Toon posts:

[XP] MSI Mega pc geen soundblaster?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mede-computerders,

ik zit met een probleem op mijn redelijk nieuwe computer.
Een weekje of twee terug heb ik een MSI Mega PC (link) gekocht. In deze pc kun je
1 agp en 1 pci kaart kwijt.

In dit PCI slot heb ik een Soundblaster Live! Platinum! gezet.
Het onboard sound (en modem) heb ik uitgeschakeld, aangezien dit
conflicten zou kunnen geven leek me zo.

Na een schone windows installatie heb ik echter nog steeds geen geluid.
het apparaatbeheer geeft aan:
-Overige apparaten
|--- Multimedia-audiocontroller
|--- PCI-invoerapparaat

Ik weet niet wat ik nu moet doen, drivers van soundblaster.com zeggen dat
er geen Soundblaster in m'n pc zit, windows xp vindt geen juiste drivers. Als
ik ze handmatig toevoeg kan ik kiezen uit een SB Live processor (PCM) (ofzoiets) of nog een andere, welke ik hieruit ook kies, hij blijft een uitroepteken aangeven in het apparaatbeheer. Als ik hem helemaal handmatig instel geeft hij aan dat hij niet genoeg bronnen heeft.
In de bios van het pc-tje kan ik ook niets vinden, sound & modem heb ik uitgezet,
irq kanalen (waar bij de bronnen neem ik aan het conflict ligt) stel ik liever niet handmatig in, aangezien ik niet weet wat hij nog meer gebruikt...

Totale specificaties:
-MSI Mega pc (link)
-Intel P4 2,4
-512mb PC2700 Kingston
-SB Live! Platinum!

-Windows XP Pro

Hopelijk weet iemand hoe ik de soundblaster wél aan de gang krijg?

Verwijderd

Topicstarter
6 uur, een mooie tijd om de vraag nogmaals te stellen...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Staat in je bios alles op PnP? geen gereserveerde IRQ's?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je hebt maar 1 PCI slot, en Soundblasters staan erom bekend nogal eens kieskeurig te zijn op een dergelijk minimal systeem.
Als je dan zoals je zelf zegt resource conflicten ziet in je apparaatbeheer duidt dat erop dat de SB een IRQ wil hebben die ergens anders in het systeem aangesproken wordt.

Je kan eventeel een andere HAL kiezen bij installatie zodat je zelf de resources kan verdelen, maar dan moet dat ook in het (vaak ook minimale) bios ingesteld kunnen worden....

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Werkt hij wel in een andere pc met hetzelfde besturingssysteem? Want het lijkt wel of je drivers niet geschikt zijn voor die kaart.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dreeke...

Heeft geen fsck met drivers te maken, wel alles met het feit dat die PCI slot geshared is met zń AGP slot.

Moet je vooral een SB op gaan zetten dan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op 09 november 2003 @ 18:04:
Staat in je bios alles op PnP? geen gereserveerde IRQ's?
alles staat op automatisch, ik weet dat soundblaster's nogal eens moeilijk willen gaan doen om de IRQ-poorten, daarom heb ik dit alles maar door windows laten doen...
BackSlash32 schreef op 09 november 2003 @ 18:07:
Je hebt maar 1 PCI slot, en Soundblasters staan erom bekend nogal eens kieskeurig te zijn op een dergelijk minimal systeem.
Als je dan zoals je zelf zegt resource conflicten ziet in je apparaatbeheer duidt dat erop dat de SB een IRQ wil hebben die ergens anders in het systeem aangesproken wordt.

Je kan eventeel een andere HAL kiezen bij installatie zodat je zelf de resources kan verdelen, maar dan moet dat ook in het (vaak ook minimale) bios ingesteld kunnen worden....
in de bios kan ik alle irq kanalen zelf kiezen (reserved for pci slot), is dat hetzelfde als die "HAL" waar jij het over hebt?
dreeke schreef op 09 november 2003 @ 18:07:
Werkt hij wel in een andere pc met hetzelfde besturingssysteem? Want het lijkt wel of je drivers niet geschikt zijn voor die kaart.
ja, de kaart werkt natuurlijk wel gewoon onder windows xp... op m'n oude systeempje (asus P4PE-X) was het prikken rebooten & klaar...

Verwijderd

Topicstarter
kick2
probleem nog steeds niet opgelost...
:(

Verwijderd

Topicstarter
/me aait alle tweakers over de bol in de hoop dat ze me nu wél kunnen helpen :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Heb je die F5 > standard PC hal en alles handmatig in BIOS verdelen nou al geprobeerd?

• Caviatjuh
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-03 20:15
mjah, normaal zou ik zeggen steek je sb in een andere pci gleuf, maar aangezien je er maar 1 hebt :S, want dat is wel t probleem, als een sb niet wil werken op 1 bepaalde pci poort dan issut toch wel onbegonnen werk om hem wel werkend te laten krijgen. ik heb er zelf ook n hele hoop gezeik mee gehad en t enigste wat uiteindelijk werkte was een andere pci gleuf

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 12 november 2003 @ 08:42:
Heb je die F5 > standard PC hal en alles handmatig in BIOS verdelen nou al geprobeerd?
ik weet niet wat je met HAL bedoeld, maar ik heb alle IRQ poorten nu handmatig gezet, bij het opstarten van Windows (schone installatie en voor het eerst de SB Live! Platinum er weer in) herkend ie alleen een "pci-apparaat"... Windows XP moet toch eigenlijk die kaart gewoon herkennen? Ik ga nu even op model (CT4760) zoeken bij soundblaster.com en handmatig die kaart proberen te installeren.
Iemand anders nog tips?

