Toon posts:

[ASP.NET] DS doorlopen in een lusje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment mijn DataSet DS gevuld met een tabel "SELECT naam FROM team"

nu kan ik het via een Datagrid op mijn scherm toveren door middel van
DataGridTeam.DataSource = DS.Tables("team").DefaultView
DataGridTeam.DataBind()

echter ik wil ze allemaal doorlopen met behulp van een lusje, heeft iemand een voorbeeld van hoe ik dit doe?

een beetje op de manier van een recordset doorlopen in ASP en ja ik weet je gebruikt niet de recordset in .NET maar ik vind nergens een goed voorbeeld van die DataSet op internet of in mijn boek, ze gooien alles maar of in een DataGrid of je zoekt het zelf maar uit...

Iemand die mij verder helpt?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:38
Je zegt het zelf al: een lusje.

Wat heb je zelf al geprobeerd? Echt moeilijk is het niet hoor, 't is zelfs redelijk basic.

Je houdt een index bij van de huidige positie, en je weet hoeveel rijen je moet uitlezen. Je DataSet heeft nl. een Table collection, waarbinnen je een Rows collection hebt en die heeft een Count property waarmee bepaald wordt hoeveel rijen een table heeft.

Je kan het ook nog makkelijker doen door een foreach loop te gebruiken.

Misschien moet je maar eens in de help kijken.

Als je trouwens enkel data wilt uitlezen (niet veranderen dus), dan kan je misschien ook eens naar de DataReader kijken. Dat is een read-only en fast-forward 'soort' recordset. (Je kan dus niet achteruit lezen; eens je een rij gelezen hebt, kan je niet terug naar de vorige rij).

https://fgheysels.github.io/

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Wat wil je dan voor elkaar krijgen? :? Formatting? Zie de formatting opties van de verschillende columns.

In een datatable zitten datarows, welke je kan doorlopen?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
ja was nu een beetje moeilijk bezig, ben nog maar net echt aan het werk in .net boek al redelijk uit, hoorde dat ik een dataset nodig was maar kan op dit moment wel uit de voeten met een datareader

ik doe het volgende, tel het aantal rijen en kolommen en dan een for next lusje

maar het probleem zit hem in het volgende

For i = 0 To DS.Tables(0).Rows.Count
For j = 0 To DS.Tables(0).Columns.Count
Response.Write ("waarde: " & DS.Tables(0).Columns(i).ToString & "<br>")
Next
Next

Maar dan heb ik dus niet de actuele rij te pakken en zit ik steeds in de kolom namen, ik moet dus eerst een rij zien te pakken en denk ik ergens in laden (een datarow?) en vervolgens die doorlopen toch?

maar hoe doe ik dit, dit vind ik dus niet..

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-07 18:17

Skinny

DIRECT!

For Each is de redding

code:
1
2
3
4
5
Dim row as DataRow

For Each row In DS.Tables(0).Rows
     row("blaat") = "lalalal"
Next row

Oftewel, je maakt dan steeds een referentie naar de echte rij in de tabel, waarna je van alles kan veranderen.

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"