arctic silver op zijkant core

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
ik heb ff arctic silver bestelt bij oc-shop. en nu vroeg ik me af of het niet beter is gewoon zoveel mogelijk arctic silver erop te douwen en dan proc er stevig opdrukken, krijg je ook koelprut aan zijkanten van de core en maakt de zijkant ook contact met de heatsink (mits wat verdere afstand) maar dat lijkt me toch beter dan dat de core alleen maar met lucht in aanraking komt

Verwijderd

Core lichtjess in smeren en het gedeelte van de heatsink wat in contact komt met de core lichtjes in smeren. Je moet het materiaal waar je het opsmeerd er doorheen zien schijnen.

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hey kan je is vertellen hoeveel graden die kouder wordt met artic silver dan met gewone koelpasta?!
Ben erg benieuwd.
Mijnes wordt 50 graden in idle (zie spec's hier beneden)

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Nee dat kan niet, dat moet je zelf uitproberen

;(

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 00:46
Pffft artic silver. Ik ben zelf fan van kopervet. Kost 20 piek voor 500 gram of zo en daar kun je wel jaren meevooruit.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 00:46
Zoek maar. (voor post die hier dreigde te komen met de inhoud: Wat waar en hoe Kopervet ipv artic silver?) *D

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• smokey
kopervet is ook prima ja. maar zilver gleid warmte iets beter. en met zo'n tube arctic doe je ook je hele leven. 6 gram isset geloof ik he. ik heb nu 2 gram en daar kan je ook zo 20x je cpu mee behandele

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-05 20:54

Majestic

Neerlandici.

Op woensdag 06 december 2000 18:25 schreef Chickendorp het volgende:
Hey kan je is vertellen hoeveel graden die kouder wordt met artic silver dan met gewone koelpasta?!
Ben erg benieuwd.
Mijnes wordt 50 graden in idle (zie spec's hier beneden)
Pff. wat een heethoofd die Celly van jouw.. wat voor cooler gebruik je dan ? Standaard cooler waarschijnlijk..

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
Op woensdag 06 december 2000 18:09 schreef smokey het volgende:
ik heb ff arctic silver bestelt bij oc-shop. en nu vroeg ik me af of het niet beter is gewoon zoveel mogelijk arctic silver erop te douwen en dan proc er stevig opdrukken, krijg je ook koelprut aan zijkanten van de core en maakt de zijkant ook contact met de heatsink (mits wat verdere afstand) maar dat lijkt me toch beter dan dat de core alleen maar met lucht in aanraking komt
dit is niet beter. als je het doet treden er twee effecten op:

1 inderdaad wordt ook via de zijkant van de core warmte afgevoerd. echter zeer weinig, omdat de warmte door een dikke laag koelprut heen moet en dat geleid niet echt optimaal (voor de geinteresseerden: 6 ipv hoger dan 400 voor echt zilver (eenheden ben ik vergeten))

2 de laag prut tussen core en heatsink wordt dikker, omdat je niet alles zomaar weg kan persen. omdat de koelprut relatief slecht warmte geleid, wordt de warmteoverdracht dus slechter.

1 is positief, 2 is negatief, maar 2 heeft veel meer invloed. het is dus niet slim om dit te doen.

• aatos
daarnaast is het met athlons/durons ook niet slim, omdat het spul een beetje geleid en dat is niet echt optimaal als het op de paar componenten bovenop komt.

• smokey
volgens mij klopt dat punt 2 niet.

als je minder koelprut erop doet. (wat jij eigenlijk zegt is minder koelprut tussen core en heatsink is beter) maar als er minder tussen zit heb je 1. niet hard genoeg gedrukt 2. de prut zit niet overal tussen de core en heatsink. hoe kun je anders minder koelprut ertussen krijgen?

enneh over die geleiding. men heatsink is van aluminimum. geleidings dinges daarvan is 237 van puur zilver is dat 429. das heel wat meer. ok het is wel vloeibaar en niet puur maar ik denk dat et verschil niet erg groot is.

en de geleidbaarheid van lucht is maar 24. dus dat werkt voor geen meter als warmte aannemer.

helaas staan in de binas alleen de geleidingswaarden voor 293 K (20 graden C) en de core wordt wel 60-80 graden (ja ook als je temp 40 aangeeft, want die sensor zit niet op de core, raak de core maarres aan als je comp draait. als ie 40 zou zijn kon jem zo aanraken)

