Toon posts:

Memory snelheid te langzaam?

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb een Asus P4B533 met daarop een P4 2.4Ghz en 512 PC2700 twinmos/nanya
De CPU draait op 2.75Ghz zonder Xtra koeling, core voltage op 1.65 volt, CPU is 30 graden idle.
Nu heb ik het volgende, ik was zo eens aan het kijken met aida32, en ik was het aan het vergelijken met een screenshot van iemand anders.
Nu bleek, Mijn "werkelijke kloksnelheid" van geheugen is maar 115Mhz,
de Effectieve is 230Mhz.de bandbreedte komt dus 1836mb/sec

Is dat niet veel te weinig? De Effectieve waarde is 230 terwijl het toch 333Mhz zou moeten halen?

Komt dit door het overklokken, iets met CAS standen of iets anders?

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/jth.slagter/geheugen.JPG

Bedankt voor je reactie.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:44
Dat kan je natuurlijk heel makkelijk controleren door je CPU even niet meer over te clocken en je geheugen instellingen op standaard te zetten, dan zou je als het goed is gewoon 166 Mhz (333 Mhz effectief) moeten hebben :)

The devil is in the details.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Even in de BIOS kijken?

Maargoed, klok bovenal terug, zet alles in de BIOS op default en check dit nogmaals :)

edit:
damn 8)7 ik had moeten F5'en nadat ik het biertje uit de koelkast haalde :+

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 08-11-2003 23:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok,terug op 2400mhz,

wekelijke kloksnelheid op 135
effieciente kloksnelheid op 270

geen super inprovement duzzz.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Zou het dan niet kunnen dat je het geheugen op 133 MHz hebt staan ofzo, daar zitten de waardes wel redelijk in de buurt. En dat het moederbord als je overclockt andere Dividers kiest ofzo? Iig check even of je dividers goed staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Mojo op 08-11-2003 23:44 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

hoe heb je dan overgeclocked?
M.a.w. wat waren je FSB en multiplier en wat zijn ze na de overclock?

en wat is de devoder di je mobo kiest

te laat wat betreft de dividers

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2003 23:44 ]

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-04 15:24

The.Force

*Bauer Addict

ja klopt toch, ligt aan je processor icm je mobo--> intel met FSB van 533 Mhz/4 quad-pumped = 133 mhz

correct me if i'm wrong...

[ Voor 28% gewijzigd door The.Force op 08-11-2003 23:47 ]

System Specs!

Verwijderd

Dit lijken me idd gewone speeds, ik zie het probleem niet...

• Hahn
  • Laatst online: 18:44
Verwijderd schreef op 08 november 2003 @ 23:47:
Dit lijken me idd gewone speeds, ik zie het probleem niet...
Het blijkt dat je geen probleem ziet, want dit zijn geen normale snelheden voor PC2700 geheugen. PC2700 hoort namelijk op 333 Mhz te draaien, wat dus een FSB van 166 Mhz betekend en 133 Mhz != 166 Mhz. Qua Mhz verschilt het niet zoveel, maar in bandbreedte scheelt die 33 Mhz toch al snel honderden MB's per seconde.

The devil is in the details.

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-04 15:24

The.Force

*Bauer Addict

MaRc0 schreef op 08 november 2003 @ 23:51:
[...]
Het blijkt dat je geen probleem ziet, want dit zijn geen normale snelheden voor PC2700 geheugen. PC2700 hoort namelijk op 333 Mhz te draaien, wat dus een FSB van 166 Mhz betekend en 133 Mhz != 166 Mhz. Qua Mhz verschilt het niet zoveel, maar in bandbreedte scheelt die 33 Mhz toch al snel honderden MB's per seconde.
ja klopt maar in dit geval ligt dat het mobo/processor...

System Specs!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uhm, niemand ooit gehoord van een geheugen divider :?

Die staat klaarblijkelijk op 1/1, wat bij een 133MHz FSB CPU de correcte setting is voor PC2100 (133MHz). Wil je je PC2700 in spec, dwz op 166MHz draaien, dan zul je een divider van 4/3 in moeten stellen. Lees je manual nog maar eens over hoe dat in te stellen, het zal zoals BalusC zegt in BIOS te wijzigen zijn :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem overgeklokt door de FSB te verhogen, CPU voltage omhoog, DDR en AGP voltage ook omhoog.

Ik kan er zo gauw niks over in de manual vinden maar wel iets van een CPU/memory freq ratio, is dat het?

oh, nu kom ik ook nog bij een SDRAM Configuration pagina, Alles staat op standaart bij mij, "by SPD"

Ik ga het ff in de bios bekijken.

