Mijn eerste Pegasos PowerPC

Pagina: 1
Acties:
  • 1.305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.pegasosppc.com/images/solutions/Solutions_Guardian.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.pegasosppc.com/images/_menu/pegasosgenesi1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.pegasosppc.com/images/techspec/peg2pics/1.jpg

Hoi,
Ik heb een Pegasos computer besteld.

Model: Pegasos II
Processor: Motorola G4 1GHz
Geheugen:512MB's DDR
Mainbord: Pegasos met Marvel/VIA chipstet
http://www.pegasosppc.com/tech_specs.php

Computer Kast: Coolermaster ATC-620-SX1
Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/product_common_images/33147c0cd0f496fb30a0167bdf93938a.jpg
http://www.coolermaster-europe.com/

Besturing Systemen: MorphOS...
Afbeeldingslocatie: http://www.morphzone.org/albums/ambient2k3/lando_02.sized.png
...AmigaOS/Linux/BeOS/FreeBSD/QNX
http://www.pegasosppc.com/operating_systems.php

...dat klinkt interessant toch?

Ik maak hier een volledig review met foto's en alles wanneer ik hem compleet heb...

STAY TUNED!!!

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 09:21

wica

De duivel jacht op me

Vraag, wat was de totaal prijs.
EN kan er ook OSX op? aangezien 't een G4 cpu is?

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja dat kan, met behulp van Mac-on-Linux

http://www.maconlinux.org/

Prijs komt er nog...alleen de mobo+processor kost 599euro.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
klinkt cool, maar blijft wel erg duur, 600 euro voor een 1 gieg proc en een moederbordje,

tenminste als je hiervandaan haalt:

http://www.pegasos-benelux.com/

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wica

wica

De duivel jacht op me

Is te minste wel goedkoper dan voor de prijs van een echte Apple

cool dat maconlinux.

[ Voor 17% gewijzigd door wica op 09-11-2003 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
over de prijs en de processor snelheid ...
Mensen moeten stoppen computers te vergelijken via de clock-snelheid.
clock-snelheid zegt niks, het is 'n marketing myth.
CICS vs RISC = NIET MOGELIJK
Waarom? andere architectuur...

x86 is ontwikkeld ergens in 197x
PowerPC in 1992
http://osnews.com/story.php?news_id=3997

..en de prijs is afhankelijk met wat jij krijgt! |:(

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:43

Hertog

Aut bibat, aut abeat

En daar staat in de fac:
Q: Does it run on i386 hardware?
A: No, MOL can only run on PowerPC hardware since no emulation is performed. However, adding a PowerPC emulator for x86 is under consideration.
Dat zou nog eens best interessant kunnen gaan worden :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
IBM Global Business Partner
http://www.ibm.com/Search...11&lang=en&cc=us&q=Genesi

waarom zou je MacOS willen runnen wanneer je al MorphOS hebt ?
http://www.morphos.net/images.php?f=gallery&id=13

VIDEO:
NBC GIGA's Interview with bPlan
http://www.pegasosppc.com/files/bplan.avi

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hertog schreef op 09 november 2003 @ 13:58:
[...]

En daar staat in de fac:

[...]

Dat zou nog eens best interessant kunnen gaan worden :)
Hoezo :?
[message=19205322,noline]liquidbit schreef op 09 november 2003 @
[...]

[...]
Motorola G4 !=x86
Motorola G4 =PPC :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:43

Hertog

Aut bibat, aut abeat

dion_b schreef op 09 november 2003 @ 23:47:
[...]

Hoezo :?

[...]

Motorola G4 !=x86
Motorola G4 =PPC :z
Goed, het was een beetje offtopic, maar ik had het over dat maconlinux, en in die fac stond deze quote:
Q: Does it run on i386 hardware?
A: No, MOL can only run on PowerPC hardware since no emulation is performed. However, adding a PowerPC emulator for x86 is under consideration.
En dat zou dus interessant kunnen worden, maconlinux op een x86 systeem. Goed, het blijft gemuleerd, maar het blijft leuk :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

is dat morphos niet een afstammeling van amigaos?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wica

wica

De duivel jacht op me

@liquidbit
Ik vraag de prijs. Om te kunnen vergelijken met eeen Apple G4 :)
Verder heb je gelijk dat je een PowerPC niet kan vergelijken met een x86.
Maar de G4/G5 blijven wel achter lopen op de x86. kwa prestatie's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
"is dat morphos niet een afstammeling van amigaos?" ...JA het is.

