Inleiding:
Ik heb gisteren mijn AMD Athlon "Thunderbird" 1GHz vervangen door een AMD Athlon XP 1800+. Via een betrouwbare persoon gekocht n.a.v. een Aanbod.
Probleem:
Bij een koude start (d.w.z. de computer heeft een paar minuten uit gestaan), boot de pc zoals gewoonlijk. In Windows XP Pro OEM (EN) werkt alles naar behoren en de
loopt een stuk sneller dan voorheen 
Maar...
- bij het opstarten wordt de XP 1800+ als MP1800+ herkend.
- ik kan niet in de BIOS komen. Wanneer ik F2 toets krijg ik de melding dat de BIOS wordt geladen. Hoe lang ik ook wacht, in de BIOS kom ik niet.
- bij een poging tot een softreset worden de toetsen niet ontvangen?
- bij een hardreset reset het systeem, maar blijft hangen tijdens het overzicht van de harde schijven e.d. Dus net voordat de boot eigenlijk plaats moet vinden.
Specs:
Moederbord: Tyan Thunder K7 S2462NG, met
Tyan BIOS versie 2.14 die ik sinds 15 april naar tevredenheid gebruik
Processor: AMD Athlon XP 1800+, stepping (opgegeven door verkoper) AXDA1800DUT3C.
Cooler: GlobalWin WBK68 (geschikt tot 2100+)
Geheugen: Kingston 512 MB reep, 266MHz DDR/PC2100, Registered + ECC
Voeding: Enhance Electronics ENS-0246B, 460 Watt
Zie ook My.Tweakers.net / Systeemspecs.
Zoekresultaten en probeersels:
Ik heb geen antwoord kunnen vinden via de Tyan FAQ, GoT Search, Hangen en Opstartproblemen (te vinden via Beleid Processors, Mobo's & Geheugen) of Tyan nieuwsgroep alt.comp.periphs.mainboard.tyan.
AMD Knowledgebase geeft aan dat de BIOS niet de processor herkend of het moederbord niet geschikt is, maar zou het volgens de manual moeten doen.
Een BIOS reset m.b.v. jumper heeft niets uitgehaald.
Plaatjes:
AMD CPUID...

Temperaturen (Tyan System Monitor, zouden niet correct zijn volgens nieuwsgroep)

VOltages (Tyan System Monitor)...
Ik heb gisteren mijn AMD Athlon "Thunderbird" 1GHz vervangen door een AMD Athlon XP 1800+. Via een betrouwbare persoon gekocht n.a.v. een Aanbod.
Probleem:
Bij een koude start (d.w.z. de computer heeft een paar minuten uit gestaan), boot de pc zoals gewoonlijk. In Windows XP Pro OEM (EN) werkt alles naar behoren en de
Maar...
- bij het opstarten wordt de XP 1800+ als MP1800+ herkend.
- ik kan niet in de BIOS komen. Wanneer ik F2 toets krijg ik de melding dat de BIOS wordt geladen. Hoe lang ik ook wacht, in de BIOS kom ik niet.
- bij een poging tot een softreset worden de toetsen niet ontvangen?
- bij een hardreset reset het systeem, maar blijft hangen tijdens het overzicht van de harde schijven e.d. Dus net voordat de boot eigenlijk plaats moet vinden.
Specs:
Moederbord: Tyan Thunder K7 S2462NG, met
Tyan BIOS versie 2.14 die ik sinds 15 april naar tevredenheid gebruik
Processor: AMD Athlon XP 1800+, stepping (opgegeven door verkoper) AXDA1800DUT3C.
Cooler: GlobalWin WBK68 (geschikt tot 2100+)
Geheugen: Kingston 512 MB reep, 266MHz DDR/PC2100, Registered + ECC
Voeding: Enhance Electronics ENS-0246B, 460 Watt
Zie ook My.Tweakers.net / Systeemspecs.
Zoekresultaten en probeersels:
Ik heb geen antwoord kunnen vinden via de Tyan FAQ, GoT Search, Hangen en Opstartproblemen (te vinden via Beleid Processors, Mobo's & Geheugen) of Tyan nieuwsgroep alt.comp.periphs.mainboard.tyan.
AMD Knowledgebase geeft aan dat de BIOS niet de processor herkend of het moederbord niet geschikt is, maar zou het volgens de manual moeten doen.
Een BIOS reset m.b.v. jumper heeft niets uitgehaald.
Plaatjes:
AMD CPUID...

Temperaturen (Tyan System Monitor, zouden niet correct zijn volgens nieuwsgroep)

VOltages (Tyan System Monitor)...