Toon posts:

[Moderatie Nieuwsberichten] Inzichtvol ??

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb effe wat speurwerk gedaan, maar het woord inzichtvol komt niet voor in de Nederlandse taal.

Als je op Google zoekt naar "inzichtvol" vindt je 8800 antwoorden waarvan 95% van T.Net is.....

Of zit ik er nou helemaal naast ?

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Inzichtvol bestaat in de Nederlandse taal niet, daar heb je gelijk in. het is volgens mij geleend van Slashdot die het woord insightful gebruiken om een post te taggen, netzoals dat op de frontpage mogelijk is. Het is dus letterlijk vertaald naar het Hollands. Het woord 'inzichtelijk' kunnen gebruiken, maar inzichtvol past meer in het straatje van de T.net-taal :P.

http://www.vandale.nl/opz...enboek/?zoekwoord=inzicht

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Neuh, je zit er niet naast. Dit is, net als nog wat woorden, een T.net-eigen woord :). Kijk ook maar eens naar wat andere topics met exact dezelfde vraag en wat andere T.net-woordhistorie:
'Inzichtvol' bestaat niet
Je hebt nog XXX moderator punten in je broekzak liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het toch niet echt slim als T.Net eigen woorden gaat 'verzinnen'... ik ben er heilig van overtuigd dat mensen deze woorden zullen gaan overnemen... dat lijkt mij toch niet de bedoeling...

Zo moeilijk kan het toch niet zijn om hier een befstaand Nederlands woord van te maken ?

• Harm
  • Niet online
Waarom is het niet slim dan? Taal is toch een dynamisch iets, iets dat doorlopend in ontwikkeling is en waar iedere keer weer woorden aan worden toegevoegd en verwijderd? Dat is juist het leuke aan taal :).

• Teckna
  • Laatst online: 02-03 18:06
ach, we hebben hier ook automagisch ;)

• Harm
  • Niet online
Teckna schreef op 09 november 2003 @ 13:45:
ach, we hebben hier ook automagisch ;)
En die hadden we laatst nog :P : Spelfout op tweakers.net.

Verwijderd

Topicstarter
Maar goed.. dit is denk ik een verloren zaak voor mij, maar ik zou toch graag zien dat dit veranderd wordt... maar dat zit er denk ik niet in...

Maar iig bedankt voor de reacties :P

• Harm
  • Niet online
Waarom wil je het dan zo graag? Wij zien dit als creatief omgaan met taal, hoe zie jij het dan?

Verwijderd

Topicstarter
Harm schreef op 09 november 2003 @ 13:49:
Waarom wil je het dan zo graag? Wij zien dit als creatief omgaan met taal, hoe zie jij het dan?
Pff.. creatief omgaan met taal door foute woorden te verzinnen die niet bestaan ? hmm.. dat vind ik toch niet echt creatief.

T.Net is een site waar per dag meer dan 100.000 bezoekers komen. Misschien is het dan slim om ergens rechts bovenin de site een melding te zetten van "Sommige woorden op de site zijn creatief bedacht"

Zolang mensen niet bewust zijn van het feit dat het fout is nemen veel mensen het klakkeloos over.

Ik denk toch zeker dat 80% van de Tweakers dit nog niet wist....

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2003 13:55 ]

• Robin
  • Niet online
Wat is dan daar toch zo fout aan? Zie het als een verbastering van Nederlandse woorden. Zo gebruiken we wel eens het werkwoord 'verschepen' in een nieuwspost, of automagisch. Dat maakt het lezen alleen maar leuker en niet zo saai. Dan lees je de hele dag door praktisch dezelfde woorden. Dat andere mensen dan klakkeloos iets overnemen is niet ons probleem :P.

Verwijderd

Topicstarter
Goed voorbeeld is feit dat veel scholen T.Net als startpagina gebruiken...

Ik vind het dan gewoon fout om zulke woorden te gaan gebruiken...
Dat er een keer "automagisch" wordt gebruikt in een nieuwsposting vind ik nog niet eens zo erg, maar wel dingen die er altijd staan...