"Maar de G4/G5 blijven wel achter lopen op de x86. kwa prestatie's "
Als met mij eens bent hoe kan je dan zeggen dat G4/G5 achterloopt? kwa prestaties.
Kwa applicaties misschien wel maar kwa prestaties...wat betekent prestaties voor jou?
..3D spelletjes spelen?
..of met beter en meer applicaties kunnen werken?
..Makkelijker en sneller?

"The only benchmarks that matter is my impression of the system while using the apps I use. Everything else is opinion." - FooGoo

-Totale Prijs komt te staan wanneer ik alles in mijn handen heb.
-Ik heb langer dan 20 jaar met PC's gewerkt in ik zal mijn best doen om een objectief review te schrijven.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 18:34 ]

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

is ie al binnen ? :P

edit:
"vroeger" bestelde je je specerijen en twee jaar later werd het met de boot afgeleverd, tegenwoordig schijnt het schneller te gaan

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Topicstarter
...nog niet :'(

[ Voor 141% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 18:34 ]

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 09:41
En ik ben dan ook wel benieuwd naar de performance van MacOSX met MoL. Ik heb er zlef ook een tijdje naar gekeken, voornamelijk omdat hij ook alle videokaarten slikt zonder teveel gezever dat het geen MacOS versie is. Jammer genoeg ondersteund MoL nog geen videokaart, tenminste, niet diegene die je er in hebt gestopt. :)

En MorphOS lijkt me ook wel wat, alleen ik denk dat het een beetje te weinig support heeft van uit de consumenten kant. Met Linux en MoL kan je dan beter uit de voeten denk ik. Laat het weten, ben erg nieuwschierig!

Trouwens, er waren wel problemen met de levering van de G4 boorden omdat bijna de gehele G4 productie ten goede kwam voor Apple en andere grote fabrikanten.

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
IK HEB HEM !!!!!

}:O

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

en, en, en ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Ja ik wil het ook wel is zien!

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Jah.. aan alleen 'ik heb hem' hebben we weinig. Dus ajb meer info (hoe bevalt het etc), want anders is de kick wel erg nutteloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57

tweakerbee

dus..?

Hij is nu die 43 pagina lange review aan het schrijven. B)

