Als je een ccfl bekijkt, zie je duidelijk dat er in die mallotig dikke pijp een staafje zit van 2 mm dik. Als ik nou met een hamer dat buisje aan gort sla en alleen dat 2mm dikke pijpe overhou, doet hij het dan nog? Of zit er een speciaal gas in ofzo? Volgens mij is dit nl. gewoon hetzelfde als zo'n glowwire, maar dan niet buigzaam en een stuk feller. Mijn x-box staat nu op 2 ccfl's, maar als je em wilt verplaatsen moet je die ccfl's ook meeslepen. En pijpies van 2mm plak je er zo onder
Je kunt die ccfl's toch ook onder je xbox "plakken".
En ik denk niet dat je ccfl het nog zal doen als je de buitenkant eromheen wegbreekt.
En ik denk niet dat je ccfl het nog zal doen als je de buitenkant eromheen wegbreekt.
euhm.... een ccfl is zoals een tl-buis.. sla het stuk en het brand niet meer...
i found out the hard way.... (heb perongeluk verschillende van die krenge gebroke
)
i found out the hard way.... (heb perongeluk verschillende van die krenge gebroke
De Nederbelg !
ja dat kan ook wel, wel even rubberen doppies eronder zetten want nu glijdt ie van de plank af als je aan de kabels trekt. Maar het leek me mooier als je die buizen niet meer ziet en alleen maar de glow
Het zijn trouwens van die sharkoon ccfl's; niet de hele buis licht op maar slechts dat 2mm dikke stokkie erin
Het zijn trouwens van die sharkoon ccfl's; niet de hele buis licht op maar slechts dat 2mm dikke stokkie erin
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2003 14:03 ]
jah dat omhulsel is niks meer dan bescherming omdat die dingen erg breekbaar zijn.
Hij doet het dan nog wel maar je moet wel rustig te werk gaan om dat ding niet te breken ^^
Hij doet het dan nog wel maar je moet wel rustig te werk gaan om dat ding niet te breken ^^
The first casualty in war is always the truth...
Verwijderd
door wat draaien en kracht zetten breek je dat plastic bescherm buisje zo los .. let er wel op dat ze zonder dat ding zeer fragile zijn.. btw je kunt die mini tl's ook zo los krijgen zonder dat ding....
idd... ik zou ze dr zo onder plakken
idd... ik zou ze dr zo onder plakken
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2003 14:06 ]
Nee ik heb ze niet aan mn x-box vastgeplakt. De pootjes van mn xbox staan precies op de ccfl's, en de schroeven van de xbox zitten achter de pootjes verstopt.
http://home.hccnet.nl/de.graaff/xbox2.jpg
ja mn camara is kut
http://home.hccnet.nl/de.graaff/xbox2.jpg
ja mn camara is kut
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2003 14:07 ]
Hmmm wat een aggressieviteit hier 
Nou, je kunt het ooit makkelijker doen. Laatst was er een IA, welke CCFL's van 2mm verkochten. Deze zijn wel wat fragiler, maar ze doen hun werk.. en ze zijn ook nog een heeeeel stuk goedkoper!
Nou, je kunt het ooit makkelijker doen. Laatst was er een IA, welke CCFL's van 2mm verkochten. Deze zijn wel wat fragiler, maar ze doen hun werk.. en ze zijn ook nog een heeeeel stuk goedkoper!
CCFLS zitten gevuld met gas ja, xeon geloof ik, en als je eht sloopt, ontsnapt het gas en heb je idd een probleem
Maar die mallotig dikke pijp, daar kan ik me niets bij voorstellen, mijn ccfl is gewoon redelijk dun. Zat wel in een plastic beschermkoker verpakt, heb je het daar soms over? Want die kan je er gewoon afslopen natuurlijk.
Sommige ccfls zitten in een ronde of vierkante plexiglas buis ingebouwd, zodat ze wat minder breekbaar zijn. Kan gewoon open hoor, maar die ccfl breekt vrij vlot...
Vroeger
waren alle CCFL's nog super dunne glazen buisjes, maar omdat mensen die onder hun Xbox wilden plakken, en daarom te snel kapot gingen hebben bepaalde merken besloten om er een plexi buisje omheen te doen, en die netjes af te werken met bijvoorbeeld een plexi kubus 
Je moet beter opletten tijdens de geschiedenis lessen joh!