Verwijderd

By SPD dat zijn je mem timings, dat is het iig niet.
en ja die ratio moet je hebben, dat is de divider

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2003 10:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okay ik heb gechecked, Op een 1 of andere manier stond de geheugensetting neit op "by SPD' maar manual, met een cas van 2.5.
Toen ik hem weer op By SPD zette, sprong de CAS terug naar 2.
Daar draai ik nu dus ook op, maar nog steeds geen verschil.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/jth.slagter/geheugen2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/jth.slagter/geheugen3.JPG

Hoe kan ik dat Devider ding instellen? ik er niet zoveel ervaring mee.

Frank112.

[edit] Ik heb die CPU, memory freq op 3:4 gezet, maar de waarden gaan niet omhoog, hij draait nog steeds stug op

werkenlijke kloksnelheid: 101Mhz
Efficiente kloksnelheid: 203Mhz

|:(

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2003 11:03 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:28
Dat bord ondersteund naar mijn weten ook geen divider om bij een 133MHz FSB het geheugen op 166MHz te laten draaien, daarvoor moet je een andere i845 chipset versie hebben (b.v. PE i.p.v. jouw E). Wat je kunt doen is de verhouding op 1:1 zetten en de FSB verhogen, de geheugensnelheid zal dan mee omhoog gaan lijkt me :) Overigens zit je met 1999MB/s prima hoor, je kunt echt niet veel meer uit een DIMM halen welke een theoretische max heeft (@133MHz) van 2133MB/s ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
mmm fook, Ben ik dan eens opgelicht! |:( :(

Garantie is al verlopen, Wat denken jullie dat ik meot doen, er is me een jaar terug memory dat op 333mhz loopt belooft.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Niets, je bent niet opgelicht.
Het geheugen kan ook op 166mhz lopen, het doet het alleen niet....

Je laat je geheugen op 3/4e van de snelheid van de fsb lopen, zet dit op 1:1 en het loopt al een stuk beter.

[ Voor 7% gewijzigd door Leon T op 09-11-2003 11:37 ]

Verwijderd

als je goed leest staat er dat bij het desbetreffende moederbord niet een divider instelling te vinden is. Daarom kan het geheugen ook niet op 333Mhz draaien en dat is logisch als je een FSB van 133 hebt want dat is een effectieve snelheid van 266 en dat is pc2100.
Het is heel jammer maar van oplichting kun je in ieder geval niet spreken.

• FreeRider
  • Laatst online: 06-07 22:45
Boven een FSB van 132 springt de divider altijd terug van 3:4 (FSB:MEM) naar 1:1 .

Om toch een 3:4 FSB verhouding te krijgen boven 132 Mhz. doe je het volgende :

-Zet je PC uit.
-Stel de jumpers op het bord in op 100 Mhz en de multiplier van je CPU (laat het bord verder op jumperfree staan)
-Zet je PC weer aan, ga naar de BIOS
-Zet je AGP PCI frequentie op 70/35 of hoger en je mem verhouding op 1:1

Nu heb je bij FSB's van 133 of hoger een memory divider van 3:4

Dus bij 133 mhz draait je mem 177 Mhz.
Als je de FSB op 150 zet (zoals je nu draait) dan loopt het geheugen op DDR400

Heeft bij mij tijdenlang perfect gedraaid !

[ Voor 4% gewijzigd door FreeRider op 09-11-2003 12:54 ]

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Het is heel jammer maar van oplichting kun je in ieder geval niet spreken.[/qoute]

Ja maar ze hebben tegen mij gezegd dat ik 33Mhz geheugen krijg, en daar natuurlijk ook op draait, maar nu hebben ze er een mobo ingedaan die dat niet eens ondersteunt 8)7

Ik zal dat van Freerider eens checken maar hoe zit het dan met de koeling van mn mem? Er zit geen heatspreader omheen of iets dergenlijks. Of maakt de temp niet uit zolang ik onder 333Mhz blijf?

edit: Freerider, Ik moet FSB jumper op 100 zetten?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2003 19:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik heb alles maar op jumperfree gezet en een DIPswitch op

CPU:100, AGP: 66 en PCI 33Mhz gezet, toen weer opgestart,

Maar nu kan ik in de Bios Mijn systeem neit meer opverklokken, Ik kan hem alleen via jumpers hoger zetten tot een max van:

CPU: 145Mhz, AGP: 72Mhz en PCI 36Mhz, hij kan nog wel hoger maar dan start het systeem niet meer op.

