PC lijkt streamen van 64kbps niet te trekken

Pagina: 1
Acties:

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Om te beginnen eerst even mijn specs:
Pentium 2 , 400Mhz
192MB RAM
Win2k SP4
Sweex 5.1 geluidskaart (dit is de soundcard die ik gebruik om live uit te zenden)
ESS geluidskaart (weet ff typenummer niet meer. Deze soundcard gebruik ik om muziek voor te beluisteren op mijn mengpaneeltje)
ADSL Lite van XS4ALL.

De laatste dagen zit ik met een heel erg vreemd probleem:

Tot voor deze week streamde ik in 48kbps,22kh,mono (shoutcast stream), het hoogste wat mijn upload (ADSL lite van XS4ALL) aankon. Afgelopen dinsdag is echter de upstream van mijn Lite verbinding verhoogd, dus dacht ik lekker te kunnen gaan uitzenden zoals de rest van de uren van het station gevuld worden : 64kbps,44kh,mono . Nou klagen de luisteraars sinds dien over geluidshaperingen...de stream blijft zelf niet haperen, maar het geluid dus wel.
Ik heb een aantal dingen onderzocht en geprobeerd :
- Hoevel % van de CPU er in gebruik is. Dit varieert van 25 tot 30%, met soms een uitschieter als ik een programma start of iets dergelijks.
- Ik heb de upload getest en die kan steady 12.5 kb/s halen, soms wat hoger, tot 14kb/s. De upload van de stream vereist bijna 8kb/s, en volgens netlimiter waarmee ik mijn upload in de gaten houdt, redt hij dit makkelijk...er zitten geen haperingen of iets dergelijks in, en ook als ik een site bezoek tijdens het streamen, houdt de stream upload het keurig vol.
- Winamp. Ik gebruik winamp 2.91, en je weet maar nooit :) Ik heb winamp, de codecs en de plugins verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Just in case.
- De priority van winamp heb ik verhoogd naar high, je weet maar nooit :P
- Ik heb alle onnodige programma's afgesloten voordat ik ging streamen.
- Ik heb in plaats van naar het internet, over het 10mbit netwerk hier gestreamd.

Het resultaat van dit alles : het hapert nog steeds :{

Toen dacht ik : laat ik eens de stream 1 stap omlaag gooien naar 56kbps, 44kh, mono . Geen hapering meer gehoord sindsdien, ook niet als ik andere programma's openhad, en op het internet aan het surfen was.

Je zou bijna de conclusie gaat trekken dat mijn systeem 64kbps niet redt, ondanks dat de CPU maar tussen de 25 en 30% in gebruik is. Op een oude cyrix pc heb ik vroeger eens gestreamd, en daar kon je merken dat hij het moeilijk had, windows was dan down, omdat alle CPU power werd opgegeten door het streamen.

Wat ik mij dus afvraag is, waarom het op 64kbps zonder programma's er naast niet lukt, en de CPU tussen de 25 en 30 procent in gebruik is, en het op 56kbps prima lukt, zelfs met een ruime selectie aan programma's die ik ernaast open heb.
:)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

ff Checken:

De stream draait op jouw PC.
Encoderen op 64kbit p/s zou inderdaad 8 kbyte/s upstream kosten.

Deze berekening is voor 1 luisteraar.
Voor 2 luisteraars... is dat 16 kbyte/s voor 3 luisteraars: 24 kbyte/s enz....

Daar komt bij dat je nog wel een beetje afhankelijk bent van je ISP, die kan van tijd tot tijd best even je upload knijpen als het druk is lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 08-11-2003 23:51 ]

Alles kan stuk.

• Glacier
  • Niet online
remco_k schreef op 08 november 2003 @ 23:51:
ff Checken:

Ik stream naar een externe server toe, dus mijn maximale upload die ik nodig heb, is 8 kb/s

• remco_k

remco_k

Glacier schreef op 09 november 2003 @ 00:43:
[...]

Ik stream naar een externe server toe, dus mijn maximale upload die ik nodig heb, is 8 kb/s
Oke, dat klopt. Dan heb je aan 8kb/s genoeg.
Wel raar, je cpu trekt het wel. Het lijkt dan toch ergens anders te stokken.
Geen firewall die roet in het eten kan gooien?

Ik heb niet een directe oplossing voor je dus zal je wat moeten gaan proberen.

Probeer eens 64kbps op 32Khz. Klinkt bij je luisteraars onveranderd (lees: de verandering die er is zal bijna niemand opmerken) en je computer zal het wat makkelijker krijgen.
Sterker nog, je hebt kans dat dit nog beter gaat klinken ook.
Let wel op: je verbruikt dezelfde bandbreedte (64kbps) maar in theorie hoeft je processor minder hard te werken.