Je moet beter opletten tijdens de geschiedenis lessen joh!
Gellukig leef je nog. er zit kwik-gas in en dat is dodelijk. (Je kan hem dus ook aan een kind gevan en zeggen dat het zo'n star wars zwaard isjellabie schreef op 08 november 2003 @ 14:01:
i found out the hard way.... (heb perongeluk verschillende van die krenge gebroke)
mijn ccfls zijn nog geen mm dik
,
ik denk dat je het gewoon kapot kan slaan en dat jij gewoon een
Beschermings glas er om heen hebt.
anders ga je ff naar de elctro boer ofzo koop je 2 ccfltjes voor 10 euro ben je ook klaar tog?! (electro boer heeft ze in 1 mm dik)
ik denk dat je het gewoon kapot kan slaan en dat jij gewoon een
Beschermings glas er om heen hebt.
anders ga je ff naar de elctro boer ofzo koop je 2 ccfltjes voor 10 euro ben je ook klaar tog?! (electro boer heeft ze in 1 mm dik)
Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9
kapotslaan ?
moet je agressie ergens op kwijt ofzo
Als je die plexi buis zou kapot slaan overleefd die ccfl die er in zit het zeker niet, je kunt meestal de plexi kubusjes er zo vanaf schuiven / draaien, mocht dat niet lukken zou je kunnen proberen het buisje rondom in te zagen en dan kun je de ccfl er zo uit halen.
Bedenk wel dat die dingen ENORM fragiel zijn, het minste tikje en je hebt er 2
Als je die plexi buis zou kapot slaan overleefd die ccfl die er in zit het zeker niet, je kunt meestal de plexi kubusjes er zo vanaf schuiven / draaien, mocht dat niet lukken zou je kunnen proberen het buisje rondom in te zagen en dan kun je de ccfl er zo uit halen.
Bedenk wel dat die dingen ENORM fragiel zijn, het minste tikje en je hebt er 2
wou jij het er met je nagels afkrabben ofzokapotslaan ?
Maargoed ik weet genoeg; eraf raggen kan maar wel voorzichtig zijn. Aangezien het aan de onderkant van mn xbox zit, die je niet aan de bovenkant optillen kan, is het niet slim
het is een neon-achtige buis, daar zit een edelgas in.. maar zelfs als er kwikdamp in zat:Rubie-The-Sysop schreef op 08 november 2003 @ 15:52:
[...]
Gellukig leef je nog. er zit kwik-gas in en dat is dodelijk. (Je kan hem dus ook aan een kind gevan en zeggen dat het zo'n star wars zwaard isdenk dat ie niet lang zal leven)
(30 Cm ccfl, 2 mm doorsnee)
Oppervlakte doorsnee: PiR2
Inhoud buisje: LO
Inhoud buisje: 3,1416*12*30 = 94,3 Kubieke millimeter
Kubieke millimeter -> Kubieke decimeter -> 106 keer minder.
(10*10*10 -> cm-3 -> *10*10*10 -> dm-3)
Dit wordt: 9,43*10-5 Dm3
Molair volume bij standaardomstandigheden: 2,241*10-2 m3 mol-1
Aantal mol kwik: 4,2*10-6 Mol Hg2
Molair gewicht kwik: Hg2 = 2*200,6=401,2 Gram Mol-1
Gewicht kwik: 0,00169 gram kwik per ccfl, ALS er in een ccfl de standaardomstandigheden heersen, en er alleen maar kwikdamp is.
(Waarschijnlijk: mengsel, en lager damp..)
ADI, aanvaadbare dagelijkse inname van kwik, per kilo lichaamsgewicht: 0,3 mg.
Dit is 3*10-4 gram. En dit is dus nog totaal ongevaarlijk.
Een gemiddelde tweaker weegt 60 kilo. ADI voor hem is dan: 0,018 gram kwik/week.
0,018/0,00169 = 10,7 CCFL's per week voordat hij aan zijn limiet zit, waarbij hij dat kwik wel helemaal in moet nemen. Let op: dit is nog aanvaadbaar, en dus niet gevaarlijk..
