Toon posts:

Optische kabel + Tos-link?

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Ik wil morgen een nieuwe geluidskaart halen en deze graag optisch aansluiten op mijn reciever.

Nu ben ik vanmiddag gaan neuzen naar wat optische tos-link kabels eigenlijk zijn en zei een verkoper dat er verschillende soorten aansluitingen zijn (lang en kort).

Het gaat om een Terratec Aureon 5.1 Sky
En een Onkyo TX-DS484 Reciever.

Is een "gewone" kabel nu voldoende? Met standaard tos-link aansluitingen?
Want die verkoper heeft mij erg in de war gemaakt door te zeggen dat er geen manier is om zo te zien wel "soort" je nodig hebt.

En hoe duur is 5 meter van die kabel ong.?

Alvast bedankt, Flx

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-07 23:38
Tjah. Een TosLink heeft gewoon een bepaalde type aansluiting dus dat zit wel goed lijkt mij. (Of er moet weer een Mini variant van zijn). Verder hebben de gemiddelde Audigy van Creative wel een Optische uitgang. Of dat alleen de versies zijn met die extra Bay's in je CD-ROM slot's moeten weet ik zow effe niet.
Verder denk ik dat je de lengte niette lang moet maken. Het is maar een optisch signaal dus dat lijkt me redelijk kwetsbaar.
Kijk anders effe op de site van Creative voor de kaarten met zo'n uitgang. Ook sommige Live! modellen van hun hadden dat.
Succes...

Verwijderd

Topicstarter
Shaggy_NL schreef op 07 november 2003 @ 20:53:
Tjah. Een TosLink heeft gewoon een bepaalde type aansluiting dus dat zit wel goed lijkt mij. (Of er moet weer een Mini variant van zijn). Verder hebben de gemiddelde Audigy van Creative wel een Optische uitgang. Of dat alleen de versies zijn met die extra Bay's in je CD-ROM slot's moeten weet ik zow effe niet.
Verder denk ik dat je de lengte niette lang moet maken. Het is maar een optisch signaal dus dat lijkt me redelijk kwetsbaar.
Kijk anders effe op de site van Creative voor de kaarten met zo'n uitgang. Ook sommige Live! modellen van hun hadden dat.
Succes...
Scheelt dat ik terratec bedoel en niet creative (creative gebruikt mini-jack-plugs voor digitaal!)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 21:11:
[...]

Scheelt dat ik terratec bedoel en niet creative (creative gebruikt mini-jack-plugs voor digitaal!)
klopt creative gebruikt gewoon een standaart 3.5 mm jack plug en 1 van de twee polen is dan het signaal + aarde en de ander die doet niks. heb het zelf ook zo aangesloten om mijn versterker [jvc 5032r] en dat werkt perfect. let er alleen wel op dat je een goed afgeschermde coax kabel pakt anders dan valt je signaal weg al je het ligt aan of uit doet.

het gaat hier dus over een coax signaal niet over optich.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 21:50:
[...]

klopt creative gebruikt gewoon een standaart 3.5 mm jack plug en 1 van de twee polen is dan het signaal + aarde en de ander die doet niks. heb het zelf ook zo aangesloten om mijn versterker [jvc 5032r] en dat werkt perfect. let er alleen wel op dat je een goed afgeschermde coax kabel pakt anders dan valt je signaal weg al je het ligt aan of uit doet.

het gaat hier dus over een coax signaal niet over optich.
Ja bedankt, maar ik heb het even over optisch hier. :)

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-08 09:41

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

De Platinum versie van de Audigy heeft in de frontbay een optische in/uitgang zitten. De Aureon heeft hem standaard :) (Ik heb zelf een Aureon 7.1 Space).

Mijn Aureon hangt via een TOS link kabel van 5 meter aan mijn receiver. Als ik me niet vergis kostte me de kabel zo'n 40€

He who controls the Spice, controls the Universe.

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
De meeste apparaten werken met de standaard aansluiting, veel draagbare MD-spelers hebben de minivariant (3,5mm minijack, die ook fungeert als optisch line in)
Er zijn overigens verloopstukjes in beide richtingen te krijgen.

Maar de meeste geluidskaarten hebben een standaard aansluiting dus

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
De meeste geluidskaarten, dvd-spelers en receivers werken gewoon met standaard toslink aansluitingen, ook jou terratec geluidskaart en onkyo receiver.

