Toon posts:

ATX aansluiting op moederbord doorgefikt

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Matched: atx
Hallo,
Heb 5 maanden geleden een nieuw moederbord gekocht (ECS L7S7A2) en nu is me ATX aansluiting op me moederbord op een aantal punten doorgebrand :'( :

Afbeeldingslocatie: http://www.ermelodegekste.nl/www/mobo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ermelodegekste.nl/www/atx.jpg

Lijkt me duidelijk kortsluiting, maar wat kan hiervan de oorzaak zijn? Fout in moederbord of een defecte voeding?:?

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
Geen matches
een fout in het moederbord want anders was de voeding wel doorgebrand.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:33
Geen matches
Blijkbaar kortsluiting in het 5v circui...

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Icey schreef op 07 november 2003 @ 17:29:
Blijkbaar kortsluiting in het 5v circui...
Ja dat begrijp ik, maar wat kan hier de oorzaak van zijn? Heb liever niet dat dit me nog een keer overkomt...

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:33
Matched: stekker, atx
Ik ga ook voor het moederbord. Ff garantie claimen aangezien hij nog maar 5 mnd oud is.

Als je trouwens er zeker van wilt zijn dat je voeding goed is, ff op atx stekker pennetje 14 (groen draadje) met gnd verbinden (zwart draadje), voeding prik geven en met multimeter de 5 volt lijn nameten (rode draadje).

Ow enne, je hebt toch wel je moederbord met alle schroefjes vastgezet en niet 1tje vergeten ofzow, dat wil nl. wel eens kortsluiting veroorzaken.

[ Voor 20% gewijzigd door DustMan4u op 07-11-2003 17:33 ]

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Verwijderd

Topicstarter
DustMan4u schreef op 07 november 2003 @ 17:32:
Ik ga ook voor het moederbord. Ff garantie claimen aangezien hij nog maar 5 mnd oud is.

Als je trouwens er zeker van wilt zijn dat je voeding goed is, ff op atx stekker pennetje 14 (groen draadje) met gnd verbinden (zwart draadje), voeding prik geven en met multimeter de 5 volt lijn nameten (rode draadje).
Ga ik vanavond meteen doen! Kan het trouwens niet zo zijn dat de 5volts aansluiting teveel heeft afgeweken van de 5 volt en dat daardoor het zooitje is gaan fikken? Of zeg ik nou iets heel doms...

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:33
Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 17:35:
[...]

Ga ik vanavond meteen doen! Kan het trouwens niet zo zijn dat de 5volts aansluiting teveel heeft afgeweken van de 5 volt en dat daardoor het zooitje is gaan fikken? Of zeg ik nou iets heel doms...
Ja hoor, zou opzich wel kunnen, maar daarom ff voeding nameten of er misschien 6 volt ofzow vanaf komt, als dat het geval is dan kan dat wel eens de oorzaak zijn. Spanning mag iig volgens de atx specs 5% variëren, oftewel moet tussen de 4,75 en 5,25 volt liggen

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Verwijderd

Topicstarter
DustMan4u schreef op 07 november 2003 @ 17:37:
[...]

Ja hoor, zou opzich wel kunnen, maar daarom ff voeding nameten of er misschien 6 volt ofzow vanaf komt, als dat het geval is dan kan dat wel eens de oorzaak zijn. Spanning mag iig volgens de atx specs 5% variëren, oftewel moet tussen de 4,75 en 5,25 volt liggen
Oke, ik zal de voeding eerst eens doormeten. Ik ben namelijk bang dat als ik met een "doorgefikt" moederbord bij m'n leverancier aan kom zetten dat ze hem niet eens aannemen voor garantie... :?

Verwijderd

Matched: verbrand
waarom niet? Als er gewoon een fout in het mobo zit kan jij er toch niets aan doen? Trouwens wel apart dat precies alle 5+ lijnen verbrand zijn :/ Volgens mij is dan je proc ook gefrituurd, die haalt z'n prik van de +5 lijn dacht ik :?