Voor de mensen die het niet volgden:
De hoeveelheid kwik in CCFL's is niet gevaarlijk, tenzij je heel erg veel CCFL's gaat breken en de inhoud opsnuift ofzo..
Nb: er zit geen kwik in een ccfl, en anders zou er een lage druk op moeten staan omdat er anders altijd bij kamertemperatuur een gedeelte van het kwik vloeibaar is.. en dat is zo storend in je ccfl.
[ Voor 8% gewijzigd door ANdrode op 08-11-2003 17:59 ]
Verwijderd
Pas op als je het buisje eraf sloopt want er loopt geloof ik wel een hoogvoltage draadje langs de buis.
dat maakt niet uit. Je kan gewoon 1000v aanraken mits (en dat is hierbij het gevak) er weining ampere achter zit.Verwijderd schreef op 08 november 2003 @ 18:16:
Pas op als je het buisje eraf sloopt want er loopt geloof ik wel een hoogvoltage draadje langs de buis.
ANdrode schreef op 08 november 2003 @ 17:58:
[...]
het is een neon-achtige buis, daar zit een edelgas in.. maar zelfs als er kwikdamp in zat:
(30 Cm ccfl, 2 mm doorsnee)
Oppervlakte doorsnee: PiR2
Inhoud buisje: LO
Inhoud buisje: 3,1416*12*30 = 94,3 Kubieke millimeter
Kubieke millimeter -> Kubieke decimeter -> 106 keer minder.
(10*10*10 -> cm-3 -> *10*10*10 -> dm-3)
Dit wordt: 9,43*10-5 Dm3
Molair volume bij standaardomstandigheden: 2,241*10-2 m3 mol-1
Aantal mol kwik: 4,2*10-6 Mol Hg2
Molair gewicht kwik: Hg2 = 2*200,6=401,2 Gram Mol-1
Gewicht kwik: 0,00169 gram kwik per ccfl, ALS er in een ccfl de standaardomstandigheden heersen, en er alleen maar kwikdamp is.
(Waarschijnlijk: mengsel, en lager damp..)
ADI, aanvaadbare dagelijkse inname van kwik, per kilo lichaamsgewicht: 0,3 mg.
Dit is 3*10-4 gram. En dit is dus nog totaal ongevaarlijk.
Een gemiddelde tweaker weegt 60 kilo. ADI voor hem is dan: 0,018 gram kwik/week.
0,018/0,00169 = 10,7 CCFL's per week voordat hij aan zijn limiet zit, waarbij hij dat kwik wel helemaal in moet nemen. Let op: dit is nog aanvaadbaar, en dus niet gevaarlijk..
Voor de mensen die het niet volgden:
De hoeveelheid kwik in CCFL's is niet gevaarlijk, tenzij je heel erg veel CCFL's gaat breken en de inhoud opsnuift ofzo..
Nb: er zit geen kwik in een ccfl, en anders zou er een lage druk op moeten staan omdat er anders altijd bij kamertemperatuur een gedeelte van het kwik vloeibaar is.. en dat is zo storend in je ccfl.
Nou ff ontopic, dat buisje is alleen maar ter bescherming. (Werkt niet altijd, I can tell
Meestal kan je de uiteindes met wat kracht los draaien, zet hem niet in de bankschroef als het normaal niet lukt, want dan breekt het buisje zelf. I can tell
Er loopt idd wel een leuke spanning door de ccfl, toen die dingen nieuw waren stak er bij een van de stekkertjes een pinnetje een stukkie uit. Die probeerde ik erin te duwen, aan het draadje. Dat draadje klapte dubbel en toen raakte ik het pinnetje zelf aan ZZAP
doorlopend draadje aanraken is meestal sowieso geen probleem, omdat je huid veel hogere weerstand heeeft als het draadje, dus die stroom blijft vrolijk door et draadje gaan.Rubie-The-Sysop schreef op 08 november 2003 @ 18:38:
[...]
dat maakt niet uit. Je kan gewoon 1000v aanraken mits (en dat is hierbij het gevak) er weining ampere achter zit.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
het werkt allemaal niet zo heel simpel als gezegd word, want weliswaar kun je met gevoel die ccfl-plexibuis eraf halen, maar dan houd je dus die ccfl over, die van +/- 2 mm dik. Maar het verschil met deze en die goedkopere die zowieso al geen beschermbuis erom heen hebben, is dat die met beschermbuis een heel dun draadje naar het andere uiteinde loopt. (ccfl is uiteraard 2 polig). Die komt dan bloot te liggen. (dat draadje is denk ik een 10e van een mm). Die zonder beschermhuls die hebben gwoon 2 van die hele soepele draden vanuit elk uiteinde naar de inverter.
