Computer gaat telkens uit, begrijp er niks meer van

Pagina: 1
Acties:

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-06 11:00
Ik heb volgende computer configuratie:

AMD XP 2800+ Barton met boxed koeler
Asus A7n8x deluxe moederbord
1024 GB dane elec geheugen
Thermaltkae Xaser III behuizing

Sinds enkele dagen heb ik last van het feit dat mijn computer zo maar opeens uitgaat, wanneer ik hem zwaar belast (met encoderen). Alsik de pc dan weer aan wil zetten, gaat ie gewoon weer uit. Wacht ik 10 minuten dan doet hij het weer. Ik ben eens gaan kijken waar het aan kan liggen, want ik had ook al een poosje last van mijn alarm van de thermometer van mijn Xaser kast. Die ging af en toe piepen omdat de temperatuur van mijn processor boven de 70 graden kwam.

Ik ben dus eens een klein onderzoekje gaan doen:

Vanochtend vroeg heb ik de computer aangezet bij een kamertemperatuur van 18 graden (was nog vroeg en verwarming stond niet aan). Ik ben meteen in de bios gedoken en heb gekeken hoe de temperatuur van de processor werd. Nadat ik de pc 10 minuten had laten aanstaan was de processor 74 graden en de temperatuur van het moederbord 20 graden. De koeler draaide met een snelheid van 3522 rpm.

Dit vond ik erg veel. De thermaltake tempmeter gaf 58.9 graden aan. Toen ben ik windows gaan opstarten en PC-probe gaf 53 graden aan.

Mijn kast is een Xaser III met 7 koeler erin. 2 front die aanzuigen, 2 achterop die afzuigen, 2 aan de zijkant die aanzuigen en 1 bovenop die aanzuigt. Dus de temperatuur moet toch niet zo hoog liggen. Toen ik mijn pc in elkaar zette een paar maand terug, toen heb ik de koeler zo op de processor gezet. Er zat onderop de koeler een witte vierkant wat de koelpasta moet voorstellen, waar dat vierkant wat niet echt zacht meer ofzo. Kan het daar aan liggen? Ik heb vanaf het begin al last van warmte problemen gehad, maar nooit echt aandacht aangeschonken, totdat de pc iedere keer uitging (zal wel die beveiliging zijn).

Weet iemand een goed programma waar ik mijn temperatuur van de proc kan uitlezen? Want alle 3 geven ze een erg hoge waarde aan. Bij encoderen geeft de thermaltake aan dat de proc 69 graden is soms 71 graden en dan gaat ie piepen, pc-probe geeft gewoon aan dat de proc 63 graden is.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

-Haal even die dikke laag zooi van je heatsink af.
-Doe er een héél dun laagje nieuwe koelprut op. Artic Silver 3 bijvoorbeeld is goed spul.

Kijk daarnaa weer even naar de temps...

Check voltages ook even. Misschien VCore te hoog?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

1) Ik zou inderdaad aanraden even het vlkaje koelprut van je CPU koeler te verwijderen (wasbenzine) en te vervangen door "echte" koelpasta
2) ik zou aanraden wat meer fan's af te laten zuigen. 5 in en 2 uit zorgt voor meer warmte in de kast, liever X in en X+1 uit...

• Kijoki
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-11-2016
Je zet alleen maar 2 fans in outtake en de rest allemaal intake? Dan heb je geloof ik iets van onderdruk en blijft er teveel lucht in je pc.. En dat wordt allemaal warm.. Je zou ook eens kunnen kijken of je cpu cooler nog wel helemaal goed werkt...

• Binnetie
Er zit bijna geen stof op mijn heatsink. De kast heeft allemaal van die stoffilters voor elke ingang. Standaard werd de kast zo geleverd met afzuigen en aanzuigen.

