Toon posts:

[Mandrake] Kernel Error: No init found.

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren Mandrake geinstalleerd, werkt allemaal mooi hoor. Mijn broer en zus kunnen er aardig mee over weg. Maar nu wil ik een Back-up maken en start ik die pc op. Krijg ik de fout dat kernel init niet kan vinden. :?

Normaal gesproken zou ik zeggen, haal het eraf, reïnstall Liunx en begin overnieuw. Maar er staat een verslag op van mijn zusje dat ze vanmiddag gemaakt heeft. Ik probeer het terug te halen met Damn Small Linux maar dat lukt niet, ik kan de partities niet mounten. :'(

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

[edit]
Ik heb vanmiddag voordat mijn zusje begon met het maken van een verslag de swap partitie opgedeeld in een gewone en een swap, ik heb toen de pc niet gereboot. Dat is nu voor het eerst.
Mijn zusje heeft een verslag getikt en dat ging goed, ze kon hem saven. Maar mu kan linux de partities niet mounten :|.

Sebas, de kernel zoekt (voor zover ik de foutmeldingen lees) alle partities af.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2003 19:07 ]

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Zei mount "gaat niet" of gaf die foutmeldingen? Kreeg je die error 'zomaar' of had je iets gedaan wat het veroorzaakt zou kunnen hebben?

Je startpost mag duidelijker dus. Zo hebben we er niets aan.

Mogelijk probeer je ook je kernel van de foute partitie te booten, geef eens als bootoptie root=/dev/hda mee (hda wel ff vervangen door je daadwerkelijke / partitie).

[ Voor 16% gewijzigd door sebas op 08-11-2003 19:00 ]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Kan je wel in singel user mode (failsafe) opstarten?

Als dat lukt zoek dan in /boot naar een file dat heet initrd***mdk.img, neem de naam precies over en verwijder het dan.

Met mkinitrd kan je een nieuwe aanmaken. (/sbin/mkinitrd /boot/initrd****mdk.img ***mdk)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, failsafe werkt ook niet. Ik ga even de fouten overnemen. (Zijn er nog al wat)

Ik denk dat de belangrijkste is:
VFS: Can't find ext2 filesystem on dev ide0(3,1).

Deze komt enkele keren terug.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2003 19:25 ]

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 07:41
Het probleem is natuurlijk dat het nummer van de partities veranderd is sinds je die verandering aan de swappartitie hebt doorgevoerd. Je zal dus in je bootloader een optie aan de kernel mee moeten geven.

Verwijderd

Topicstarter
Pc123 schreef op 08 november 2003 @ 19:22:
Het probleem is natuurlijk dat het nummer van de partities veranderd is sinds je die verandering aan de swappartitie hebt doorgevoerd. Je zal dus in je bootloader een optie aan de kernel mee moeten geven.
/me wordt helemaal gelukkig van deze post.
Ehm, hoe doe ik dat?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

De rescue modus van je distro gebruiken.
Dan als je op de prompt staat
fdisk -l /dev/hda intikken
Onthouden welke partitie je / bevat,
deze mount je, je chroot naar de gemounte directory(chroot /mnt bijvoorbeeld), en gaat naar /etc directory. Daar wijzig je de /etc/lilo.conf, zodat hij wel klopt, en daarna draai je lilo
Daarna shutdown -r now intikken, of reboot en kijken of mandrake je partitie dan weer kan vinden ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Moto-moi, bedankt, ik ga het gelijk proberen :)

In mijn geval werkt het niet, ik heb m'n filesystem vern*kt. Dus ik zal hem ff moeten reïnstallen. Helaas.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2003 20:44 ]

• Pc123
Volgens mij gebruikt Mandrake GRUB, dat werkt net even anders maar het principe is vergelijkbaar. Ik heb Mandrake een tijd op m'n computer gehad maar op het moment niet dus ik kan het niet precies voor je uitzoeken.
Die error geeft overigens aan dat de kernel helemaal niet opgestart kan worden, dat is natuurlijk ook logisch omdat het nummer van de partitie waar de kernel op stond veranderd is. Je zal dus eerst moeten beredeneren welke het wel moet zijn. Ik heb ook een keer in een vergelijkbare situatie gezeten (domweg vergeten de bootloader aan te passen voordat ik de partities ging wijzigen). Volgens mij moet het in GRUB mogelijk zijn zonder rescue disk toch op te starten door in GRUB zelf de configuratie aan te passen, gewoon even goed zoeken in je bootloader dus.
Dan snap ik trouwens niet waarom de gewone kernel wel start, dat maakt het allemaal iets vreemder. Misschien is het nuttig als Bukker even z'n complete partitieoverzicht post voor en na de verandering.

Staat er trouwens al iets op de partitie die je van de swap af hebt gehaald? Anders zou het in principe ook mogelijk moeten zijn de situatie gewoon weer te herstellen, misschien wel zo makkelijk. Daarna kan je het dan weer opnieuw proberen, als je eerst de grub configuratie hebt aangepast natuurlijk :)

[ Voor 27% gewijzigd door Pc123 op 08-11-2003 20:41 ]

• sebas
Probeer eens in /boot/grub/menu.lst de locatie van je rootfs aan te passen:
code:
1
root            (hd3,2)

(Ik ga er van uit dat je swappartitie (die nu dus opgedeeld is) voor de rootpartitie staat. Daardoor wordt de rootpartitie eentje verder doorgeschoven. Uit de foutmeldingen maak ik op dat grub je rootfs op hdc2 ((3,1) volgens grub notatie) zoekt, maar het is daadwerkelijk nu doorgeschoven naar hdc3 ((3,2) in grub).