Kun je dus beter zo'n eentje kant en klaar kopen zonder plexibuis, want als je die er al zonder geweld en met beleid eraf krijgt, dan heb je dus nog een heel dun draadje waar veel volts op staan (weet neit hoeveel: 300 of 20000, hoor allerlei verhalen, maar iig veel).
kost geen drol, hier bij mij koop ik die zonder bescherming zonder invertor voor 4 Eu. Kun je de moeite voro laten dacht ik zo.
Kun je dus beter zo'n eentje kant en klaar kopen zonder plexibuis, want als je die er al zonder geweld en met beleid eraf krijgt, dan heb je dus nog een heel dun draadje waar veel volts op staan (weet neit hoeveel: 300 of 20000, hoor allerlei verhalen, maar iig veel).
kost geen drol, hier bij mij koop ik die zonder bescherming zonder invertor voor 4 Eu. Kun je de moeite voro laten dacht ik zo.
edit:
whoops beetje dubbelpost maar mijne is iets duidelijker
:
Cybernetic Dreams schreef op 08 november 2003 @ 18:16:
whoops beetje dubbelpost maar mijne is iets duidelijker
Cybernetic Dreams schreef op 08 november 2003 @ 18:16:
[ Voor 12% gewijzigd door Seesar op 08-11-2003 19:42 ]
T60P Widescreen
Verwijderd
In een CCFl lamp zit geen gloeidraad.
CCFL = Cold Cathode Fluor Lamp
De elektronenstraal door de buis laat de fluorlaag aan de binnenzijde van je buisje oplichten.
Waarom jij deze kan zien zal waarschijnlijk door je fluorlaag komen, ofwel een slechte samenstelling ofwel is je fluorlaag gewoon niet dik genoeg.
Het zogezegde draadje waar jij het over hebt is geen draadje maar een elektronenstraal. Daarom heeft deze lamp ook zo een hoge spanning nodig, ze moet immers een groot potentiaalverschil hebben om van de ene kant van de lamp naar de andere kant te kunnen springen.
Daarom zit er ook een gas in de buis, om de weerstand zo klein mogelijk te maken.
Hetzelfde principe is ongeveer terug te vinden bij de TL-lamp, sla er maar eens één kapot en weet mij te zeggen waar je een gloeidraadje hebt gevonden.
De elektronenstraal door de buis laat de fluorlaag aan de binnenzijde van je buisje oplichten.
Waarom jij deze kan zien zal waarschijnlijk door je fluorlaag komen, ofwel een slechte samenstelling ofwel is je fluorlaag gewoon niet dik genoeg.
Het zogezegde draadje waar jij het over hebt is geen draadje maar een elektronenstraal. Daarom heeft deze lamp ook zo een hoge spanning nodig, ze moet immers een groot potentiaalverschil hebben om van de ene kant van de lamp naar de andere kant te kunnen springen.
Daarom zit er ook een gas in de buis, om de weerstand zo klein mogelijk te maken.
Hetzelfde principe is ongeveer terug te vinden bij de TL-lamp, sla er maar eens één kapot en weet mij te zeggen waar je een gloeidraadje hebt gevonden.
Verwijderd
Doe maar gewoon xenon in plaats van een Xeon... Maar weet zelf niet precies wat er in een CCFL zit... In een gewoon TL zit meestal kwik...m-m schreef op 08 november 2003 @ 14:14:
CCFLS zitten gevuld met gas ja, xeon geloof ik, en als je eht sloopt, ontsnapt het gas en heb je idd een probleemMaar die mallotig dikke pijp, daar kan ik me niets bij voorstellen, mijn ccfl is gewoon redelijk dun. Zat wel in een plastic beschermkoker verpakt, heb je het daar soms over? Want die kan je er gewoon afslopen natuurlijk.