Nu draai ik op 133/66/33 maar memory is niet omhoog gegaan, ik ga eens in 145/72/36 draaien en dan kijken.

Verwijderd

Zet jumper 6 (naast je batterij) op on en de '4:3 in de bios' werkt als 1:1 en '1:1 in de bios' zal als 3:4 werken. :)

// agp:pci kan je het beste op 66/33 laten staan, ik heb enkel snelheidsverlies bemerkt door verhoging hiervan.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2003 20:36 ]

• FreeRider
Verwijderd schreef op 09 november 2003 @ 20:23:
Okay, ik heb alles maar op jumperfree gezet en een DIPswitch op

CPU:100, AGP: 66 en PCI 33Mhz gezet, toen weer opgestart,

Maar nu kan ik in de Bios Mijn systeem neit meer opverklokken, Ik kan hem alleen via jumpers hoger zetten tot een max van:

CPU: 145Mhz, AGP: 72Mhz en PCI 36Mhz, hij kan nog wel hoger maar dan start het systeem niet meer op.

Nu draai ik op 133/66/33 maar memory is niet omhoog gegaan, ik ga eens in 145/72/36 draaien en dan kijken.
Als je PRECIES doet wat ik heb gepost dan werkt het, zeker weten. Dus FSB op 100 en multiplier op 18 (voor een 2400B CPU) jumperen, en de jumper voor jumperfree op jumperfree zetten 8)7. De rest (AGP/PCI en FSB instellen) doe je in de BIOS. Zowiezo kan je je geheugen standaard (als het bord helemaal op jumperfree is ingesteld) al op 166 Mhz laten lopen door je FSB op 125 te zetten en de divider op 3:4. Alleen onderclock je je cpu dan naar 2250 Mhz...
Verwijderd schreef op 09 november 2003 @ 20:35:
Zet jumper 6 (naast je batterij) op on en de '4:3 in de bios' werkt als 1:1 en '1:1 in de bios' zal als 3:4 werken. :)
De door jou beschreven workaround werkt alleen op de E uitvoering van het bord. Op de "gold" versie (dus gewoon de P4B533, zonder E) werkt het helaas niet zo makkelijk. ;)

Verwijderd

Topicstarter
De rest (AGP/PCI en FSB instellen) doe je in de BIOS
Dat is juist het probleem, Ik kan dat niet meer in de bios instellen omdat ik DIP swiches heb die dat doen.
check:
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/jth.slagter/klok.jpg

Dus ik kan hem alleen overklokken naar de waarden op het plaatje volgensmij.

• Shunt
  • Laatst online: 13:25

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 15:22:
[...]

Dat is juist het probleem, Ik kan dat niet meer in de bios instellen omdat ik DIP swiches heb die dat doen.
check:
[afbeelding]

zet hem dan eens op 166 66 33 ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:42

Dark

who tweaked the light?

probeer anders eens software om te overclocken, dat biedt wellicht meer mogelijkheden... het progje clockgen van de makers van cpu-z is wel handig:

http://www.cpuid.com/clockgen.php#support

de P4B533 staat er iig wel bij...

Verwijderd

idd als je jumpert of dip-switched moet je dat wel op en niet onder de specs doen en dan afvragen of het sneller kan 8)7 |:(
vraag opgelost.

Verwijderd

Topicstarter

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat software matig overklokken gechecken maar ik krijg ene blauw hardware errorscherm zodra ik op Apply settings klik |:(

FSB op 166Mhz zetten lukt dus niet, in de bios kon ik nomaal tussen 2400Mhz of Manual kiezen, als ie op manual stond kan ik dan settings veranderne, maar nu Kan ik hem niet meer op manual zetten.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hij gaat niet meer op manual omdat je met die switches hebt lopen spelen.

En je geheugen loopt het best als het synchroon loopt. Dus als je op default speed draait, is 266 MHz gewoon prima.

En als je geen dividers hebt, dan moet je geen wonderen verwachten als je de FSB gaat verhogen.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Hij draiat ook prima, maar ik wil heb zo dicht mogenlijk bij 333Mhz hebben odmat ik die reep heb, En volgens mensen hier kan ik dat zo het best doen.

Verwijderd

FreeRider schreef op 09 november 2003 @ 23:53:

[...]
De door jou beschreven workaround werkt alleen op de E uitvoering van het bord. Op de "gold" versie (dus gewoon de P4B533, zonder E) werkt het helaas niet zo makkelijk. ;)
Wow, thx freerider, ik had laatst nog bijna een p4b533 voor erbij gekocht en ben nu nog blijer dat ik destijds (15 maanden terug) de E heb aangeschaft voor 228. :X
:)

TS: sorry voor de blijkbaar verkeerde opmerking.

