Toon posts:

ATi 9500 deed poef

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb sinds gisteren een ATi 9500 gekregen (via vrienden).

Er was een maar aan.. De koelblok is zo scheef eropgezet en dus niet goed gekoelt en ook geen fan.

Ik denk naja boeiend ik druk er wel op.. ik sluit hem aan.. scheef beeld

overal strepen in me letters.. ik kon me bios niet eens goed lezen maar goed!

Niet goed gekoeld dus (DENK IK ?!)

Nu haalde ik mijn amd k6-2 onder het stof vandaan.. om die ATi te testen op dat systeem voor dat ik me main pc opblaas door dat ding.

Naja ook scheef beeld dus.. ik liet hem ff aanstaan (zo'n 1 minuut ofzo) en toen begon er iets te stinken.. Ik voelen.. koelblok gloeiend heet!

Maar goed toen kwam er rook uit de plugin van de ATi kaart (waar de stekker van de monitor in zat).

Ik zet snel het stroom af en ik denk woops.

Ik heb een foto gemaakt van de chip en zo te zien is de chip niet beschadigt + ik heb de plugin nagekeken en zie niks van een brandvlek.

Afbeeldingslocatie: http://www.tenko3k.com/kutati.jpg

Tenzij ik iets over het hoofd zie wat beschadigt is maar goed..

Is het waard om nu een Zalman cooler te kopen van 24,00 (excl. rembours).
Aangezien ik geen andere coolers zie op internet voor een ati 9500...

Of moet ik maar ergens een 2e handsje gaan aanschaffen??

alvast bdankt.

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:41
Als het koelblok gloeiend heet is heeft het geen zin om er een andere koeler op te zetten. Maar hoe heet was het koelblok rond de 50 graden kan wel. Maar veel warmer is er toch echt iets mis met je gpu zeker als je hem niet stressde. Dan is de videokaart toch echt kapot, en zal die met elke koeler te warm worden. ALs een koelblok heet word zit hij in ieder geval goed gemonteerd.

Verwijderd

Dit zegt genoeg...
Als er rook uit kwam = exit, andere videokaart dus :) .
Andere koeler heeft geen zin :).

Verwijderd

koelblok zat er toch scheef op? dat heb je dan toch nog?
Kan je toch gewoon effe schoonmaken, met beetje artic silver oid d'r GOED opzetten en dan een oud koelertje d'rop tweaken? Dit kost je als het goed is nix... en je kunt toch nog even kijken of die kaart al niet klaar voor de sloop is na z'n cursus rooksignalen voor beginners.

EDIT: als ik het zo nog eens lees: Erg hoge temps, brandlucht en strepen.. lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat ie ergens sluiting oid maakt.... maak het kaartje eens goed schoon (resten van pasta weg) en kijk ook effe die aansluiting naar je monitor na of daar niet iets sluiting maakt..

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2003 16:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
koelblok is beschadigt.. 1 klemmer is er voor de helft af ;X

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Aan een chip is vaak niet te zien of ie echt kapot is. Probeer dus door te testen (vlak de originele koeler wat beter af ofzo, dat ie wel weer recht zit) of de kaart nog wel werkt, anders is het zo'n zonde van die 24€ :)

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:48

sphere

Debian abuser

No offense intended, maar ik denk niet dat iemand op basis van deze baggerfoto een zinnige uitspraak kan doen over de conditie van je kaart. En dan wordt het dus erg lastig om te bepalen of het de moeite waard is om een koeler ervoor aan te schaffen. Misschien kan je een oud CPU blok verbouwen en erop schroeven, en dan een tafelventilator je kast in laten blazen terwijl je test :?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Topicstarter
Mja maar het rook kwam uit de plugin (dat blauwe ding) vanwaar de monitor in moet..

Verwijderd

Mwjah, dit kan hij allemaal wel doen..
Maar, het feit dat er rook uit de plugin hoe hij het noemt kwam, zegt dat er iets is doorgebrand..
Die videokaart gaat het volgens mij echt niet meer doen ;).

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:39
Ik zou iig niet zeggen dat de core kapot is... Wat ik zou doen omdat er geen garantie meer opzit is het volgende:

koop deze koeler:
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=245
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/218-244G.JPG

koop er ook een tubetje ac5 bij:
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=1184
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/1146-1184G.JPG

Bij de Titan cooler zitten verschillende klipjes om 'm vast te maken je kunt hem bijna overal op vast maken !

De artic silver 5 moet je voorzichtig versmeren zodat je de transistors niet raakt! dit moet dun gebeuren.

Ik draai deze opstelling ook maar dan op mn 9700 met ac3...

Alternatief:

Koop een tubetje Artic Silver 5 en bevestig je huidige koeler opnieuw..

verder suc6

Verwijderd

Ik denk dat topicstarter zo weinig mogelijk geld wilt uitgeven...
Een koeler kopen enzo is zonde als die kaart al kapot is!