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

wica schreef op 10 november 2003 @ 15:32:
@liquidbit
Ik vraag de prijs. Om te kunnen vergelijken met eeen Apple G4 :)
Verder heb je gelijk dat je een PowerPC niet kan vergelijken met een x86.
Maar de G4/G5 blijven wel achter lopen op de x86. kwa prestatie's
Achterlopen? Dual G5 en Dual xeon vergeleken...dag Xeon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses ...
tot nu toe heb ik hem geassembleerd en de OS (MorphOS) geinstalleerd...
Mijn moederbordje was vanaf 29 dec 2003 in het postkantoor, maar omdat ik op vakantie was en omdat ik niet zo vaak in mijn postvakje kijk heb ik hem op woensdag 7 januari 2004 opgehaald.
In het packje zat het moederbord, de processor, de MorphOS cd en twee handleidingen (engelse en duits), en mijn bonnetje natuurlijk.
Het moederbord is bijna het helft van een normale MicroATX, dat ding kan makkelijk in een PlayStation2 kast passen!
Gellukig had ik al de andere onderdelen zoals kast/voeding/geheugen/videokaart/dvd-rom/hd, dus ik kon meteen aan de slag.
Kast: Coolermaster
Voeding: 235Watts
Geheugen: TwinMos 256MB DDR 333Mhz
Videokaart: ATI Radeon 8500 64MB DDR
Dvd-rom: Sony DDU1621
HD: Seagate Medalist 3210(3,2GB's) UltraATA [die enige die ik over had]
Op Donderdag heb ik allles ingestopt ..."netjes" gekoppeld en aangezet!
En toen de computer is opgestart.
Zwarte beeld, een paar regeltjes over mijn videokaart de firmware en de copyrights van Pegasos...thats it..
ik zat achter een scherm met de "ok" en mijn cursor knipperen.
en toen dacht ik, hier moet ik iets intypen! Ik heb meteen de engelse handleiding en snel alles doorgelezen.
De bios is een command prompt met commando's beetje uit HP-Unix.
Daar kan je alles mee doen, booten vanaf CD-Rom tot het netwerk of usb.
Maar ik heb op de site van www.morphzone.org gelezen dat er een probleem was op de nieuwe pegasos II moederbord en ik moest de bios updaten voor dat ik iets ga doen.
ik heb de bios update van hun site gedownload en op een cd gebrand.
met de commando:" boot cd update " heb ik mijn bios geupdate.
Volgende stap, booten vanaf de cd om MorphOS te installeren op mijn harde schijf.
eitje: " boot cd boot.img "
Het opstarten was heel snel vanaf de cd-rom, ik durf te zeggen dat zo duurt het opstarten van mijn XP!
Mijn eerste indruk was heel positief... het klikken en reageren van MorphOS is onmiddellijk.
Dat heb ik op geen andere OS gezien...
In ieder geval heb ik de stappen van de engelse handleiding gevolgd die eigenlijk de 1/4 info bevat met wat de duitse handleiding bevat...dus voor mij was een mooi kans om duits te gaan leren.
ik heb twee partities gemaakt via de CD versie van MorphOS... nee geen FAT of NTFS ...het file systeem is FFS(fast file system) & SFS(smart file system) wel bekend voor de amiga-users.
ik heb de MorphOS boot image op de eerste partitie gezet via het programma HDinstall en daarna rebooten.
Deze keer moest ik vanaf de HD booten, dus " boot /pci/ide/disk@0,0:0 boot.img " ..ja die is meer ingewikkelder dat jullie dachten en de reden is dat "CD" is maar een alias van de volledige pad /pci/ide/cdrom@1,0 (die nummers geven aan of een primary/secondary en master/slave zijn).
En ja dit is hem ... een OS die allang moest bestaan !
Ik heb meteen gekeken de ruimte die deze OS gebruikt ..dat willen jullie niet weten, 16 MB's maar!!
Maar ik ben niet klaar met het verkennen van deze bezondere OS...
ik wil nog de 3d mogelijkheden / USB / en internet testen... daarna LinuxPPC en natuurlijk MacOnLinux installeren!

Groeten

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 00:30
Hehe, Leuke korte review, zelf heb ik een pegasos I systeem, waar ik ook vrij tevreden over ben. Op morphzone.org of morphos-news.de staat ook een update voor de usb stack (poseidon) waardoor sommige dingen ook weer beter werken. Verder zit er op het moment nog standaard geen tcp/ip stack in, dat zal waarschijnlijk in MOS 1.5 opgelost zijn.
3d support is intern al klaar geloof ik maar de API ervoor is geloof ik nog niet publiek. Tenslotte is de meegeleverde browser Voyager wel leuk, maar de ondersteuning van alle webstandaarden is er nog niet.

Vergeet ook niet de mplayer port te downloaden waardoor je bijna alle mediaformaten kan gaan afspelen. Veel plezier ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 16:13
MacOSXuser schreef op 10 januari 2004 @ 19:27:
[...]

Achterlopen? Dual G5 en Dual xeon vergeleken...dag Xeon
Met zo'n username en zo'n uitspraak ben je weer ultra rolbevestigend bezig hè :z Niks dag Xeon, onderbouw dan gewoon eens zo'n uitspraak.

