apparatuur beveiligen tegen spanninspieken

Pagina: 1
Acties:

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-07 17:46
Op dit moment heb ik aardig wat apparatuur, op dit moment heb ik alles op een losse stekker zitten waarmee ik alles afkoppel van het lichtnet.

Aangezien ik de 220 wil veranderen (en ook aarde hier op de kamer wil) wil ik toch dat de boel niet kapot gaat wanneer bijvoorbeeld de bliksem inslaat, of andere soorten pieken.

Wat ik dus zoek is iets dat de 220 schakelt, nou zie ik wel van die (belkin) sloffen maar ik kan me niet voorstellen dat dat een blikseminslag kan tegenhouden. Dat springt toch over in zo'n kleine ruimte?
Ik neem dus aan dat de aarde ook geschakeld moet worden :?

Zijn hier goede oplossingen voor?

Btw: als dat apparaat ook een gunstige invloed heeft op aardlussen is dat mooi meegenomen. Zoals gezegd is nog niets geaard dus ook nog geen lussen mogelijk :)

• remco_k
  • Laatst online: 20:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Beveiligen tegen blikseminslag is een relatief begrip.
Laat ik bij de ergste situatie beginnen:
Blikseminslag dicht bij je apparatuur (laten we zeggen minder dan 50 meter) resulteert altijd in veel defecte spulletjes, ongeacht de beveiliging die je ertegen hebt. Duur of goedkoop.... Hoofdzakelijk is het de inductie inslag die het hele spulletje naar de maan helpt.

Dan heb je nog de inslagen verder van je lokatie, stel dat er een blikseminslag is elders in je woonplaats op het lichtnet.
Daarvoor heb je dure en goedkopere spanningspiek filters. Ook deze zullen tot een bepaalde grens bescherming bieden. Maar ja... 100%garantie zal je er niet bij krijgen denk ik. 50% denk ik ook niet.

De aarde hoef je niet te schakelen, sterker nog, de aarde is diegene die het probleem minder groot kan maken door juist WEL verbonden te zijn.
De aarde is er juist voor om "ongeoorloofde" ;) stromen weg te leiden naar aarde. En dat is precies wat hij ook zal doen bij een inductie of harde inslag. Wellicht dat je dan juist door je randaarde minder schade hebt.

Een Bliksem inslag is een zeer krachtige inslag die zich bijna door niets laat verweren. Vooral electrische apparaten (audio, video, computer noem maar op.) gaan erg snel defect door inductie inslagen. Mijns inziens kun je dat vrijwel onmogelijk beveiligen. Maar je kan het wel proberen natuurlijk. Wie niet waagt wie niet wint. Jammer is alleen dat je het niet even kan testen of je beveiliging werkt tot een bepaald punt.... 8)

Alles kan stuk.

Verwijderd

ik werk zelf op een camping in de ardenen en daar hebben wij aan den lijve ondervonden dat er tegen bliksem geen normale bescherming is. :'(

ik som even op wat er in 9 weken tijd bij ons gebakken is ondanks ups en en de nodige piek filters en 3 dubble aardlek zekeringen kasten.

2 upsen gebakken [met utp beveiliging] 8)7
3 netwerk kaarten
1 pc voeding at
1 pc voeding atx
1 adsl splitter
1 nivo regeling van het zwembad
1creditcard aparaat
1 slagboom plc die de slagboom bestuurd
5 of 6 aardlek schakelaars
3 x 3 fase automaat 3 x 40 A

dat zijn de dingen die het leven hebben gelaten in 9 weken tijd door ontladingen op of in de buurt van de camping. :X

de kans dat hier in nederland zo`n ontlading vlak bij huis voorkomt is een heel stuk kleiner als bij ons in de ardenen. ik zou mooi die dingen van belikin blijven gebruiken ivm de verzekering die erop zit. de aarde zou ik wel aanleggen
[al is het voor de veiligheid] uiteraad niet schakelen anders heb je er nog niks aan.

• remco_k
  • Laatst online: 20:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op 08 november 2003 @ 23:54:
ik werk zelf op een camping in de ardenen en daar hebben wij aan den lijve ondervonden dat er tegen bliksem geen normale bescherming is. :'(

ik som even op wat er in 9 weken tijd bij ons gebakken is ondanks ups en en de nodige piek filters en 3 dubble aardlek zekeringen kasten.

2 upsen gebakken [met utp beveiliging] 8)7
3 netwerk kaarten
1 pc voeding at
1 pc voeding atx
1 adsl splitter
1 nivo regeling van het zwembad
1creditcard aparaat
1 slagboom plc die de slagboom bestuurd
5 of 6 aardlek schakelaars
3 x 3 fase automaat 3 x 40 A

dat zijn de dingen die het leven hebben gelaten in 9 weken tijd door ontladingen op of in de buurt van de camping. :X

de kans dat hier in nederland zo`n ontlading vlak bij huis voorkomt is een heel stuk kleiner als bij ons in de ardenen. ik zou mooi die dingen van belikin blijven gebruiken ivm de verzekering die erop zit. de aarde zou ik wel aanleggen
[al is het voor de veiligheid] uiteraad niet schakelen anders heb je er nog niks aan.
Tja jammer dat je het zo moet ondervinden.
Inderdaad is de kans in nederland een heel stuk kleiner.

Ennuh...
De bliksem is niet eens op je cactusje ingeslagen? :P

Alles kan stuk.