[Router] US Robotics 8054 en Speedtouch ADSL ISDN

Pagina: 1
Acties:

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Ik zit met een probleem met onze nieuwe router. De router is van US Robotics, dit is de router van die aanbieding van de MediaMarkt. Het modem komt van KPN icm de ADSL Basic aansluiting. We willen de router gebruiken om over het koper twee iMac'jes aan te sluiten en over de WiFi 2 Windows laptops en 1 PowerBook G4.

Met de verbinding van de computers naar de router gaat het allemaal goed, alleen als de router wil connecten, na het invoeren van de gegevens van ons abbo en het IP van de router, blijft hij maar connecten en kan geen verbinding krijgen.
In de gebruiksaanwijzing, die te downloaden is op de aangegeven link, staat ook dat het WAN lampje, daar zit het modem dus op aangesloten, gelijk groen hoort te branden. In ons geval blijft het amber/oranje. Alleen als je dus probeert te connecten flitst hij even op en als je dan vervolgens weer disconnect geeft hij ook weer een kort flitsje. Het lampje voor de LAN verbindingen is wel groen. Ook zit er het correcte ethernet kabel tussen de modem en router (straight dus). We hebben het ook nog geprobeerd met crossed maar dat maakte niks uit.

We hebben van alles geprobeerd, ook de firmware van het modem flashen en de firmware van de router flashen. Beide apparaten heeft nou de nieuwste firmware. Nog steeds werkt het niet.

Wij zelf denken dat het probleem is, dat je bij de modem een verbinding moet aanmaken in de 'Phonebook'. Hier door komt er achter het IP adres dat je moet invoeren een naam erachter, wat natuurlijk helemaal niet hoort in een IP adres.
Zonder dit 'Phonebook' adres werkt de ADSL verbinding niet dus dat moet er echt inzitten. Als je dit gegeven wilt invullen op de handmatige manier in de router, krijg je een foutmelding. Als je alleen het IP adres in typt maakt de router dus geen verbinding.

In de handleinding staat ook dat er een optioneel vakje is waar je dus een 'connection type' kan invullen. Wij denken dat hier mee dus de 'Phonebook' entry mee bedoelt wordt. Maar eenmaal bij het goede scherm aangekomen is dat hele vakje nergens te vinden, ook op het plaatje in de handleiding is het vakje nergens te zien.

We hebben al een mailtje gestuurd naar US Robotics maar daar hebben we na een week nog niks van gehoord. Ook hebben we Wanadoo gebeld maar die weigert hier support op te geven, ze weten er ook niks van af waarschijnlijk. Op google en de search hier kwamen ook geen bruikbare resultaten terug.

Wie o wie heeft de oplossing voor dit probleem! We zijn al enkele dagen bezig met prutsen en frustelen maar niks helpt.... ;(

kleurbleur.nl

Verwijderd

Plaats eens een hub of switch tussen de modem en de router. De modem moet ingesteld zijn zoals je normaal een verbinding maakt als deze rechtstreeks op de pc is aangesloten.
De ledjes op de router die volgens de handleiding groen moeten zijn, blijven in werkelijkheid amber bij normaal functioneren en groen bij een probleem.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Zet je modem terug in de pptp cofnfig zoals deze door kpn geleverd is. En laat je router inbellen. Zorg ervoor dat je wan interface van je router en je lan interface van je modem beide op auto detect staan of beide fixed ingesteld. (weet alleen niet of ze dat ondersteunen)

En zorg ervoor dat je een kabel gebruikt van goeie kwaliteit dus je modem en je router.