Maak eerst die kaart eens goed schoon en kijk of ie nergens sluiting maakt.. want hoge temp/brandlucht/strepen.... kan best wel eens zoiets zijn.
Maak ook gewoon het originele koelblok schoon (ik weet niet welke klemmers je bedoeld, maar dat valt vast wel op te lossen met beetje creativiteit (gratis)) en plak dat ding er weer op met koelprut wat jij/een ander nog hebt liggen.

Fix er dan gewoon een oude fan van een proc/andere videokaart op en gaan met die banaan... doet ie nix dan heb je een kapotte kaart.. doet ie het goed dan is het gratis opgelost en doet ie het half goed (slechte koeling) dan kan je altijd nog kijken of je iets wilt kopen

• Bliep
ik denk dat hij met die klemmetje bedoeld die plastic pinnetjes voor de videokaart waarmee de koeler vastgemaakt zit, je moet ze namelijk door zo'n gaatje drukken..

Verwijderd

Topicstarter
die bedoel ik killerhond

• Bliep
ik heb je ff geadd in msn, accept ff

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 november 2003 @ 16:19:
Ik denk dat topicstarter zo weinig mogelijk geld wilt uitgeven...
Een koeler kopen enzo is zonde als die kaart al kapot is!

Maak eerst die kaart eens goed schoon en kijk of ie nergens sluiting maakt.. want hoge temp/brandlucht/strepen.... kan best wel eens zoiets zijn.
Maak ook gewoon het originele koelblok schoon (ik weet niet welke klemmers je bedoeld, maar dat valt vast wel op te lossen met beetje creativiteit (gratis)) en plak dat ding er weer op met koelprut wat jij/een ander nog hebt liggen.

Fix er dan gewoon een oude fan van een proc/andere videokaart op en gaan met die banaan... doet ie nix dan heb je een kapotte kaart.. doet ie het goed dan is het gratis opgelost en doet ie het half goed (slechte koeling) dan kan je altijd nog kijken of je iets wilt kopen
Ik ga volledig met je mee kerel. _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gaan schoonmaken.. ik heb heel de core schoongemaakt + heel de chip.

Hij is getest op een amd k6-2 300mhz + 200watt aangezien ik het risico niet wil nemen met me amd 2400+.

Naja dit heeft het voor effect:

De artifacts
http://www.tenko3k.com/ATi/00000016.JPG

De Koeler
http://www.tenko3k.com/ATi/00000017.JPG

De losse (kapotte)heatsink
http://www.tenko3k.com/ATi/00000018.JPG

Hier kan ik hem dus gewoon verschuiven of wat dan ook (pinnetjes zijn kapoet)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2003 17:36 ]

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:27

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

die processor is nog op een socket 7 moederbord..?

kan zo een moederbord zo een zware beeldkaart aan??

heb ongeveer ook zo een moederbord, en die wou men geforce 4 mx440 ook niet aanpakken...

edit: je hebt toch niet perongeluk een paar pinnetjes ofzo verbonden op je beeldkaart?? omdat die cooler er zo schuin opzit,

ik wou ooit eens een koelblok op men geheugen leggen... het blokje viel er af, en ik krijg plots strepen, dus het blokje maakte kortsluiting op de kaart..

[ Voor 43% gewijzigd door Jellabie op 09-11-2003 17:43 ]

De Nederbelg !

Verwijderd

Topicstarter
geen idee maar goed ik heb die blok gewoon hartd aangeduwt en die koeler erop en nog steeds strepen... dus is ie nou echt kapot of moet ik gewoon een andere koeler halen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog iets gevonden dat er een oude v-mod op zat.. en daardoor een pinnetje weg is!

Nu is dat wel gesoldeerd zegt die maat van me maar afgebroken...

Dus laten we dat ff solderen..

Kan dit ook effect hebben op die artificates?

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 00:26

The PyroPath

Go Tweak your ass off

zou kunnen, maar zou toch ff eerst een goede koeler er op fixen VOORDAT je verder gaat, kan best dat als je die er eenmaal lekker op hebt zitten dattie t dan een stuk beter doet. en kijk eens naar de klok instellingen, misschien is de bios wel standaart overklokt, samen met de voltmod die niet goed was kan dit leiden tot dergelijke artifact, dus ik zou zeggen, flash m ff terug naar normale zooi als dat zo is, eerst terug naar normaal en dan proberen verder te gaan, anders kan je HEEL lang bezig zijn eer je gevonden hebt wat er mis is...

Breek je nek voorzichtig

Verwijderd

Topicstarter
De vorige eigenaar had hem al voor mij terug geflashed..

Dus als het goed is draait ie nu weer op de standaard bios

• Bliep
kun je mischieen een foto maken van de ontbrekende pinnetje ? ;)

en wat die volt-mod betreft:

Knip !!
Pagina: 1