[edit]Maar niet hier, want da's offtopic :P

[ Voor 8% gewijzigd door Abbadon op 11-01-2004 10:40 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 02:09:
Mijn excuses ...
tot nu toe heb ik hem geassembleerd en de OS (MorphOS) geinstalleerd...
Mijn moederbordje was vanaf 29 dec 2003 in het postkantoor, maar omdat ik op vakantie was en omdat ik niet zo vaak in mijn postvakje kijk heb ik hem op woensdag 7 januari 2004 opgehaald.
In het packje zat het moederbord, de processor, de MorphOS cd en twee handleidingen (engelse en duits), en mijn bonnetje natuurlijk.
Het moederbord is bijna het helft van een normale MicroATX, dat ding kan makkelijk in een PlayStation2 kast passen!
Gellukig had ik al de andere onderdelen zoals kast/voeding/geheugen/videokaart/dvd-rom/hd, dus ik kon meteen aan de slag.
Kast: Coolermaster
Voeding: 235Watts
Geheugen: TwinMos 256MB DDR 333Mhz
Videokaart: ATI Radeon 8500 64MB DDR
Dvd-rom: Sony DDU1621
HD: Seagate Medalist 3210(3,2GB's) UltraATA [die enige die ik over had]
Op Donderdag heb ik allles ingestopt ..."netjes" gekoppeld en aangezet!
En toen de computer is opgestart.
Zwarte beeld, een paar regeltjes over mijn videokaart de firmware en de copyrights van Pegasos...thats it..
ik zat achter een scherm met de "ok" en mijn cursor knipperen.
en toen dacht ik, hier moet ik iets intypen! Ik heb meteen de engelse handleiding en snel alles doorgelezen.
Daar kan je alles mee doen, booten vanaf CD-Rom tot het netwerk of usb.
Maar ik heb op de site van www.morphzone.org gelezen dat er een probleem was op de nieuwe pegasos II moederbord en ik moest de bios updaten voor dat ik iets ga doen.
ik heb de bios update van hun site gedownload en op een cd gebrand.
met de commando:" boot cd update " heb ik mijn bios geupdate.
Volgende stap, booten vanaf de cd om MorphOS te installeren op mijn harde schijf.
eitje: " boot cd boot.img "
Het opstarten was heel snel vanaf de cd-rom, ik durf te zeggen dat zo duurt het opstarten van mijn XP!
Mijn eerste indruk was heel positief... het klikken en reageren van MorphOS is onmiddellijk.
Dat heb ik op geen andere OS gezien...
In ieder geval heb ik de stappen van de engelse handleiding gevolgd die eigenlijk de 1/4 info bevat met wat de duitse handleiding bevat...dus voor mij was een mooi kans om duits te gaan leren.
ik heb twee partities gemaakt via de CD versie van MorphOS... nee geen FAT of NTFS ...het file systeem is FFS(fast file system) & SFS(smart file system) wel bekent voor de amiga-users.
ik heb de MorphOS boot image op de eerste partitie gezet via het programma HDinstall en daarna rebooten.
Deze keer moest ik vanaf de HD booten, dus " boot /pci/ide/disk@0,0:0 boot.img " ..ja die is meer ingewikkelder dat jullie dachten en de reden is dat "CD" is maar een alias van de volledige pad /pci/ide/cdrom@1,0 (die nummers geven aan of een primary/secondary en master/slave zijn).
En ja dit is hem ... een OS die allang moest bestaan !
Ik heb meteen gekeken de ruimte die deze OS gebruikt ..dat willen jullie niet weten, 16 MB's maar!!
Maar ik ben niet klaar met het verkennen van deze bezondere OS...
ik wil nog de 3d mogelijkheden / USB / en internet testen... daarna LinuxPPC en natuurlijk MacOnLinux installeren!

Groeten
16 MB?! En heeft het dan dezelfde functionaliteit als bv winxp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 07:15

Brazza

Byte me!

Kan je hier ook een beetje een filmpie of DVD'tje mee bekijken? aangezien het in een kleine kast zit? En werk je ermee op een monitor of TV scherm?

Super ding lijkt mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 10:46:
[...]