• Sage
Bedankt voor de tips! Ik zal morgen of overmorgen de resultaten posten.
Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 22:17:
Plaats eens een hub of switch tussen de modem en de router. De modem moet ingesteld zijn zoals je normaal een verbinding maakt als deze rechtstreeks op de pc is aangesloten.
De ledjes op de router die volgens de handleiding groen moeten zijn, blijven in werkelijkheid amber bij normaal functioneren en groen bij een probleem.
Als de ledjes dus amber horen te kleuren dan is er dus iets mis met de LAN verbinding, deze is constant groen.
raymonvdm schreef op 07 november 2003 @ 22:22:
Zet je modem terug in de pptp cofnfig zoals deze door kpn geleverd is. En laat je router inbellen. Zorg ervoor dat je wan interface van je router en je lan interface van je modem beide op auto detect staan of beide fixed ingesteld. (weet alleen niet of ze dat ondersteunen)

En zorg ervoor dat je een kabel gebruikt van goeie kwaliteit dus je modem en je router.
De kabels die ertussen zaten zijn volgens mij van redelijke kwaliteit, we hebben er iig nog nooit problemen mee gehad. De modem stonds nog in de basis instelling die we van KPN hebben gekregen. Die basisinstelling vereist dus een entry in het phonebook.

[ Voor 6% gewijzigd door Sage op 08-11-2003 09:29 . Reden: uitleg erbij ]

kleurbleur.nl

• Sage
We hebben de instellingen geprobeerd en het heeft niks opgeleverd. Ook de tips die werden gezegd hebben niks opgeleverd.

Probleem nu is, is dat we wel via de switch intern in de router met andere computers kunnen pingen, maar niet met het modem via de WAN poort of LAN poort.

offtopic:
Probleem met de Phonebook entry is al opgelost, kon blijkbaar wel leeg worden gelaten.

kleurbleur.nl

• Laszlo
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08-2024

Laszlo

Grrrrrr....

Hoi,

Ik had ook problemen, maar heb dit ondertussen opgelost. Als je nog steeds vragen hebt, laat dit dan even weten. Misschien kan ik jehelpen.

specs

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:40

Korakal

Up up up!

Laszlo schreef op 07 december 2003 @ 02:58:
Hoi,

Ik had ook problemen, maar heb dit ondertussen opgelost. Als je nog steeds vragen hebt, laat dit dan even weten. Misschien kan ik jehelpen.
Op zich zou het praktischer zijn als je je kennis met ons deelt :) Het is per slot van rekening een forum hier; als er in de toekomst nog eens iemand dit probleem heeft kan 'ie er ook nog wat mee.
Dus bij deze ben je uitgenodigd om je oplossing hier neer te zetten :Y)

• Laszlo
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08-2024

Laszlo

Grrrrrr....

Okidoki. Sage: Ik veralgeminiseer mijn verhaaltje een beetje :-)

BELANGRIJK:

1. Als je wat verziekt door onderstaande informatie is dit jouw probleem en niet die van mij! Ik post alleen hoe ik de USR808054 aan de praat gekregen heb, meer niet.
2. Indien iemand een betere layout kan realiseren dan ik: pleez do so :)

Ik ga er van uit dat je de MX Stream modem hebt geconfigureerd als een bridge. Dit houdt in dat hij transparant is en all traffic doorspeelt naar de achterliggende router; in dit geval de 8054. Deze post legt dus in principe uit hoe je de PPTP moet configureren, een taak die voorheen werd uitgevoerd door de Alcatel Speedtouch modem.

Het probleem met de USR808054 is dat de documentatie iets misleidend en incompleet te noemen is. Het lijkt er op dat ze een stuk geknipt en geplakt hebben van de USR8000 ofzo. Dat is nog niet het ergste. Tot overmaat van ramp zijn de invoervelden voor de inloggegevens ook fixed, bijvoorbeeld: de plaats waar je de gebruikersnaam moet invullen is beperkt tot een X aantal karakters! Dit is vervelend omdat bij Planet een gebruikersnaam er uit ziet als: mijnGebruikersNaam@adsl-comfort. Dit past dus niet. Als je de moeite neemt en naar de achterliggende html code kijkt, zie je dat de parameters verstuurd worden zoals: account=mijnGebruiker. Dus, zonder de quotes. Dit kan problemen opleveren bepaalde karakters/browsers.

