Dual Boot op laptop, ms-dos & XP

Pagina: 1
Acties:
  • 472 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-12 09:02

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Een vriend van mij wilt een dual boot op zijn laptop gaan zetten, de reden is omdat hij dat gewoon zonder dat hij diskettes of bootable cd's eventueel zijn GHOST image van XP weer terug kan zetten. Hij wilt namelijk niet afhankelijk zijn van een diskette of cd want je zal bijna altijd zien dan als je een keer wilt ghosten etc dat je dan de benodigde cd of diskette niet bij je hebt.

Ik ga hem hiermee helpen, aangezien hij het niet in zijn eentje durft te doen. Ik heb de search al gebruikt. Maar ik wil toch voor de zekerheid wat advies.

Hij wilt het volgende, het gaat om een hd van 20GB en hij wilt de volgende indeling maken. Vraag me ook niet waarom maar dat wilt hij nou eenmaal, ik weet zelf niet of dit het slimste is om te doen maar goed.

Huidige situatie:
C: = Windows XP (10GB)
D: = School Files (5GB)
E: = Meuk files, muziek etc (5GB)

Alle partities zijn FAT32.

------

Hij wilt:
C: = Windows XP (8GB)
D: = MS-Dos, met de volgende folders erin, GHOST (copy van de GHOST bootdisk) & de image (3GB)
E: = School files (3GB)
F: = Meuk files (6GB)

Alle partities blijven FAT32.

----

Stappenplan die wij hebben verzonnen/uitgedokterd:

1) Met PM8 naar de nieuwe indeling paritioneren en formatteren waarbij C & D beide primair worden en E & F logisch extended.

2) Reboot met een win98se bootdisk en dan D te "format d: -u -s" om het bootable te maken en C gewoon te "format c: -u"

3) Rebooten met de Windows XP cd en dan XP te installeren op C

4) We hebben een dual boot

----

En nu komen de vragen ...

1) Gaat dit werken :?

2) Zo ja, als ik naar ms-dos boot (de D schijf) kan ik dan de C schijf zien met win xp :?

3) Als ik de GHOST bootdisk op D zet en ik boot naar ms-dos kan ik dan GHOST opstarten om een image te maken van Win XP op D en de image van D terug zetten naar C :?

4) Mocht dit allemaal lukken, blijft de dual boot dan intact bij het terug zetten van de GHOST image :?

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door FongWan op 09-11-2003 00:00 ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Verwijderd

De boot files van MSDOS en Windows XP moeten allebei in de Opstartpartitie (c:). De eerste wat er moet geinstalleerd worden is de MSDOS en daarna Windows installeren. Ik raad aan om de msdos in de C: partitie te doen en windows XP in de d: partitie

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Had al zo een vermoeden maar wist het niet helemaal zeker.

Maar ik bedacht me net iets, die vriend van mij wilt eigenlijk gewoon kunnen GHOSTEN zonder gehannes met diskettes of cd's. Vandaar dat hij die dos partitie wilt.

D: met een map waarin de GHOST bootdisk files zijn gekopieerd die hij dus kan benaderen wanneer hij naar dos boot. Dan kan hij dus via dos GHOSTEN en zijn image opslaan. Hij wilt misschien tevens ook een map maken waarin de win98se bootdisk is gekopieerd zodat hij dan kan fdisken, formatten etc. Maar het belangrijkste is dat hij kan GHOSTEN.

Nu bedacht ik mij het volgende, aangezien bootmagic 8 beschikbaar is is het dan niet mogelijk om het volgende te doen? Lijkt mij de makkelijkste oplossing in ieder geval maar ik weet niet of het gaat werken.

----

De partities zijn C primair en de rest logisch de indeling is voor de rest hetzelfde gebleven.

1) Win XP installeren
2) Bootmagic installeren
3) Bootdisks win98se en GHOST op D kopieren in mappen
4) Met Bootmagic een bootmenu maken waarin ik naar de exe bestanden verwijs dus optie 1 boot xp, optie 2 boot GHOST, optie 3 boot dos

----

En klaar is de multiboot voor die gast, of denk ik nu te makkelijk :?

