Mijn excuses ...
tot nu toe heb ik hem geassembleerd en de OS (MorphOS) geinstalleerd...
Mijn moederbordje was vanaf 29 dec 2003 in het postkantoor, maar omdat ik op vakantie was en omdat ik niet zo vaak in mijn postvakje kijk heb ik hem op woensdag 7 januari 2004 opgehaald.
In het packje zat het moederbord, de processor, de MorphOS cd en twee handleidingen (engelse en duits), en mijn bonnetje natuurlijk.
Het moederbord is bijna het helft van een normale MicroATX, dat ding kan makkelijk in een PlayStation2 kast passen!
Gellukig had ik al de andere onderdelen zoals kast/voeding/geheugen/videokaart/dvd-rom/hd, dus ik kon meteen aan de slag.
Kast: Coolermaster
Voeding: 235Watts
Geheugen: TwinMos 256MB DDR 333Mhz
Videokaart: ATI Radeon 8500 64MB DDR
Dvd-rom: Sony DDU1621
HD: Seagate Medalist 3210(3,2GB's) UltraATA [die enige die ik over had]
Op Donderdag heb ik allles ingestopt ..."netjes" gekoppeld en aangezet!
En toen de computer is opgestart.
Zwarte beeld, een paar regeltjes over mijn videokaart de firmware en de copyrights van Pegasos...thats it..
ik zat achter een scherm met de "ok" en mijn cursor knipperen.
en toen dacht ik, hier moet ik iets intypen! Ik heb meteen de engelse handleiding en snel alles doorgelezen.
De bios is een command prompt met commando's beetje uit HP-Unix.
Daar kan je alles mee doen, booten vanaf CD-Rom tot het netwerk of usb.
Maar ik heb op de site van
www.morphzone.org gelezen dat er een probleem was op de nieuwe pegasos II moederbord en ik moest de bios updaten voor dat ik iets ga doen.
ik heb de bios update van hun site gedownload en op een cd gebrand.
met de commando:" boot cd update " heb ik mijn bios geupdate.
Volgende stap, booten vanaf de cd om MorphOS te installeren op mijn harde schijf.
eitje: " boot cd boot.img "
Het opstarten was heel snel vanaf de cd-rom, ik durf te zeggen dat zo duurt het opstarten van mijn XP!
Mijn eerste indruk was heel positief... het klikken en reageren van MorphOS is onmiddellijk.
Dat heb ik op geen andere OS gezien...
In ieder geval heb ik de stappen van de engelse handleiding gevolgd die eigenlijk de 1/4 info bevat met wat de duitse handleiding bevat...dus voor mij was een mooi kans om duits te gaan leren.
ik heb twee partities gemaakt via de CD versie van MorphOS... nee geen FAT of NTFS ...het file systeem is FFS(fast file system) & SFS(smart file system) wel bekend voor de amiga-users.
ik heb de MorphOS boot image op de eerste partitie gezet via het programma HDinstall en daarna rebooten.
Deze keer moest ik vanaf de HD booten, dus " boot /pci/ide/disk@0,0:0 boot.img " ..ja die is meer ingewikkelder dat jullie dachten en de reden is dat "CD" is maar een alias van de volledige pad /pci/ide/cdrom@1,0 (die nummers geven aan of een primary/secondary en master/slave zijn).
En ja dit is hem ... een OS die allang moest bestaan !
Ik heb meteen gekeken de ruimte die deze OS gebruikt ..dat willen jullie niet weten, 16 MB's maar!!
Maar ik ben niet klaar met het verkennen van deze bezondere OS...
ik wil nog de 3d mogelijkheden / USB / en internet testen... daarna LinuxPPC en natuurlijk MacOnLinux installeren!
Groeten
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd op 11-01-2004 18:35
]