Ik hoop dat ik een taart kan winnen. Misschien wel twee, want ik kan in een TL-buis (kaliber kantoorverlichting, ongeveer een meter lang) twee gloeidraden vinden. Eentje aan de ene kant, en eentje aan de andere kant.Verwijderd schreef op 08 november 2003 @ 20:13:
(CCFL heeft inderdaad geen gloeidraden, maar dat zijn dan ook wat kleinere buisjes).
"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b
Verwijderd
Dan geeft deze burealamp een gele schijn af. Ben ik juist? of niet?Tony Vroon schreef op 08 november 2003 @ 20:17:
[...]
Ik hoop dat ik een taart kan winnen. Misschien wel twee, want ik kan in een TL-buis (kaliber kantoorverlichting, ongeveer een meter lang) twee gloeidraden vinden. Eentje aan de ene kant, en eentje aan de andere kant.
(CCFL heeft inderdaad geen gloeidraden, maar dat zijn dan ook wat kleinere buisjes).
Je zal voor deze lamp geen Transfo nodig hebben die de spanning omhoogschiet, ze zal gewoon op netspanning werken.
(Ik heb er hier in onze woonkamer achter de TV ook ééntje van deze hangen)
Een TL lamp geeft ALTIJD een helderwicht licht af.
Als je een TL lamp aanzet, zal hij eert een keer of 2 3 pinken. (De spoel schiet dan een slordige 5000V door de buis)
Eens de elektronenstroom op gang is gebracht valt deze spanning terug tot circa 100V.
Jouw lamp zal niet pinken als men ze aanzet omdat deze op hetzelfde principe van een gewone gloeilamp werkt. Spanning aan => onmiddelijk licht.
En moest men eens goed nadenken dan zou men toch weten dat als men een spanning van een paar 1000 Volt door een 2mm dik draadje stuurt, het draadje dit niet lang zou volhouden.
Het is een TL-buis met twee gloeidraden en wit licht. "Pinkt" tegenwoordig een keer of 5, onder luid gebrom, want zowel de buis als de starter zijn redelijk oud. (Je kunt een TL-buis redelijk pink-loos starten met een duurdere starter, overigens).
Sterker nog, tijdens het pinken (wat een mooi woord heb je hiervoor bedacht
) is aan beide zijden het oplichten van de gloeidraden duidelijk te zien als een gelig schijnsel aan de uiteinden.
Op het moment dat de buis start is het licht uiteraard veel feller, en wit. (Hoewel dat ook maar afhankelijk is van de coating).
Sterker nog, tijdens het pinken (wat een mooi woord heb je hiervoor bedacht
Op het moment dat de buis start is het licht uiteraard veel feller, en wit. (Hoewel dat ook maar afhankelijk is van de coating).
[ Voor 46% gewijzigd door Tony Vroon op 08-11-2003 20:31 ]
"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b
Verwijderd
Heb nog nooit één van deze lampen gezien.Tony Vroon schreef op 08 november 2003 @ 20:29:
Het is een TL-buis met twee gloeidraden en wit licht. "Pinkt" tegenwoordig een keer of 5, onder luid gebrom, want zowel de buis als de starter zijn redelijk oud. (Je kunt een TL-buis redelijk pink-loos starten met een duurdere starter, overigens).
Sterker nog, tijdens het pinken (wat een mooi woord heb je hiervoor bedacht) is aan beide zijden het oplichten van de gloeidraden duidelijk te zien als een gelig schijnsel aan de uiteinden.
Verbaast mij eigenlijk dat je voor "een eigenlijk doodgewone gloeilamp" een starter nodig hebt.
Een starter in een TL is gewoon een Spoel en een Condensator.
Deze zijn niet nodig bij een gewone gloeidraadlamp.
Raar geval dan zou ik zeggen.
Op zich komt het licht ook niet van de gloeidraden, die zijn alleen nodig om te starten. Het soort lamp wat jij bedoelt heb ik ook gezien, die staat bij m'n ouders op de kast. Dat is inderdaad 1 lange gloeidraad in een glazen buis, die uiteraard geen start-sequence heeft. Dat 'ie 't vaak niet doet komt omdat de buis een schakelaar in het midden van de fitting in moet drukken, en de buis trekt langzaam krom (wereldsysteem, werkelijk waar).