Ik heb namelijk het grijs vermoeden dat optie 3 dan niet gaat werken ... maar dat boeit hem denk ik niet zo. Het belangrijkste vond hij dat hij in GHOST terecht kan komen.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 16:20
msdos moet toch booten van de primaire partitie
de rest van dos kan op de d: staan

dus eerst er voor zorgen dat msdos kan booten door format c: /s
jawel c:
in c staat minstens command.com io.sys msdos.sys config.sys autoexec.bat
via autoexec.bat kan de rest van dos in d worden uitgevoerd
en dan xp installeren in c:

dus
1 format c: /s of sys c:
bootmagic is niet nodig
de bootmanager van xp zelf is voldoende
2 xp installeren op gelijk welke partitie , c kan ook

dos kan je op alle momenten verder configureren in d:
zolang je maar eerst stap 1 gedaan hebt

gezien het gaat om 1 hdd kan je d: niet bootable maken door format d: /s

[ Voor 37% gewijzigd door ajouin op 09-11-2003 10:19 ]

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-12 16:10
Waarom gebruik je de bootmenu optie van pm8 niet? Die bouwt zo een start menu voor je, waarmee je kunt kiezen tussen dos en xp..

Humor moet je serieus nemen

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bij Ghost 2003 / Drive Image 7 hoef je geen boot disk meer te maken...

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
tommie-boy schreef op 09 november 2003 @ 10:11:
Waarom gebruik je de bootmenu optie van pm8 niet? Die bouwt zo een start menu voor je, waarmee je kunt kiezen tussen dos en xp..
FongWan schreef op 09 november 2003 @ 10:00:
Nu bedacht ik mij het volgende, aangezien bootmagic 8 beschikbaar is is het dan niet mogelijk om het volgende te doen? Lijkt mij de makkelijkste oplossing in ieder geval maar ik weet niet of het gaat werken.

----

De partities zijn C primair en de rest logisch de indeling is voor de rest hetzelfde gebleven.

1) Win XP installeren op C
2) Bootmagic installeren op C
3) Bootdisks win98se en GHOST op D kopieren in mappen
4) Met Bootmagic een bootmenu maken waarin ik naar de exe bestanden verwijs dus optie 1 boot xp, optie 2 boot GHOST, optie 3 boot dos

----

En klaar is de multiboot voor die gast, of denk ik nu te makkelijk :?
euhh dat wil ik wel maar klopt de stappenplan dan die ik ff gequote heb voor het gemak of niet :?
ajouin schreef op 09 november 2003 @ 10:10:
msdos moet toch booten van de primaire partitie

jawel c:
in c staat minstens command.com io.sys msdos.sys config.sys autoexec.bat

dus
bootmagic is niet nodig

gezien het gaat om 1 hdd kan je d: niet bootable maken door format d: /s
hmmm dus ik kan eventueel deze stappen plan gebruiken:

1) format c: /s
2) Install Win xp op c:
3) ik heb dual boot :?
4) ik dump de files van de bootdisks van ghost en win98se op de d:

Maar kan ik in de boot.ini file ook aangeven dat ghost geboot moet worden of is de keuze alleen beperkt tot dos en xp :? Want als dat het geval is dan ga ik denk ik voor de bootmagic oplossing.

[ Voor 51% gewijzigd door FongWan op 09-11-2003 11:12 ]

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-12 22:09

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Boot.ini is alleen voor besturingssystemen. Ghost valt daar volgens mij niet onder.
En als ik me niet vergis moet DOS op C staan. Ik kan me vergissen, is namelijk al weer erg lang geleden dat ik voor het laatst DOS heb gebruikt.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• ajouin
je moet via config.sys of autoexec.bat
regelen of ie alleen clean boot of met ghost
je moet wel wat kennen van msdos

je moet config.sys en autoexec.bat van de ghost bootdisk naar c: overzetten
de rest naar d:
maar je moet de commando's in config.sys en autoexec.bat wel wat aanpassen

ev . kan je de inhoud van config.sys en autoexec.bat
hier neerzetten
dan kunnen we je helpen...

[ Voor 54% gewijzigd door ajouin op 09-11-2003 11:56 ]

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
ajouin schreef op 09 november 2003 @ 11:49:
je moet via config.sys of autoexec.bat
regelen of ie alleen clean boot of met ghost
je moet wel wat kennen van msdos

je moet config.sys en autoexec.bat van de ghost bootdisk naar c: overzetten
de rest naar d:
maar je moet de commando's in config.sys en autoexec.bat wel wat aanpassen

ev . kan je de inhoud van config.sys en autoexec.bat
hier neerzetten
dan kunnen we je helpen...
Ok nu volg ik je even niet meer ...

ik moet dus via config.sys of autoexec.bat iets instellen, ik weet heel weinig van dos af, alleen dingen als format, md, rd, etc ...

