[css] Span in een A doet wel/geen underline

Pagina: 1
Acties:

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Ik wil graag van mijn A HREF-links de underline alleen toepassen op de letters die niet deze lijn doorsnijden, dus niet op de pgqyj. Ik kon hier geen kant en klare CSS-optie voor vinden, dus heb ik maar een class voor die letters gemaakt:

HTML:
1
2
a .g { text-decoration: none ! important }
a { text-decoration: underline }
Ter illustratie heb ik de desbetreffende letters ook even groen gemaakt in het voorbeeld - http://meie.rollebol.com - en je ziet, het werkt. Als je IE gebruikt. Maar in Mozilla Firebird 0.7+ (Windows) werkt het niet. De letter verandert wel van kleur, dus de SPAN is actief, maar de underline gaat gewoon door. Als ik het omdraai, dus als ik de text-decoration van de A naar none zet en die van de class g op underline, dan werkt het wel. Wel of geen !important lijkt niets uit te maken.

Dit is hoe ik de link maak:
HTML:
1
<a href="dp/">Di<span class="g">g</span>itaal Portfolio</a>
Iemand een suggestie?

Enigszins gerelateerd leek mij (hoewel het om iets anders gaat) onderstreep kleur? - zag alleen niet precies hoe. :)

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Als ik de specificaties bekijk, lijkt me dat het gedrag van Mozilla correct is:
Text decorations on inline boxes are drawn across the entire element, going across any descendant elements without paying any attention to their presence. The 'text-decoration' property on descendant elements cannot have any effect on the decoration of the element.

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

• rollebol
Dat is jammer. :) Ik was er al bang voor dat Mozilla het goed deed. Enig alternatief dat ik kan bedenken is om de string in meerdere A HREF'jes op te delen, maar dat is zo bewerkelijk als ik de link URL wil veranderen.

Bedankt voor je reactie. Ik sta natuurlijk nog steeds open voor oplossingen...

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Afbeeldingslocatie: http://www.letselplein.nl/~creative8500/data/images/css3-underline.png

Hiervoor zou in CSS3 een nieuwe property moeten komen, iets als:
code:
1
underline-style: overlap;

[ Voor 4% gewijzigd door creative8500 op 08-11-2003 15:47 . Reden: Vertbeterde zinsconstructie ]

• rollebol
De oplossing heb ik inmiddels gevonden (bedacht) en is heel eenvoudig. Gewoon alles in de klasse g stoppen dat wel onderstreept moet worden, en de letters die onder de baseline uitkomen juist niet in die klasse stoppen. Nog steeds gedoe, maar ja.

creative8500: Dat is niet 100% wat ik bedoel, maar desondanks veelbelovend.

[ Voor 68% gewijzigd door rollebol op 09-11-2003 23:58 ]