[NT] Take Ownership met CACLS

Pagina: 1
Acties:

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-08 11:05

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Na heeeel veel topics over CACLS gelezen te hebben (zowel hier als op andere forum's) heb ik eigenlijk nog geen antwoord op mijn vraag...

Kan je met de command line utility CACLS Take Ownership doen van een bestand/map?

Zoja, hoe?

Ik vraag het omdat ik een Documents And Settings map heb waarin een gebruiker staat (niet gecodeerd) waar ik geen rechten in krijg. Ook met de /C (ignore access denied) parameter krijg ik nog steeds geen rechten op die map. (Is XP Home vandaar).

Er zijn een aantal utils die dat voor je kan doen (Security Explorer etc) maar die kosten allemaal zoveel ;-(.

Ik weet dat je met Knoppix of ERD kan booten en dan als nog erbij kan maar het moet sneller kunnen...toch?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

boot eens in safe mode, log in als administrator en voer een Take Ownership uit.

Zie ook de WOS FAQ: Ik krijg de melding 'access denied' bij het openen van een map?

cacls kan ook wel, alleen zul je nog verder de tree omhoog moeten wandelen als het je niet direct op die directory lukt.

[ Voor 27% gewijzigd door alt-92 op 08-11-2003 15:42 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zou ook eens de tool die hier beschreven staat: http://wwwthep.physik.uni-mainz.de/~frink/chown/readme.html
kunnen uitproberen :)

Overigens ben je op zoek naar een utility, en dat soort dingen horen dus in Software Algemeen thuis, daarom verplaats ik je topic even naar Software Algemeen

Windows Operated Systems >> Software Algemeen

[ Voor 40% gewijzigd door elevator op 08-11-2003 15:40 ]

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-08 11:05

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 08 november 2003 @ 15:33:
boot eens in safe mode, log in als administrator en voer een Take Ownership uit.

Zie ook de WOS FAQ: Ik krijg de melding 'access denied' bij het openen van een map?

cacls kan ook wel, alleen zul je nog verder de tree omhoog moeten wandelen als het je niet direct op die directory lukt.
http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;q308421 :

NOTE: You must be logged on to the computer using an account that has administrative privileges. If you are running Windows XP Home Edition, in order to have access to the Security tab, you must first start in Safe Mode and log on with an account that has Administrative rights.

^-- Moet dit niet in de WOS FAQ?

Ach en ik maar pielen... Bedankt!!!

P.s. Elevator, zeer gaaf proggie dat chown! Ga ik ff proberen!!!

[ Voor 3% gewijzigd door Coolhva op 08-11-2003 15:59 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Coolhva schreef op 08 november 2003 @ 15:58:
^-- Moet dit niet in de WOS FAQ?
Staat er toch ?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device