Verwijderd

Geen matches
hmm ik had ook zo'n probleem laatst. weliswaar met een abit nfs-7. heb garantie geclaimed en heb nu een nieuw mobo op de post.. maar het ligt denk ik niet helemaal aan je mobo, maar ook aan je voeding ;).. uitkijken dus

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 18:01:
waarom niet? Als er gewoon een fout in het mobo zit kan jij er toch niets aan doen? Trouwens wel apart dat precies alle 5+ lijnen verbrand zijn :/ Volgens mij is dan je proc ook gefrituurd, die haalt z'n prik van de +5 lijn dacht ik :?
Maar die heeft allemaal voltage regulatoren enzo op z'n weg zitten :Y)

Voeding daar toevallig ook gekocht? Zou ik die meenemen :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Geen matches
Kortsluiting lijkt me sterk, want dan zou het boeltje niet eens opstarten :) In de oudere voedingen zit gewoonlijk een zekering die *poef* doet wanneer er kortsluiting is. Dan levert de voeding geeneens stroom af. De modernere voedingen slaan in zo'n geval gewoon af, zodat je het opnieuw moet opstarten, waarna het in geval van een blijvende kortsluiting wederom afslaat, etc.. :)

Dit is gewoon een geval van een overbelaste 5V lijn. Oftewel jouw voeding is te zwak voor jouw systeem. Dat komt wel voor bij 250W~300W voedingen in combinatie met een stevige Athlon XP systeem met een zware videokaart.

Wat zijn jouw volledige specificaties? Je moet behalve het omruilen van het mobo hoogstwaarschijnlijk ook een nieuwe voeding halen :)

[ Voor 17% gewijzigd door BalusC op 07-11-2003 18:14 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dit is gewoon een geval van een overbelaste 5V lijn. Oftewel jouw voeding is te zwak voor jouw systeem. Dat komt wel voor bij 250W~300W voedingen in combinatie met een stevige Athlon XP systeem met een zware videokaart.
Maar dan brand hij toch in de voeding door, toch niet bij de ATX-stekker :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Geen matches
Er wordt dan teveel vermogen door de 5 volt lijnen getrokken, deze worden dan warm, en op een gegeven moment verkoolt er 1, en dan is de rest snel ook aan de beurt.

waren er geen andere power aansluitingen op het moederbord?

Volgens mij is hut dus niet dat de voeding te zwak was, maar dat er gewoon teveel gevraagd werd om door vier 5 volt lijnen te kunnen.

Was op een gegeven moment veel het geval bij tyan tiger mp's omdat die geen extra power aansluitingen op het moederbord hebben.

[ Voor 38% gewijzigd door maratropa op 07-11-2003 18:34 ]

specs

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:41

Dark

who tweaked the light?

Ik denk dat een brakke connector of corrosie hier de oorzaak van is, er is slecht contact geweest met 1 van de 5v lijnen waardoor dit contactje te heet werd door de extra weerstand, vervolgens is alle stroom door de resterende verbindingen gegaan, die daardoor te warm zijn geworden...

Afbeeldingslocatie: http://darkforce.dyndns.org/pics/prob/DCP_0189s.jpg
Iets dergelijks, uitgefikte 5v lijnen, heb ik wel eens gezien bij klassieke AT verbinding, bij ATX had ik het nog niet gezien maar kan het dus ook.

edit :
in het bovenstaande geval heb ik de 5v draden rechtstreeks op het bord gesoldeerd en werkt het weer :P

[ Voor 11% gewijzigd door Dark op 07-11-2003 18:33 ]

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-02 11:00

BrZ

Geen matches
BalusC schreef op 07 november 2003 @ 18:11:
Overbelaste lijn: ja, te zwakke voeding: nee.
Er is veel te veel stroom over de 5V lijn gaan lopen, en de voeding heeft die stroom blijkbaar ook kunnen leveren, dus de voeding lijkt me echt niet te zwak.

