Toon posts:

SATA RAID opstelling niet werkend te krijgen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem met een nieuw aangeschaft systeem. Het gaat om de configuratie van de HDDs. Ik heb de search gebruikt, maar kan hetgeen wat ik zoek niet vinden. Dus hierbij mijn eerste vraag in dit forum.

Specs:
- ASUS PC-DL
- 2x Xeon 2,66 Ghz
- 2x 512 MB DDR pc2700
- 1x Maxtor 120 GB U-ATA133
- 2x Maxtor 160 GB SATA150
- Asus V9560
- DVD/CD speler
- DVD/CD brander

Doel:
120 GB als primaire schijf, met daarop OS, programma's etc.
Twee 160GB in een RAIDmirror opstelling, voor opslag.

Aansluitingen:
- 120GB aangesloten op RAID ATA133 connector, aangestuurd door (onboard) Promise PDC20378 controller
- 2x 160GB aangesloten op SATA connectors, aangestuurd (onboard) intel ICH5R controller
- DVD/CD speler op Primary IDE
- DVD/CD brander op Secondary IDE

Instellingen BIOS:
- SATA op enhanced mode, RAID
- Promise controller enabled, op RAID. Lijkt vreemd aangezien hier maar 1 schijf aan hangt. Maar als deze op IDE gezet wordt kan ik de schijf niet vinden tijdens installatie van xp, ook niet na gebruik van F6 om promise te installeren. (zit hier misschien iets niet goed?)

Probleem:
Ik heb een aantal problemen bij het werkend krijgen van deze opstelling:
- Bij installeren van WinXPpro op 120GB, m.b.v. F6 om promisecontroller te installeren, gaat het tijdens de installatie fout bij de eerste keer opnieuw opstarten (na formatteren van 120GB) Ik krijg dan te zien dat er geen systeemdisk is. Als ik de winxp CD laat zitten begint de installatie opnieuw.
- Bij DEL indrukken om BIOS in te komen zit hier een enorme vertraging in. Na de Intel RAID controller gebeurt er een tijd lang niets, denk rond de 5 minuten. Dan pas komt de BIOS tevoorschijn. (de twee controllers (promise, intel) worden dus eerst gestart, dan pas kom ik in de BIOS)(bij loskoppelen van de twee 160GB zit er geen vertraging in en kan ik direct de bios in).
- Kortom, ik krijg windows niet draaiend op de 120GB naast de RAID opstelling.

Ik heb ondertussen een aantal maal verschillende dingen geprobeerd. BIOS instellingen veranderen, loskoppelen van schijven, volgorde van installatie en aansluiting etc. maar ik kom er niet uit.. Zie ik iets triviaals over het hoofd? Gebruik ik totaal verkeerde instellingen? Wat moet ik doen?

Bovenstaande info is het belangrijkste, ik kan nog wel langer doorgaan. Maar om de post een _beetje_ overzichtelijk te houden laat ik het hier even bij.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt,
Paul

Verwijderd

Topicstarter
Even ter aanvulling nog:

Ik heb het 1 keer draaiend gekregen:
- loskoppelen van 2x 160GB,
- winxp installeren op 120GB
- afsluiten
- 2x 160GB aansluiten
- opstarten
- in Windows Intel RAID controller installeren, RAIDvolume partitioneren.

Op dit moment zie ik dus netjes twee schijven, 1x 120 GB en 1x 160 GB. Goed dus.
Maar dan. Bij opnieuw opstarten krijg ik weer de melding te zien dat er geen systeemdisk gevonden wordt. In bootsequence staat de 120GB op de derde plaats, bootsequence van schijven wat te zien is:
1) SCSI-0 maxtor 160
2) SCSI-1 maxtor 160
3) SCSI-2 fasttrack raidarray

Veranderen van dit rijtje heeft als effect dat weer gemeld wordt dat er geen systeemschijf gevonden is. (iets als SYSTEM DISK ERROR, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER)

Het lijkt erop alsof het aansluiten van de 2x 160 GB ervoor zorgt dat de systeemdisk niet meer gevonden wordt.

Paul

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bij installeren van WinXPpro op 120GB, m.b.v. F6 om promisecontroller te installeren, gaat het tijdens de installatie fout bij de eerste keer opnieuw opstarten (na formatteren van 120GB) Ik krijg dan te zien dat er geen systeemdisk is. Als ik de winxp CD laat zitten begint de installatie opnieuw
Hoe staat de bootvolgorde in de BIOS ingesteld? Kun je met fdisk/pmagic ook bekijken of er daadwerkelijk een actieve primaire partitie op de 120GB Maxtor staat?
bij loskoppelen van de twee 160GB zit er geen vertraging in en kan ik direct de bios in
Heb je ook geprobeerd om WinXP te installeren wanneer deze 160GB'jes zijn losgekoppeld?

edit:
OK, ben ik weer eens te laat 8)7

Maar schuif de 120GB eens door tot bovenaan de bootsequence :)

Trouwens, je had deze info ook gewoon via het edit-knopje kunnen toevoegen, in korte tijd achter elkaar posten is niet zo netjes en wordt wel als 'kicken' gezien ;)

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 08-11-2003 22:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok, sorry voor het twee keer posten, zal er volgende keer even aan denken. :)

Het systeem draait nu, dankzij de volgende werkwijze:

Als eerst heb ik de RAIDarray van de twee 160GB aangemaakt. Daarna in de setup van XP m.b.v. floppy's en F6 beide controllers geinstalleerd (dit heb ik dus in eerste instantie verkeerd gedaan).
Vanuit daar kon ik direct doorgaan met de installatie van windows, en werden er geen aanpassingen meer gedaan in de bootsequence na deze installatie (omdat beide schijven aanwezig waren).
In windows werd nog wel gevraagd naar drivers voor de promise fasttrack, die heb ik dan ook geinstalleerd en daar werd verder geen probleem van gemaakt.

Het systeem draait nu als een zonnetje :) :7

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nice work! :)

Lichtjes offtopic: zou je je ervaringen enzo ook willen posten in [rml][ Ervaringen] Dual Xeon workstations[/rml] ? Neem eventueel ook de tegengekomen problemen/oplossingen mee, dat is interessant als naslagwerk ;)