16 MB?! En heeft het dan dezelfde functionaliteit als bv winxp?
nee.. ik ken zelf iemand die ook een pegasos (I volgens mij) heeft en die begon met mos 1.3 :) zat geen printer support in.. dus dan zie je waar ze zijn... ook heb je aparte software nodig om te kunnen inetten (hij gebruikt miami) d8 ik... maja ik gebruik het zelf nie dus correct me if im wrong :)

//edit en alle software werkt 30 mins en dan kapt het ermee tenzij je veel dokt.... lang leve linux :)

[ Voor 34% gewijzigd door DataGhost op 11-01-2004 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
Als er nog geen tcp/ip stack inzit en ook nog geen 3d mogelijkheden dan moet het nog aardig verder door ontwikkelen wil het echt bruikbaar worden.

Maar ik kijk uit naar hoe Linux draait. Welke versie van Linux ga je eigenlijk gebruiken YellowDog, Mandrake of weet ik 't.. Ik ben echt benieuwd hoe MoL gata lopen. :P

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hoe kom je eigenlijk op het idee om dit apparaat aan te schaffen? Aangezien het niet echt een doorsnee systeem is wat door veel mensen gebruikt wordt en je dus eigenlijk qua mogelijkheden een beetje in het donker tast...

Ben ik wel erg benieuwd naar.

Trouwens er werd net gezegt dat je voor MacOS mac-on-linux nodig hebt? Het is toch een PowerPC ? Is het niet cd erin leggen en installeren? En zo nee waarom niet ?

[ Voor 30% gewijzigd door ViNyL op 11-01-2004 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik er MAC OS X op kan draaien, stabiel that is, dan koop ik er ook eentje. De rest van de shit heb ik nog wel liggen dus met 600 euro iets wat MAX OS X draaid lijkt mij een goeie deal.

Edit: hmm heb eens gekeken maar MOL heeft nog erg veel werk nodig. Draaid namelijk nog altijd over een andere X shell heen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Laatst online: 20-09 00:30
dataghost schreef op 11 januari 2004 @ 10:55:
[...]
nee.. ik ken zelf iemand die ook een pegasos (I volgens mij) heeft en die begon met mos 1.3 :) zat geen printer support in.. dus dan zie je waar ze zijn... ook heb je aparte software nodig om te kunnen inetten (hij gebruikt miami) d8 ik... maja ik gebruik het zelf nie dus correct me if im wrong :)

//edit en alle software werkt 30 mins en dan kapt het ermee tenzij je veel dokt.... lang leve linux :)
Sinds 1.4 zit er turboprint in wat geintegreerd is. Verder heeft alleen Miami (een aparte TCP/IP stack) die time-out van 30 mins. Bij de volgende Morphos versie 1.5 zal AmiTCP erbij zitten waardoor dat argument ook niet op gaat. Ok het is een custom OS wat ook nog Amiga compatible is, maar om het daarom meteen af te kraken...

Ook is de Superbundle een goed idee, op http://www.pegasosppc.com/software_bundle.php staat daar meer info over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yalhambra: 16 MB?! En heeft het dan dezelfde functionaliteit als bv winxp?
Liquidbit: Nee niet helemaal, er staan weinig programmas op, het besturing systeem volgt het "Modular Architecture" concept, dus wat je nodig hebt moet je ook zelf installeren, en die wordt gratis gegeven bij de superbundle.

Brazza: Kan je hier ook een beetje een filmpie of DVD'tje mee bekijken?
Liquidbit: Ja, het is me gelukt, met installeren van MPlayer nou kan ik van alle media formaten bekijken, maar als je interesse hebt voor een Compleet Full Mutlimedia Home Systeem dan check dat link...
http://www.morphzone.org/...umName=album01&id=cebit_1 (Cebit 2003 - Pegasos embedded system)
Brazza: En werk je ermee op een monitor of TV scherm?
Liquidbit: 22" Monitor.