Ik heb precies hetzelfde gehad, en Tyan heeft me ook zonder problemen een nieuw moederbord gegeven, scheen wel vaker met mijn type moederbord voor te komen.

edit:
gladiool schreef op 07 november 2003 @ 18:31:
Was op een gegeven moment veel het geval bij tyan tiger mp's omdat die geen extra power aansluitingen op het moederbord hebben.
Zo'n moederbord heb ik dus 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door BrZ op 07-11-2003 18:35 ]

Verwijderd

een stroombron kan niet meer vragen dan dat een voeding kan leveren. Mocht dit wel het geval zijn dan is de voeding gewoon niet goed afgeregeld. En dan nog gaan daar de connectoren niet door verbranden.
Als er iets verbrand of wegsmelt dan is dat nog altijd op de zwakste plek. En hoofdoorzaak nummer 1 dat er iets doorsmelt/verbrand is nog altijd kortsluiting in het stroomcircuit (in dit geval het 5v circuit).

Slechte contacten willen ook voor een dergelijk probleem zorgen. stroom/spanning wil als het ware overspringen naar het andere contactje en zodoende krijg je het 'bliksem' effect (sterk uitgedrukt)

Conclusie: kortsluiting en/of slechte connectoren

• riemerg
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-10-2021

riemerg

Intel inside ...

Ik sluit me volledig aan bij dark. Te veel stroom door een verkleinde verbinding--> wordt warmer-->verbinding verbrandt--> stroom van 5 draden nu door 4 draden --> terug bij begin.
Met de spanning van je voeding te meten ga je nt veel slimmer worden, het was de stroom op dat moment die te veel was.

foutieve connectoren dus, die van het mb of vd voeding

Idiot outside.

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn broertje heeft dus precies het zelfde, hij zei "Mijn computer stinkt" en toen wilde die ATX stekker bijna niet los, vandaar ook het stukje afgebroken plastic in het hoekje van de foto.

btw, hoe kom je aan die foto? Die heb ik dus gemaakt omdat mijn broertje een foto naar de leverancier van het mobo (wintelco) moest sturen, hij heeft het dus alleen daarvoor gebruikt en aan niemand anders gegeven ofzo, ik ook niet :?

Dit is trouwens de originele foto :P
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~erik1337/HPIM2221.JPG

De voeding is een Q-Tec 300W, en hij heeft al eerder problemen gehad met dat mobo, namelijk dat de PC helemaal niet meer aan wilde, wat na een tijdje frutten gewoon weer weg was.

Verwijderd

Erik1 schreef op 08 november 2003 @ 17:58:
Mijn broertje heeft dus precies het zelfde, hij zei "Mijn computer stinkt" en toen wilde die ATX stekker bijna niet los, vandaar ook het stukje afgebroken plastic in het hoekje van de foto.

btw, hoe kom je aan die foto? Die heb ik dus gemaakt omdat mijn broertje een foto naar de leverancier van het mobo (wintelco) moest sturen, hij heeft het dus alleen daarvoor gebruikt en aan niemand anders gegeven ofzo, ik ook niet :?

Dit is trouwens de originele foto :P
[afbeelding]

De voeding is een Q-Tec 300W, en hij heeft al eerder problemen gehad met dat mobo, namelijk dat de PC helemaal niet meer aan wilde, wat na een tijdje frutten gewoon weer weg was.
Nou ik ben dus het broertje van Erik1 en ik zou wel willen weten hoe jij aan die foto kwam. Omdat ik het als enigste naar wintelco heb verstuurd.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Matched: verbrand, stekker
Ik heb al eens net zoiets gehad, maar dan alleen bij de 12v pin van de connector. Waarschijnlijk gekomen door een slecht contact makend pinnetje, het was ook met een goedkope k*tvoeding met vrij gammele stekker.
Bij mij was er trouwens niets aan de hand, ik kwam er zelfs pas achter toen ik de kast een keer losmaakte om geheugen bij te steken! Ik heb die voeding weggegooid, het verbrande plastic van de connector afgehaald en nu draait het systeem met een andere voeding.

edit:
wat plaatjes van mijn situatie toen:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~nijen212/mobo.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~nijen212/stekker.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door MadMarky op 09-11-2003 21:49 ]

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Geen matches
Heb je dus gewoon de connector van het moederbord gehaald en een nieuwe op gezet? Of alleen de plastic deel van de connector er af gehaald?

