Wat is valueram?

Pagina: 1
Acties:

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-08 15:24
Zie titel.

Ik moet voor een PC waarvan het geheugen brak is nieuw geheugen aanschaffen. Ik ben er ondertussen achter dat het PC100 moet zijn dat er in moet (kan dat kloppen? Mobo is Abit BS6 met Celerom proc @433Mhz).

Maar ik zie dus bij sommige type geheugen op diverse online shops:
ValueRam en Low latency

Low latency betekend dus dat die geheugen sneller is door een snellere doorvoersnelheid heb ik inmiddels begrepen uit de technische PMG FAQ.

Ik zit alleen nog met die ValueRam wat dat is en of het wat uit maakt of ik dat op mn geheugen heb zitten je of nee voor mijn moederbord e.d.

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
B-merk geheugen volgemsij

//edit

Weer iets geleerd op de vroege zondagochtend ;)

[ Voor 56% gewijzigd door RAJH op 09-11-2003 01:34 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

ValueRam is van Kingston, dus niet bepaald een B-merk. Overigens kun je in jouw bord ook gewoon PC133 stoppen en dat gaat dan op 100 MHz draaien.

Het is aan jouwzelf de keus of je een A of een B merk neemt, A merken hebben soms betere timings (lagere CAS latency) dan B merken en algemeen genomen zijn ze wat betrouwbaarder.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

JeroenM_tbs schreef op 09 november 2003 @ 01:28:
Zie titel.

Ik moet voor een PC waarvan het geheugen brak is nieuw geheugen aanschaffen. Ik ben er ondertussen achter dat het PC100 moet zijn dat er in moet (kan dat kloppen? Mobo is Abit BS6 met Celerom proc @433Mhz).

Maar ik zie dus bij sommige type geheugen op diverse online shops:
ValueRam en Low latency

Low latency betekend dus dat die geheugen sneller is door een snellere doorvoersnelheid heb ik inmiddels begrepen uit de technische PMG FAQ.

Ik zit alleen nog met die ValueRam wat dat is en of het wat uit maakt of ik dat op mn geheugen heb zitten je of nee voor mijn moederbord e.d.
Dan kijk je toch gewoon op de Kingston site wat ze bedoelen met value-ram ?

• Joen
@KillerAce_NL:
Jah, maar het merk van het geheugen was niet Kingston zo ff uit mn hoofd.

@Dreeke:
Ow, gaat dat net zo als USB2.0? Hogere waarde kan als lagere waarde werken?
Maw: PC133 wil ook gewoon op PC100moederboren en gata dan ipv als PC133 op PC100 werken?

Scheelt me nl. in de kosten (ff van de Alternate site uitgaande).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

ValueRam is gewoon Kingston's marketingterm voor "standaard" geheugen voor Jan-met-de-pet die totaal geen benul heeft van de technische werking van een PC. De doorvoersnelheid boeit hem niet, zolang het maar werkt. Hij denkt ook geeneens aan het overclocken.

Gewoon huis-tuin-keuken geheugen dus ;)

Maargoed, dit is best wel logisch en simpel uit te zoeken. Alleen Kingston heeft ValueRam en LowLatency, terwijl bijvoorbeeld Corsair Valueselect en XMS geheugen heeft, etc.. Leg ook de specs naast elkaar; ze verschillen in de latencies en soms ook in chipgroottes.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Je kunt inderdaad voor PC133 gaan. Dat is goedkoper omdat er meer van gefabriceerd wordt.

Zoals BalusC al aangaf: Als je gewoon werkend geheugen wilt zonder gezeik dan is ValueRAM een goede keuze.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Joen
BalusC schreef op 09 november 2003 @ 01:35:
ValueRam is gewoon Kingston's marketingterm voor "standaard" geheugen voor Jan-met-de-pet die totaal geen benul heeft van de technische werking van een PC. De doorvoersnelheid boeit hem niet, zolang het maar werkt. Hij denkt ook geeneens aan het overclocken.