• smokey
50 graden idle is wel heel erg veel

bij mij issie idle 26 graden (hij is altijd 8 graden warmer dan de kamer temp) full load (wat is full load? met een koe issie 100% maar cpuburn is ook 100% maar wordt men cpu 5 graden heter van)

maar men processor komt niet boven de 44 graden uit wat ik ook doe. (met cpuburn is dit : http://users.ev1.net/~redelm/cpuburn3.zip

meeste mense gebruike koe voor full load maar daar draait men cpu niet warm voor: 39 graden. UT - 42 graden

ik heb nu behoorlijk wat koelprut erop en heb 2 lucivers tusse clipsysteem en heatsink zodat hij er nog steviger opdrukt. ik verwacht dus eigenlijk niet meer dan 2 graden temp decrease met arctic silver. maar kan nog wel beter ik neem ook MP delta fan. ik heb nu een ystech fan op 7 volt dus die blaast nauwlijks lucht. gelukkig breekt die core bij cellys stuk minder snel af als bij de athlons

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Minder koelprut is altijd beter. Metaal op metaal geleidt ALTIJD beter dan metaal via prut op metaal. Ook al bevat de prut ook metaal. Het is kiezen tussen 2 kwaden: een (redelijk) geleidende pasta met metaal erin, of lucht, aangezien het oppervlak van je proc. en de koeler NOOIT 100% glad is. Dan kun je die loze ruimtes beter opvullen met prut dat nog redelijk geleidt dan met lucht. Kijk maar in je Binas daar staat ongetwijfeld iets over energiegeleiding in.

• aatos
Op woensdag 06 december 2000 23:55 schreef smokey het volgende:
volgens mij klopt dat punt 2 niet.

als je minder koelprut erop doet. (wat jij eigenlijk zegt is minder koelprut tussen core en heatsink is beter) maar als er minder tussen zit heb je 1. niet hard genoeg
??? waarom heb ik niet hard genoeg gedrukt dan?
gedrukt 2. de prut zit niet overal tussen de core en heatsink. hoe kun je anders minder koelprut ertussen krijgen?
hij zit wel overal., er zit gewoon een dunner laagje tussen.. dus je hebt er gewoon een dunner laagje opgedaan.

[/quote]
enneh over die geleiding. men heatsink is van aluminimum. geleidings dinges daarvan is 237 van puur zilver is dat 429. das heel wat meer. ok het is wel vloeibaar en niet puur maar ik denk dat et verschil niet erg groot is.
[/quote]
verschil niet erg groot? dacht het wel: die van arctic silver is 4,16 . meer dan een factor 100 minder dan puur zilver. dus toch wel een redelijk verschil hmm?
nou is dit niet echt erg, als je het laagje maar dun houdt. daar is het spul voor ontworpen. maar als je een dikker laagje opbrengt gaan de prestaties hard achteruit.
en de geleidbaarheid van lucht is maar 24. dus dat werkt voor geen meter als warmte aannemer.

helaas staan in de binas alleen de geleidingswaarden voor 293 K (20 graden C) en de core wordt wel 60-80 graden (ja ook als je temp 40 aangeeft, want die sensor zit niet op de core, raak de core maarres aan als je comp draait. als ie 40 zou zijn kon jem zo aanraken)
in sommige procs zit een sensor ingebouwd. deze geeft redelijk nauwkeurig de temp aan.

Verwijderd

koelprut: Hoe Dunner Hoe Beter!

Waarom? Omdat het spul dient om de kieren in de 'grove' oppervlakten van de CPU en de heatsink op te vullen, waardoor er een groter contactoppervlak ontstaat. Nog steeds is het zo dat metaal het beste warmte geleidt.
Daar wil je dus geen pasta tussen!
Persen is dus een ERG slechte methode (ook risicovol voor de CPU).

Wat is dan wel een goede methode?
Met een creditcard! Op deze manier smeer je het niet alleen superdun uit (en vul je de naden dus erg goed) maar zo voorkom je ook dat je met je (vette) vingers rommel op het metaal smeert.
(Vet is een héél slechte warmtegeleider).

Verwijderd

Dus wat jullie voorstellen , laat gewoon effe een volledig koperen spacer maken , ram die ertussen ipv dienen koeldrek en da werkt veel beter ?

• Hein
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-11-2025
De bedoeling van koelprut is om het contactoppervlak tussen de cpu en heatsink te vergroten. Bij een normale cpu & heatsink is het contact maar 1% van het volledige vlak.

Om er wat meer rendement uit te halen smeer je er dus prut tussen.

edit: spelfoutje |:(

Verwijderd

Even een tip voor de liefhebbers.
OCshop is bijna de enigste die Artic heeft en kost ff 49,95.
Ik heb vorige week van tweakers net vraag en aanbod een kleine hoeveelheid gekocht en dat was niet duur, 20 piek incl porto.

http://www.tweakers.net/aanbod.dsp?ProduktID=8999&DB=a

Dus even speuren voordat we mensen zoals OC gaan vetmesten.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

wat nou vetmesten?