Welke instelling adviseren julie? Voor aan laten zuigen, achter afzuigen, zijkant afzuigen en bovenop aanzuigen?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

voel eens aan je heatsink...
is deze heet?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Voor / Onder --> aanzuigen
Achter / Boven --> Afzuigen

Zijkant is afhankelijk van de positie maar meestal wordt de airflow hier niet beter van

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Er zat onderop de koeler een witte vierkant wat de koelpasta moet voorstellen, waar dat vierkant wat niet echt zacht meer ofzo. Kan het daar aan liggen?
die spul is idd beetje hard, logisch ook want was ie zachter geweest zou hij smelten bij warmte en zou hij overal in lopen.

wat je nu allemaal verteld wijst op een slechte koeling. ik zou bijna denken dat die fan helemaal niet aan het draaien is. heb je hem wel zelf met je eigen ogen zien draaien? (zijpaneel ff uurtje of langer eraf, draait ie wel continu? misschien stopt ie soms en vandaar de piep?) je kan idd ook de pasta vervangen, maar hij was nieuw zei je? dan verwacht ik als je gwoon in 1 keer in mekaar zet dat er niets aan de hand is?

verder is het normaal dat verschillende programmas een paar graden uit elkaar liggen.

tot slot... klok je misschien (per ongeluk weliswaar?) over? dan moet je echt een goeie koeling hebben die niet hapert..... zet in bios alles terug op default? is het probleem later verholpen dan zet je alles weer zoals het nu is en hapert ie weer weet je al gauw wat er is.....

edit:
: bovenaan zuig je aan? waarom in hemelsnaam? warmte stijgt en die zuig jy juist aan?????

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2003 16:54 ]

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08 23:38

vehpol

Go Go Gadget!

Binnetie schreef op 09 november 2003 @ 16:40:
Er zit bijna geen stof op mijn heatsink. De kast heeft allemaal van die stoffilters voor elke ingang. Standaard werd de kast zo geleverd met afzuigen en aanzuigen.

Welke instelling adviseren julie? Voor aan laten zuigen, achter afzuigen, zijkant afzuigen en bovenop aanzuigen?
Zo laag mogelijk aanzuigen en zo hoog mogelijk uitblazen.

Verder zou ik ook eens goed naar je voeding kijken (misschien is die ook wel te stoffig, of hij is versleten), komt me over als een temp of voedings probleem.

Ceci n'est pas une signature!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
7 koelers en dan zo'n temp? dan is er serieus iets mis :X

Zeker weten dat je heatsink/fan combo geschikt is voor jou proc? zeker weten dat je die _goed_ geinstalleerd heb?

Verwijderd

Je zegt dat je de fan bovenin je kast laat aanzuigen. Laat die eens de lucht eruit blazen, warme lucht stijgt op dus zit bovenin de kast en jij blaast het weer vrolijk terug ;)

Zal zeker wel weer een aantal graden schelen...

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 16:08
nieuwe bios, dan willen de temperaturen nog wel eens afwijken. en ff de rest doen wat hier staat, als laatste pas de bios flashen, want dit brengt de meeste risico's met zich mee.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Binnetie
Ik heb bios versie 1005 van asus. Ik ga nu ff kijken of de heatsink warm is...

• Binnetie
Ik heb de heatsink gecheck en die was nog net niet tegen de pijngrens aan. Daarna heb ik een biosupdate gedaan van versie 1005 naar 1007 en het rare is is dat de temperatuur van de proc in de bios van 74 naar 57 graden gedaald is. Toch is dit nog vrij hoog. ohjah de meting die nu verricht is is met de zijkant van mijn pc open. Wanneer ik de zijkant dicht doe, moet de luchtstroom beter zijn, en zorgen dat de boel nog beter gekoeld word of heb ik het verkeerd?

Hier nog een screenie van pc probe na de biosupdate:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/binjoachim/pcprobe.jpg

Het kan natuurlijk nog zijn dat de na de biosupdate de bios weer als default ingesteld is...
Iemand zelfde moederbord als mij en ook zo'n verschil in temp?

