[3dsmax6] HDRI probleem met FinalRender

Pagina: 1
Acties:

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
hey all,

ik probeer een scene te belichten met een HDRI map in combinatie met FinalRender stage 1 Service Pack 1.
Maar als ik de HDRI file inlaad, dan kan ik bij de channel output niet kiezen voor HDR output (hij kan alleen op RGB staan).

Iemand bekend met dit probleem, en weet die ook de oplossing??

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 18:10

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik kan niks specifieks voor je vinden en ik denk dat de 3D'ers het best beter zullen weten, maar hier iig een linkje...

[url]http://www.google.nl/search?q=cache:ZVjZH1xiHA0J:www.newtek.com/freestuff/lwhelp/content/038_appendix/Appendix_001.htm+hdri+render+%22only+rgb%22&hl=nl&ie=UTF-8[/url]

Deze pagina:
http://www.newtek.com/fre...appendix/Appendix_001.htm

[ Voor 5% gewijzigd door Dark Blue op 07-11-2003 23:32 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Alleen gaat dat specifiek over Lightwave van wat ik zo snel kan zien...en ik zit hier toch echt met MAX en dat werkt toch ietsie anders geloof ik... Maar thnx in ieder geval voor de moeite...maar de vraag blijft open staan....

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:10
Dexter schreef op 07 november 2003 @ 22:09:
hey all,

ik probeer een scene te belichten met een HDRI map in combinatie met FinalRender stage 1 Service Pack 1.
Maar als ik de HDRI file inlaad, dan kan ik bij de channel output niet kiezen voor HDR output (hij kan alleen op RGB staan).

Iemand bekend met dit probleem, en weet die ook de oplossing??
Ik weet niet hoe het zit bij finalrender, maar ik denk dat het gewoon een kwestie is van de HDRI-plugin downloaden op splutterfish.com .

hierzo.

Maar verder weet ik helaas niks van finalrender....

[ Voor 12% gewijzigd door inquestos op 08-11-2003 01:32 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Geen FinalRender-die hards op het forum???

Verwijderd

3ds max 6 wordt geleverd MET HDRI ondersteuning, dus die plugin is niet nodig.

Bovendien wordt 3ds max 6 geleverd met MentalRay, misschien moet je het daar eens mee proberen te renderen ipv. Finalrender (is hiervan eigenlijk al wel een versie voor 3ds max 6?)

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08 17:17
Ja FR SP1 is gemaakt om met max te werken... Ik heb ook een keer geprobeerd met hdri te renderen mbv finalrender, maar ik liep dus tegen hetzelfde probleem aan... Veel meer dan wat leuke reflecties kreeg ik dus ook niet...

Jammer genoeg heb ik hier nog geen oplossing voor gevonden. Laat het hier even weten als je wat ontdekt :)

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Wat zegt Cebas zelf hierover? Wellicht slim om even contact met ze op te nemen? (ik neem tenminste aan dat je deze plugin netjes bij ze hebt gekocht :) )

Qua rendering vind ik finalrender persoonlijk trouwens niks. Tot voor kort was ik zéér tevreden over Brazil, en toen ik eenmaal las dat de standaard renderer van 3dsmax Mental Ray zou worden ging ik helemaal door het dak. Ik zweer het je, als je eenmaal de ins en outs van Mental Ray weet wil je niks anders meer. Waarom denk je dat Avid al sinds het begin der tijden Mental Ray meelevert met Softimage en Alias dit sinds kort doet met Maya. Er is mijns inziens maar één renderer waarin Mental Ray zijn meerdere moet erkennen en dat is Renderman van Pixar. Maar daar zit dan ook een zeer explosief prijskaartje aan ;)

Misschien een idee om dus eens naar Mental Ray te kijken. Je zal verbaast zijn wat je ermee kunt doen. En het mooie is: het kost je helemaal niks :) (behalve wat tijd natuurlijk)

[ Voor 133% gewijzigd door mindcrash op 09-11-2003 18:09 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08 17:17
Tsjongejonge, beetje loos dit. Zit er net nog even naar te kijken, maar zelfs in de help file van finalrender is de HDR optie grijs in het screenshot dat ze laten zien. Even eronder zeggen ze vervolgens dat je HDR wel MOET aanvinken, omdat hij anders gewoon de standaard RGB kleuren gebruikt :S

EDIT:
Ik ben gewoon maar wat gaan testen, en het lijkt erop dat het zonder die optie wel gewoon werkt.
Wat je moet doen is bij environtment een 'HDRi Bitmap' assignen, en die naar de material editor slepen. Daar kun je de instellingen goed zetten (RGB kun je dus niet op HDR zetten maar dat maakt niet uit). Bij renderer (van fR dus) moet je vervolgens global illumination aanzetten, en bij de instellingen daarvan consider background aanvinken.

