Toon posts:

[XP] Hardeschijf wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[XP] Hardeschijf wordt niet herkend

Ik heb dus nu een probleem. Ik heb al een jaar ongeveer een 80gb harddeschijf van Maxtor. Hij deed het gewoon gisteren, maar vanochten toen ik kwam computer niet meer. Het gaat om de model 6Y080P0. Hij doet het wel met file recovery programma's enzo, maar als ik in Windows XP erop klik krijg ik dit:
---------------------------
Deze computer
F:\ is niet toegankelijk.
De parameter is onjuist.
OK

Weet iemand wat ik moet doen?? Ik wil niet dat al mijn data verloren gaat. Ik kan net zo goed File Recovery doen, maar dan doet die het denk ik nog niet, want als ik het in Dos formateer blijft die in Win XP denk ik gewoon een error geven. En als ik heb niet genoeg ruimte op andere schijven om al mijn bestanden tijdelijk daar te zetten, maar als er echt geen andere oplossing is moet ik alleen de belangrijke bestanden daar zetten.

Mijn vorige topic die ik vanochtend had geopend werd geclosed. Sorry, maar ik heb drie uur lang in de search functie gekeken, maar er waren dingen die ik niet snapte. Ik vond wel een paar soortgelijke topics maar dat was dan net iets anders. Ik wil dus dat mijn data gewoon blijft. Ik d8 eerst dat het aan Windows XP lag en ik heb het geformateerd en geinstalleerd de station waar Win XP op staat maar ik krijg nog steeds de foutmelding. In DOS doet hij het echter wel en met File Recovery ziet hij het ook.

edit: ik vond ook een topic waarin stond dat je low format ofzo moet doen, maar wat gebeurt er dan?? Wordt alles gedelete of de schijf gerepareerd?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 19:12 ]

Verwijderd

Dan wordt alles ook verwijdert maar dan gaat DOS niet heeld e schijf controleren.
"Format D:\q" maar dan ben je dus wel al je dat kwijt. ( voor "D" desbetreffende schijf)

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 19:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry hoor maar ik heb dat vanochtend al doorgelezen dat gedrag faq. Is er iets niet goed aan mijn topic titel ofzo?? Ik denk dat dat het moet zijn. Sorry daarvoor dan. Majah in Windows zie ik wel gewoon F: maar als ik daarop klik komt er een foutmelding. Met een File Recovery programma kan die dat wel lezen.

Verwijderd

Hang eerst die schijf als slave... Dus opstarten met andere schijf en de betreffende schijf als datadisk (jumpertje juist zetten, kijk op schijf voor jumpersettings).

Verifieer daarna eerst en vooral of ze in de bootsequence herkend wordt.

Wordt ze daar niet herkend ga dan in je BIOS en kijk of er een harddrive detection optie is.

Als ze ook daar niet herkend wordt dan heb je een echt probleem.

Verwijderd

Topicstarter
hmm.. dat ik die dingen moet veranderen. Hij deed het gewoon gisteren en vandaag opeens niet. Maar ik heb nooit aan de Jumper enzo gezeten. Ik weet eigenlijk niet zoveel van jumpers 8)7

Edit: Ik heb ff gezocht en ik weet het weer wat jumpers zijn :D, maar is er geen andere oplossing?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 19:29 ]

Verwijderd

Open je PC en verifieer eerst of alle kabels goed zitten. Trek zowel de voeding als de IDE kabel er eens uit en steek ze terug in.

Check ook of het andere uiteinde nog goed op het moederbord zit.

Als je niet veel van jumpertjes kent, vraag het dan aan iemand die het wel kan of probeer gewoon zelf. Ze werkt toch niet nu. Zolang je er niet met een hamer op slaagt of ermee gooit kan ze niet kapot ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op internet gezocht en ik kwam dit tegen voor mijn model

Afbeeldingslocatie: http://www.maxtor.com/en/documentation/jumper_settings/style_a2.gif

Als ik het goed heb moet ik toch de eerste nemen?? Maar moet ik de andere hardeschijf gewoon zo laten. Dus de hardeschijf waar ik WIN XP op heb zitten of moet ik dat ook veranderen?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 19:36 ]

Verwijderd

Je hebt er eentje die WEL werkt die moet je als MASTER zetten en daar start ie dan van op.

Die schijf met XP hang je dan als slave en dan kan je de data ervan af halen...

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, maar de hardeschijf wordt wel herkend in DOS, in een File Recovery programma en in BIOS. Is het wel verstandig om dan nog de jumper settings te veranderen? Ik ben een beetje bang dat de hele hardeschijf naar de klote gaat :S

• Kijoki
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-11-2016
Umm ze zeggen toch dat je em in slave moet zetten dus gewoon die 2de nemen... Kan je ook zien op je harde schijf zelf.. Die tweede moet je dan op master zetten maar beste voor jou is om gewoon op cable select te zetten en dan de schijf waarmee je xp wilt laten werken op de bovenste kabeltje zetten en de 'data'schijf op het middelste uitgangetje...

En geloof me er kan nix foutgaan als je jumpers fout zet... misschien zegt je pc dan gewoon van dat ie geen OS kan vinden ofzo maar dat is het ook... geen fout dat je hdd kan killen....

[ Voor 23% gewijzigd door Kijoki op 07-11-2003 19:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt. Ik ga eens kijken of dat allemaal helpt

• Kijoki
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-11-2016
Misschien dat je met XP gister iets op je pc hebt geinstalleerd of wat nieuwe drivers ofzo hebt gedownload of updates??

Verwijderd

Topicstarter
Ja jammer genoeg kwam ik daar pas op toen ik het al opnieuw geinstalleerd had. Ik heb in ieder geval zelf niks geinstalleerd, maar nu denk ik van had ik maar een systeem herstel gedaan :(

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik heb dat ooit eens gehad, toen stonden mijn rechten niet goed van mijn HD.
heb je ntfs :?

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Verwijderd

Topicstarter
nee FAT

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de kast geopend en ik de IDE kabel heb ik eruit gehaald en er weer in gedaan maar de voeding kabel wou er maar niet uitkomen. Bij de DVD drive en CD Rom drive komt die er gewoon makkelijk uit maar bij de 2 harddisks niet. Verder snap ik nog niet zoveel van jumpers. Hoe moet je de jumpers verplaatsen? Gewoon dat dingetje eruithalen?

Edit: ja dus :D Ik zocht op plaatjes naar jumper en ik zag dat je dat ding er gewoon uit kan halen :D.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2003 00:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie reacties, maar niks heeft geholpen. Ik heb de hardeschijf naar mycom gebracht. Zij gingen het testen met een Maxtor programma en die gaf aan dat de hardeschijf defect was. Nou heb ik me PC aan ze gegeven en ik krijg dan gewoon gratis weer een nieuwe hardeschijf.
Pagina: 1