Waar vindt ik config.sys of autoexec.bat :? en hoe moet ik ze hier neerzetten :?
Sorry voor al deze vragen maar ik heb niet zoveel ervaring hiermee.

Trouwens, we hebben nu hier op zijn laptop gewoon win xp op c geinstalleerd zonder eerst een format c: /s
Dus gewoon de partities aangemaakt en win xp erop. Hoe kan ik dan verder het beste te werk gaan :?

• ajouin
ik bedoel de config.sys en autoexec.bat op de bootdisk van ghost

maar
je hebt nu al xp geinstalleerd zonder eerst msdos met zijn eigen boot te installeren
nu wordt het nog een stuk moeilijker om alles geconfigureerd te krijgen( opnieuw sys c: dan booten met xpcd dan recovery met fixboot enz...)

als je eerst al niet meer kon volgen, stel ik voor dat voor jou de beste oplossing is om de aparte bootdisk van ghost verder te gebruiken.........en geen multiboot....

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
hmmm nou tja ... das wel erg makkelijk gedaan om toch te blijven werken met bootdisks. ik wil het wel graag onder de knie krijgen ...

is er niet echt een site waar dit soort dingen goed duidelijk uitgelegd staat?

zoals op http://www.nu2.nu/ bijvoorbeeld, die dingen lijken me nou leuk om zelf te kunnen maken. dus ik denk dat ik voorlopig wel genoeg leesvoer heb.

vooral die pebuilder en bootcd tutorials zal ik de komende tijd mee gaan puzzelen.

maar goed, zou je me misschien op weg kunnen helpen, die win xp is zo weggehaald en er weer op gezet. Ik doe liever dat opnieuw en dat ik iets ervan leer dan dat ik zeg tegen die gast van nou ik kom er ook niet uit dus gebruik maar lekker die bootdisks.

Dan weet ik ten minste ook hoe ik het moet aanpakken wanneer ik een nieuwe laptop ga halen en die wil gaan configureren.

• ajouin
laatste poging :?

msdos moet booten van de primaire partitie

jawel c:
in c:\ staat minstens command.com io.sys msdos.sys config.sys autoexec.bat

dus
bootmagic is niet nodig

in boot.ini staat dan iets zoals
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINdows="Microsoft WindowsXP" /fastdetect
C:\="MS-Dos"

kopieer a:\config.sys en a:\autoexec.bat op de bootdisk van ghost naar c:\
de rest van de bootdisk naar d:\

open config.sys en autoexec.bat
in kladblok, zo zie je de inhoud ervan
deze moet je wat aanpassen
je zal het path moeten aanpassen:
device=a:\xxxx.yyy wijzigen in d:\xxxx.yyy enz....

waarschijnlijk wordt ghost aangeroepen in autoexec.bat

via choice
kan je ghost al dan niet laten starten

t'is daarom dat ik de inhoud van config.sys en autoexec.bat moet kennen

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
oh ok ... tnx for de uitleg voor zover ...
heb het helaas deze week erg druk gehad dus sorry dat ik nu pas reageer.
Geen inet bij mijn hospita en over 2 weken beginnen de tentamens al weer. :(

Ik zal al die stappen even uitvoeren en dan de config.sys en autoexec.bat even on-line zetten. Maar dat kan enkele dagen duren omdat ik pas morgen of overmorgen weer die vriend van me zie.

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
ok ik heb nu stap 1 & 2 uitgevoerd,

Irijg nu ook inderdaad een mooi windows boot menu.
Trouwens, er staan ook al een autoexec.bat & config.sys in de root maar die zijn 0kb en er staat ook niets in als ik zein notepad open.

