[PHP] Module ondersteuning maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hey guys.. Ik heb een probleem waar ik al een hele lange tijdje mee worstel.

Ik ga een betaalde CMS maken waar ik module-ondersteuning (plugin/add-on, whatever :P) wil in maken.
Ik heb alleen geen idee hoe ik dat moet doen, ik heb al de grote scripts doorgekeken zoals Vbulletin, PHPBB (heeft die van modules? 8) ), Invision Board etc.
Ik snap er alleen niet veel van.

Dit zal waarschijnlijk meer theorie bevatten ;)

Voorbeeld van wat ik bijv. wil hebben:

Als je bijv. in de CMS: nieuwe pagina maken. Ik wil daar bijv. de module toevoegen die ondersteuning voor gastenboeken heeft. Zodat je een gastenboek kan maken.
Alleen moet dit dynamisch gebeuren.

Ik had al het volgende in gedachten:

Per pagina heb je een class. Als je een module hebt, word dat gedetecteerd en word de kopie van de class (van een bepaalde pagina) dus de module gebruikt i.p.v de orginele class van de pagina. (hopelijk snapt iemand dit (8> )

Alleen zit je dan met het probleem dat je niet meerdere module ondersteuning kan hebben aangezien dat PHP maar 1 class kan gebruiken....

1 belangrijk detail: Het moet volledig dynamisch zijn en de orginele bestanden mogen niet gewijzigd worden.

Weten jullie een oplossing hoe ik dit moet aanpakken? Ik ben nog niet begonnen met de CMS dus elke scriptmanier mag :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Dutchmega op 08-11-2003 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 19:14
Hoezo kan PHP maar één klas gebruiken?

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
class test {
  function start($string) {
    echo $string;
  } // f: start
} // c: test

class hoi {
  function start() {
    echo "hoi";
} // c: hoi

$hoi = new hoi;
$hoi->start();

$hoi = new test;
$hoi->start("hoi");

Werkt naar mijn mening gewoon hoor :?.

Verders zou ik gewoon per module een class maken met daarin enkele standaard functies, je krijgt bij de aanroep dan bijvoorbeeld zoiets:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
$text = new module_x;

$text->load("laad wat variabelen", "in");
$text->start("titel van de pagina");

$text->content("deze functie geef je informatie mee", array("of een array", "wat jij wil"));

$text->end("en je sluit de class weer");

In module_x::content() zul je dan per module andere externe (of interne) functies aan kunnen roepen, zodat je daarmee per module dus dynamische (en verschillende) content kan laten maken.

[ Voor 8% gewijzigd door zeroxcool op 09-11-2003 00:55 . Reden: typo ]

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
ZeRoXcOoL schreef op 09 november 2003 @ 00:20:
Hoezo kan PHP maar één klas gebruiken?

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
class test {
  function start($string) {
    echo $string;
} // c: test

class hoi {
  function start() {
    echo "hoi";
} // c: hoi

$hoi = new hoi;
$hoi->start();

$hoi = new test;
$hoi->start("hoi");

Werkt naar mijn mening gewoon hoor :?.

Verders zou ik gewoon per module een class maken met daarin enkele standaard functies, je krijgt bij de aanroep dan bijvoorbeeld zoiets:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
$text = new module_x;

$text->load("laad wat variabelen", "in");
$text->start("titel van de pagina");

$text->content("deze functie geef je informatie mee", array("of een array", "wat jij wil"));

$text->end("en je sluit de class weer");

In module_x::content() zul je dan per module andere externe (of interne) functies aan kunnen roepen, zodat je daarmee per module dus dynamische (en verschillende) content kan laten maken.
Ik bedoel dat je er maar 1 class van gebruikt :P
En, ik snap je manier niet echt... Ik wil ervoor zorgen dat de module op een of andere manier tussen de huidige script komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
Hmmz, geen ervaring mee, maar mijn eerste gedachte is:
- lees directory-inhoud
- filter alle bestanden met de extensie .inc er uit, die heb je dus nodig
- kijk in elk van deze bestanden naar een standaardregel, vijvoorbeeld iets met $start->laden();
- alle gevonden bestanden worden automatisch geinclude

Jah, sorry ff heel basic, maar het lijkt me een aardige theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje onzin om de methodes start(), content() en end() al gewoon content naar de browser te laten sturen. Ik vind het trouwens sowieso al geen mooie praktijk om methodes of functies iets naar de browser te laten schrijven.
Ik zou eerder een generate() methode maken die dat specifieke taak voor zich neemt.