Maar erg veel langer wil ik deze discussie niet voortzetten, want we dwalen af, k?
Maar erg veel langer wil ik deze discussie niet voortzetten, want we dwalen af, k?
Verwijderd
volgens mij snap jij mijn uitleg niet: een ccfl heeft aan beide uiteindes een draad zitten: bij een normale niet beschermde zie je 2 witte draadje van je inverter naar je ccfl lopen; 1 tje naar 1 uiteinde andere naar andere.Verwijderd schreef op 08 november 2003 @ 20:13:
In een CCFl lamp zit geen gloeidraad.
Bij die beschermde moeten ook alletwee de draadjes aanwezig zijn, alleen voor de afwerking gaan er 2 draadjes aan EEN zijde van de beschermbuis in: 1tje gaat meteen de ccfl in, de ander is heel dun die loopt buiten langs (dus in de beschermbuis, maar naast/buiten de ccfl) naar de andere uiteinde: deze is heel dun (nogmaals een 10e van een mm) en zie je dan ook bijna niet. Zo heb je alsnog de 2 draadjes: en omdat ie zo dun is ie dus zonder beschermhuls kwetsbaar: en afplakken met isolatietape: vrij tijdrovend: draadje is zo kwetsbaar als 1 aders van koperdraad: dat hele dunne vlassige draad wat gebundeld vaak 1 hoofdader maakt: dus nogmaals er loopt GEEN draad IN de glazen ccfl maar wel erbuiten in de plexibuis.
wat je ook doet: succes en mijn mening koop dat gwoon een losse (2 in jouw geval)
T60P Widescreen
Volgens mij klopt het wel wat K.o.e.n.y.b.o.y zegt. Voor een fluorencentie lamp zal je een edelgas (meestal argon), kwik, en een laag fosfor nodig hebben. Door stroom op die draad te zetten wordt het edelgas geioniseerd, als de geioniseerde deeltjes vervolgens tegen het kwik botsen zendt het kwik fotonen uit binnen het UV spectrum. De fosfor neemt dit UV licht op en zendt het weer uit als normaal zichtbaar licht. Als je dus zowel het edelgas, de kwik en de fosfor kwijt bent zal ie niet zo heel erg veel meer doen 
Het kan natuurlijk dat er 2 buizen zijn, een hele dunne die het werk doet en nog eentje als bescherming, die beschermbuis zou er dan met heel veel voorzichtigheid vanaf kunnen.
Het kan natuurlijk dat er 2 buizen zijn, een hele dunne die het werk doet en nog eentje als bescherming, die beschermbuis zou er dan met heel veel voorzichtigheid vanaf kunnen.
[ Voor 15% gewijzigd door Pc123 op 08-11-2003 20:50 ]
Verwijderd
ik heb een ccfl helemaal uit het glazen buisje gehaald. en hij doet het nog steeds 
hij was kapoet en toen heb ik em gesoldeerd en to deetie het weer...
volgens mij zit er helemaal geen gas in het buisje... maar het kan ook zijn het het er bij mij niet uit gekomen is omdat ik em gewoon door het gaatje van de draadjes eruit getrokken heb.... maar je wil echt nie tweten wat ik met dat dingallemaal gedaan heb toen...
nog ff een vraagje.. op mijn ccfls zitten van die witte streepies.. volgens mij zorgen die er alleen maar voor dat het licht zwakker word... kan ik zelf dat erafschrapen of moet ik er nieuwe buisjes voorhalen en welke?
hij was kapoet en toen heb ik em gesoldeerd en to deetie het weer...
volgens mij zit er helemaal geen gas in het buisje... maar het kan ook zijn het het er bij mij niet uit gekomen is omdat ik em gewoon door het gaatje van de draadjes eruit getrokken heb.... maar je wil echt nie tweten wat ik met dat dingallemaal gedaan heb toen...
nog ff een vraagje.. op mijn ccfls zitten van die witte streepies.. volgens mij zorgen die er alleen maar voor dat het licht zwakker word... kan ik zelf dat erafschrapen of moet ik er nieuwe buisjes voorhalen en welke?
