Toon posts:

Raid installatie problemen P4C800 deluxe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet precies hoe ik een nieuw systeem van mijn vader draaiend kan krijgen. Hij heeft een p4c800 deluxe met 2 sata maxtor schijven van 120 gigabyte.
Bij het opstarten verschijnt de melding:
No drive attached to fasttrak controller BIOS is not installed

Hij wil graag win xp op raid 0 laten draaien. Moet eerst windows xp geïnstalleerd en vervolgens de raid geconfigureerd worden? Of moet ik eerst met de fasttrack bios een raid configuratie gemaakt worden en vervolgens windows xp installeren?

Het lukt mij wel op windows xp te installeren en vervolgens met f6 de drivers van het moederboard te installeren.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Of moet ik eerst met de fasttrack bios een raid configuratie gemaakt worden en vervolgens windows xp installeren?
Euh, misschien zie ik iets over het hoofd, maar waarom heb je dat eigenlijk niet geprobeerd? Wat had je eigenlijk verwacht? Dat Windows de schijven vanzelf in RAID0 ging indelen?

Je moet de schijven eerst in RAID0 indelen en dan kun je pas partities aanmaken en/of Windows installeren :)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Staat dit niet gewoon in de handleiding van je moederbord ?

En volgens mij is het eerst raid aanmaken en dan windows installeren. Zit er wel een SATA raid controller in want het lijkt of de onboard ide raid controller klaagt over het feit dat hij geen disken kan vinden maar dat klopt ook wel als die aan de sata hangen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Licht offtopic: RAID0 is leuk, maar als jouw vader bijvoorbeeld digicamfoto's op dezelfde schijven wil opslaan, dan kan ik hem dat alleen maar afraden. Zie verder ook de RAID FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik het probleem niet helemaal goed duidelijk heb gemaakt. Het probleem is namelijk dat ik niet begrijp hoe ik in de bios van de raid controler kan komen om een raid configuratie in te stellen. In de handleiding staat dat je op control f moet drukken om in het menu te komen. Ik krijg de indruk dat er nog geen bios is geïnstalleerd van de raid controller.

Ik ben eigenlijk niet zo op de hoogte van het raid gebeuren. Ik weet voornamelijk van raid 0 dat het niet de veiligste methode is voor data opslag. Nu wil mijn vader met name video gaan bewerken, dus dat lijkt mij dan geen probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2003 23:58 ]

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Als er geen schijven aan de controller hangen dan kan je ook niet in de BIOS komen. Hoogstwaarschijnlijk zitten de schijven dus aan de Intel southbridge aangesloten. Je moet dus de schijven op de Promise SATA poorten aansluiten en vervolgens kan je in de BIOS komen om een RAID array aan te maken. Daarna Windows installeren en met F6 drivers specificeren.

Concrete Loop Watercooling

Pagina: 1