Nu is een Webpage object waar je eventuele Component objecten in kan pluggen geen fout idee maar je zit omdat het PHP is wel de hele framework zelf uit te vinden. Dat wil zeggen dat je echt al heel goed moet weten wat je doet vooraleer je zoiets goed in orde krijgt en zelfs dan is het nog best moeilijk vanwege eventueel raar gedrag van PHP, references zijn nogal buggy en die heb je nodig.
Ik heb zoiets zelf ook een keer geprobeerd en ik vond dat ik al aardig goed opweg was maar vanwege allerlei domheden in PHP en belangrijkere dingen in RL heb ik het moeten opgeven. Heb ik gelijk die rottaal wat PHP is gelaten voor wat het is en betere dingen gezocht.

Maar als ik je een tip zou moeten geven zou ik zeggen dat je de principes voor het inpluggen van componenten en dan het bouwen van de interface best kan scheiden. Je kan bijvoorbeeld gebruik maken van xml om de gegevens benodigd voor de webpagina met al de toegevoegde modules te verzamelen. Dan met xsl kan je deze gegevens transformeren naar xhtml om te bekijken in een browser. Zo moet je bij het inpluggen van de modules je enkel zorgen maken om de gegevens en niet de presentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
JeroenM_tbs schreef op 09 november 2003 @ 10:41:
Hmmz, geen ervaring mee, maar mijn eerste gedachte is:
- lees directory-inhoud
- filter alle bestanden met de extensie .inc er uit, die heb je dus nodig
- kijk in elk van deze bestanden naar een standaardregel, vijvoorbeeld iets met $start->laden();
- alle gevonden bestanden worden automatisch geinclude

Jah, sorry ff heel basic, maar het lijkt me een aardige theorie.
Hoe ik die modules moet includen enzo dat is TE basic voor me ;)
Het gaat erom hoe ik die module(-content) tussen de normale stop...
Verwijderd schreef op 09 november 2003 @ 10:49:
Beetje onzin om de methodes start(), content() en end() al gewoon content naar de browser te laten sturen. Ik vind het trouwens sowieso al geen mooie praktijk om methodes of functies iets naar de browser te laten schrijven.
Ik zou eerder een generate() methode maken die dat specifieke taak voor zich neemt.

Nu is een Webpage object waar je eventuele Component objecten in kan pluggen geen fout idee maar je zit omdat het PHP is wel de hele framework zelf uit te vinden. Dat wil zeggen dat je echt al heel goed moet weten wat je doet vooraleer je zoiets goed in orde krijgt en zelfs dan is het nog best moeilijk vanwege eventueel raar gedrag van PHP, references zijn nogal buggy en die heb je nodig.
Ik heb zoiets zelf ook een keer geprobeerd en ik vond dat ik al aardig goed opweg was maar vanwege allerlei domheden in PHP en belangrijkere dingen in RL heb ik het moeten opgeven. Heb ik gelijk die rottaal wat PHP is gelaten voor wat het is en betere dingen gezocht.

Maar als ik je een tip zou moeten geven zou ik zeggen dat je de principes voor het inpluggen van componenten en dan het bouwen van de interface best kan scheiden. Je kan bijvoorbeeld gebruik maken van xml om de gegevens benodigd voor de webpagina met al de toegevoegde modules te verzamelen. Dan met xsl kan je deze gegevens transformeren naar xhtml om te bekijken in een browser. Zo moet je bij het inpluggen van de modules je enkel zorgen maken om de gegevens en niet de presentatie.
Dus ik moet volgens jou zeg maar alle gegevens in een mooie XML bestand stoppen en dan weergeven in een layout met XSL? Je kan dan wel makkelijk gegevens toevoegen in de XML bestand. Hm.. Ik heb eerlijk gezegd nooit daarmee gewerkt.
Ik wou in eerste instantie gewoon met templates werken... Maar kan je ook makkelijk gegevens toevoegen aan de XSL bestand van/voor de module-content?

Want in theorie hoef je dan alleen de aparte module te runnen. De content daarvan in de XML bestand van de pagina te stoppen en het daarna met XSL + module-XSL te weergeven.
Dit zou wel goed kunnen :P Alleen weet niet precies. Misschien kan je het nog wat meer toelichten?

EDIT: Trouwens, weet iemand dan een alternatief hiervoor waarmee je hetzelfde kan gebruiken want ik dacht dat XML + XSL clientside wordt gedaan dus word niet ondersteund op alle browers.... en/of wat goede tuts over het gebruik van XML + XSL....?

