Toon posts:

2 subnetten verbinden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie;

Een laptop met een usb draadloze netwerkverbinding
Een computer met een pci draadloze netwerk verbinding
Beide computer zien mekaar en kunnen bestanden uitwisselen.

De vaste computer maakt via een tweede netwerkkaart nog deel uit van een ander netwerk via dit netwerk is er een verbinding via een switch naar een router en dan naar het internet.

Wat wil ik?

Via de laptop toegang op het tweede net en vandaar naar internet en naar de andere netwerkgebruikers zonder dat ik nieuwe hardware aanschaf.

Van belang; ip adres draadloze verbinding van de laptop 172.16.0.1 subnetmask 255.255.0.0 geen gateway ingesteld
ip adres draadloze verbinding van de vaste computer 172.16.0.2 subnetmask 255.255.0.0 eveneens geen gateway ingesteld.
ip adres vaste verbinding van de computer 10.0.0.158 subnetmask 255.255.255.0 gateway op 10.0.0.138 ingesteld.

Kan dit met het commando Route of is er een andere mogelijkheid.
Kan iemand met uitleggen hoe ik het precies moet aanpakken???

Bedankt Jan

:)

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 14:09
Maak van de ipadressen in de 172.x.x.x range een 10.x.x.x range en vul de gateway in?

Welkom op GoT by the way.

Lees ook eerst even de Faq's door ivm je topic titel.

[ Voor 34% gewijzigd door Master__R op 08-11-2003 16:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
als ik deze mogelijkheid gebruik kan ik ook met de vaste PC niet meer op het internet wat doe ik dan fout

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:13

Predator

Suffers from split brain

titel fixed

Lees dit eens door:
(Static) routing tutorial

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Master__R schreef op 08 november 2003 @ 16:39:
Maak van de ipadressen in de 172.x.x.x range een 10.x.x.x range en vul de gateway in?
:?

dat wil ik dan wel eens zien, twee fysiek verschillende netwerken in het zelfde subnet :D
hoe had je in gedachte dat dat ging werken?

Verwijderd

Waarom zou je het in twee subnetten stoppen? douw ze in dezelfde range en bridge de verbindingen als je op de niet-laptop computer XP hebt staan.

Verwijderd

Als je Windows 2000 of XP hebt is het heel simpel. Je klikt de netwerkverbinding in het 10.0.0.0/24-subnet aan, en geeft vervolgens aan dat je die verbinding wilt delen.
Dan zeg je dat je die verbinding wil delen over de netwerkverbinding in het 172.16.0.0/24-subnet.

Als je geen Windows 2000 of XP hebt kun je third-party software zoals WinRoute gebruiken. Doe gewoon alsof je 10.0.0.0/24-subnet je internetverbinding is, en ga deze dan delen :)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 09 november 2003 @ 09:21:
Als je Windows 2000 of XP hebt is het heel simpel. Je klikt de netwerkverbinding in het 10.0.0.0/24-subnet aan, en geeft vervolgens aan dat je die verbinding wilt delen.
Dan zeg je dat je die verbinding wil delen over de netwerkverbinding in het 172.16.0.0/24-subnet.

Als je geen Windows 2000 of XP hebt kun je third-party software zoals WinRoute gebruiken. Doe gewoon alsof je 10.0.0.0/24-subnet je internetverbinding is, en ga deze dan delen :)
enig nadeel is dat je zo NAT gaat toepassen wat niet echt nodig is :P
tevens kan het zijn dat je dan vanaf het 10.x netwerk lastig naar 172.x kan gaan ;)
Verwijderd schreef op 09 november 2003 @ 09:17:
Waarom zou je het in twee subnetten stoppen? douw ze in dezelfde range en bridge de verbindingen als je op de niet-laptop computer XP hebt staan.
Dat wordt toch niet gevraagt? (hoewel het zo ook kan, alleen dan zou ik eerder dat tweede netwerk rechtstreeks aansluiten op die andere, zo heb je ook niet dat die pc 2 nics heeft en derhalve aan moet blijven)

Verwijderd

Erkens schreef op 09 november 2003 @ 09:35:
[...]

enig nadeel is dat je zo NAT gaat toepassen wat niet echt nodig is :P
tevens kan het zijn dat je dan vanaf het 10.x netwerk lastig naar 172.x kan gaan ;)
Tja, dat klopt :) Ik zou het zelf zo oplossen in ieder geval.
Pagina: 1