Welke programmeertaal is meest "waardevol"?

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Had een hele tijd lang problemen gehad met Pascal, maar na lang zwoegen en flink doorlezen heb ik het eindelijk onder de knie.

ik was even langs de bieb geweest van de school en even een kijkje gedaan naar andere programmeertalen.

Boeken over Java en C++ ingezien en het verbaasde me dat ik eigenlijk direct begreep wat daarin wordt verteld :)

Ik wil nu dus eventjes een paar extra talen bijleren, maar voordat ik begin wil ik toch weten waar ik me investeer.

Is java nu veel meer "waard" dan C++? Aangezien je nu meer advertjes daarvoor ziet?
Of zal ik me toch maar even moeten storten op 4GL talen?

En nog wat: Ik weet dat Java en C++ heel erg op elkaar lijken en min of meer op elkaar gebaseerd zijn. Als ik nu Java gaat leren, zou ik later met weinig moeite C++ bij kunnen nemen? Of is het juist beter als ik het omgekeerde ga doen. C++ en dan Java?

Ik wil ook nog een 4GL taal bijleren. Ben nu bezig met Openroad, is best wel geinig, maar is Visual Basic niet wat meer gevraagd?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• vlabakje
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-04 23:00
ik zou eerst java doen, is makkelijker te leren. Ik heb ook eerst java gedaan en nu C++

bevalt prima

als dit hier staat heb ik een php-generated sig :)

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

beter C++ pakken, want dan is java ook iets makkelijker onder de knie te krijgen. althans das mijn ervaring

heb het dan eigenlij kwel over de codelkop java en niet over de visual sjit

nog ff wat adden:

als je eerst C++ ofzo pakt, dan wordt 4gen duidelijker voor je, en snap je naar mijn mening meer van de materie, plus dat je dan meer bagage bij je draagt, wat nooit kwaad kan imho

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Verwijderd

Bij een programmeertaal leren gaat het vooral om het idee erachter. Nu je Pascal kunt kun zul je C waarschijnlijk vrij snel kunnen leren, het is syntactisch wat anders af en toe, maar het idee erachter is gewoon hetzelfde.

Je hebt dezelfde constructies - for loops, while loops etc.

Achter Java en C++ zit een meer object georienteerd idee. Ik denk dat als je C++ kunt je Java er heel snel bij kunt leren, en andersom kan het uiteraard ook.

Hoe waardevol het op de markt is zou ik niet weten.

Verwijderd

uhh verkeerde forum :?

Verwijderd

Ik denk dat je beter eerst c++ kan nemen dan java...

Verwijderd

Een taal leer je niet "eventjes" zeker talen als c++/java leer je niet even in een verloren kwartiertje. en wat je eerst moet doen?! Heb je hebt concept pointers onder de knie in pascal? (houd in zonder boek er naast met pointers kunnen werken/begrijpen) zoja ga voor c++, zo nee ga voor java.

--Ray

• Crazy Harry
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 18:37

Crazy Harry

Altijd te laat

Als je dan c++ eerst gaat leren, let er dan op dat je meteen vanaf het begin object georienteerd te werk gaat.
Dan zal het leren van java veel sneller gaan, anders ga je nog veel schelden op java (heb ervaring)

Verwijderd

athlonkmf: Boeken over Java en C++ ingezien en het verbaasde me dat ik eigenlijk direct begreep wat daarin wordt verteld :)

Dat zou zo knap zijn dat ik dat maar met een korreltje zout neem... ;)

Ik wil nu dus eventjes een paar extra talen bijleren, maar voordat ik begin wil ik toch weten waar ik me investeer.

Belangrijkste is niet een taal leren, maar een idee leren. De taal is alleen het gereedschap waar je iets mee doet, maar als je niet weet wat je moet doen ben je nog nergens. Weet je wat je moet doen, dan is het leren gebruiken van een nieuw stuk gereedschap het probleem niet.

Is java nu veel meer "waard" dan C++? Aangezien je nu meer advertjes daarvoor ziet?

Zie boven: niet belangrijk.

Ik weet dat Java en C++ heel erg op elkaar lijken en min of meer op elkaar gebaseerd zijn.

Op elkaar gebasseerd? Java is geinspireerd op C++ (qua syntax vooral), andersom natuurlijk niet.

Als ik nu Java gaat leren, zou ik later met weinig moeite C++ bij kunnen nemen?

Met relatief weinig moeite ja. De manier van denken... Zie boven.

Of is het juist beter als ik het omgekeerde ga doen. C++ en dan Java?