Hoeveel denk jij dat ZIJ moeten betalen om die zooi te importeren? Het is niet zo dat hun een mega tank Artic Silver in de tuin hebben staan waar ze je tubes staan te vullen..zij zitten ook vast aan die hoeveelheid.

Ja het kost geld.. maar je krijgt wel genoeg voor 30 - 40 CPU's. Dat is misschien te veel maar goed.. dat is nu eenmaal de hoeveelheid waarin het verkocht wordt.

Doe het gewoon als ik.. ik bestel met 3 mensen 1 tube AS.. scheelt weer geld.

Ik vind die lui van de OC-Shop prima hoor. Door een communicatiefout wordt mijn Alpha PAL6035MFC + Delta 60MP koeler pas maandag verzonden (mijn AS is al op de bus).. maar om het weer goed te maken betalen hun de verzendkosten. Nou dat vind ik dus goede service!

OC-Shop, Ned-Cool.. het zijn geen mega grote winkels. maar piepkleine bedrijfjes die hun best doen en je toch producten leveren die je nergens anders ziet tegen toch niet onaardige prijzen.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 20:34
ik heb niet alles gelezen in deze thread (is al laat ;)) maar koelprut is toch eigenlijk alleen bedoeld om kleine (onzichtbare) groefjes in de heatsink en de core op te vullen zodat er 100% contact is tussen de core en de heatsink. Niet om er flink op te kwakken als geleider, want geleiden doet het relatief gezien niet goed.

edit:

ok dubbelpost, voortaan toch maar alles lezen, hoe laat het ook is :P

• aatos
Op donderdag 07 december 2000 20:30 schreef aginor het volgende:
koelprut: Hoe Dunner Hoe Beter!

Waarom? Omdat het spul dient om de kieren in de 'grove' oppervlakten van de CPU en de heatsink op te vullen, waardoor er een groter contactoppervlak ontstaat. Nog steeds is het zo dat metaal het beste warmte geleidt.
Daar wil je dus geen pasta tussen!
Persen is dus een ERG slechte methode (ook risicovol voor de CPU).

Wat is dan wel een goede methode?
Met een creditcard! Op deze manier smeer je het niet alleen superdun uit (en vul je de naden dus erg goed) maar zo voorkom je ook dat je met je (vette) vingers rommel op het metaal smeert.
(Vet is een héél slechte warmtegeleider).
creditcards zou ik niet gebruiken, of je moet ze eerst ontvetten met ammonia. aangezien je creditcards regelmatig met je handen vasthoudt, zit daar namelijk ook vet op.

beter is een scheermesje, net uit de verpakking

Verwijderd

klopt! zat ik ook aan te denken..
maar hoeveel (ongebruikte) pasjes heeft iedereen wel niet rondslingeren? ;)

Scheermesje lijkt mij ook een erg goede methode

• Harmen
  • Laatst online: 15:26

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ik gebruik ook Artic Silver.. :)

PC : T-Bird 850 met Spire Orb2

Zonder A.S en met normaal kauwgum paste rommel.

de cpu werd: (kamer temp 20)
idle 54 graden! :r
full load 58 graden!

Met A.S en de kaugum spul eraf.
Temp:
idle 38 graden!! :D
full load 42 graden!!! *D

Dusss zeg maar een verschil van 14 graden! :7

Whatever.

Verwijderd

Vandaag even wat geklooid met artic silver.
Conclusies:
-- ZO DUN MOGELIJK SMEREN als je kunt. (Het liefst haast semi-transparant, of 1 atoomlaag dik:))
-- Met een CREDIT-CARD (AH BONUS KAART) gaat het perfect (eerst card met zeep en wasbenzine schoonmaken; bovenkant cpu en heatsink met wasbenzine)
-- ZILVER IN 1 KEER (1 LAAG) EROP. Dus niet: wat smeren, even later weer wat zilver om de gaten op te vullen. Hierdoor is de onderste laag al "gestold", en krijg je dus meerlagen systemen, wat erg slecht is voor de warmtegeleiding. Scheelde 8 graden bij mij.
-- NIET AL TE VEEL SCHUIVEN MET JE HEATSINK

Verwijderd

Ik heb via de OCshop ook artic en een alpha cooler met deltafan besteld. Ik heb het nu pas binnen en het werkt fantastisch!!!!!!!!!!!*D

Voorheen bij full load was de temp (duron 700@900) van de cpu 53*C.
Nu met artic silver en cpu op 950 kom ik niet boven de 33*C ?!?!??!!!!!!!!:7

Volgens mij zit het geheim in een vrij dun laagje van dit spul aanbrengen. Tevens heb ik een beetje aangebracht op de sensor die moet tegen de onderkant van je cpu komen.

Suc6.
Pagina: 1