Okay, nu de configuratie:
ga naar basic settings --> LAN/DHCP Settings. Dit zijn netwerkgegevens waar je LAN gebruikt van maakt.
Host Name: De hostname van je router.
IP Address: Het IPAddres van je router. Dit IP-Address moet gezien kunnen worden door je andere machines en dient dus in hetzelfde netwerk te liggen. Bijvoorbeeld: als je een netwerk hebt met 192.168.1.0 met subnet mast 255.255.255.0, moet je router ergens liggen tussen 192.168.1.0 en 192.168.1.254. Laten we zeggen: 192.168.1.1 :).
Subnet Mask: Er van uitgaande dat je netwerk niet meer dan 255 machines heeft: 255.255.255.0
DHCP Server: Wel of niet automatisch nummers uitdelen aan machines op je netwerk?
Start IP: Vanaf welk ipnummer dienen netwerkaddressen worden uitgedeeld? In mijn voorbeeld kies ik voor 192.168.1.10. Dit geeft de mogelijkheid om vaste ipnummers uit te delen tussen 192.168.1.0 en 192.168.1.9.
End IP: Hoeveel machines verwacht je? Dit kan met een subnetmask van 255.255.255.0 maximaal 192.168.1.254 zijn.
Domain Name: Hoe wil je dat de domain name van je netwerk heet? bijvoorbeeld: mylan.net

ga nu naar basic settings --> WAN en selecteer een PPTP Verbinding. Je ziet nu de volgende invoermogelijkheden: ip address, subnetmask, gateway, server ip, pptp account, pptp password, confirm password, maximum idle tim en auto-reconnect.

IP Address: Dit is het IP Address an de WAN zijde, dus je alcatelletje moet dit kunnen zien, bijvoorbeeld 10.0.0.150.
Subnetmask: Dit is het subnetmask wat hoort bij je bovengenoemde IP-Adress, voor de meest flexibele oplossing: 255.0.0.0.
Gateway: Dit is de gateway die gebruikt moet worden, in mijn geval de Alcatel: 10.0.0.138. (10.0.0.138 is het default ip nummer aan de LAN zijde van de Alcatel).
Server IP: Dit is het apparaat die deze gegevens moet doorgeven. In ons voorbeeld: de alacatel router, dus: 10.0.0.138
PPTP Account: Dit zijn de login gegevens van je ISP, in mijn geval: dummy@adsl-comfort.
PPTP Password: Het wachtwoord wat bij bovenstaande account hoor, in mijn geval: welcome1 ;)
Confirm Password: Het wachtwoord wat bij bovenstaande account hoor, in mijn geval: welcome1 ;)
Maximum Idle time: De tijd dat een verbinding stand moet houden. Ik heb gekozen voor 0, dat wordt de verbinding niet verbroken.
Auto-reconnect: Enable.

In het scherm: status --> Device Information kan je zien of de connectie succesvol was

Indien een van bovenstaande gegevens niet past dan zal je de volgende workaround moeten toepassen. Het werkt iig met Internet Explorer, maar hoogstwaarschijnlijk ook met Mozilla.
1. Zorg ervoor dat je ingelogd bent en op de pagina staat die ik zo juist beschreven heb: basic settings --> WAN.
2. Kies voor File --> Save AS en sla de pagina op.
3. Wijzig: action="wan_pptp.cgi" in action="http://192.168.1.1/wan_pptp.cgi", waarbij je het ipnummer vervangt door het ipnummer van je router, let op de quotes.
4. Zoek de velden op die fixed zijn en je wilt wijzigen, bijvoorbeeld: '<input type=text name=account size=16 maxlength=15 value=monkey>' en wijzig dit naar de waarden die je wilt hebben, dus bij dit voorbeeld: value="dummy@adsl-comfort" (let op de quotes).
5. Open de pagina in _dezelfde_ browser waarmee je de pagina hebt opgeslagen en klik op apply.

Happy surfin' :)

specs

Pagina: 1