Ik zou Java -> C++ doen omdat het ontwerp van Java beter (dus eenvoudiger) is dan van C++ (bij C++ was het probleem backwards compatible blijven met C, etc).

En een taal leren omdat je denkt er meer geld mee te krijgen: een goede programmeur kan sowieso leuk verdienen, dus als je het van tijdelijke vraag moet hebben...

• GBits
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-01-2025
Als je dan toch een nieuwe taal wilt leren die zowel c++ als Java eigenschappen heeft, zal ik gelijk voor c# gaan.

msdn.microsoft.com/vstudio/

• rjeggens
  • Laatst online: 06-02-2025
als je eerst C++ ofzo pakt, dan wordt 4gen duidelijker voor je, en snap je naar mijn mening meer van de materie, plus dat je dan meer bagage bij je draagt, wat nooit kwaad kan imho
C++ is, in tegenstelling tot wat een aantal mensen denken, gewoon 3GL, no more, no less. 4GL talen zijn bv. Synon, Cool:Plex, Oracle, dBase (de talen van deze tools dan). OO en 4GL hebben niets met elkaar te maken
Ik wil ook nog een 4GL taal bijleren. Ben nu bezig met Openroad, is best wel geinig, maar is Visual Basic niet wat meer gevraagd?
Geldt ook voor Visual Basic. Is gewoon 3GL.

Om de vraag te beantwoorden: De programmeertaal die het meest waardevol is, ligt aan het probleem dat je wilt aanpakken. Als je denkt in termen van 'hoeveel geld kan ik er als freelancer mee verdienen' moet je zeker geen C, C++ o.i.d. gaan leren. Voordat je daar echt goed in bent (relatief) ben je heel wat jaren verder, en die mensen zijn veel te krijgen. Neem een Tropische programmeertaal, en de uurtarieven rijzen de pan uit.

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Kan iemand mij vertellen wat de termen 4GL en 3GL inhouden?

|_____vakje______|

Verwijderd

Geldt ook voor Visual Basic. Is gewoon 3GL.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind dat een taal 4GL is als je een applicatie met behulp van een GUI kunt programmeren. Dat is in VB het geval.

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:08
Op woensdag 06 december 2000 19:51 schreef athlonkmf het volgende:

Boeken over Java en C++ ingezien en het verbaasde me dat ik eigenlijk direct begreep wat daarin wordt verteld :)

Heel simpel:

Programeren is een denkwijze, de programmeertaal dient alleen maar om dat vast te leggen. Welke taal je daarvoor gebruikt is alleen maar een kwestie van wat het beste past..

Als je structureel kunt programmeren, kun je het in principe in elke structurele taal (Pascall, C en soortgelijke talen)

ALs je echter in Java wilt programmeren dan komt er nog een heel stuk bij. Object georienteerd denken. En dat is net effe een slagje anders dan Structureel, veel programmeurs hebben ook heftige problemen als ze overstappen van bijvoorbeeld C naar Java. (C++ is een geval apart, in C++ kun je structureel en OO programmeren.)

Daarom zou ik zeggen begin vooral NIET met C++.. Daarin loop je het risico dat je niet goed OO gaat programmeren en dat is juist de kracht van C++. Neem Java om OO te leren, je kunt namelijk niet anders dan OO programmeren in Java. Daarna C++ is veel mooier naar mijn idee. Dan is het alleen maar een kleine syntax switch die je moet maken en een zee van mogelijkheden die je erbij krijgt.. (Java ondersteund niet voor niets GEEN multiple inheritance, ik ben er wel is mee bezig geweest en ik kan je zeggen: Multiple inherintance makes your head spin.

• rjeggens
  • Laatst online: 06-02-2025
Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind dat een taal 4GL is als je een applicatie met behulp van een GUI kunt programmeren. Dat is in VB het geval.
Dit is in VB niet het geval. Je maakt schermpjes met een GUI, maar programmeren doe je nog steeds met het toetsenbord. Trouwens, ik vind dit ook niet een goede definitie van 4GL.

• kvdveer
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

Op school leren we Java omdat je gedwongen wordt OO te programmeren.
Het is een leuke taal maar niet erg snel.

Het hangt er nogal vanaf wat je met je programmeerkennis wilt - wil je een baan zoeken dan zou ik Java en daarna C++ leren - wil je lekker thuis achter je PC hobbien - dan maakt het niet uit wat je kiest.

Dat je het wel aardig snapte in een keer zal wel zijn omdat *alle* programmeertalen wat van elkaar weg hebben.

