aan mensen met een RAID array van 64+ GB

Pagina: 1
Acties:

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:16
Voor mensen die een RAID array gebouwd hebben van meer dan 64GB. Hoe hebben jullie dit gedaan. Moet je de schijf met Partition Magic indelen? Of kan het met de geupdate FDISK.

Wat ik heb gedaan, en wat niet werkte:

2X 45GB IBM DTLA op HPT370 (kt7-raid)
partitioneren met de nieuwe FDISK
formatteren met FORMAT.COM

Bij format.com ging het fout. De PC hing bij writing out file allocation table. Ik heb toen de schijven uit de RAID config gehaald, en toen kon ik wel gewoon partitioneren. Maar je begrijpt dat ik als tweaker zijnde een 90GB RAID ARRAY WIL!!:9 Nu is mijn vraag: Hoe kan dit wel, want ik neem aan dat er plenty tweakers zijn die dit wel voor elkaar hebben gekregen.

Dit moet mijn partitionering worden:
-2GB voor win98SE (win2k staat op andere schijf)
25GB voor DV
5 GB voor MP3
17.5GB voor SPELLEN
15GB voor PROGS
15GB voor DATA
??GB voor DUMP (de rest)

Moet ik even partition magic gebruiken? Of kan ik helemaal geen RAID draaien :( ?

You can't have everything. Where would you put it?

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 07:53

Obi

Met je Raid-problemen zou ik je niet kunnen helpen, maar even één tipje, met de partities, zet programma's wat meer vooraan, en MP3 wat meer achteraan. Voor de progs is elk snelheidsverschil mooi meegenomen... Ook is het wel aan te raden om win2k ook op je raid-array te zetten, voor het starten van je OS is die snelheid juist een voordeel lijkt mij...

PS 15 gig voor programma's..? Dat zijn er érg veel ! 5GiG is wel een stuk minder voor MP3 (ik heb nu 40 gig aan MP3 :9, en 'slechts 5GiG aan Programma's... Zijn er ook al best veel btw...

• tweakerbee
OK, bedankt daarvoor enniewee. Ik ben zelf ook echt hard aan het zoeken. Even een kleine update van de info:

Heb de RAID array gesloopt, en de twee harde schijven gewoon "los" eraan gehangen. Ik kan nu wel met FDISK partitioneren en daarna succesvol met FORMAT het formatteren.

Leuk, maar nu heb ik geen RAID meer. :( Ik hoop dat er nu een tweakertje rondwandelt op dit forum die mij kan helpen dit aan de praat te krijgen. Ik kan me niet indenken dat er geen enkele tweaker is die een RAID array van 64GB of meer heeft... :?

<BEGGING SMILEY> PLZ PLZ PLZ help me <DESPARATE SMILEY>

PS: Heb nu geen tijd om zelf smileys te bouwen...

• drmbs
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-05 00:03
Ik heb hetzelfde probleem gehad, heb het boeltje daarna gepartitioneerd onder windows 2000, en geformatteerd onder win98 (vanwege de snelheid waar dit dan mee gebeurd)

Dit werkt helaas alleen als je een schijf buiten je raid config laat draaien met het os erop...
Heb nu een maxtor 30gb single met os'en en drie maxtors van 30gb in een stripe set...

• tweakerbee
HO! Ik kan dus op de SCSI schijf gewoon win2k installen, vervolgens de RAID drivers installeren. Dan vanuit windows2000 de drives formatteren/partitioneren, en vervolgens win98SE erop installeren?