Nogmaals: een ccfl zelf is niet meer dan een buis met een gas erin van 2 mm gemaakt van glas in verscheidene lengtes te krijgen: die heeft 2 aansluit draden: aan beide zijden 1 draad die samen naar inverter gaan.
Nu omdat die buisjes breekbaar zijn is er een slimme casemod fabrikant geweest die er een plexibuisje eromheeft gemaakt: PUUR EN ALLEEN VOOR BESCHERMING.
Dus in DAAR zit geen gas oid in, maar wel dat ene piele draadje. Houd aub met dat volgens mij zit er wel/geen gas in of hoe een ccfl werkt: die buis kun je er indd afslopen, maar dan zit je met dat dunne draadje te kijken. zie mijn vorige posts
Nu omdat die buisjes breekbaar zijn is er een slimme casemod fabrikant geweest die er een plexibuisje eromheeft gemaakt: PUUR EN ALLEEN VOOR BESCHERMING.
Dus in DAAR zit geen gas oid in, maar wel dat ene piele draadje. Houd aub met dat volgens mij zit er wel/geen gas in of hoe een ccfl werkt: die buis kun je er indd afslopen, maar dan zit je met dat dunne draadje te kijken. zie mijn vorige posts
T60P Widescreen
Weet de tweakert van tegenwoordig niet eens meer hoe een ccfl er uitziet ?
Als ze uit de fabriek komen zien ze er zo uit :

Met 2 aansluit draadjes aan de uiteinden dus. Het dunne draadje wat langs de "ingepakte" ccfl's loopt is er later door het bedrijfje wat de buisjes in de plexi buizen verpakt aangezet. Dit draadje is gewoon aan het andere uiteinde van de buis gesoldeerd en die kun je dus zonder problemen vervangen door een gewoon stukje draad.
Losse CCFL :

Verpakte CCFL

Een verpakte CCFL is dus niet meer dan een standaard (fragiel) buisje met daar een plexiglas buis om heen ter versteviging.
En de draden zijn gewoon direct aan de buizen vast gezet en met een krimpkousje geisoleerd. en als uiteinde lijmt men er een plexi blokje op of duwt er een rubber eind stopje in.

De afkorting CCFL staat voor Cold Cathode Fluorecent Licht.
in princiepe is dit precies het zelfde als een TL-Buis (wat een Fluorecent Licht is) Op de "Cold Cathode" na, Cold verwijst niet naar de hele buis maar enkel naar de cathodes (de electrodes die de electronen aan het gas afgeven). Bij een TL buis worden deze namelijk verwarmd dmv een gloeidraad omdat warm het poeder wat op de electrode zit in warme toestand makkelijker electronen afgeeft dan in koude. Een CCFL heeft GEEN gloeidraden en wordt daarom "Cold" genoemd.

Dit verwarmen is bij een TL buis nodig om de buis met een relatief lage spanning te kunnen ontsteken.
Bij CCFL's levert de electronische omvormer (inverter) een zodanig hoge spanning dat voorverwarmen niet meer nodig is.
Je kunt dit zelf proberen door een 8W TL buisje aan te sluiten op een inverter van je (gebroken ?) CCFL, deze zal direct gaan branden.
Als ze uit de fabriek komen zien ze er zo uit :

Met 2 aansluit draadjes aan de uiteinden dus. Het dunne draadje wat langs de "ingepakte" ccfl's loopt is er later door het bedrijfje wat de buisjes in de plexi buizen verpakt aangezet. Dit draadje is gewoon aan het andere uiteinde van de buis gesoldeerd en die kun je dus zonder problemen vervangen door een gewoon stukje draad.
Losse CCFL :

Verpakte CCFL

Een verpakte CCFL is dus niet meer dan een standaard (fragiel) buisje met daar een plexiglas buis om heen ter versteviging.
En de draden zijn gewoon direct aan de buizen vast gezet en met een krimpkousje geisoleerd. en als uiteinde lijmt men er een plexi blokje op of duwt er een rubber eind stopje in.