Localhost, sweet localhost

Verwijderd

kvdveer: Op school leren we Java omdat je gedwongen wordt OO te programmeren.

Hoe snel is een programmeertaal? :?

Verwijderd

Hoesnel++ :)
(sorry)

Verwijderd

Snow-in-a-can: Hoesnel++ :)

${"hoe snel"}++ ;)

• Tomatoman
  • Laatst online: 28-04 18:15

Tomatoman

Fulltime prutser

In welke taal je uiteindelijk gaat programmeren, wordt volgens mij in de eerste plaats door het toeval bepaald. Leer je op school in Pascal programmeren, dan ligt het voor de hand om daarna 'serieus' verder te gaan met Borland Delphi. Heb je je eerste programmeerwerk in C geleerd, dan kom je al gauw bij een programmeeromgeving als (Visual) C++ terecht.

Toch denk ik dat het uiteindelijk niet zo veel verschil maakt in welke taal je verder gaat met programmeren. Uiteindelijk zul je er achter komen dat een willekeurige objectgeoriënteerde programmeertaal toch echt heel iets anders is dan het ouderwetse programmeren dat je vaak op school leert. ;)

Toch is het 'instappen' in een nieuwe taal al een beetje makkelijker als je de syntaxis kent. Denk daarom ook eens aan Delphi, dat qua mogelijkheden vergelijkbaar is met talen als Visual C++ en Visual Basic. Sommige zaken zijn in de ene taal wat makkelijker te programmeren dan andere, maar in essentie is het eindresultaat bij alle objectgeoriënteerde programmeertalen hetzelfde. Even een nieuwe taal leren is er helaas niet bij. :(

Een goede grap mag vrienden kosten.

Verwijderd

4GL = 4th Generation Language. De hogere programmeertalen dus.

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:08
Op woensdag 06 december 2000 21:47 schreef kvdveer het volgende:
Op school leren we Java omdat je gedwongen wordt OO te programmeren.
Eh... Heb jij de JDK1.3 nog niet geprobeerd??

Die is een stuk sneller dan JDK1.2.1

En weet je waarom Java zo "traag" is?

Omdat de bytecode nog omgezet moet worden naar machine code door de JVM. Je hebt dus een soort interpreter principe, en dat zorgt voor de traagheid van Java, maar ook voor de overdraagbaarheid van Java.

Enne, neem maar is een Java Compiler die de byte code van te voren omzet naar machine code.. Maakt geen ene reet uit of je dan Java of C++ gebruikt.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Volgens mij is VB 4 GL, ik dacht dat de definitie van een 4GL taal was dat dat een taal is waar je vertelt wat er moet gebeuren, de definitie van 3 GL hoe het moet gebeuren, ok beetje vage omschrijving maar zo staat het wel in de boeken.

Verwijderd

Often abbreviated 4GL, fourth-generation languages are programming languages closer to human languages than typical high-level programming languages. Most 4GLs are used to access databases. For example, a typical 4GL command is

FIND ALL RECORDS WHERE NAME IS "SMITH"

The other three generations of computer languages are

first generation: machine language
second generation: assembly language
third generation: high-level programming languages, such as C, C++, and Java.
/me says : Het zal weinig uitmaken of je begint met Java of met C++. Een goede coder is er namelijk niet vies van zijn stijl aan te passen als hij op een punt komt waar hij beter weet...

Als je nou in godesnaam nou maar niet met VB aan de slag gaat...

• Rhythmic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10-2025
Ik ben het helemaal eens met mensen die zeggen dat het gaat om het IDEE 8er een taal, niet de taal zelf.

Zo zou je je na Pascal kunnen verdiepen in object georienteerd programmeren. Daarvoor raad ik dan ook Java aan.

Wat ook nuttig is, is om je te gaan verdiepen in dingen als datastructuren. Hierbij bedoel ik dan stacks, linked-lists, binaire bomen, hashtrees, grafen etc. Dat kan in heel veel programmeertalen, ook in Pascal. Voor het beter programmeerwerk heb je deze dingen nodig.

Verder zijn algoritmes een aanrader: leer sorteeralgoritmes (merge sort, quick sort etc.), zoektechnieken in bomen (minimax e.d.), zoektechnieken in grafen etc. Ook dit kan je weer in (bijna) elke programmeertaal gebruiken.

Dit zijn dus allemaal typische voorbeelden van "ideeen" leren, en niet de syntax van een taal.
Pagina: 1