Als je dit bedoelt vind ik dat COOL :9~ en vind ik dat ERRUG 8-) van je.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-05 12:45
Hmm.. apart. Ik denk dat je probleem te wijten valt aan de brakke Highpoint controller.
Ik heb zelf enkele maanden geleden ook een RAID aangeschaft. Zie sig: 4x30GB IBM DTLA op een Promise Fasttrak-100.
Nooit problemen. Gewoon indelen, fdisk en klaar :)

Partitie indeling (ik gebruik alleen WinNT en Win98):
c: 2 GB FAT-16 (bootable voor beide OSen)
d: 2 GB NTFS winNT OS partitie (winNT OS partitie moest per se starten binnen de 1e 8 GB van de schijf :( )
e: 16 GB FAT-32 win98
f: 106 GB NTFS winNT

Om winNT op een NTFS te zetten, heb ik eerst NT op c: geinstalled. Vervolgens met de diskmanager mijn NTFS geformat en later een nieuwe versie van NT opnieuw geinstalled, maar dan op mijn nieuwe NTFS-partitie...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Nieuwste Fdisk op je opstart disk gooien. Booten met opstart diskette en partitioneren. Met de oude Fdisk gaf die vage waardes aan. Hij gaf bij mij 2x40Gb 8Gb aan ipv 80Gb

Verwijderd

Jah ik heb er een losse raid kaart in hangen en alles werkt als een zonnetje.

• tweakerbee
Tjsa, ik zit aan die HPT370 vast. Het moet gewoon kunnen, ik weet zeker dat het in FDISK of FORMAT.COM zit! :'( Die kunnen de 64+ GB gewoon niet aan! (hoop ik)

Ik ga wel even proberen of ik het buiten de RAID config om even een win98 installatie kan neerplanten in dat ding, om de RAID array te partitioneren, en formatteren.

Ik heb idd de nieuwe FDISK versies, hij geeft daar ook gewoon de goede waardes aan.

Is 90GB dan misschien toch teveel???

• drmbs
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-05 00:03
Het ligt in ieder geval niet aan die highpoint controller, want ik gebruik een promise fasttrak 100...

Verwijderd

Nieuwe fdisk downloaden.
De oude deed voor partities groter als 64GB:
Size-64GB,
dus 80GB laat ie als 80-64=16GB zien, geld ook voor raid van 2*40GB (raid0 uiteraard).
Andere optie is dus een ander partitioneerprogramma, zoals partitionmagic
(rescue disks)

• tweakerbee
BBL the 2nd. Wat als ik dat misschien al gedaan had? En hij nog steeds hing op "Writing out file allocation table" bij het formatteren?

Ik ga wel even kijken wat ik aan andere progs kan gebruiken...

/edit/
Hee, wat vind ik daar nou? Een 20GB hdd die ik nog niet gebruik >:) Die gaan we er eventjes in planten!

• tweakerbee
OK, here we go again (nee ik zit niet op m'n luie reet) met de UPDATE:

20GB maxtor op prim. ide erbij gezet
WIN98SE geinstalleerd
HPT370 (raid controller) geinstalleerd
nog wat crap (vid. ed) geinstalleerd
terug naar dos
met de NIEUWE FDISK !!! m'n RAID schijf gefdiskt
toen weer naar windows booten
in windows formatteren en...VAST |:(

Kortom, hij loopt elke keer vast als ik een partitie van de RAID array formatteer. Als het niet een schijf in de RAID array is gaat het wel goed, ook als het dezelfde schijven zijn die ik dan als losse ATA100 schijven eraan had hangen. 't Blijven wel 7200RPM IBM's, maar RAID is wel sneller. Misschien moet ik deze actie maar opgeven en voor de twee losse 45G schijven gaan? :'(

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

waar kan je eigenlijk partition magic downloaden?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Kan iemand mij die link mailen.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• tweakerbee
NEE! Niet in mijn topic om illegale shit gaan vragen, wordt ie strax gesloten, ben ik weer de lul. Mooi niet. :(

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

hahaa warez?
en alsie zo'n trial ding wilt?

• tweakerbee
Yeah right.