Gewoon huis-tuin-keuken geheugen dus ;)

Maargoed, dit is best wel logisch en simpel uit te zoeken. Alleen Kingston heeft ValueRam en LowLatency, terwijl bijvoorbeeld Corsair Valueselect en XMS geheugen heeft, etc.. Leg ook de specs naast elkaar; ze verschillen in de latencies en soms ook in chipgroottes.
Dus het boeit dat geheuegen niet of je nu PC100 of PC133 draait? :P Lollig
En wat bedoel je met dat ie niet denkt aan overclocken? Dat ie dat niet slikt?

Verder weet ik via school dat Kingston wel een duur, maar zeker betrouwbaar merk is.
Ik denk dat ik die dan ook maar ga bestellen :P

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

over het algemeen kan is het gewoon zo dat een pctje met 66/100/133mhz fsb gewoon PC133 geheugen aan kunnen. Dan draait het gewoon op lagere snelheid meer niet :)

sneller in langzamer werkt prima, omgekeerd natuurlijk niet :9

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:24
Boeit idd geen hol :P Je kunt er elk (als ik ff niet op de capaciteit van het reepje let) 168 pins SDRAM geheugen in pleuren. PC66, PC100, PC133, PC150, het gaat allemaal op 66Mhz draaien.

Want een celly 433 heeft een FSB van 66 en niet 100, foei :o

tvw

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:19

mr_petit

opperprutser

let er wel op dat als je bijv. 256MB koopt dat je 16Mx8 koopt, anders werkt waarschijnlijk maar de helft. (ik neem aan dat je een intel BX chipset hebt).
(ook niet al het 128mb werkt goed, maar heo en wat staat wel in de faq)

"man is not truly one, but truly two,"

• Joen
Ik heb geen flauw benul van het type chipset dat er in zit...

• Joen
ShotGun schreef op 09 november 2003 @ 01:47:
Boeit idd geen hol :P Je kunt er elk (als ik ff niet op de capaciteit van het reepje let) 168 pins SDRAM geheugen in pleuren. PC66, PC100, PC133, PC150, het gaat allemaal op 66Mhz draaien.

Want een celly 433 heeft een FSB van 66 en niet 100, foei :o
Nouja, er zat ook eerst een 128MB reepje van PC100 in en dat heeft (als het goed is) gewerkt.
Maar als ik nu bijvoorbeeld PC66 geheugen steek in een PC met een 133FSB oid, dan gaat dat dus mis? :9
Maar ik kan er van uit gaan dat PC133 geugen dus zeker ste weten moet werken op mijn PC?

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
JeroenM_tbs schreef op 09 november 2003 @ 01:52:
Ik heb geen flauw benul van het type chipset dat er in zit...
Het zal wel een BE6 zijn (niet bS6 ;) ) dus heb je een 440BX chipset. Wat je nu even moet doen is in de Faq kijken naar het verschil tussen singel en dubbel sided memory, jij moet singel sided hebben. Als je dubbel sided geheugen zou gebruiken ziet je computer maar de helft van de hoeveelheid geheugen dat je erbij hebt gezet, hij kan die andere helft namelijk niet adresseren.

PC133 SDRAM is dus goed, alleen zorgen dat je singel sided hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door ExcaliburDexter op 09-11-2003 02:06 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dus het boeit dat geheuegen niet of je nu PC100 of PC133 draait? :P Lollig
Daar heb ik het niet over :z

Trouwens, je kunt gewoon via de FAQ van dit subforum uitzoeken welk chipset je op je mobo hebt zitten en hoeveel/welk geheugen je maximaal op je mobo kunt prikken B)

Welke moederbord zit er momenteel in mijn systeem?
Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen?

Simpel toch? Maak voortaan vaker gebruik van de FAQ's. Er zit meer in dan je denkt :)

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 09-11-2003 02:09 ]

• Joen
OK OK, het is ook al laat... :Z
En punt 2 is dat ik absoluut n00b ben op geheugen-gebied :P

Is dan de Kingston 128MB SD-Ram met ValueRam, Low latency, CAS LAtency van 3 en PC133 dan een goed keuze voor mijn systeem. OF is een CAS-latency van 2-2-2 (what that means...) ook goed?

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ExcaliburDexter schreef op 09 november 2003 @ 02:04:
[...]

Het zal wel een BE6 zijn (niet bS6 ;) ) dus heb je een 440BX chipset. Wat je nu even moet doen is in de Faq kijken naar het verschil tussen singel en dubbel sided memory, jij moet singel sided hebben. Als je dubbel sided geheugen zou gebruiken ziet je computer maar de helft van de hoeveelheid geheugen dat je erbij hebt gezet, hij kan die andere helft namelijk niet adresseren.

