Toon posts:

[VB] ado connectiestring uit bestand halen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vb applicatie die gebruik maakt van enkele adodc controls. Ik heb de connectiestring voor deze ado-controls in een textfile staan. Als het programma opstarts lees ik de connectiestring uit en plaatst ik deze in de connectiostring property van het ado-control. Dat werkt allemaal goed en hij connect ook met de database. De reden voor de tekstfile is dat er meerdere programma's draaien en het moet makkelijk zijn om bijvoorbeeld op een later tijdstip het database path of gebruikersnaam en wachtwoord te wijzigen, zonder dat daar in de source van het programma iets aangepast hoeft te worden.

Het Probleem:
Als ik mijn programma opstart is de connectiestring property van het adocontrol nog leeg. Hierdoor komt er een foutmelding:
"de naam van de gegevensbron is niet gevonden etc. blabla"

Is het niet mogelijk om tijdens runtime pas de connectiestring van het ADO control in te voeren zonder foutmeldingen?

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 16:55
Misschien eerst de string op " Nothing "zettten , of iets anders ?

Post anders een stukje code, word wel makkelijker dan voor ons :)

Verwijderd

Topicstarter
er valt geen code te posten, er is namelijk geen code. Het gaat om het feit dat als je een adocontrol op je formulier sleept en dan in de properties de manier van connecten met een database leeg laat (omdat ik die runtime ga vullen met de waarde uit een tekstfile) visual basic de melding geeft dat hij niet kan connecten.

• Bud_s
En met een connectiestring voor een bestaande tabel, maar waarvan je zeker weet dat je geen records terug krijgt ? (of een bepaald record met lege velden voor op je form)

En dan runtime die connectiestring overschrijven en opnieuw laten connecten ?

* Bud_s probeert ff mee te denken :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan wel in de properties een werkende connectiestring in het ADO control plaatsen, maar dat is nu juist niet de bedoeling. Stel ik compileer het programma. Dan komt het op een netwerk te draaien (meerdere tegelijk) en nou wordt op een gegeven moment het wachtwoord die toegang geeft tot de database aangepast. Dan moet het programma door mij weer aangepast worden. (nieuw wachtwoord in de properties van het ADO control, opnieuw compileren en opsturen) terwijl als het programma zijn gegevens uit een tekstfile haalt (de connectie string) dan kunnen ze het zelf beheren, ze hoeven dan enkel de tekstfile aan ta passen en mijn programma werkt altijd. Vandaar dat een tijdelijke connectiestring in de properties van het ADO control geen zin heeft, die genereerd per definitie al meteen een foutmelding op het netwerk waar het op moet gaan draaien omdat ik bijvoorbeeld geen eens het database path of gebruikersnaam en wachtwoord weet voor de oracle database waar het op komt te draaien.

• Bud_s
Path zal idd een probleem zijn, Gebruikersnaam en PWD kan je (eenmalig) via een prompt aan de gebruiker vragen.

Lijkt me niet handig om een passwd in een text file te zetten.

Andere optie is idd om het mee te compileren, en bij wijzigingen de nieuwe versie te distribueren.

Heel misschien kan je zelfs het wachtwoord uit een klein databaseestje halen ??

Dus een database met een tabel en 3 velden, tw. path / user / pwd ??
Die database kan je beveiligen met een wachtwoord, en kan je op een standaard plaat zeetten (eigenlijk als vervanging van jouw text file)

Het is natuurlijk logisch dat je eerst de juiste connectiestring ophaalt voor je hem aanspreekt. Dat zal je toch echt in je code moeten doen !

btw: vb is een programeertaal, je hebt dus altijd code.
ik ben zelf niet thuis in VB , maar volgens mij kan je tijdens het openen van het form dmv code echt een connectiestring ergens vandaan toveren. On_activate event of zoeits ?

Mocht dit echt niet lukken kan je eens proberen met een goede error afhandeling routine die deze foutmelding afvangt, en alsnog de connectie string ophaalt

[ Voor 8% gewijzigd door Bud_s op 10-11-2003 02:18 ]

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

En als je nou in plaats van een component te gebruiken deze zaken runtime aanmaakt en invult? Is hier al meerdere malen gedaan zonder enge meldingen oid.

My personal website

Pagina: 1