Toon posts:

Slechte write performance met Maxtor SATA Raid-0

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds kort een K8 systeem met het Asus K8V mobo. Deze heeft een mooie VIA VT8237 controller die SATA RAID ondersteunt. Nu heb ik daar 2 Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA disks op aangesloten en in RAID-0 gezet. Al bij het installeren en ghosten merkte ik dat er iets met de write snelheid aan de hand was. Na wat testjes met SiSoft blijkt dat de max. write snelheid rond de 7 MB/s ligt!

Dit is trouwens ook te merken aan het feit dat ik niet eens de normale netwerk transfer snelheid haal die ik met andere pcs wel haal ;(

Ik heb naar oplossingen gezocht, maar niet echt iets kunnen vinden. Er gaan geruchten over de 'write verify' optie die op nieuwe Maxtor drives zou zitten, die de write performance niet ten goede komt. Maar het programma om deze instelling mee te wijzigen van Maxtor is al bijna antiek en ondersteunt mijn schijven niet. Bovendien heb ik nog geen review gezien waar ze dit write verify probleem hadden.

Dan is er nog write caching, maar dat kan ik niet aan of uit zetten in WinXP. Als ik de eigenschappen van de Array bekijk in WinXP en dan naar het tabblad policies ga, zijn de instellingen grijs en kan ik dus niks wijzigen. Ik heb ook geen idee of write caching aan of uit staat.

En dan nog vraag ik me af of dat de oorzaak kan zijn van zo'n slechte write performance :/

Als iemand hier meer over weet hoor ik het graag...

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
Welke drivers heb je geinstalleerd ? Die van de VIA site of van je moederbord fabrikant ?

Verwijderd

Topicstarter
De nieuwste drivers van de VIA site..

Verwijderd

Topicstarter
Is het eigenlijk mogelijk om een RAID array van de VIA controller over te zetten op de Promise controller? Dat zou ik in dat geval kunnen proberen..

• Vincent Meijer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-03 20:07

Vincent Meijer

You better believe it!

Je moet de write cache van de promise controller aanzetten. Dit kan je doen met promise array management PAM.

Systeem specs

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 02:32:
Is het eigenlijk mogelijk om een RAID array van de VIA controller over te zetten op de Promise controller? Dat zou ik in dat geval kunnen proberen..
Kijk eens in de FAQ van dit subforum :)

Niet dus. Althans, niet met behoud van data. Backup het boeltje gewoon op een reserve IDE schijf en/of CD/DVD'jes en speel eens een beetje met de schijven, controllers en BIOS settings. Daar leer je een hoop van ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dat backuppen van data op een reserve schijf wordt erg moeilijk omdat ik nergens de ruimte heb om 200GB weg te zetten. De disks die ik eerst hiervoor heb gebruikt zijn nu door anderen in gebruik.

Ik heb ook geen DVD writer, en 200GB wegschrijven op CD's wordt ik ook niet blij van..

Ik heb inmiddels maxtor / via / asus gemailed, en ik hoop dat zij er meer vanaf weten..

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 18:48:
Dat backuppen van data op een reserve schijf wordt erg moeilijk omdat ik nergens de ruimte heb om 200GB weg te zetten. De disks die ik eerst hiervoor heb gebruikt zijn nu door anderen in gebruik.

Ik heb ook geen DVD writer, en 200GB wegschrijven op CD's wordt ik ook niet blij van..

Ik heb inmiddels maxtor / via / asus gemailed, en ik hoop dat zij er meer vanaf weten..
Heb je al geprobeerd om de write cache van de controller aan te zetten. Dit probleem heb ik nou al zo vaak voorbij zien komen. Kijk ook eens op de site van Maxtor, daar staan ook wat tips.

[ Voor 6% gewijzigd door Vincent Meijer op 11-11-2003 21:48 ]

Systeem specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie niet hoe ik dat kan doen. In windows is de write cache optie grijs, ik kan dus niks aanklikken. Waarschijnlijk omdat het achter een VIA controller hangt ipv een standaard IDE controller.

In de VIA RAID bios zie ik ook geen optie voor write caching..

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Als het goed is werd er bij je moederbord software bijgeleverd voor de promise controller. Met deze software kan je de cache aan en uitzetten.

Systeem specs

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-03 23:09
meijern schreef op 12 november 2003 @ 13:44:
Als het goed is werd er bij je moederbord software bijgeleverd voor de promise controller. Met deze software kan je de cache aan en uitzetten.
Probleem van de TS is dat zijn RAID config op de VIA controller zit.

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Jimsterrr schreef op 12 november 2003 @ 13:48:
[...]

Probleem van de TS is dat zijn RAID config op de VIA controller zit.
Je hebt gelijk, ik vergis me. Maar het klinkt als hetzelfde probleem. Zit er geen VIA raidcontroller software bij het moederbord geleverd?

Systeem specs

Verwijderd

Topicstarter
Er zit de VIA RAID tool bij. Dit is echter alleen een diagnostisch programma waarmee je informatie over je RAID array kan bekijken. Opties zoals write caching zijn niet in te stellen.

Wat ik wel zie is dat mijn Maxtor disks beide de aanduiding 6Y120M0 hebben. Ook de firmware revision is voor beide YAR51BW0. Het enige wat verschilt is het serial number, namelijk Y31XBMSE en Y41XVV7E. Maar dat kan toch geen probleem zijn?
Pagina: 1