Repareren / vervangen van middentoner/woofer ?

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 12:57

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Ik heb van een collega twee JBL speakers kunnen overnemen (voor nop). Aangezien ik niet altijd beneden op de set van mijn ouders kan luisteren is dit perfect voor op de zolder.

Het enige probleem is dat de linkerspeaker kraakt. Dit komt omdat de fohmrand (schuim) van de woofer/middentoner kapot. Nu zit ik met een aantal problemen. Ik wil deze speaker graag gebruiken, maar ik heb nu eenmaal niet zoveel geld. De hele fohmrand is verteerd, dus repareren lijkt me geen optie. Of heb ik dit mis? Het hoeft niet super te klinken, maar wel zeer acceptabel (de speaker opzich klinkt erg mooi).

Als repareren geen nut heeft, wil ik de woofer/middentoner vervangen. Ik heb wat rond gekeken bij conrad, en heb geen id wat ik moet kiezen. Uiteraard zal ik links en rechts vervangen aangezien ik anders met twee verschillende speakers zit (en das ook niks :P). Ik wil max 20/25 euro per speaker kwijt zijn.

Daarnaast zit ik met documentatie. Aangezien dit een oude speaker is kan ik niet verder komen dan de volgende gegevens:
JBL L19
150 W
8" woofer
1 inch tweeter

Ik weet niet of deze gegevens kloppen, maar dit vond ik op internet (model klopt wel iig, staat er namelijk op ;)).
Het is trouwens een ronde woofer (geen vierkante omhulzing zeg maar).

Het is jullie vast opgevallen dat ik woofer/middentoner door elkaar gebruik. Dit is omdat ik de juiste benaming niet weet. Op internet vond ik 8" woofer, terwijl bij conrad de middentoners meer leken op wat er in de kast zit.

En als laatste, hoe moeilijk is het vervangen van zo'n woofer.

Ik weet het, erg veel vragen, maar ik kon zelf niet veel vinder.

And now the most interresting part of deze grot

Verwijderd

De luidspreker in kwestie wordt zowel voor een deel van de middentonen als voor de lage tonen gebruikt, dus een midbas-driver ;). Wat de foamrand betreft je zou ze kunnen laten repareren. (als je het zelf wilt doen moet je eerst aan vervangende randen zien te komen) Om een vervangende woofer te kunnen kiezen heb ik wat meer info nodig, te weten:

1) diameter van de woofer (8"?) en eventueel het conusmateriaal.
2) inhoud behuizing (buiten maten gecorrigeerd voor paneeldikte)
3) is het basreflex? zo ja wat zijn de afmetingen van de poort (lengte en diameter)
4) impedantie van de te vervangen woofer (belangrijk voor het scheidingsfilter)
5) T/S parameters woofers (in principe onmogelijk aan te komen, zonder te meten)

Met deze gegevens kan ik in iig ongeveer bepalen waar de "nieuwe" driver aan moet voldoen. Echter als je toch een nieuwe driver koopt, kan je er net zo goed een plaat MDF bij kopen, om een meer ideale behuizing te bouwen.

edit: De vraag blijft natuurlijk altijd of het de moeite waard is, en je niet beter wat van marktplaats moet opscharrelen...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2003 09:59 ]

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 12:57

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
In de meeste ideale situatie zou ik zelf aan de bouw gaan. Echter, ik heb te weinig geld en tijd om wat leuks te bouwen. Ik zal straks even een foto maken van de speaker. Het is volgens mij wel bassreflex trouwens.
Iig alvast bedankt voor de informatie :)

And now the most interresting part of deze grot

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je zou kunnen doen is beide woofertjes vervangen voor nieuwe.
Een simpele 20cm woofer hoeft je niet meer te kosten als 30 euro.
(ik heb hetzelfde gedaan voor een maat van me met bose 301's met verteerde randen).
Woofertjes kwamen bij Remo vandaan (in leidschendam/den haag) Maar je zou ook even langs een speaker & co kunnen gaan..

Wise enough to play the fool

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-08 17:29
wat dacht je hiervan?

http://www.speakerreparatie.nl/speakerrep.html

Er staat trouwens genoeg over speaker-reparatie in de search.

mcb1