Want ik heb net mail gekregen van wintelco dat het zoals in dit topic gepost is niet duidelijk wat de oorzaak nou is en omdat op te sturen en 35€ te riskeren als het simpeler kan door: Een nieuwe connector te kopen en erop te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 16:56 ]

Verwijderd

Geen matches
lekkere oplossing, zelf aan een mobo solderen :/ zo'n mobo bestaat uit 6 lagen, dat kan je gewoon bijna niet zelf doen :/

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:20

Exigence

dnkroz

Matched: verbrand, stekker, atx
Toen ik dit las moest ik meteen aan Serenity (toen: Fewture) denken:
Een ander probleem was de PSU. Door vaak de stekker erin en eruit te halen raakten de pinnen lam. Het gevolg was slecht contact en een verbrandde ATX stekker :'( Daar moest dus een nieuwe op:

Afbeeldingslocatie: http://www.fewture.cistron.nl/img/voeding.jpg
Darm operatie op de voeding :) De verbrande stekker kun je net zien links onder. Alle 5V draden volledig verkoold :o
Dat komt dus gewoon door een gaar contact, hij had het geluk dat alleen de ATX stekker beschadigd was, en de connector op het moederbord nauwelijks.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Matched: verbrand, stekker, atx
Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 16:46:
Heb je dus gewoon de connector van het moederbord gehaald en een nieuwe op gezet? Of alleen de plastic deel van de connector er af gehaald?

Want ik heb net mail gekregen van wintelco dat het zoals in dit topic gepost is niet duidelijk wat de oorzaak nou is en omdat op te sturen en 35€ te riskeren als het simpeler kan door: Een nieuwe connector te kopen en erop te zetten.
Ik heb gewoon het verbrande plastic rond de pin op het mobo weggebroken. Daarna paste een standaard atx stekker er weer normaal op.
De connector van de voeding heb ik niet vervangen. Die voeding was sowieso al van bedenkelijke kwaliteit en het is erg veel werk(zie Serenity :P).

🖥️ | 🚗

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Geen matches
BrZ schreef op 07 november 2003 @ 18:34:
Overbelaste lijn: ja, te zwakke voeding: nee.
Er is veel te veel stroom over de 5V lijn gaan lopen, en de voeding heeft die stroom blijkbaar ook kunnen leveren, dus de voeding lijkt me echt niet te zwak.
Daar heb je volledig gelijk in. Het is gewoon een kwestie van slechte contacten.

Verwijderd

Geen matches
BalusC schreef op 11 november 2003 @ 06:38:
Daar heb je volledig gelijk in. Het is gewoon een kwestie van slechte contacten.
En zouden die slecht contacten dan van het mobo , voeding of allebei zijn?

En stel het is van allebei krijg je dan garantie?

Verwijderd

Het kan aan slechte contacten liggen, slecht contact => hoge weerstand en P = I² * R, dus de ATX-aansluiting wordt warm...

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Matched: verbrand, stekker
Ik heb dus van de voedings stekker alle verbrande/gesmolten plastic gehaald en de pinnen schoongemaakt etc, als ik nu de voeding weer aan de PC doe en hem opstart worden die pinnen nogsteeds erg warm, ik denk dat het contact alleen maar slechter is geworden door dat gesmolten plastic en zwarte aanslag overal op. Ik heb mijn broertje dus gesdviseerd om een nieuwe voeding te kopen (was toch al nodig) en het mobo op te sturen voor garantie naar wintelco voor garantie. (de topicstarter is dus een medewerker van wintelco die wou weten of mijn broertje garantie kreeg :P )

Zou hij op het moederbord garantie moeten krijgen? Het kan zijn dat het contact op het mobo niet goed was maar het had net zo goed de voeding kunnen zijn, moeilijke kwesie dit :P

• Rubke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:47
Geen matches
Kan je zomaar een voedings connector op het mobo vervangen, dus solderen???

• PD2JK
  • Laatst online: 15:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Geen matches
Rubke schreef op 16 april 2004 @ 11:00:
Kan je zomaar een voedings connector op het mobo vervangen, dus solderen???
Oude koe.

Anyway, natuurlijk kan dat, maar ik zou eerst naar een oorzaak van eventuele kortsluiting opzoeken.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Pagina: 1