[ Voor 23% gewijzigd door Binnetie op 09-11-2003 18:42 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Post eens een screen van de Voltage Monitor.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Binnetie
Hier is ie:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/binjoachim/pcprobe1.jpg

Verwijderd

ik heb precies dezelfde hardware als jij, mobo, cpu en kast alleen geen boxed cooler.
voor mijn kast heb ik: voor en zijkant in
boven en achter uit
ik zou eens zoeken naar de standaard rpm van zo'n boxed cooler, misschien moet die wel 4000 of 5000 toeren maken en dan zit je toch een stuk eronder.

• Binnetie
Ja waar zou je dat kunnen vinden. In de bios heb ik de snelheid van de koeler op maximaal gezet...

• Binnetie
haha ik zat net opdezelfde link te kijken. Mooi overzicht van die koelers.

Ik zie er eentje tussen zitten die een amd 3200+ naar 39.3 graden weet te brengen. Dat is een Coolermaster, lijkt mij een leuk koelertje... heeft iemand die?

Verwijderd

ik zie nergens een koeler die hem onder de 47 graden houdt hoor, maar je moet ook denken, hoe koeler hoe meer lawaai, en dat zou zonde zijn van je dure stille kast. zelf heb ik die whisperrock IV, de temp op max belasting komt bij mij niet boven de 54 graden en je hoort die koeler echt niet boven je harde schijven.

• Binnetie
Sorry, ik zat verkeerd te kijken. Zit nog met een modem te internetten en dan wil er wel eens een stukje site op zich laten wachten....

• Binnetie
Ben vanavond de hele avond aan de pc aan het belasten geweest. Ik speelde spelletjes en ging een film encoderen. De temperatuur kwam niet boven de 47 graden volgens pc-probe. Mijn thermaltake gaf aan dat de proc 50 graden was.

Totdat ik een donkerbruin vermoeden kreeg dat er iets niet klopte met de snelheid van de proc, want encoderen ging maar met snelheid van 0.50 (dus op halve snelheid van de film, terwijl hij normaal met gemak 1.00 of zelf 1,30 haald). Dus ik in de bios kijken stond de FSB op 100 mhz terwijl hij op 166 normaal hoord te staan.

Dus die bios update heeft weinig geholpen. Morgen maar eens wat koelpasta halen en kijken of het dan beter wordt.

Verwijderd

Ik gebruik nooit de orginele AMD koelers met de Socket A CPU's.

Altijd de Coolermasters Copper/Silent Upto 3200+ Bijvoorbeeld.

Werkt perfect is stil koelt goed, en is goedkoop.

Verwijderd

In de BIOS is waarschijnlijk een optie aanwezig als :

Shutdown Computer Whem CPU reaches : 40/50/60/70/80/90/100 degrees
aanwezig...

Kijk eens of deze niet toevallig op 50 staat !!
Denk het haast wel...

Robin

• Binnetie
Ik zal zo eens kijken op welke temperatuur mijn computer afgesloten wordt.... jullie horen het nog wel van mij...

-------------------------
Ik heb net in de BIOS gekeken, maar kan nergens die optie vinden. Er is niks wat ik kan instellen dat de pc bij een bepaalde temperatuur uit moet gaan. Dat had mijn vorige moederbord wel. Maar op mijn asus a7n8x deluxe kan ik dat nergens vinden...

[ Voor 56% gewijzigd door Binnetie op 10-11-2003 21:48 ]

• Kijoki
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-11-2016
Maar heb je nu wel of niet je fans veranderd van positie? Want die fans moeten nu wel goed het warme lucht verplaatsen anders blijft je pc sowieso warm...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Richt ook eens aandacht aan je geheugen: probeer de geheugentimings zo los mogelijk te zetten en laat memtest86 op de reepjes los :)

Zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ;)

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 11-11-2003 09:15 ]

Pagina: 1