Verwijderd

Topicstarter
Hey, Ik ben toch nog emt dat Software matig kunnen overklokken tot ongeveer 2.73Ghz en de Memspeed word daardoor rond de 307Mhz en loop ik met de benchmark tussen de 2700 tests in.
Maar na het opnieuw opstarten werkt ie weer terug op 2600Mhz :S
Hoe kan ik zorgen dat ie erop blijft lopen?

Frank.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Verkeerde Topic :X

[ Voor 85% gewijzigd door Mojo op 11-11-2003 17:17 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• FreeRider
Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 15:22:
[...]
check:
[afbeelding]

OK, dit wordt m'n laatste poging ... :) :

-Zet het bord geheel op jumperfree (zodat je alles vanuit de BIOS kan instellen).
-Zet daarna op het jumperblock bij de AGP poort ALLEEN jumper 2 en 6 op on (FSB op 100).
-Zet daarna op het jumperblock onder de tekst "P4B533" ALLEEN jumper 2 en 3 op on (MP op 18)
Laat dus de jumper om jumperfree aan of uit te zetten over 1 en 2 zitten zodat het bord op jumperfree blijft staan.

Nu kan je als het goed is in de BIOS gewoon alles zo instellen als je wilt, en de workaround uitvoeren. Als dit niet werkt, weet ik het ook niet. Suc6 :)
Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 22:31:
[...]
Wow, thx freerider, ik had laatst nog bijna een p4b533 voor erbij gekocht en ben nu nog blijer dat ik destijds (15 maanden terug) de E heb aangeschaft voor 228. :X
:)
Zo, da's flink aan de prijs geweest voor die tijd... Mja Asus he, altijd duur die zooi.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 16:18:
Hey, Ik ben toch nog emt dat Software matig kunnen overklokken tot ongeveer 2.73Ghz en de Memspeed word daardoor rond de 307Mhz en loop ik met de benchmark tussen de 2700 tests in.
Maar na het opnieuw opstarten werkt ie weer terug op 2600Mhz :S
Hoe kan ik zorgen dat ie erop blijft lopen?

Frank.
Softwarematig overklok = overklokken met software, dus je moet ervoor zorgen dat het overklokproggie wordt opgestart als je pc opstart.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, Ik heb nu alles gedana zoals je het zei.

Allene als ik in de bios hem op 1:1 zet, start mijn Pc neit meer op, hij blijft hangen bij het PNP Init Completed ofzow.
Ik start dan op in 133Mhz FSB, Ik heb hem alleen nog maar in 3:4 ofzow kunnen opstarten. Daarmee kom ik niet boven de 304Mhz memory speed.

Hoe komt het dat ik niet kan opstarten?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 19:16:
Okay, Ik heb nu alles gedana zoals je het zei.

Allene als ik in de bios hem op 1:1 zet, start mijn Pc neit meer op, hij blijft hangen bij het PNP Init Completed ofzow.
Ik start dan op in 133Mhz FSB, Ik heb hem alleen nog maar in 3:4 ofzow kunnen opstarten. Daarmee kom ik niet boven de 304Mhz memory speed.

Hoe komt het dat ik niet kan opstarten?
Blijkbaar werkt je 4:3 divider nu wel! :)

Je geheugen timings staan waarschijnlijk te laag/strak dat ie nu niet wil booten ermee. Het geheugen moet nu namelijk op 133x(4:3) = 177Mhz werken ipv de 166mhz waar pc2700 geheugen voor verkocht wordt.
In de bios ff je geheugen met de hand instellen dat de waarden zo hoog mogelijk zijn, dus zo sloom mogelijk maakt.

Als ie nu wel boot, stapje voor stapje de timings omlaag brengen en streeds testen met memtest86 (http://www.memtest86.com/memt30.zip) en niet steeds naar windows laten booten want de kans is groot dat je daarmee je windows beschadigd door een geheugenerror.

Als je denkt dat ie stabiel is met bepaalde timings ff een nachtje laten gaan en dan moet ie ook nog foutloos zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 22:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe, en waar staan die timings dan?
Hoe breng ik ze omlaag?

Verwijderd

In de bios onder chipset settings, waarden omhoog maak je de geheugen instellingen slomer, dus meer kans dat ie daarmee wel boot.
Pagina: 1