Sage: Als er nog geen tcp/ip stack inzit en ook nog geen 3d mogelijkheden
Liquidbit: Niet van een kale installatie in ieder geval.Voor tcp/ip heb je MiamiDX of AmiTCP modulen voor nodig, ik heb die nog niet geinstalleerd.Ik heb gehoord dat ze volledig OpenGL gaan ondersteunen op de Radeon videokaarten.Ze hebben een paar andere Graphic-engines zoals Warp3D of Tiny3D en SDL maar ze werken alleen op Voodoo kaarten en niet op ATI Radeon kaarten omdat er geen overlay ondersteuning nog is! Er is geen sprake over nvidia GeForce kaarten.
Sage: Welke versie van Linux ga je eigenlijk gebruiken
Liquidbit: Ik wil eerste Debian installeren daarna Mandrake, Gentoo, en OpenBSD. Debian & OpenBSD door zijn hoge veilgheid, bestemd voor firewalls en routers. Mandrake door zijn Compleet Office applicaties, makelijk OS en alles plug&play. Gentoo door zijn snelheid, bestemd voor 3D ontwikellingen en spellen.

ViNyL: Hoe kom je eigenlijk op het idee om dit apparaat aan te schaffen?
Liquidbit: Ik ben gewoon zat met dat Microsoft gedoe(patches iedere dag/virussen), en ik heb eerder gewerkt met PowerPC systemen(Unix/MacOS) en die waren veel stabieler dan de "Wintel" systemen maar wel duurder om te kopen. Als ouwere eigenaar van 'n Amiga 1200 zat ik alang op de amiga.org site te kijken en toen kwam de pegasos op het nieuws. Als software ontwikkelaar wil ik effe op een andere omgeving gaan werken.

ViNyL: Trouwens er werd net gezegt dat je voor MacOS mac-on-linux nodig hebt? Het is toch een PowerPC ? Is het niet cd erin leggen en installeren? En zo nee waarom niet ?
Liquidbit: Omdat MacOS Bios-beveiliging heeft, kan je hem niet zomaar runnen op iedere willekeurige PowerPC (MacOS draait alleen op PowerPC systemen). Ten tweede is de southbridge ontwikkeld door apple dus Genesi(van Pegasos) moest zijn eigen southbridge(chipset) ontwikkelen of kopen van een andere bedrijf, zo heeft pegasos ook gedaan, PegasosII heeft 'n Marvell chipset, door een heel bekende bedrijf van ontwikkelen van chips voor Routers/Firewall/xDSL enz. http://www.marvell.com Mac-On-Linux is een MacOS emulator voor PowerPC systemen. Je kan met 'n bepaalde script direct full screen MacOS runnen onder 'n kale Linux OS. kijk link.. http://www.morphzone.org/modules/myalbum/photo.php?lid=200

Pieter: hmm heb eens gekeken maar MOL heeft nog erg veel werk nodig. Draaid namelijk nog altijd over een andere X shell heen.
Liquidbit: MacOS in 'n Linux venster.. http://www.morphzone.org/modules/myalbum/photo.php?lid=199 maar ook.. http://www.morphzone.org/modules/myalbum/photo.php?lid=200

..bedank Lizard voor jou forum support ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochoch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-10-2020
Heel leuk natuurlijk, maar voor 899 euro heb je ook een eMac 1Ghz, dat is inclusief Panther en iLife. Mocht je OSX niks vinden kun je er gewoon Linux op draaien.
Je komt met dit systeem toch een stuk duurder uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
Maar met een eMac kan je niks upgraden, je zit vast aan de proc, in beperkte mate aan de hoeveelheid ram en je videokaart. De rest kan je makkelijker vervangen maar dan is je garantie wel weg. Met deze bak heb je de vrijdheid van een PowerMac zullen we maar zeggen, de snelheid daar in tegen is natuurlijk wel iets lager, net zoals het prijskaartje. ;)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochoch
Dan koop je toch op een gegeven moment een nieuwe?
Je kunt de eMac prima tweedehands verkopen.
Als gezegd, dit systeem is een stuk duurder als je alle onderdelen meeneemt.
Het is wel minder tweakbaar, dat heeft wel een (hoge) funfactor natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We zijn computer tweakers toch ? B)

