[Suse 8.2/9] komt niet ver met installeren - S-ATA probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 10:22

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Hey mensen!
Ik heb heb druk met de studie dus ik dacht van - ga ik eens Linux testen! >:)
Ben absolute n00b met linux! :)

Dus ik dacht test ik Suse8.2 eens. Ik dus boot CD scorne en fikken! Dus booten, mooi scherm (1337!) en dan in het menutje "install" kiezen. Helaas crasht het meteen! 8 |

Heb een foto van mijn scherm gemaakt voor mensen die het willen zien. Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.versteeg/p1x0rz/suse_linux_boot.jpg (clickable)

De laatste regel is hda: attached ide-disk driver. Verder komt hij niet. :(

Heb al met acpi=off en safe mode getest, normal install, de live versies van 8.2 en 9.0, overal hetzelfde (aangezien er al voor het installeren iets mis gaat met het laden van de kernel neem ik aan).

Iemand een idee? Voor specs sie sig. Ik heb op mijn primary master de IBM hdd en op de secondary mijn brander (master) en een DVD (als slave). De harde schijf is ingedeeld in drie partities: c: is windows, dan d: als data en dan g: (e en f CD en DVD) is 4Gb, ungeformatteerd.

Op zich wil ik ook best wel een andere distro testen trouwens. Wil gewoon beetje KDEen en mp3 luisteren, OpenOffice en GIMP testen en zo. (Dus Fedora valt af vanwege mp3).

[ Voor 9% gewijzigd door JayVee op 08-11-2003 15:11 ]

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry ik kan je niet helpen
maar waarom valt fedora af , vanwege mp3 ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Nou, ik las dus vanochtend in de review op t.net dat mp3 niet standaard werkt en dus nogal lastig is (zeker voor n00bs neem ik aan) het werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ahh
Kwestie van een plugin voor xmms downloaden. :P
succes verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lastig? Valt wel mee... Gewoon een extra RPM'tje apart installeren nadat je voor het eerst hebt geboot. Da's hetzelfde als dat je Office op Windows na installatie apart moet installeren in plaats van dat de installer dat automatisch doet... Is dat lastig?

Overigens, in de FAQ kun je lezen dat we liever hebben dat je de meldingen overtypt in plaats van dat je een foto maakt. Er staat ook waarom. ;).

Nu over je melding: hierna hoor je in je log deze regels te krijgen:
code:
1
2
3
hda: attached ide-disk driver.
hda: host protected area => 1
hda: 39070080 sectors (20004 MB), CHS=2432/255/63, UDMA(33)

Dus hij kan iets op je HD niet intialiseren. Kan een distro-fout zijn: probeer eens een andere te booten - dus niet installeren, maar alleen booten; desnoods knoppix of morphix ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Heb dus Suse 8.2 boot CD, 8.2 live eval en 9.0 live eval getest, overal hetzelfde...

Maar goed, ben nu bezig Fedora te branden. Ben benieuwd...

//edit:
En met Fedora geeft precies hetzelfde verhaal! Nou, begint al goed... not! :/

[ Voor 24% gewijzigd door JayVee op 08-11-2003 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 12:51
Ikzelf vind Knoppix voor Noobs heel erg aan te raden. Wat mij betreft probeer je die nu ;) (is handig om te testen, en installatie is ook niet echt moeilijk, al misschien wat minder intuitief dan suse of redh .. erh fedora. Knoppix heeft als voordeel ten opzichte van suse / fedora dat de packagemanager niet zuigt ;) (ja, troll, klopt, sorry :P)

Nee, ff serieus: Probeer eens noapic als bootoptie. (niet acpi, maar apic!). Voor de rest is het misschien handig om te weten wat voor hardware er in je systeem zit.

[ Voor 1% gewijzigd door sebas op 09-11-2003 05:44 . Reden: ubb fixed ]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Volgens mij is het Gnoppix (zo staat het tenminste op de ftp...) en het is WEL acpi, als ik de site/readme van Suse mag geloven... En met [i] starten en [/b] afsluiten gaat ook niet werken! Volgens ben ik hier niet de enige die gisteren op een feestje was! :+

Maar okay, zal Gnoppix ff testen, ben benieuwd!

//edit: Ik zie dat Gnoppix Knoppix met Gnome is... maar het blijft acpi! :Y)

//edit2: En ook Knoppix werkt niet. Denk dat het dezelfde fout is, ziet er alleen anders uit.

Hij blijft hangen na de melding
code:
1
Scanning for hard disk partitions and creating /etc/fstab...

Mijn C partitie (hdda1 zou ik zeggen) is NTFS (is ook mijn Win Systeem partitie), D (hdda2) is ook NTFS, G (hdda3) is FAT32.
E en F zijn CD en DVD ROMs...

Ik vind dit wel erg vervelend! Dit kan toch niet zo moeilijk op te lossen zijn?

[ Voor 83% gewijzigd door JayVee op 08-11-2003 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, het is echt apic. Als je acpi wil uitzetten moet dat met de bootoptie acpi=off. Boot eens met "acpi=off noapic"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lautie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10-2023
Dit probleem heb ik zelf ook gehad met SuSE Linux 8.2 op mijn laptop te installeren. Weet ook niet wat het was, heb toen een manual install gedaan en dat werkte wel.

en wat betreft je mp3 draaien, dat is geen probleem. ff in yast zoeken naar een mp3 module, instaleren en draaien.

Vader van Tobias en Ylana \o/ GoT-Papa clublid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Ik weet nu wat het was, iemand op mijn nieuwsgroep (van de UT) wees mij erop:
http://www.linuxquestions.org/questions/history/111048

Lijkt een probleem met de S-ATA controller op mijn mobo! Misschien wel handig om dit topic te renamen zodat mensen het kunnen vinden, samen met de workaround?
Well I fixed it, I just went into the bios and changed the IDE mode to Compatibility instead of Enhanced
Goed, nu op zoek naar de driver voor de onboard netwerkkaart...
//edit: Goh, leuk! Mijn onboard netwerkkaart werkt niet lekker onder Linux! En de workarounds zijn beetje te complex voor mij. Gelukkig heb ik nog wel iemand met Linux ervaring op de flat!

[ Voor 24% gewijzigd door JayVee op 09-11-2003 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
He shoots he scores! Nu draait het allemaal!
Het was toch heel simpel die onboard 3Com netwerkaart te installeren, gewoon deze downloaden en installeren: SkyKonnekt driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Eindelijk een keer iemand die de oplossing in zn topic zet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MMMM suse wil wel eens vaker tijdens de install boot blijven hangen.. Heb ik op mijn pc ook nog wel eens gehad... MAar als hij eenmaal bezig is met installen en het systeem staat erop gaat het als een trein... Anders moet je failsafe install doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 17:11

Gertjan

mmmm, beer...

JayVee schreef op 09 november 2003 @ 22:56:
He shoots he scores! Nu draait het allemaal!
Het was toch heel simpel die onboard 3Com netwerkaart te installeren, gewoon deze downloaden en installeren: SkyKonnekt driver
Shibby toch, heb je niet opgelet? :) Moet je ook maar niet gaan bellen als ik je iets uitleg >:)

De driver was standaard al meegeinstalleerd, moest alleen ge-modprobed worden.
Uit mijn hoofd:
/lib/modules/[kernelversie]/kernel/drivers/net/sk98lin/sk98lin.o
Pagina: 1