Ik wil van een bestaande tekening van me opblazen naar iets van A0 formaat. De tekening zelf is een a4 tje. Nu wil ik de blow-up uit verschillende delen A4 tjes of A3tjes laten bestaan. Weet iemand een manier / programma waarmee ik dit goed kan doen?
Ik moest pas toevallig een jpeg je printen int groot, dus ook a4-tjes en die aan elkaar printen..
Dit heb ik gedaan met het programma poster (ik d8 versie 7).. Deze kun je downloaden op www.download.com (daar zoeken naar poster)..
suc6!
Dit heb ik gedaan met het programma poster (ik d8 versie 7).. Deze kun je downloaden op www.download.com (daar zoeken naar poster)..
suc6!
Je zou ook het hele zwikkie in Photoshop op kunnen blazen naar A0, 300dpi... (printkwaliteit, that is)
A4 = 21 x 29,7
A3 = 29,7 x 42
A2 = 42 x 59,4
A1 = 59,4 x 84,1
A0 = 84,1 x 118,9
Vergroot je document dus naar de onderste maat en als het even kan die 300 dpi... kan je pc dat niet aan, hou het dan op 150 en blijf bidden voor een goed resultaat
Hierna kun je in Photoshop 'Print with preview' of 'Afdrukken met voorbeeld' kiezen. Ga nu naar de Printer eigenschappen, en als je drivers het ingebouwd hebben kun je gewoon aangeven dat je posters wilt printen. Ik heb een HP 930 C hier, met de drivers juist geinstalleerd, en hij geeft gemakkelijk aan dat ik het beestje over vier, zes of acht pagina's mag uitsmeren.
Je kunt het uitvergroten natuurlijk ook direct door de printerdriver laten doen, maar Photoshop is daar stukken beter in... dus eerst zelf uitvergroten in het fotoprogramma, tenzij je geen andere keus hebt.
Je kunt overigens je bestand ook zo groot opslaan als PDF en het naar een printshop brengen. Die kunnen het vrijwel altijd uitprinten zwart wit of kleur (kleur kan redelijk in prijs oplopen, ligt eraan waar je gaat). Maar dan heb je hem wel in één keer aan elkaar geprint en niet allemaal losfladderende A3'tjes.
Wil je hem toch op A4 / A3 aan elkaar gaan plakken, gebruik dan Scotch Tape, van dat matte wat je zo makkelijk kunt scheuren. Dat zie je niet glimmen als je de hele plaat uiteindelijk ergens op moet hangen. Je zou ook nog met je (stevig!) aan elkaar geplakte afdruk weer naar de printshop kunnen gaan (ik blijf bezig he
) en hem daar laten kopiëren op een plotter. Ligt een beetje aan de instellingen of hij er goed of smack uitkomt, maar dat kun je altijd overleggen daar.
A4 = 21 x 29,7
A3 = 29,7 x 42
A2 = 42 x 59,4
A1 = 59,4 x 84,1
A0 = 84,1 x 118,9
Vergroot je document dus naar de onderste maat en als het even kan die 300 dpi... kan je pc dat niet aan, hou het dan op 150 en blijf bidden voor een goed resultaat
Hierna kun je in Photoshop 'Print with preview' of 'Afdrukken met voorbeeld' kiezen. Ga nu naar de Printer eigenschappen, en als je drivers het ingebouwd hebben kun je gewoon aangeven dat je posters wilt printen. Ik heb een HP 930 C hier, met de drivers juist geinstalleerd, en hij geeft gemakkelijk aan dat ik het beestje over vier, zes of acht pagina's mag uitsmeren.
Je kunt het uitvergroten natuurlijk ook direct door de printerdriver laten doen, maar Photoshop is daar stukken beter in... dus eerst zelf uitvergroten in het fotoprogramma, tenzij je geen andere keus hebt.
Je kunt overigens je bestand ook zo groot opslaan als PDF en het naar een printshop brengen. Die kunnen het vrijwel altijd uitprinten zwart wit of kleur (kleur kan redelijk in prijs oplopen, ligt eraan waar je gaat). Maar dan heb je hem wel in één keer aan elkaar geprint en niet allemaal losfladderende A3'tjes.