Tip: www.elektronicaonline.nl heeft goedkoop goede kabels. zelf heb ik deze van 10Meter,
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicaonline.nl/Audio%20Kabels_bestanden/CABLE-623.jpg
kostte mij 25 euro

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 16:13
Bij mijn SoundBlaster Live! 5.1 Platinum zat ook een optisch kabeltje, met aan de ene kant een gewone 3,5 mm connector en aan de andere kant een lagere versie.

Afbeeldingslocatie: http://www.hissink.nl/media/CABLE-621.jpg

Om m'n DVD speler en computer op m'n versterker aan te sluiten heb ik nieuwe kabels moeten kopen, omdat ze geen van alle een aansluiting hebben voor de lange versie.

[ Voor 4% gewijzigd door yogy op 12-11-2003 00:18 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zowel die terratec als die onkyo gebruiken normale optische aansluitingen en dat kan je wel zien. Zo'n "lange" aansluiting ziet er namelijk uit als een hoofdtelefoonplug en die zit bijvoorbeeld op een portable minidisk speler als digitale ingang (omdat-ie kleiner is).

www.electronica-online.nl heeft goedkope optische kabels (prima kwaliteit) en heeft zelfs converterstekkertjes, mocht je onverhoopt die kabel toch op een mini aansluiting aan willen sluiten.

(PS: die verkoper is een pauper, je kan het namelijk wel zien).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

nu je het toch over electronica-online hebt.
ik vraag me toch echt af waarom ze deze kabels verkopen:
http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=693
waarom zou een vergulde connecter ook maar iets uitmaken bij een optische kabel :?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

niet :P. Gewoon onzin, maar het verkoopt wel en je hebt vast mensen die het verschil horen :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 16:13
Het heeft iig een hoge patswaarde als je je home cinema set laat zien, en je trekt je optische kabel eruit.

Als zo'n lange stekker alleen gebruikt word voor minidisc's, dan snap ik ook wel waarom er een minidisc centre (iets in die geest) geleverd werd bij m'n geluiskaart. :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

damster schreef op 12 november 2003 @ 01:47:
nu je het toch over electronica-online hebt.
ik vraag me toch echt af waarom ze deze kabels verkopen:
http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=693
waarom zou een vergulde connecter ook maar iets uitmaken bij een optische kabel :?
Dat voor de mensen met de gouden oortjes ;).

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:02
JvS schreef op 12 november 2003 @ 01:34:
(PS: die verkoper is een pauper, je kan het namelijk wel zien).
Hoe bedoel je?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:37

mphilipp

Romanes eunt domus

Of het bij een optische kabel iets uitmaakt betwijfel ik, maar sowieso hebben vergulde connectoren weinig met een betere signaaloverdracht te maken. Immers, dan pak je zilver. Zilver is een veel beter geleider. Goud is echter zuiverder en corrodeert minder. Maar ja...of je daar voordeel mee hebt bij een optische kabel... :?

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

hij bedoelt dit:
Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 20:42:
Nu ben ik vanmiddag gaan neuzen naar wat optische tos-link kabels eigenlijk zijn en zei een verkoper dat er verschillende soorten aansluitingen zijn (lang en kort).

Is een "gewone" kabel nu voldoende? Met standaard tos-link aansluitingen?
Want die verkoper heeft mij erg in de war gemaakt door te zeggen dat er geen manier is om zo te zien wel "soort" je nodig hebt.
dat verschil is wel heel duidelijk te zien.
die "lange" aansluiting ziet er hetzelfde uit als een mini jack.
die "korte" is heeft ongeveer de vorm van een vierkantje.

die verkoper weet er dus gewoon niets vanaf.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:02
Oh, ik dacht dat JvS het over de verkoper van electronica-online had, maar ik snap het nu met jouw uitleg damster, thanks _o_ _/-\o_

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

mphilipp schreef op 13 november 2003 @ 00:49:
[...]

Of het bij een optische kabel iets uitmaakt betwijfel ik, maar sowieso hebben vergulde connectoren weinig met een betere signaaloverdracht te maken. Immers, dan pak je zilver. Zilver is een veel beter geleider. Goud is echter zuiverder en corrodeert minder. Maar ja...of je daar voordeel mee hebt bij een optische kabel... :?
Ja Goud geleid het licht beter :P, NIET DUS.
Bij edelmetalen als goud en zilver is de geleiding alleen bij electrische signalen beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2003 02:10 ]

Pagina: 1