PC133 SDRAM is dus goed, alleen zorgen dat je singel sided hebt.
eeehh scratch me if I'm wrong maaareh..
volgens mij heeft het helemaal niets met single of double sided te maken.
16Mx8 256MB is toch double sided?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

JeroenM_tbs schreef op 09 november 2003 @ 02:17:
En punt 2 is dat ik absoluut n00b ben op geheugen-gebied :P

Is dan de Kingston 128MB SD-Ram met ValueRam, Low latency, CAS LAtency van 3 en PC133 dan een goed keuze voor mijn systeem. OF is een CAS-latency van 2-2-2 (what that means...) ook goed?
Als je zelf aangeeft zo'n n00b te zijn, waarom doe je dan niet wat vooronderzoek door o.a. de FAQ van dit subforum te raadplegen :?

Anyway, ze zijn allemaal goed, het ligt er maar net aan waarvoor je ze wilt gebruiken :)

edit:
Excaliburdexter: 256MB met 16 chips singlesided (=32Mx4) wordt voor de helft gezien op de 440BX en 256MB met 16 chips doublesided (=16Mx8) wordt daarentegen wél volledig gezien (wederom: zie de FAQ voor uitleg B) ).

[ Voor 64% gewijzigd door BalusC op 09-11-2003 02:22 ]

• Joen
BalusC schreef op 09 november 2003 @ 02:18:
[...]
Als je zelf aangeeft zo'n n00b te zijn, waarom doe je dan niet wat vooronderzoek door o.a. de FAQ van dit subforum te raadplegen :?
De FAQ heb ik nog eens voor de 2e maal doorgelezen na jouw reply. Alleen met "Welk type moederbord" kwam ik niet zo ver aangezien ik dat al wel wist. Ik ben er nu uiteindelijk achter via de site van Abit (dat overigens geen al te logisch adres heeft vind ik) achter dat het inderdaad die Intel chipset is.
Anyway, ze zijn allemaal goed, het ligt er maar net aan waarvoor je ze wilt gebruiken :)

edit:
Excaliburdexter: 256MB met 16 chips singlesided (=32Mx4) wordt voor de helft gezien op de 440BX en 256MB met 16 chips doublesided (=16Mx8) wordt daarentegen wél volledig gezien (wederom: zie de FAQ voor uitleg B) ).
Het wordt mij allemaal nogal ingewikkeld, k denk dat ik net zo goed ff naar de winkel kan gaan om me te laten adviseren. Kunnen ze het er ook mooi zelf in zetten en dan doe IK tenminste niets fout :9

edit:
Ik wil 128MB geheugen plaatsen, geen 256 hoor

[ Voor 4% gewijzigd door Joen op 09-11-2003 02:28 ]

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:25
Gewoon een PC133 reepje kopen (is altijd goed) van 128MB wat nog meestal goedkoper is dan PC100 oid. Cas 2 is dan de lagere latency en Cas 3 is de "tragere". Scheelt niet veel van elkaar. Veel kan er niet mis gaan als je het bij 128MB houd. Misschien is het verstandig om een merk reepje te kopen.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

volgens mij als je een 'standaard' pc133 128MB dimm koopt, dan krijg je volgens mij gewoon 16Mx16 in je handen gedrukt. (op 1 kant 4 chippies), en dat werkt dus niet (nou ja, voor de helft :+ ).
Ook bij 128MB moet je 16Mx8 (of 8Mx8) gebruiken. (en is vaak iets duurder)

dus het verhaal van 'is altijd goed' gaat hier gewoonweg niet op.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 09-11-2003 04:29 ]

• Joen
Het probleem is dus dat dat er niet bij staat bij de productomschrijving :?
Ik bestel wel gewoon en als het niet goed is stuur ik het weer terug (7 dagen bedenktijd waar binnen je kunt terugsturen en je geld terugvragen :) ).

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
wel terugsturen maar maar niet al je geld terug, transportkosten ed krijg je NIET terug

• Joen
Dat weet ik, heb ik goed gelezen :P
Pagina: 1