/EDIT/
juiste drivers geinstalleerd, nu gaf ie NIET aan dat er geen sb-kaart gedecteerd kon worden, mooi dus :)

Ik start op, krijg ik 2 nieuwe apparaten die gevonden zijn:
-Controller voor massaopslag (welke hij niet zelf installeert)
-Multimedia audiocontroller

/me snapt het allemaal niet meer.... :(

/edit2/
soundblaster handmatig geinstalleerd -> elke reboot 'herkend' hij 'm opnieuw en wil hij 'm opnieuw installeren, nog steeds geen geluid dus...

nu werkt overigens de AC97 onboard sound niet meer, staat er in het apparaatbeheer een uitroepteken bij:
-Realtek AC'97 audio
-Samsung DVD-ROM speler
-Controller voor massaopslag
-Multimedia-audiocontroller
-Teller voor Plug en Play-apparatuur

ik ga de kaart er weer uit halen, en hopen dat de rest weer gaat werken...

edit4

heb die sb uninstalled, kaart eruit gehaald, nou, mooi en aardig....
dvd-rom etc. uit het systeem gegooid en die werden allemaal netjes opnieuw herkend bij de reboot, maar nu heb ik via m'n AC'97 nog steeds geen geluid...
winamp: "Bad DirectSound driver. Please install proper drivers or select another device in configuration."

ook Windows Mediaplayer doet niets...

AC'97 uninstalled, reboot, toen via de originele MSI Mega PC die AC'97 weer opnieuw geinstalleerd, winamp opnieuw geinstalleerd -> NIETS!

wie weet hoe ik dit nu weer werkend krijg? :(

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 15:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
kick.....

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Dit gaat er onderhand op lijken, dat je SB naar z'n grootje is. Heb je geen andere PC (van broer / zus / whatever) waar je hem in kunt testen?

Als de kaart daar hetzelfde probleem gaat geven, dan kun je hem volgens mij het beste terugbrengen naar je sales point (mits je de rekening nog hebt ;) ).

Heb je ook al geprobeerd om in je BIOS je onboard geluidskaart uit te schakelen?

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:24

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik denk dat de SB wel werkt. De onderdelen die gedetecteerd worden kloppen met de Audigy. Dat de drivers niet willen installeren zal dan misschien wel aan de gedeelde IRQs liggen (of heb je geen admin rechten...?).

Heb je in de bios alle overbodige dingen uitgezet:
Onboard sound
onboard midi / game poort!
onboard modem ondersteuning etc
seriele poorten.

Het is wel jammer dat er maar een PCI slot opzit, veel microATX borden hebben er nog wel drie. De eerste onder het AGP slot is meestal gedeeld met de AGP en daar kan je niet veel aan doen. Vooral SB kaarten kunnen daar heel moeilijk over doen. Misschien kan je de kaart omruilen voor een andere?

Verwijderd

Topicstarter
nextware schreef op 13 november 2003 @ 14:55:
Dit gaat er onderhand op lijken, dat je SB naar z'n grootje is. Heb je geen andere PC (van broer / zus / whatever) waar je hem in kunt testen?

Als de kaart daar hetzelfde probleem gaat geven, dan kun je hem volgens mij het beste terugbrengen naar je sales point (mits je de rekening nog hebt ;) ).

Heb je ook al geprobeerd om in je BIOS je onboard geluidskaart uit te schakelen?
de SB werkt, heb hier een MSI Mega PC staan en een Celeron2100, daar werkt hij wél prima op...

Salespoint -> kaart tweedehands gekocht (ruim een jaar geleden, als het niet al 2 jaar of nóg langer is...)

In de bios heb ik natuurlijk het geluid uitgezet
superduper schreef op 13 november 2003 @ 15:07:
Ik denk dat de SB wel werkt. De onderdelen die gedetecteerd worden kloppen met de Audigy. Dat de drivers niet willen installeren zal dan misschien wel aan de gedeelde IRQs liggen (of heb je geen admin rechten...?).

Heb je in de bios alle overbodige dingen uitgezet:
Onboard sound
onboard midi / game poort!
onboard modem ondersteuning etc
seriele poorten.

Het is wel jammer dat er maar een PCI slot opzit, veel microATX borden hebben er nog wel drie. De eerste onder het AGP slot is meestal gedeeld met de AGP en daar kan je niet veel aan doen. Vooral SB kaarten kunnen daar heel moeilijk over doen. Misschien kan je de kaart omruilen voor een andere?
ja, ik heb wél admin rechten, maar wat maakt dat uit?

onboard sound heb ik uitgeschakeld, midi/game & seriele poorten niet, dat zal ik zo nog even proberen...

Oh, en het is geen micro-atx bordje volgens mij, maar gewoon écht een aangepast moederbord... Ik ga het nog eens proberen door álles (op usb na) uit te schakelen!

edit
Perfect! Alles installeert zich prima, geen conflicten niets, maar als ik winamp open en een deuntje op wil zetten kan hij geen audio driver vinden...
"Bad DirectSound driver."

iemand nog een tip hoe ik dát kan verhelpen? Zelfde verhaal overigens bij Windows Media Player weer....

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 16:13 ]

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:24

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Je kan directX nog even (her)installeren.

Verwijderd

Op de SB zit ook een gameport. Kijk even in de handleiding of je de gameport van de SoundBlaster met een jumper uit kan zetten. Een soortgelijk probleem gehad met mijn A7N8X (met onboard gameport midi en sound). De soundblaster WIL die memory resources hebben. Zelfs als je in de bios de onboard gameport uitzet heeft hij problemen met de gameport die men erinsteekt.
Overigens is automatisch (dmv APIC) het beste om alles (IRQ's en IO adressen) door het besturingssysteem te laten toewijzen.
Pagina: 1