De afkorting CCFL staat voor Cold Cathode Fluorecent Licht.
in princiepe is dit precies het zelfde als een TL-Buis (wat een Fluorecent Licht is) Op de "Cold Cathode" na, Cold verwijst niet naar de hele buis maar enkel naar de cathodes (de electrodes die de electronen aan het gas afgeven). Bij een TL buis worden deze namelijk verwarmd dmv een gloeidraad omdat warm het poeder wat op de electrode zit in warme toestand makkelijker electronen afgeeft dan in koude. Een CCFL heeft GEEN gloeidraden en wordt daarom "Cold" genoemd.

Dit verwarmen is bij een TL buis nodig om de buis met een relatief lage spanning te kunnen ontsteken.
Bij CCFL's levert de electronische omvormer (inverter) een zodanig hoge spanning dat voorverwarmen niet meer nodig is.
Je kunt dit zelf proberen door een 8W TL buisje aan te sluiten op een inverter van je (gebroken ?) CCFL, deze zal direct gaan branden.
[ Voor 11% gewijzigd door Sine op 08-11-2003 21:32 ]
Gezien? Die TL-buis is niet bijzonderSine schreef op 08 november 2003 @ 21:27:
Bij een TL buis worden deze namelijk verwarmd dmv een gloeidraad omdat warm het poeder wat op de electrode zit in warme toestand makkelijker electronen afgeeft dan in koude. Een CCFL heeft GEEN gloeidraden en wordt daarom "Cold" genoemd.
Damn, ik had toch wel verwacht dat iemand in CM&E wist dat een CCFL gewoon dat dunne buisje is, en dat dat plastic eromheen gewoon bescherming en pre-modded zut is.
NoFI hoor.
@ Sine
denk er wel om dat je t draadje van een CCFL niet zomaar kan vervangen door een "gewoon" stukje draad kan vervangen, het moet namelijk dun in diameter en dik in isolatie zijn.
NoFI hoor.
@ Sine
denk er wel om dat je t draadje van een CCFL niet zomaar kan vervangen door een "gewoon" stukje draad kan vervangen, het moet namelijk dun in diameter en dik in isolatie zijn.
een dikke isolatie is zeker nodig, het lieftst zelfs draad met de zelfde siliconen isolatie die ook voor de aanvoer draden naar het buisje wordt gebruikt._ferry_ schreef op 08 november 2003 @ 22:58:
De draad dikte maakt werkelijk geen fluit uit, al is te dikke draad gewoon onhandig lomp icm zo'n fragiel buisje.
Verwijderd
Tuurlijk, maar je pc vind het niet lekker als je dat tegen je kast aan krijgtRubie-The-Sysop schreef op 08 november 2003 @ 18:38:
[...]
dat maakt niet uit. Je kan gewoon 1000v aanraken mits (en dat is hierbij het gevak) er weining ampere achter zit.
Verwijderd
dan hebben ze bij de halfords voor jou buigbare ccfl buisjesjellabie schreef op 08 november 2003 @ 14:01:
i found out the hard way.... (heb perongeluk verschillende van die krenge gebroke)
coolVerwijderd schreef op 09 november 2003 @ 16:55:
[...]
dan hebben ze bij de halfords voor jou buigbare ccfl buisjes
moet je nog maar een tikje tege geve en die krenge breken al
De Nederbelg !
OMGANdrode schreef op 08 november 2003 @ 17:58:
[hele berekening + uitleg]
Love those posts.
Om ook nog even wat zinnigs te zeggen.
Buisje kan eraf die zet er puur voor bescherming. Maar dat is dan ook niet voor nix.
[ Voor 75% gewijzigd door My-life op 10-11-2003 15:51 ]
wat heb jij voor een vreemde CCFL dan? Mijn CCFL's zijn altijd maar 2 mm dik. Zijn verder ook vreselijk breekbaar. Zoals ik het lees heb je een plastic houder met daarin een ccfl buisje. Als je het voorelkaar krijgt zou het mogelijk moeten zijn om het plastic eraf te halen, maar bedenk wel dat je zo'n dun CCFL buisje enorm makkelijk breekt.Verwijderd schreef op 08 november 2003 @ 13:58:
Als je een ccfl bekijkt, zie je duidelijk dat er in die mallotig dikke pijp een staafje zit van 2 mm dik. ...
Het stelt echt niets voor (en ja, daar heb ik helaas ervaring mee
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
Pagina: 1