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Verwijderd schreef op 09 november 2003 @ 13:53:
Pff.. creatief omgaan met taal door foute woorden te verzinnen die niet bestaan ? hmm.. dat vind ik toch niet echt creatief.
Woorden die niet bestaan kunnen nooit fout zijn. Sterker nog, een niet bestaand woord is nog nooit opgeschreven. Omdat het woord 'inzichtvol' wordt gebruikt door T.net bestaat het woord wel maar omdat het niet voorkomt in de Dikke van Dale kan het ook niet fout zijn.

Zelf bedachte woorden kunnen niet fout zijn. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Topicstarter
bazs2000 schreef op 09 november 2003 @ 14:02:
[...]
Zelf bedachte woorden kunnen niet fout zijn. :)
Flauwe opmerking....

• Robin
  • Niet online
Inzichtvol wordt al zolang gebruikt als het modsysteem bestaat. Daar wordt echt niet veranderd. Je jaagt zekers weten enkele users in je harnas (de modders van de frontpage) en je haalt meteen een stuk Tweakers.net weg. Ik kan mij ook niet voorstellen dat iedereen correct Nederlands gebruikt als iemand praat; daar zitten ook verbasteringen tussen. Iedereen snapt bij zulke woorden waar het om gaat, en je moet deze niet gaan veranderen omdat het volgens de regels moet. Een disclaimer op elke pagina (of waar dan ook) met de mededeling dat sommige woorden zlef bedacht zijn zie ik ook nergens verschijnen.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Vol van waarde -> waardevol
Vol van inzicht -> inzichtvol, de samentrekking van het woord inzicht en vol, waarom kan dat niet? :P
Er zijn zoveel samentrekkingen mogelijk in het nederlands, die staan echt niet allemaal in een woordenboek terwijl ze niet fout zijn.

Opzich zou je het al fout nederlands kunnen markeren, maar ik denk dat deze prima in dit straatje past: respectvol, zinvol, verwachtingsvol, gewetensvol, gevaarvol, eervol, begripvol, fantasievol, en anderen :)
En ja, deze staan allemaal in de vandale, zelf met *vol opgezocht ;)

[ Voor 8% gewijzigd door ACM op 09-11-2003 14:30 ]

• Bosmonster
  • Laatst online: 28-02 16:07

Bosmonster

*zucht*

Ik zie ook het probleem niet.. inzichtvol is gewoon een normale samentreking.. en niet alle samentrekkingen staan in het woordenboek..

Dat maakt het nog niet geen goed nederlands :)

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

T.net heeft veel doelstellingen, maar mensen Nederlands leren is er daar geen van. Bovendien is taal van nature dynamisch, niet gebaseerd op starre regels en een beperkte set woorden die ergens in een of ander boek opgetekend staan. Als genoeg mensen het gaan gebruiken zetten ze het vanzelf ooit in het woordenboek ;).

Professioneel Hyves-weigeraar

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja.. einde discussie lijkt me dan....

Ik kon het proberen :)

Deze kan dicht dus...

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Op Tweakers.net worden enkele zelfbedachte woorden gebruikt en wat die in de computerwereld bekend zijn. Voor de rest wordt er in nieuwsposts een zo goed mogelijk zinsbouw en spelling nagestreeft. Is dat niet goed genoeg?

LinkedIn WoT Cash Converter

• DeRCT13
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-01-2025
In de 2e kamer worden er ook aan de lopende band nieuwe woorden bedacht, en taal onstaat alleen door zelf nieuwe woorden te bedenken. (Waar denk je dat al die afkortingen vandaan komen?)

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:16

pietje63

RTFM

+1 inzichtvol

Nee, maar ik geef je wel gelijk, of er moet ergens op de site een tekst staan met de betekenis van het woord of we moeten een mooie brief gaan schrijven naar (??) met de vraag of het woord op mag worden genomen in het groene boekje of we hacken het groene boekje :+

Verder tweakers is ook geen bestaand woord in de Nederlandse taal aldus http://www.vandale.nl/opz...&zoek_searchText=tweakers

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-03 22:50
'n Nieuw woord wordt pas in de Vandale gezet als er meer dan 10.000 hits op Google zijn... dus het is een kwestie van tijd.

[ Voor 7% gewijzigd door Arnout op 10-11-2003 12:13 ]

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Mja, het idee snappen we nu wel zeg maar ;)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.