[ Voor 5% gewijzigd door Dutchmega op 09-11-2003 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens op http://www.devshed.com voor tuts betreffende xml/xsl op de serverside met PHP. Je kan in xsl templates definiëren wat basically wil zeggen dat als je die goed schrijft en een module komt niet voor in de xml dan wordt die ook niet geparsed. Is ie er wel dan kan die wel geparsed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 november 2003 @ 11:16:
Kijk eens op http://www.devshed.com voor tuts betreffende xml/xsl op de serverside met PHP. Je kan in xsl templates definiëren wat basically wil zeggen dat als je die goed schrijft en een module komt niet voor in de xml dan wordt die ook niet geparsed. Is ie er wel dan kan die wel geparsed worden.
Looking >:) Maar als je meer gedefineerd hebt in een XML bestand omdat er een module is gebruikt en er staat er niets over in, in de XSL bestand dan wordt het niet geparsed zoals je het zegt. Dus de module moet ook wat toevoegen aan de XSL bestand zodat het wel geparsed wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Eerlijk gezegd kom ik er niet uit hoor... Ik zal dan maar eens een andere vraag stellen: Wie weet nog manieren om "content-weergeven" en "content-ophalen" te scheiden behalve XML + XSL en templates?
Misschien zit er eentje bij waarmee ik verder kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dutchmega schreef op 09 november 2003 @ 19:41:
Eerlijk gezegd kom ik er niet uit hoor... Ik zal dan maar eens een andere vraag stellen: Wie weet nog manieren om "content-weergeven" en "content-ophalen" te scheiden behalve XML + XSL en templates?
Misschien zit er eentje bij waarmee ik verder kan...
Met JavaScript.

Eerlijk gezegd vind ik dit wel erg naar een scriptrequest neigen.
Ik ga een betaalde CMS maken waar ik module-ondersteuning (plugin/add-on, whatever ) wil in maken.
Ik heb alleen geen idee hoe ik dat moet doen
Je gaat wat doen, gaat er geld mee verdienen, je hebt geen idee wat je moet doen, dus wij moeten al het werk voor je doen?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[semi-OT]
Als ik heel eerlijk ben moet je jezelf de vraag eens gaan stellen of je wel een product moet gaan maken, waarvoor je geld gaat vragen :?

Dit gezien je vragen en gezien het feit dat je voorbeelden die je hier of via links aangedragen worden al niet begrijpt.

Begrijp me niet verkeerd. Ik wil je niks afraden, maar het maken van een betaald product is toch net even iets anders dan een hobbyprojectje voor jezelf waaruit je wat leert. Voor een dergelijk product heb je al een bepaalde basis kennis nodig.
[/semi-OT]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Daarnaast zijn er al veel van die CMS systemen met module ondersteuning. Kijk maar naar webCMS, XooPS, PHPNuke, Postnuke en nog vele anderen. Je moet wel iets heel speciaals maken wil men dit gebruiken en ook nog voor gaan betalen.

Just my 2 cents

[ Voor 1% gewijzigd door Sircuri op 10-11-2003 11:52 . Reden: typos ]

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 10:34
Sircuri schreef op 10 november 2003 @ 11:51:
Daarnaast zijn er al veel van die CMS systemen met module ondersteuning. Kijk maar naar webCMS, XooPS, PHPNuke, Postnuke en nog vele anderen. Je moet wel iets heel speciaals maken wil men dit gebruiken en ook nog voor gaan betalen.

Just my 2 cents
Xoops gebruikt Smarty als template-engine (meen ik).
In Smarty (kijk eens op smarty.php.net) zit al zo'n module systeem ingebouwd. Kijk daar eens naar.

Ander CMS: http://typo3.com/ ook erg groot en modulair en gratis!

[ Voor 7% gewijzigd door mocean op 10-11-2003 12:31 ]

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Johnny schreef op 09 november 2003 @ 19:51:
[...]

Met JavaScript.

Eerlijk gezegd vind ik dit wel erg naar een scriptrequest neigen.

[...]

Je gaat wat doen, gaat er geld mee verdienen, je hebt geen idee wat je moet doen, dus wij moeten al het werk voor je doen?
ALLES wat je zegt is onzin... Lees mijn bericht eens beter door :(
Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 01:48:
[semi-OT]
Als ik heel eerlijk ben moet je jezelf de vraag eens gaan stellen of je wel een product moet gaan maken, waarvoor je geld gaat vragen :?

