2x Promise RAID ATA100 in 1 systeem = mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-03 21:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik ben op het ogenblik een systeem aan het bouwen met o.a. onderdelen die ik van andere systemen heb overgehouden plus wat nieuwe componenten.

Nu heb ik een Gigabyte GA-7DPXDW moederbord hier zit een Promise ATA100 Raid controller onboard. Nu heb ik nog een losse Promise Fastrak 100 RAID controller liggen en 4 40GB Maxtor schijven nu wilde ik elke schijf zijn eigen IDE poort geven door de extra controler ook te gaan gebruiken.

Nu is mijn vraag zouden beide controllers samen kunnen werken in 1 systeem ?

Ik ben niet vanplan om de RAID functie te gaan gebruiken van beide controllers want ik wil in Windows 2000 Server een RAID 5 set aanmaken met 3 van de 4 schijven.

Ik stel deze vraag omdat ik, mochten beide controllers in 1 systeem werken, nog een aantal extra rounded kabels moet aanschaffen. Aangezien ik met een BIG tower werk heb ik extra lange kabels nodig en ik wil kabels gelijk aan die ik al heb en die zijn nogal prijzig. Dus vandaar mijn vraag weet iemand of deze twee controllers elkaar niet gaan "bijten" , voordat ik nogal wat geld ga uitgeven aan die rounded kabels.

Kleine correctie de onboard controller blijkt een ATA133 uitvoering te zijn :P ...
Ik heb het systeem even laten proef draaien... kijken of er in de POST geen fouten gevonden wordt en of mijn CPU's beide goed herkent worden, etc. (Proef draaien met 1 hardeschijf en CD-rom speler)

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 09-11-2003 00:41 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Werkt gewoon, draai hier ook met twee Highpoint controllers.
In principe zou het zo moeten werken, liever probeer je ervoor te zorgen dat alle IDE poorten een eigen IRQ krijgen (ja, dat wordt krap, ja)...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
limoentje schreef op 08 november 2003 @ 23:33:
Werkt gewoon, draai hier ook met twee Highpoint controllers.
In principe zou het zo moeten werken, liever probeer je ervoor te zorgen dat alle IDE poorten een eigen IRQ krijgen (ja, dat wordt krap, ja)...
Ligt eraan, als het mobo APIC ondersteunt dan heb je een stuk meer IRQ's. Of je kan ACPI aanzetten, dan gooit het systeem alle IRQ's op een hoop.

[ Voor 5% gewijzigd door Vinnie op 08-11-2003 23:34 ]

C:\>_

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Dat zeg ik dus net, alle IRQ's op een hoop wil nog wel eens voor problemen zorgen, maar in principe is het gewoon mogelijk :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Opzich is het zeker mogelijk, promise heeft namelijk ook een TX4 kaart ooit uitgebracht, dat is gewoon een kaart met daarop twee tx2 chips, wel kan ik me er enige elende mee herinneren, het werkte alleen in combinatie met bepaalde hardware i.v.m. irq, kortom het was een vrij brakke controller gezien compatibiliteit (ik bedoel kaart niet controller). Maar theoretisch gezien zou het gewoon moeten kunnen, want er is nu ook een TX4000 die op dat zelfde principe bouwt.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Je zou het kunnen testen met normale kabels maar volgens mij moet het wel goed gaan. Zeker met de wat nieuwe moederborden die wat minder issues hebben me irq sharing.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-03 21:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
raymonvdm schreef op 08 november 2003 @ 23:50:
Je zou het kunnen testen met normale kabels maar volgens mij moet het wel goed gaan. Zeker met de wat nieuwe moederborden die wat minder issues hebben me irq sharing.
Het Gigabyte moederbord is niet echt het nieuwste van het nieuwste, ik denk een jaar tot anderhalf oud. Het betreft een Athlon MP moederbord.

De normale standaard kabels kunnen het bij lange na niet afrekken :) ...
Het moederbord heeft de IDE aansluitingen helemaal rechts onder zitten en de losse RAID controller hangt in het tweede PCI slot omdat het eerst slot een 64bit slot betrefd. En aangezien het een BIG tower betreft....

[ Voor 27% gewijzigd door _Dune_ op 09-11-2003 00:06 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1