Ik weet niet of je gebruik maakt van een aparte /boot partitie, als je dat even vermeld kunnen we veiligere uitspraken doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak gebruik van een /boot partitie, de opgedeelde swappartitie staat niet voor de boot-partitie. Ik heb het inmiddels voor elkaar gekregen de partities te mounten. Het filesystem is incorrect. Ik zal mijn zusje maar moeten vertellen dat haar verslag weg is (op dit moment het enige belangrijke bestandje).

• Pc123
Heb je geprobeerd in GRUB het partitienummer van je failsafe kernel aan te passen zodat ie wel zou moeten starten? Als ik me niet vergis zou dat bij GRUB ook gewoon in de bootloader zelf moeten kunnen.

• sebas
Nee, dat is hoogstwaarschijnlijk niet 'gewoon weg'.

Je kan nu al de rootpartitie mounten zei je? Dan kun je in elk geval het bestandje er alvast afhalen.

Vervolgens gebruik je chroot om in je installatie te komen, dan pas je menu.lst aan en ga je grub-install draaien. Vervolgens zou je weer moeten kunnen booten.

Als je eenmal doorhebt hoe het moet is het echt een fluitje van een cent.

de commandos die je uitvoert als je van cd geboot hebt zien er ongeveer als volgt uit: (hdN moet je vervangen door je bootpartitie
code:
1
2
3
4
5
6
7
mkdir /blaat
mount /dev/hdN /baat
chroot /blaat /bin/sh
vim /blaat/grub/menu.lst
[:editen, zie boven:]
grub-install /dev/hda (dit zou de bootsector in de 
MBR van je primary master installeren, eventueel aanpassen)

Als je eerst ff dat verslagje van je zus wilt redden kun je misschien ook even knoppix downloaden, booten en dan d.m.v. de ikoontjes op je desktop dat bestand zoeken en veilig wegzetten.

Je kan trouwens grub ook on the fly de goede partitie meegeven, als je in het grub menu op de bootoptie gaat staan, en dan e drukt kun je de boel editen, ieg wel makkelijk om even te testen welke partitie je nu moet gebruiken.

edit
Ook een filesystem kun je in de meeste gevallen repareren, de commando's die (afhankelijk van welk filesystem je gebruikt beginnen met fsck..

[ Voor 19% gewijzigd door sebas op 08-11-2003 21:12 ]

• Pc123
En wat denk je van de tijdelijke optie: met partition magic oid de situatie gewoon weer terugbrengen naar hoe het vroeger was?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, verkeerd gepost, ik kan alleen de niet-root partitie mounten. Het file-system (ext2) van de rootpartitie wordt niet herkend, is weg. En die kan ik dus niet mounten.

• Pc123
Geef eens exact aan hoe je hebt geprobeerd de routpartitie te mounten. Je hebt dus eerst uitgezocht welke partitie je moet hebben en welke naam daarbij hoort? Het lijkt met niet zo waarschijnlijk dat het bestandssysteem opeens kapot zou zijn. En heb je geprobeerd in GRUB de instellingen te veranderen zodat je wel de failsafe kernel zou kunnen starten, wat was het resultaat daarvan?

[ Voor 26% gewijzigd door Pc123 op 09-11-2003 14:40 ]

• sebas
aan de TS:

Ik krijg het gevoel dat je veel te snel op wilt geven.Dat het systeem niet boot betekent niet dat het filesystem kapot moet zijn. Dit lijkt me nog best te fixen. Maar als je in elke post alleen weer een reden probeert te geven waarom echt alles vern*&kt is heeft dat weinig zin.

Een linux systeem dat niet boot / gecrashed is is in de allermeeste gevallen wel te fixen. Je moet het alleen zelf ook willen!

Verwijderd

Topicstarter
Okay, srry, het probleem is dit:
Als ik in cfdisk kijk naar de partities zijn er 3.
een swap en 2 anderen.
Allemaal Linux.
Een heeft een ext2-filesystem, de ander niet. Dit heeft als gevolg dat ik alleen een van de twee non-swap-partities kan mounten in knoppix.
Helaas is die partitie waarvan geen filesystem wordt herkend diegene waar de data op staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2003 18:41 ]

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Mandrake gebruikt standaard LILO...

Wat bij mij het probleem was bij die kernel panic is dat de configuratie van LILO niet meer klopte. Ik heb toen de mandrake cd erin gepropt, een upgrade installatie gekozen en opnieuw de bootloader geinstalleerd en voila, hij deed het weer. Zoals eerder gezegd werd is gewoon de configuratie van je partities veranderd en ik denk dat hij daarom niet meer wilt booten. Overgens, als je een upgrade installatie doet dan raakt mandrake je home partitie niet aan, dus je hoeft niet bang te zijn dat je gegevens verliest met die installatie.
Pagina: 1