Deze posting is overigens voor een update:

:) :P :D :9 O+ 8-) B-) *D

Ik heb de RAID array nu in ieder geval draaiende en geformatteerd. Gewoon even op het juiste moment de update voor win95/98 installen, en FORMATTEREN maar! >:)

Hopelijk kunnen mensen in de toekomst door dit topicje ook hun probleempjes oplossen.

BENODIGDHEDEN:
-tweakers.net
-extra hdd
-windows CD
-veel geduld

METHODE:
Download update voor 64GB schijven. Installeren op een comp, en FDISK uit windows/command rippen.
Prak de extra HDD op je prim ide.
Fdisk/format prim ide.
Installeer windoze op prim ide.
Installeer je videokaart (640X480 is ranzig).
Installeer de windows update voor 64GB schijven.
FORMAT in WINDOWS98 je RAID schijf.

Verwijderd

hmm congrats dat het gelukt is maar ik heb mijn 72gb array gewoon gefdisked met een w98 disk. Fdisk denkt dan dat er een 4gb schijf in zit maar das kan je oplossen door gewoon met procenten te werken ipv mbs.

• tweakerbee
Tsja, hij ging hangen bij het formatteren. Dat was bij mij het grote probleem. Ik heb ze nu overigens toch maar weer uit de REET array gehaald, want ik wil toch m'n OS op een van die 45GB schijven. Dat is wel onmogelijk als je RAID wilt draaien.

Ach, het was leuk voor 3 uur, ik heb ervan genoten :). Een gewone 7200RPM IBM met 2MB cache is in principe ook niet slecht :D En twee is al helemaal :9~

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-05 12:45
Ik snap echt het probleem niet.
Mijn 120 GB RAID-arraytje loopt zonder probs.
Fdisk zeurde wel wat over een wat kleinere grootte, maar die hoefde alleen maar een 2 GB fat-16 te maken en een 16 GB FAT-32.
Daarna een tijdelijke winNT geinstalled op die FAT16 om de overige 100+ GB te formatten op NTFS. Klaar :)
Alles staat nu op mijn RAIDarraytje en hij is echt bloedsnel (en superstil :) )

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• tweakerbee
Het zal dan wel aan mij liggen. Onder DOS hing FDISK gewoon als ik win98 wilde installeren. Maar ik heb dan ook geen FAT16 gebouwd. Nah jah, ik ga het lekker zo laten, ik heb in principe niet perse die RAID array nodig, ik vond het alleen wel cool klinken. 90GB in RAID. Nu is het gewoon 90GB >:)

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 07:53

Obi

Up :)

Even de topics die er in stonden terugbrengen naar de plaats waar ze stonden...

(time and date was ff screwed up)

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:39

zaadstra

Überprutser

Leesvoer:

http://www.microsoft.com/windows98/downloads/contents/WURecommended/S_WUFeatured/bigide/Default.asp
Windows 98 Large IDE Update

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q243/4/50.ASP?LN=EN-US&SD=gn&FR=0&qry=32%20gb%20hard%20disk&rnk=1&src=DHCS_MSPSS_gn_SRCH&SPR=W95
ScanDisk Errors on IDE Hard Disks Larger Than 32 GB

Q263045 - Format Displays Size of Partitions or Logical Drives Larger Than 64 GB Incorrectly.txt
(sorry geen link maar die staat wel op 1 van de andere pagina's)

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q263/0/44.ASP?LN=EN-US&SD=gn&FR=0&qry=32%20gb%20hard%20disk&rnk=2&src=DHCS_MSPSS_gn_SRCH&SPR=W95
Q263044 - Fdisk Does Not Recognize Full Size of Hard Disks Larger than 64GB
(=nieuwe FDISK)

Ik formatteer een nieuwe hd trouwens altijd op de commandline. De windows-formatter is anders, het valt me op dat windows de schijf past inleest (fat of zo?) als je de drive aanklikt, duurt een seconde of zo (bij grote hs's). Met format.com treedt dit niet op (dan heeft windows waarschijnlijk bij booten de schijf al bekeken)
Pagina: 1