Spontane reboot problemen, Maxtor schijf boosdoener?

Pagina: 1
Acties:

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2025
Toch hier maar mijn probleem voorleggen, kom er niet uit met faq's en search

Het volgende probleem. Ik heb nu al een aantal keer een spontane reboot gekregen van winXP. Daarna krijg ik bij opstarten de melding 'Disk read error, press CTRL-ALT-DEL to restart' Sinds twee maanden gebruik ik een nieuwe harde schijf van Maxtor (80Gb Diamond Max Plus 9). Als ik nu Powermax draai en de 'quick test' doorloop, dan weer reboot loopt alles weer!? Ik krijg dus steeds de harde schijf pas weer aan de praat als ik die quick test uitvoer
Het rebooten is een aantal keren gebeurd bij het spelen van quake en een aantal keren bij het proberen te beschrijven van een cd met InCd (ook nog een keer totaal random)
Heb ook een keer de uitgebreide test van Powermax laten lopen maar die vond geen problemen
Is het misschien toch een voedings probleem (systeem is ongeveer 5 jaar oud, Abit BH6, Celeron 900, 256Mb)
Hoe kan ik het beste te weten komen aan welk onderdeel het ligt. Verdenk eigenlijk zelf nog steeds de harde schijf omdat toen de problemen begonnen.

iemand?

Br(36) Ba(56)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke voeding heb je? Heb je verder nog diverse technische dingen gedaan? Zoals de HDD op een ander kanaal/positie aansluiten. Ook zou ik voor de zekerheid memtest86 draaien om uit te sluiten dat het geheugen is (gewoonlijk zou je bij geheugenproblemen een BSOD moeten krijgen, maar je weet maar nooit ;) ).

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-03 21:25

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Als je de uitgebreide test van powermax gewoon meerdere keren kan laten lopen zonder errors, dan is het zeer schaarwijnlijk niet de HDD, eerder inderdaad een geheugenfout of toch een tekort aan stroom welke op dat moment == in windows opgeslokt wordt door andere apparaten. Eventueel kan het natuurlijk ook nog gewoon oververhitting zijn waardoor de boel instabiel wordt. Doe(t/n) je fan(s) het nog goed? Hoe heet wordt het boeltje? Is er geen verband te vinden tussen wanneer hij uitgaat? Na heftig gebruik, of juist als hij net aan staat, of op echt steeds verschillende momenten? Geen specifiek softwareprogje draaien dat bijvoorbeeld een niet meer aangesloten apparaat aan probeert te sturen waardoor hij het niet meer snapt?
Heb je al eens je bios geupdate als daar nog een update voor te krijgen is, kan ook wel van invloed zijn op het gedrag van de grotere schijven.

[ Voor 41% gewijzigd door hufkes op 08-11-2003 21:57 ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Holgster
Voeding is merkloos (iets Chinees/Taiwanees geloof ik). Heb inderdaad al wat combinaties van ide kabel gebruikt, ook voedings stekkers gewisseld. Bios heb ik al een keer geupdate naar de laatste versie voor de BH6.
Heb nu een driver geuninstalled voor een Calcomp tablet wat niet meer aangesloten is, eens kijken of dat helpt.

dank alvast voor de tips

Br(36) Ba(56)

• Holgster
even een update:

calcomp driver voor het tablet mocht niet baten, gisteren sloeg hij er weer even hard uit. Ik had nu wel de optie afgezet dat windows direkt moest rebooten en kon dus op het scherm zien waar de fout onstaan is nml in nv4_disp.dll. Heb dus meteen de drivers geupdate. Of geeft dit aan dat het misschien toch een geheugen probleem is. Zal er eens een geheugen tester op los laten.

Br(36) Ba(56)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voeding is merkloos (iets Chinees/Taiwanees geloof ik).
Wat zijn de voeding-specs dan :? 250W? 300W?
nv4_disp.dll
Welke videokaart heb je? TNT/GF/GF2/GF3 of toch GF4?

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Als je ff googled op nv4_disp.dll zie je dat dit met je Geforce kaart te maken heeft. Ik denk dat als je de detonator drivers update er misschien minder problemen zijn.

Sign here against sigs

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Marlibica schreef op 11 november 2003 @ 09:06:
Als je ff googled op nv4_disp.dll zie je dat dit met je Geforce kaart te maken heeft. Ik denk dat als je de detonator drivers update er misschien minder problemen zijn.
Lijkt me sterk dat het aan de drivers ligt :) Als het een bijvoorbeeld zware videokaart (GF2/3) icm een 250W voeding was, dan was het ongetwijfeld de voeding ;)

• Holgster
voeding is 250W, videokaart gforce4 mx, rest van systeem: cdrw aopen, cd philips, isa soundblaster awe32, 3com netwerk, tweede harde schijf quantum15Gb

Blijft raar dat het probleem pas onstaat nadat er een nieuwe harde schijf is geplaatst. Daarvoor werkte het prima met twee andere harde schijven.
Of is de voeding gewoon aan het afsterven? Is er een manier om dit te testen zonder dat ik de voeding vervang door een andere (die heb ik nml. niet zo bij de hand)

Br(36) Ba(56)

Pagina: 1