Hier zijn de autoexec.bat & config.sys van de GHOST bootdisk
& boot.ini op c:\

Hoop dat je me verder kan helpen want ik kom er niet uit, zie niet ergens iets staan van a:\..... die ik zou kunnen veranderen.

autoexec.bat
code:
1
2
3
4
5
6
@echo off
MOUSE.COM
LH \MSCDEX.EXE /D:cd1 /D:cd2 /D:cd3
CD GHOST
echo Loading...
GHOSTPE.EXE

ik neem aan de ik van GHOSTPE.EXE ===> d:\GHOST\GHOSTPE.EXE moet maken als ik de rest van de ghost bootdisk in d:\ghost zet :?

config.sys
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
DEVICE = oakcdrom.sys /D:cd1
DEVICE = btdosm.sys
DEVICE = flashpt.sys
DEVICE = btcdrom.sys /D:cd2
DEVICE = aspi2dos.sys
DEVICE = aspi8dos.sys
DEVICE = aspi4dos.sys
DEVICE = aspi8u2.sys
DEVICE = aspicd.sys /D:cd3
LASTDRIVE=Z

ik heb geen flauw idee wat ik hieraan zou moeten veranderen, moeten dezel files in de root van c: komen of gewoon op d:\GHOST

boot.ini
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=9
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Pro" /fastdetect
C:\ = "Microsoft Windows"

de timer veranderen was lekker makkelijk, dat heb ik via My Computers, properties, advanced, start up and recovery gedaan.

Van de boot.ini file weet ik nu hoe het in elkaar zit:
Here are the components of the path:

multi(x): indicates the disk controller to use, the first being 0, the second being 1, and so on. In the special case that the disk controller is a scsi controller without the BIOS enabled, this will be scsi(x) instead of multi(x).
disk(x): indicates which disk to use on the controller indicated in the previous component. This component will always be 0 if the controller is multi(x). In the case of a SCSI controller without the BIOS enabled, the disk(x) will indicate the SCSI address of the disk to boot to.
rdisk(x): indicates which disk to use on the controller indicated in the multi(x) component. This component will always be 0 if the controller is scsi(x).
partition(x): indicates which partition to use on the disk indicated by one of the previous two components of the path. In this case 0 is a reserved entry and is not valid. The first partition on the disk would then be 1, the second would be 2, and so on.
\directory: indicates which directory the NT system file are located in. By default, this is \WINNT (or \WINNT35 for the previous version).
Als ik nu die autoexec.bat veranderd heb en in de root van c: heb gezet, dan neem ik aan dat ik de boot.ini file moet veranderen, zelf zou ik denk ik dit doen maar klopt dit ook :?

boot.ini
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[boot loader]
timeout=9
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Pro" /fastdetect
C:\ = "Microsoft Windows"

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\GHOST\GHOSTPE.EXE="Norton GHOST" /fastdetect

met partition(2) wordt neem ik aan D:\ bedoeld & \GHOST\GHOSTPE.EXE is de file die gebruikt moet worden om te booten

[ Voor 10% gewijzigd door FongWan op 14-11-2003 21:50 ]

• ajouin
(beter laat dan niet)

laat config.sys van ghostdisk zoals ie is
zet m in de root van c:\
alsook alle files die erin vermeld staan

verander niets aan boot.ini
ev kan je voor alle duidelijkheid
C:\="MS-Dos met of zonder Ghost" ipv C:\ = "Microsoft Windows"
ZEKER GEEN
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\GHOST\GHOSTPE.EXE="Norton GHOST" /fastdetect

autoexec.bat te wijzigen(de opdracht choice laat je kiezen tussen ghost of clean boot door j of n in te toetsen)(/t:j,5 betekent als je niets doet dat ie automatish voor ja kiest na 5 seconden- in Engelse versie Y natuurlijk); zet mscdex.exe en mouse.com in root

@echo off
MOUSE.COM
LH MSCDEX.EXE /D:cd1 /D:cd2 /D:cd3
choice /t:j,5 Wil je Ghost starten?
if errorlevel 2 goto end
d:
CD GHOST
echo Loading...
GHOSTPE.EXE
:end

[ Voor 19% gewijzigd door ajouin op 18-11-2003 21:43 ]

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Topicstarter
Ok tnx ajouin ik zal het doen zoals je daar neergezet hebt,

Denk alleen dat het eind volgende week wordt wanneer ik weer iets van me laat horen want ik heb de komende week tentamens.

Weet je misschien een paar sites waar dit soort dingen besproken staan ???

Dit voor als ik bijvoorbeeld PM8 erbij wil hebben of zo ...

Dan kan ik na mijn tentamens me daarin verdiepen, naast het feit dat ik me ook goed ga verdiepen in bootcd's (http://www.nu2.nu).

[ Voor 3% gewijzigd door FongWan op 21-11-2003 20:51 ]

Pagina: 1