Alles kan stuk.

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-07 14:45
remco_k schreef op 08 november 2003 @ 23:51:
ff Checken:

Deze berekening is voor 1 luisteraar.
Voor 2 luisteraars... is dat 16 kbyte/s voor 3 luisteraars: 24 kbyte/s enz....

Daar komt bij dat je nog wel een beetje afhankelijk bent van je ISP, die kan van tijd tot tijd best even je upload knijpen als het druk is lijkt me.
Teneerste: Is het wel zo dat voor iedere stream dubbel vermogen gebruikt wordt bij jou zelf? Is daar geen cachefunctie voor in streaming software? Heb weinig verstand van streaming software, maar weet wel dat ik als ik een network broadcast doe (bijv. t.b.v. installatie van systemen), alles maar 1x hoef te sturen en mijn netwerk dus zo min mogelijk belast wordt...

Verder: Die laatste opmerking klopt niet Remco, het probleem doet zich ook voor over een 10mbps-netwerk (max. up: 1.25MB/sec...)

Ga toch fietsen.

• remco_k

remco_k

kakanox schreef op 09 november 2003 @ 01:02:
[...]

Teneerste: Is het wel zo dat voor iedere stream dubbel vermogen gebruikt wordt bij jou zelf?
Ja, dat is zo (als je de streaming server zelf in huis hebt tenminste).
Is daar geen cachefunctie voor in streaming software?
Heb weinig verstand van streaming software, maar weet wel dat ik als ik een network broadcast doe (bijv. t.b.v. installatie van systemen), alles maar 1x hoef te sturen en mijn netwerk dus zo min mogelijk belast wordt...
Jammer genoeg kan dat niet op het internet... Dat zou natuurlijk heel mooi zijn als dat kon. Dat zou een heleboel bandbreedte schelen voor veel radiostations of zendamateurs online.
Verder: Die laatste opmerking klopt niet Remco, het probleem doet zich ook voor over een 10mbps-netwerk (max. up: 1.25MB/sec...)
Welk probleem doet zich ook voor op een 10mbit netwerk?

De ISP zal niet bewust je datastroom knijpen, maar ik kan me toch wel voorstellen dat je up- (en ook down)stream beinvloed kan worden door grote drukte online of door andere omstandigheden "aan de andere kant".
MAW, 12kbps up zou voor een paar sec kunnen zakken naar 3 en daarna weer naar 12 gaan... Daar doe je niets aan vrees ik.

Maargoed, de stream van de topicstarter draait ergens anders dan bij hem thuis, hij hoeft maar 1 connectie te maken naar de streaming server, dus z'n bandbreedte zal wel voldoende zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 09-11-2003 01:15 ]

Alles kan stuk.

• Glacier
  • Niet online
remco_k schreef op 09 november 2003 @ 00:56:
Oke, dat klopt. Dan heb je aan 8kb/s genoeg.
Wel raar, je cpu trekt het wel. Het lijkt dan toch ergens anders te stokken.
Geen firewall die roet in het eten kan gooien?
Ik gebruik zonealarm free, maar ik heb om te testen even 10MB geupload naar de server, en daar was de upload steady tussen de 12.5 en 13.5 kb/s, geen drops ofzo...en XS4ALL levert altijd een steady verbinding...en netlimiter geeft bij het streamen ook aan dat de upload netjes op 7.9 oid blijft...geen drops, en zeker niet naar 3 :P

Ik heb niet een directe oplossing voor je dus zal je wat moeten gaan proberen.
Probeer eens 64kbps op 32Khz. Klinkt bij je luisteraars onveranderd (lees: de verandering die er is zal bijna niemand opmerken) en je computer zal het wat makkelijker krijgen.
Zal ik eens gaan proberen :)

• Glacier
  • Niet online
Even een kick, 64kbps,32kh staat niet in de lijst bij shoutcast, ik kan alleen 64kbps,44kh of 64kbps,22kh kiezen...en 22 kh is echt te laag :)

Edit : Ik ben er nu wat langer mee aan het klooien, en hij redt de bitrate waarop ik eerst uitzond nu ook niet meer zonder haperen :D En 24kbps,22kh,mono nu ook al niet meer :D

zou windows gaar zijn? Of de drivers ofzoiets :{

[ Voor 45% gewijzigd door Glacier op 09-11-2003 19:08 ]

Pagina: 1