dan zet je dat op het IP van jouw PC en dan heb je nergens meer last van.

Verwijderd

S3v3n_0f_n1n3 schreef op 09 november 2003 @ 17:04:
n splittertje? zodat als er een request word gedaan er niet bekend is of die naar de pc of de router moet gaan? zodat een kabelmodem op 1 utp kabel 2 ip's moet toewijzen, en 2 verschillende (mayb. door elkaar lopende) verbindingen moet hanteren. Daar zijn dus die routers voor, die houden het als 1 geheel en controleren of alles goed gaat ;).

TS: dmz is een demilitarized zone, een 'zone' waarbij geen poortskes word gebrokkeerd onderling etc.
Ja, sorry! Kom nu tot de conclusie dat ik teveel in telefoonstekkers en bekabeling zat te denken :)

Dus nee, goede router config maken et voilá :)

:+

Verwijderd

Topicstarter
jevn, weet ik, ik heb ook al gespit, maar omdat ik een geval heb wat ik nog niet tegen ben gekomen heb ik dit topic geplaatst

• Kippenijzer
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Tja, zoals men al aangeeft zal alles toch door de router moeten, omdat je geen 2e ip adres voor @home hebt. Je kunt natuurlijk even het probleem voorleggen aan Support@home, misschien willen ze je dan een 2e IP geven en kun je inderdaad voor jezelf het 2e ip gebruiken.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
BCvR schreef op 09 november 2003 @ 17:16:
Ben blij dat ik niet een van je bovenburen ben.
Hoezo dat? Dit slaat echt nergens op?
Als hij toch leuk p2p software wilt draaien, en de bovenburen willen een beetje internetten enzo lukt dat echt wel hoor :D Desnoods capt hij op elke pc de upload & download met netlimiter :)

Verder idd.. gewoon alles aan een router hangen en je eigen pc in dmz plaatsen (dan wél een software vuurmuur op je dmz pc installeren hè... want met dmz geen firewall van je router!!)

succes!!!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

denk dat DMZ een beetje overkill is hierzo.
En verder @ikdenkweldat: de instellingen verschillen per router, hangt ook af van je router of iets mogelijk is of niet. Lees de faq met het poortmappingsverhaal eens, en post eens welke router je hebt

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog geen router, maar sta op het punt een aan te schaffen
daarom wil ik graag het geschiktste type hiervoor hebben

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-07 00:42

RSpliet

*blink*

TS: bij de meeste routers(tegenwoordig alle neem ik aan) zit een configuratiepaneel die je dmv je brouwser kan benaderen. Daar kan je oa. instellen welke poort naar welke computer op het netwerk redirect. Zo kan jij als je bijv naar poort 1214 wilt luisteren, je router zo instellen dat op de router poort 1214 open word gegooit, en redirect naar jou pc(dmv het netwerk IP). Zo lijkt het voor P2P applicaties net alsof jij direct aan t internet zit, en er geen router tussen zit, en omdat de router weet waar de data heen moet, kan er weinig mis gaan ;).

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

The_Eagle schreef op 09 november 2003 @ 17:25:
denk dat DMZ een beetje overkill is hierzo.
En verder @ikdenkweldat: de instellingen verschillen per router, hangt ook af van je router of iets mogelijk is of niet. Lees de faq met het poortmappingsverhaal eens, en post eens welke router je hebt
ik denk dat je de term dmz overschat

op een standaard elcheapo router is het niks anders dan een standaard bestemming voor verkeer wat aankomt op een niet gemapte poort

Iperf

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
IMO is de Draytek Vigor 2200E uitermate geschikt voor p2p verkeer (kan heel veel connecties tegelijk aan :P) En is niet gek duur (107 euro bij informatique)

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:09
als je dit een jaar of 3 terug had bedacht had je hetzelfde kunnen flikken als ik :P
namelijk:

........modem
...........|.....
.........hub..
......../......\
mijn pc..... router
............../.....|......\
...........pc1..pc2...pc3

*snap je t nog? :+ *

mijn pc heeft compnaam-a, en de router compnaam-b.. dus beide apart ip..

btw soulseek geeft echt geen moeilijkheden met een router.. gebruik t hier ook.. op eigen pc en die van mn moeder *achter router*

maar als je dan toch die dmz wil gebruiken.. ach.. elke router heeft het wel...

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 08:18

WouterG

Dit is geen ondertitel

Verwijderd schreef op 09 november 2003 @ 17:06:
ik heb hier ook eens gelezen dat je van de 8 draadjes van een utp-kabel op duistere manier kunt splitsen in 2x4

maar ik weet niet wat er gebeurt als je een netwerkkabel met slechts 4 draadjes in een router stopt
Het antwoord daarop staat in de faq ;)
Pagina: 1