Dit gezien je vragen en gezien het feit dat je voorbeelden die je hier of via links aangedragen worden al niet begrijpt.

Begrijp me niet verkeerd. Ik wil je niks afraden, maar het maken van een betaald product is toch net even iets anders dan een hobbyprojectje voor jezelf waaruit je wat leert. Voor een dergelijk product heb je al een bepaalde basis kennis nodig.
[/semi-OT]
Alsof ik die niet heb... Alleen dit is gewoon een erg moeilijk onderwerp...

Just my 2 cents
Wie zegt dat ik iets slechters ga maken :)
mocean schreef op 10 november 2003 @ 12:30:
[...]

Xoops gebruikt Smarty als template-engine (meen ik).
In Smarty (kijk eens op smarty.php.net) zit al zo'n module systeem ingebouwd. Kijk daar eens naar.

Ander CMS: http://typo3.com/ ook erg groot en modulair en gratis!
Smarty en Xoops ken ik niet. Typo3 ken ik wel maar is gigantisch groot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Zozo, volgensmij voelt iemand zich flink aangevallen ;)

Je hebt vooral naar forum systemen gekeken, dat zijn op het moment niet echt de meest geweldige voorbeelden als je op zoek bent naar een module systeem. De enige modules die phpBB 2.0.x kent zijn de admin modules en die zijn echt te eenvoudig voor woorden :D

code:
1
2
3
4
5
6
7
if ( !empty($setmodules) )
{
   $filename = basename(__FILE__);
   $module['Groups']['Manage'] = $filename;

return;
}

Enige dat dat doet is het lijstje met modules bouwen dat je in je linkerframe ziet.

Als je geinteresseert bent in modules kan je idd beter kijken naar de portal/CMS systemen. Xoops, Xaraya, Typo3, Mambo Open Server, *Nuke, etc, etc.

Maar goed, ik zou je ook willen adviseren een overzicht te maken van de bestaande CMSen, kijk welke je aanstaat, duik daar helemaal in en ga ze aanpassen aan de wensen van je klant. Dat schiet een heel stuk beter op, al helemaal als je modules die je (in opdracht van de klant) gemaakt hebt teruggeeft aan de community. Er zijn op het moment al 200.000 verschillende CMS-en. Niet echt productief IMO (ok, moet niet teveel zeggen, ben op het moment bezig met het bouwen van het Portal/CMS voor phpBB 2.2 ;)).

Maar idd, geen eenvoudige materie.. Zeker als je het goed wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
bartvb schreef op 10 november 2003 @ 13:47:
Zozo, volgensmij voelt iemand zich flink aangevallen ;)

Je hebt vooral naar forum systemen gekeken, dat zijn op het moment niet echt de meest geweldige voorbeelden als je op zoek bent naar een module systeem. De enige modules die phpBB 2.0.x kent zijn de admin modules en die zijn echt te eenvoudig voor woorden :D

code:
1
2
3
4
5
6
7
if ( !empty($setmodules) )
{
   $filename = basename(__FILE__);
   $module['Groups']['Manage'] = $filename;

return;
}

Enige dat dat doet is het lijstje met modules bouwen dat je in je linkerframe ziet.

Als je geinteresseert bent in modules kan je idd beter kijken naar de portal/CMS systemen. Xoops, Xaraya, Typo3, Mambo Open Server, *Nuke, etc, etc.

Maar goed, ik zou je ook willen adviseren een overzicht te maken van de bestaande CMSen, kijk welke je aanstaat, duik daar helemaal in en ga ze aanpassen aan de wensen van je klant. Dat schiet een heel stuk beter op, al helemaal als je modules die je (in opdracht van de klant) gemaakt hebt teruggeeft aan de community. Er zijn op het moment al 200.000 verschillende CMS-en. Niet echt productief IMO (ok, moet niet teveel zeggen, ben op het moment bezig met het bouwen van het Portal/CMS voor phpBB 2.2 ;)).

