Toon posts:

Via Router --> switch het Net op....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Router is zyxel 650h
Provider adsl tiscali business via babyxl
Server heeft ip 10.0.0.1 Windows 2000 ad en dns en dhcp
Router heeft ip 10.0.0.50 [dhcp uitgezet]
12 werkstations win2000
De router gaat de switch in. Kan deze gewoon via telnet of webbased bereiken, maar geen internet.
Als ik een netwerkkabel van een werkstation uit de switch haal en plug hem in de router kan ik wel het internet op.
Op de server heb ik verder niets extra ingsteld.
Op de clients :
ip automatisch verkrijgen
dns voorkeurserver is 10.0.0.1
gateway is 10.0.0.50
Netwerk protocollen zijn:
client voor windows
delen van bestanden
tcp/ip

Met andere woorden ik wil graag via de werkstations het internet op. Wie heeft nog een goede tip

Verwijderd

Kan je je router wel pingen vanaf een werkstation?

Als ik het zo lees, vermoed ik dat het een DNS probleem is,
Je moet die Windows machine zo zetten dat ie z'n DNS "forward", heb je dat gedaan?

Kan je bv. wel pingen naar het ip adres van got (213.239.154.36) vanaf je clients?

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 23:12 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Heeft je Switch soms een eigen IP? Dan moet je de route naar de aangesloten pc's opgeven in je router. Dus hem vertellen dat hij lans de Switch moet gaan.

Maar dat hoort op zich automatisch te gaan .... en de meeste switches die je in de winkel haalt hebben geen eigen IP.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
ja deze dns geef ik handmatig in

Verwijderd

Topicstarter
zover ik weet hebben deze switches geen ip nr.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 23:12:
zover ik weet hebben deze switches geen ip nr.
Je moet die Windows machine zo zetten dat ie z'n DNS "forward", in ieder geval voor addressen buiten je domein, heb je dat gedaan?

Kan je bv. wel pingen naar het ip adres van got (213.239.154.36) vanaf je clients?

[edit]
wat ik niet snap, is die DNS server is met de hand gezet, als je een client direct op de router aansluit dan kan je internetten, dus doet je DNS net, dit zou eigenlijk toch niet moeten kunnen want je hebt maar 1 dns server ingesteld(10.0.0.1)
, en daar kan de client dan toch geen contact mee maken??

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 23:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb het forwarden op de server zover ik weet niet aanstaan. Wil het internetverkeer namelijk alleen via de router laten lopen.
Hoe dit op de client staat, zou ik niet waar ik dit kan vinden. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
even een aanvulling op 1 client op de router.
Op de router zet ik de dhcp weer aan en op de client laat ik alles automatisch verkrijgen, dan lukt het wel...
Deze client hangt dan niet meer in het netwerk maar rechtstreeks op de router

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 23:22 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 23:20:
heb het forwarden op de server zover ik weet niet aanstaan. Wil het internetverkeer namelijk alleen via de router laten lopen.
Hoe dit op de client staat, zou ik niet waar ik dit kan vinden. 8)7
je zou eens secondary dns in kunnen geven en dan 10.0.0.50 invullen.
Maar beter is toch om tegen die 2000 machine te zeggen dat ie addressen buiten z'n domein moet resolven via de 10.0.0.50 (lijkt mij).

[edit] Hoe zit het met het pingen van een ip nr (zie andere post)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 23:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
okay dus als alternatieve dns de router.
De gateway heb ik het ip van de router gezet, mijn inziens is dit goed.

• Riesenbaby
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Riesenbaby

dom geboren, niets bijgeleerd

Heb je op de server in de netwerk instellingen de dns adres(sen) van je isp ingegeven? (ik heb een soortgelijke opstelling, en bij werkt het zo)

Wil je dit niet, dan moet je ze op de clients ingeven. Dus niet als alternatieve dns de router, maar een dns adres van je isp.

Dit is duidelijk een dns probleem:
Je zegt dat als je een client direkt op de router aansluit, je dhcp in de router aanzet en op de client alles op auto. Dan werkt het wel. Waarom? Je client krijgt op dat moment van de router een dns adres van jouw isp. :)

Succes

[ Voor 60% gewijzigd door Riesenbaby op 07-11-2003 23:37 . Reden: anvullende info ]

Bierke, Bierke ik zal ow zoepe. Al mot ik op hande en vuut noar huus hen kroepen!!

Verwijderd

Topicstarter
yes hij doet het, toch het dns verhaal welke ik nu ingesteld heb naar de isp toe.

Thanks iedereen.
Pagina: 1