Toon posts:

[XP Home] Opstartprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond medetweakers,

Ik zit hier bij een vriend van me die net een nieuwe computer heeft gekocht en het eerste probleem heeft zich al voorgedaan. Nadat ik bij hem een spel heb geinstalleerd en (uiteraard gespeeld heb) ... ging ik lekker naar huis en hij startte het spel opnieuw op. Dit ging allemaal goed totdat hij midden in het schieten last kreeg van een stall (alles liep vast, Alt+Tab en Ctrl+Alt+Del werkten allebei niet!). Hij deed de computer uit, alles ging gewoon goed. Vandaag wilde hij uiteraard nog eens spelen maar dit keer ging het vastlopen en uitzetten niet goed. Het opstarten duurde opeens erg lang en het eerste bootmenuutje (waarin de ram geteld wordt etc.) duurde 2 minuten, wie o wie wil daarmee leven?) Daarna krijg je het laadscherm van Windows XP (maar dan 2x ... ja ... eerst krijg je dat balkje, gaat heel snel maar dan krijg je 1 seconde zwart en daarna weer dat groene balkje van XP Home (SP2) ... dan krijg je 1 minuut helemaal zwart en daarna het aanmeldmenu ... en vanaf daar gaat het allemaal goed. Het probleem is dus de eerste paar schermpjes die absoluut niet naar behoren werken

Even voor de vergelijking, toen hij hem kreeg duurde het opstarten 20 seconden:
P4 2,8Ghz en 512Mb DDR Ram

Help ons uit dit heel irritante probleem! Dank bij voorbaad!

• D3NN1S
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hmmpz.. als de pc in de boot erg traag is, wordt het vaak veroorzaakt door een harde schijf die niet te vinden is.
Misschien dat de hardeschijf in deze pc niet helemaal jofel is, dit zou ook het trage opstarten en het vastlopen kunnen verklaren, als er bijv. beschadigde delen op de schijf zouden staan, of als de schijf ineens al zn communicatie verliest.

[ Voor 11% gewijzigd door D3NN1S op 07-11-2003 20:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, die harde schijf zit er net 3 dagen in, hij kan uiteraard kapot zijn maar dat lijkt me sterk. Met wat voor programma check ik de badsectors?

• D3NN1S
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gewoon met schijfcontrole in windows XP.
Maar zelf ben ik bang dat het geen bad-sectors zijn maar meer iets in de aansturing van de schijf, waardoor ie op sommigge momenten gewoon niet meer herkend wordt wat resulteerd in een crash of in een lange boottijd.

edit:

Als een pc traag is in de bios nog voor de boot van het OS, is het in elkgeval UITGESLOTEN dat het een SOFTWARE probleem is. dus hoe je het ook wend of keert je zal het in de hardware moeten zoeken en ik denk dat de HD je 1ste punt moet zijn om te onderzoeken. Eventueel het geheugen kan het ook nog wezen.
Succes in elk geval en laat even weten hoe het afloopt :) ;)

[ Voor 119% gewijzigd door D3NN1S op 07-11-2003 21:21 ]

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Windows Operated Systems -> Processors, Mobo's & Geheugen

Hier kun je heel veel informatie vinden over opstartproblemen:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter