Toon posts:

[Debian] Crash na upgrade

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is heel dringend, en het gaat om het volgende:

Omdat ik van perl een nieuwere versie nodig had dan die wie in de stable zit, heb ik een upgrade gedaan naar testing/unstable
Opzich allemaal prima gegaan, geen foutmeldingen tijdens het upgraden. Maar ik kreeg het advies opnieuw opnieuw op te starten, dus ikke dat doen.

Maar nu blijft ie hangen met het volgende:

Verifying DMI Pool data ...........
Boot from atapi CDROM :

LI

En dan blijft ie hangen, nu na een half uur nog precies hetzelfde. De pc is even uitgeweest, maar het helpt allemaal niks. Weet iemand wat ik er aan kan doen ? want ik denk dat de upgrade van lilo niet goed is gegaan.

Als ik mount van de cd en boot met rescue krijg ik een kernel panic: unable to mount root fs

Ik heb een backup van 2 weken oud, dus het zou mooi zijn als ik niet hoef te formatten

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Correct me if i'm wrong, maar het booten van de cd heeft niets met je kernel panic te maken. Immers als je van cd rescue boot wordt je filesystem standaard niet eens gemount. Dat kun je zelf doen met chroot en consoorten. Als je cd niet boot is of de cd brak, of je kan gewoon met je hardware niet (meer) van cd booten.

LI duidt inderdaad op een probleem met lilo, zo 1-2-3 kon ik op google het volgende vinden:
> If re-running lilo doesn't fix it, try disabling LBA and re-running
> lilo. In the past, LBA has cause me problems when it wasn't needed.
Zelf kun je zeker nog meer vinden. (In je volgende post geef je dan aan wat je geprobeerd had, en wat waarom niet werkte. :))

De standaard procedure voor dit soort dingen is in elk geval:
- rescue cd (knoppix?) booten
- root filesystem mounten
- root filesystem chrooten
- lilo draaien (eventueel eerst lilo.conf fixen)
- nadenken waarom sommigen beweren dat grub beter is ;)

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
Ben knoppix al aan het downen, maar moet nog ff ~6 uur geduld hebben :(
Ik heb de debian cd erin gedrukt en daar boot ie wel van. Heb toen de optie rescue meegegeven, en de naam zegt het al.

Maar na de kernel panic van de rescue kan ik niks meer, en na de LI melding ook niet meer. Dus gewoon ff op knoppix wachten :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke heb /dev/hda1 gechroot, maar als ik nu lilo wil draaien als root krijg ik een Permission Denied. Ik heb /dev/hda1 en /dev/hda1 gechmod naar 777, maar kan er nog steeds niet bij

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Oke heb /dev/hda1 gechroot, maar als ik nu lilo wil draaien als root krijg ik een Permission Denied. Ik heb /dev/hda1 en /dev/hda1 gechmod naar 777, maar kan er nog steeds niet bij
Je filesystem is niet read/write gemount?

Verwijderd

Topicstarter
Knoppix:/# mount
/dev/hda1 on / type reiserfs (rw)
[...]
Knoppix:/#

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Volgens mij heb ik daar ook last van gehad met Knoppix, dat lilo gebeuren.
Laat me raden; krijgt /dev/hda: Permission denied te zien? Dat had ik hier iig. wel, waarbij /dev/hda opgegeven was als boot. (boot="/dev/hda" in de lilo.conf)
Probeer eens chmod 777 /dev/hda, of als dat niet werkt een andere bootdisk.

Hier lag 't iig. niet aan m'n disken oid, met een Gentoo installatie CD kon ik gewoon te werk gaan en werkte lilo gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Welke cd van gentoo moet ik downen om lilo te kunnen draaien ZONDER dat gentoo geinstalleerd wordt ?

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
gokje: een van de livecds?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
Is een idee. Ben er nu eentje aan het downen en daarna kloten we weer vrolijk verder. Formatten en opnieuw installeren gaat sneller mgoed

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op 08 november 2003 @ 19:18:
Is een idee. Ben er nu eentje aan het downen en daarna kloten we weer vrolijk verder. Formatten en opnieuw installeren gaat sneller mgoed
Dat denk je maar.

Boot van willekeurige flop of CD, zolang het ding maar chroot, bash en support voor je filesystems heeft.

Maak een willekeurig dir ergens aan:

mkdir /tweakert

Mount al je filesystems onder /tweakert op de juiste relatieve plaats:

mount /dev/hda8 /tweakert
mount /dev/hda1 /tweakert/boot
mount /dev/hda2 /tweakert/home

enzovoort. Zodra je het fs met etc gemount hebt kun je spieken in etc/fstab over wat ook al weer waar hoorde.

start een nieuwe shell met chroot, en neem /tweakert als root:

chroot /tweakert /bin/bash

Draai lilo om je bootsector te repareren.

lilo -v

Floppy of CD eruit, rebooten en klaar is klara. }:O

Met een 'distro' als tomsrtbt is het een klusje van 3 minuten, inclusief het downloaden en naar flop schrijven van de image.

http://www.toms.net/rb/

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Topicstarter
wat er nou anders is gegaan zou ik niet weten, maar uit min of meer verveling nog maar eens geprobeerd met knoppix. /dev/hda1 chrooten naar / en nog een keer lilo gedraaid en het wonder was geschied: HIJ DOET HET WEER :) Na wel 100x opnieuw starten met knoppix enzo.

Scheelt me toch zon 3 maand werk.

Wat chrooten was wist ik voor dit draadje was niet, dus allemaal bedankt.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Let op dat /dev/hda1 iets anders is dan een filesystem.
/dev/hda1 is een blockdevice, geen filesystem. chroot kan enkel wat met filesystems.
Eerst mounten, em het gemounte filesystem chrooten, dus.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:25
Heel erg bekend probleem, als je een dist-upgrade doet van stable naar unstable en hij vervangt je lilo, dan zal je lilo daarna nog eens moeten draaien vanaf de commandline met dezelfde configuratie.
Heb het zelf al meerdere keren meegemaakt.

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Ik begrijp niet waarom je een complete upgrade doet voor een enkel pakket....
Met apt-prefs kune je precies aangeven welke paketten je uit welke distro je wilt halen, maar dat even terzijde.

Volgens mij zit het probleem in het feit dat je rescue geen ReiserFS kan benaderen.
Ik raad je aan om een bootable linux-CD te gebruiken die native ReiserFS support biedt.
Ik meen dat Morphix dit beheerst.

Success ermee!

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Verwijderd

Nog ff voor de duidelijkheid waarom je eerst 'Permission Denied' kreeg, heb ik vroeger met Knoppix ook heel wat last van gehad. :(
Het komt nml. doordat je 'mount /mnt/hdaX' hebt gedaan, waardoor mount de rest van de info uit /etc/fstab pakt. Bij Knoppix is het zo ingesteld dat user Knoppix eigenaar wordt van alle bestanden:
code:
1
/dev/hda1 /mnt/hda1 ntfs noauto,users,exec,ro,uid=knoppix,gid=knoppix 0 0

Normaal zou je verwachten dat root alles mag, maar een combinatie van chroot en lilo lijkt hier anders tegenaan te kijken. Als je dus opnieuw wil lilo-en onder knoppix moet je niet 'mount /mnt/hdaX' opgeven, maar 'mount /dev/hdaX /mnt/hdaX'. Dan wordt er geen info uit /etc/fstab gepakt en blijft root eigenaar van alle bestanden, dus geen 'Permission Denied' :)

Verwijderd

Topicstarter
Danku :) dan weet ik dat voor als er nog eens gekloot is met lilo.
Pagina: 1