Ik wil wel aangeven dat MorphOS 'n heel makkelijke OS is ... en razend snel ook!
Uitzetten is ook aardig, je zet hem gewoon uit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Berichte naar [Liquidbit], Het is volgens mij niet de bedoeling om bij elke post een plaatje van je zelf er neer te zetten. Wordt het zo`n bende van op dit grote forum. ;)

ps. Laatste bericht van je was wel goed :+

[ Voor 12% gewijzigd door -Skyhawk- op 11-01-2004 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-Skyhawk- schreef op 11 januari 2004 @ 18:22:
Berichte naar [Liquidbit], Het is volgens mij niet de bedoeling om bij elke post een plaatje van je zelf er neer te zetten. Wordt het zo`n bende van op dit grote forum. ;)

ps. Laatste bericht van je was wel goed :+
bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochoch
"We zijn computer tweakers toch ? "
Zeker, als ik de middelen en de ruimte had zou ik ook zeker zo'n systeempje erbij willen hebben!
Het is met zowel een PC als een Mac al een beetje druk op m'n bureau, vandaar.
Kun je met dit systeem ook oude Atari software draaien trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
Maar als je nou bijvoorbeeld een betere videokaaqrt wilt of een 7.1 geluidskaart erin wilt hangen dan heb je toch echt een probleem met de eMac. Proc verwisselen gaat ook een stuk makkelijker met de Pegasos, dat is namelijk wel mogelijk met de eMac alleen ben je afhankelijk van de processor upgrade fabrikanten die een kit uitbrengen voor de eMac, wat tot nu toe nog niet zo is.

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op 09 november 2003 @ 11:41:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Hoi,

Geheugen:512MB's DDR
Mainbord: Pegasos met Marvel/VIA chipstet
http://www.pegasosppc.com/tech_specs.php

Computer Kast: Coolermaster ATC-620-SX1
[afbeelding]
http://www.coolermaster-europe.com/

Besturing Systemen: MorphOS...
[afbeelding]
...AmigaOS/Linux/BeOS/FreeBSD/QNX
http://www.pegasosppc.com/operating_systems.php

...dat klinkt interessant toch?

Ik maak hier een volledig review met foto's en alles wanneer ik hem compleet heb...

STAY TUNED!!!
Zou het best knap vinden als je op het moment al die OSsen aan de praat krijgt. FreeBSD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ochoch: Kun je met dit systeem ook oude Atari software draaien trouwens?
liquidbit: Bedoel je Atari 1024ST? of Atari Console? Atari 1024ST niet, maar wel oudere Atari Consoles via software Emulator. Je kan wel alle Amiga programmas runnen tot de versie 3.9. Amiga OS4 is nog niet uit maar die zou ook kunnen runnen!

Sage, ik wil ook toevoegen dat alle apparaten videokaart/geluidskaart(zit onboard)/hd /Cd-rom enzovoorts zijn PC compatible en voor apple geldt dat niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 23:28
Dat "beetje uit HP-UX" klopt natuurlijk niet echt heh? :) De bios/boot PROM zit natuurlijk niet in het OS (HP-UX), maar in de hardware (HP hardware). Andere fabricanten waar je dit soort boot PROM's tegen komt zijn oa DEC (de Alpha systemen) en Sun Microsystems (de Sparc systemen)...
m.b.t. het lange commando wat nodig is om te booten van disk
Ik kan me vergissen, maar ik neem aan dat je (net als in Open Boot PROM van Sun Microsystems) gewoon je eigen aliassen kan toevoegen... Dan kun je lekker "boot disk" zeggen in de toekomst :) Maar dan heb je ff de handleiding van jou specifieke omgeving nodig...

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
je hebt gelijk
http://www.openfirmware.org/1275/home.html#OpenFirmware
maar ik bedoelde net, dat de commandos beetje uit HP Unix lijken...(Unix-achtig/ beetje IEEE's POSIX Standards), en niet dat door de HP ontwikkeld is.
:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 23:28
Ah, right :) My bad...
Al met al een interessante box dus :)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Laatst online: 12:56

boesOne

meuh

ultra cool boxje.
Wat dacht je van linux + mac onlinux + virtual pc met XP :)
en daar dan pics van voor ons..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
En dan daar weer in VMWare met Linux. ;)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er erg strak uit!! Vooral dat MorphOS lijkt me erg fijn werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

hoe bevalt ie tot nu toe?

op osnews staat een artikeltje http://www.osnews.com/story.php?news_id=5828

Pagina: 1