Als je nu renderd wordt je scene verlicht door de HDR image, en met wat instellingen zien de schaduwen er nog goed uit ook :P

[ Voor 50% gewijzigd door DocB op 09-11-2003 18:46 ]

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Hey DocB en anderen,

thnx voor het uitzoeken/posten van jullie replies!! Ik zit hier nu op de laptop van mijn vriendin dus kan er zelf niet meer mee aan de gang, maar zo gauw als ik morgenavond weer aan mijn eigen machine zit ga ik er weer mee aan de gang.

Wat betreft MentalRay, ik weet dat dat ook een hele goeie is, en ik ga er zeker ook een keer naar kijken, maar wat het ook is, ik ben al vanaf het begin een die-hard FinalRender gebruiker (heb heel even met brazil lopen pielen), en dan ken je langzaamaan de kneepjes van die render en weet je waar je bij sommige dingen op moet letten en hoe je ze het beste in moet stellen voor een optimaal resultaat. En ik kan het me nu even niet veroorloven om met Mental Ray aan de gang te gaan en mezel dat te leren. Komt misschien nog wel, maar tot die tijd blijf ik denk ik bij FinalRender. Er is een hele goeie ondersteuning voor in de vorm van het forum (met ontwikkelaars erbij), alleen ligt dat in het weekend een beetje op zijn gat, dus vandaar dat ik het hier vroeg.

Ik ga er morgen mee aan de gang...nu moet ik alleen nog even kijken hoe ik het ga doen dat ik die HDRI background niet in mijn render zie en dat ie hem alleen aanlicht. Moet kunnen (met een sphere erbij die geen schaduwen of belichting heeft geloof ik??), dus gewoon weer proberen.

Thnx again!!!

Verwijderd

mindcrash schreef op 09 november 2003 @ 17:54:
Wat zegt Cebas zelf hierover? Wellicht slim om even contact met ze op te nemen? (ik neem tenminste aan dat je deze plugin netjes bij ze hebt gekocht :) )

Qua rendering vind ik finalrender persoonlijk trouwens niks. Tot voor kort was ik zéér tevreden over Brazil, en toen ik eenmaal las dat de standaard renderer van 3dsmax Mental Ray zou worden ging ik helemaal door het dak. Ik zweer het je, als je eenmaal de ins en outs van Mental Ray weet wil je niks anders meer. Waarom denk je dat Avid al sinds het begin der tijden Mental Ray meelevert met Softimage en Alias dit sinds kort doet met Maya. Er is mijns inziens maar één renderer waarin Mental Ray zijn meerdere moet erkennen en dat is Renderman van Pixar. Maar daar zit dan ook een zeer explosief prijskaartje aan ;)

Misschien een idee om dus eens naar Mental Ray te kijken. Je zal verbaast zijn wat je ermee kunt doen. En het mooie is: het kost je helemaal niks :) (behalve wat tijd natuurlijk)
Waar zit dan het grote voordeel van mental ray tegenover brazil? Als ik zo op de site naar de gallery ga kijken, heb ik de indruk dat er met brazil toch wel nettere prentjes gemaakt worden... Ligt natuurlijk ook aan wie er mee werkt, maar ik kan nauwelijks geloven dat de personen dit met brazil werken zo veel beter zijn dan die met mental ray werken.
Dit is natuurlijk maar een persoonlijke indruk, die zeker niet wetenschappelijk onderbouwd is, maar toch... (Show me some good mental ray stuff :) )
edit: ik voel je al aankomen met de matrix-renderings, maar laten we deze effe links liggen, want hier hebben we het over zulke reusachtige investeringen en zulke reusachtige teams... hier spelen nog andere details mee (zoals bijvoorbeeld het inscannen van de personen met zo'n resoluties, dat het resultaat wel goed moet zijn...)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 13:55 ]

Pagina: 1