Maar idd, geen eenvoudige materie.. Zeker als je het goed wilt doen.
Naja.. Ben een beetje moe :P
Tja.. Door de omstandigheden moet ik wel een CMS'je maken :)

Ik heb wel naar de bestaande CMSen gekeken maar de meesten zijn echt groot en als je het niet echt (goed) kent dan maak je er niet veel van...
Ik besteed veel tijd eraan om te bestuderen maar naast moeilijk leesbare code is het vaak onbegrijpbaar ;)
Ik zit zelf eerlijk gezegd te hopen op iemand die me het zou kunnen uitleggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutchmega schreef op 10 november 2003 @ 14:05:
Ik besteed veel tijd eraan om te bestuderen maar naast moeilijk leesbare code is het vaak onbegrijpbaar ;)
Ik zit zelf eerlijk gezegd te hopen op iemand die me het zou kunnen uitleggen ;)
En dat bedoelde ik dus met basis kennis ;) :)

Veel PHP applicaties zijn door prutsers geschreven, simpelweg omdat het taaltje zich daar goed voor leent. Zie je een php applicatie geschreven door iemand die _wel_ kan programmeren, dan zit zo'n applicatie qua programmeer constructies meteen een stuk ingewikkelder in elkaar.
Als je niet in staat bent dergelijke code te lezen, dan is het de vraag of je de kennis beschikt om soortgelijke code te gaan leveren voor een betaald product, waaraan dus ook hoge eisen gesteld zullen gaan worden. Mijn antwoord daarop: Nee, dan heb je dat niet. Zo super ingewikkeld is het nou ook weer niet. Er zijn legio voorbeelden te vinden van plugins in PHP, evenals de scheiding van content en layout.

Maar goed ik hou er wel over op ;) Het is alleen nooit verkeerd om jezelf dit soort dingen van te voren af te vragen, voordat je veel te veel hooi op je vork neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 16:41:
[...]

En dat bedoelde ik dus met basis kennis ;) :)

Veel PHP applicaties zijn door prutsers geschreven, simpelweg omdat het taaltje zich daar goed voor leent. Zie je een php applicatie geschreven door iemand die _wel_ kan programmeren, dan zit zo'n applicatie qua programmeer constructies meteen een stuk ingewikkelder in elkaar.
Als je niet in staat bent dergelijke code te lezen, dan is het de vraag of je de kennis beschikt om soortgelijke code te gaan leveren voor een betaald product, waaraan dus ook hoge eisen gesteld zullen gaan worden. Mijn antwoord daarop: Nee, dan heb je dat niet. Zo super ingewikkeld is het nou ook weer niet. Er zijn legio voorbeelden te vinden van plugins in PHP, evenals de scheiding van content en layout.

Maar goed ik hou er wel over op ;) Het is alleen nooit verkeerd om jezelf dit soort dingen van te voren af te vragen, voordat je veel te veel hooi op je vork neemt.
Tja, je kent me niet he ;)
Ik zeg het misschien wat verkeerd, ik snap al die code van de "grote" PHP scripts wel alleen snap ik nog niet hoe ze dat precies voor elkaar krijgen.
Je moet begrijpen dat zulke PHP scripts behoorlijk groot zijn en je doet er een tijdje over voordat je van het meeste weet hoe het zit en werkt...

En als je een lego van voorbeelden weet van plugins in PHP dan mag je me die wel eens vertellen want die zoek ik namelijk :?

[ Voor 6% gewijzigd door Dutchmega op 10-11-2003 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:45
http://smarty.php.net (toch een template engine ;))

zou verplicht moete worde :D:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wustenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-07 13:36
...verhaal over open-source portals...
Nadeel van bestaande systeem is dat het niet voldoet aan de eisen van een klant, of aan je eigen eisen. Heel vaak is het in automatisering zo dat het sneller is om zelf iets te bouwen, dan een compleet project te downloaden en aan te passen.

En even offtopic, een klant moet zoiezo betalen, of de ontwikkelaar nou een *nuke systeem gebruikt of niet. Er zit immers tijd in om het klaar te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
wustenveld schreef op 11 november 2003 @ 13:40:
[...]

Nadeel van bestaande systeem is dat het niet voldoet aan de eisen van een klant, of aan je eigen eisen. Heel vaak is het in automatisering zo dat het sneller is om zelf iets te bouwen, dan een compleet project te downloaden en aan te passen.

En even offtopic, een klant moet zoiezo betalen, of de ontwikkelaar nou een *nuke systeem gebruikt of niet. Er zit immers tijd in om het klaar te maken ;)
Hehe reken maar ;)
DiLDoG schreef op 11 november 2003 @ 07:51:
http://smarty.php.net (toch een template engine ;))

zou verplicht moete worde :D:D
* zucht * Daar zit misschien wel support in maar is niet dynamisch... Hij voegt alleen wat functies toe en/of hij parsed extra dingen van de template...
Pagina: 1