Wil je hem toch op A4 / A3 aan elkaar gaan plakken, gebruik dan Scotch Tape, van dat matte wat je zo makkelijk kunt scheuren. Dat zie je niet glimmen als je de hele plaat uiteindelijk ergens op moet hangen. Je zou ook nog met je (stevig!) aan elkaar geplakte afdruk weer naar de printshop kunnen gaan (ik blijf bezig he
[ Voor 6% gewijzigd door Dark Blue op 08-11-2003 16:30 ]
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
Iemand die niet blond is plakt ze ook aan de achterzijde aan elkaar en niet aan de voorzijdeDark Blue schreef op 08 november 2003 @ 16:29:
Wil je hem toch op A4 / A3 aan elkaar gaan plakken, gebruik dan Scotch Tape, van dat matte wat je zo makkelijk kunt scheuren. Dat zie je niet glimmen als je de hele plaat uiteindelijk ergens op moet hangen.
Aan de achterkant zie je het meestal ook niet glimmenDark Blue schreef op 08 november 2003 @ 16:29:
[..]
Wil je hem toch op A4 / A3 aan elkaar gaan plakken, gebruik dan Scotch Tape, van dat matte wat je zo makkelijk kunt scheuren. Dat zie je niet glimmen als je de hele plaat uiteindelijk ergens op moet hangen.
Je zou ook nog met je (stevig!) aan elkaar geplakte afdruk weer naar de printshop kunnen gaan (ik blijf bezig he) en hem daar laten kopiëren op een plotter. Ligt een beetje aan de instellingen of hij er goed of smack uitkomt, maar dat kun je altijd overleggen daar.
edit:
Je brengt het nét iets subtielerOzBoz schreef op 08 november 2003 @ 16:36:
[...]
Iemand die niet blond is plakt ze ook aan de achterzijde aan elkaar en niet aan de voorzijde
[/edit]
En een kopie maken op een plotter lijkt me niet fijn: kopiëren is meestal al kwaliteits verlies.
De als je witte randen weg moet halen, snij dat een beetje schuin naar binnen, want anders krijg je kleine witte lijnen op je poster. (tenzij je ze met de hand weg wil werken)
[ Voor 13% gewijzigd door bredend op 08-11-2003 16:39 ]
offtopic:
Subtiel is my middle name
Subtiel is my middle name
Je kan ook een A0 pakken en die opvouwen en dan 8 keer door je printer heen frotten. En dan weer uit elkaar vouwen. Wel ff oppassen, wat je waar moet printen.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Nou wie had het hier over BLOND!!!mhr-zip schreef op 08 november 2003 @ 16:43:
Je kan ook een A0 pakken en die opvouwen en dan 8 keer door je printer heen frotten. En dan weer uit elkaar vouwen. Wel ff oppassen, wat je waar moet printen.

Wat ik dus met dat aan elkaar plakken bedoel is dat je het juist wél aan de voorkant moet doen, want anders zie je de randjes van het overlappende papier uitsteken en dat wordt zeker niet mooi. Zelfs als je ze 'naadloos' tegen elkaar plakt zul je de randjes altijd blijven zien als de plaat iets met een bolling hangt of ligt, dus beter plak je ze ook aan de voorkant af. En, dat doe je dan met mat tape.
En ik weet dat een plotter voor lijntekeningen als bouwtekeningen is bedoeld
[ Voor 4% gewijzigd door Dark Blue op 08-11-2003 16:49 ]
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
Anoniem: 66153
Print een A4 -> kopieer op A3 formaat. De A3 doorsnijden naar twee keer A4 en vervolgens weer op A3 fromaat kopieeren. Herhaal dit alles tot het gewenste formaat bereikt is......
Of gebruik MS-Publisher, hier zit een optie in waar je een afdruk over verschillende A4-tjes kunt verdelen.
Of gebruik MS-Publisher, hier zit een optie in waar je een afdruk over verschillende A4-tjes kunt verdelen.
Even serieus.. het is even oefenen maar je kunt papier echt prima tegen elkaar 'aansnijden'. Zorgen dat je wat overlap hebt, beide vellen op elkaar.. scherp mes erdoor. En je ziet het niet. Maar zoals gezegd, dat is even oefenen.Dark Blue schreef op 08 november 2003 @ 16:48:
[...]
Wat ik dus met dat aan elkaar plakken bedoel is dat je het juist wél aan de voorkant moet doen, want anders zie je de randjes van het overlappende papier uitsteken en dat wordt zeker niet mooi. Zelfs als je ze 'naadloos' tegen elkaar plakt zul je de randjes altijd blijven zien als de plaat iets met een bolling hangt of ligt, dus beter plak je ze ook aan de voorkant af. En, dat doe je dan met mat tape.
dat programma poster doet inderdaad wat je zoekt. Wel commandline als ik me goed herinner.
'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net
Pagina: 1