Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De stroomkabel van een fan er zomaar uittrekken

Pagina: 1
Acties:

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
Ik heb laatst deze kast gekocht

Afbeeldingslocatie: http://www.divxstart.com/santagossie/pics/case.jpg

en ben er zeer tevreden mee. Maar als ik 's nachts wil gaan slapen dan wil ik die blauwe leds uit hebben en het liefst ook de fan, aangezien die toch wel wat herrie maakt en ik met m'n hoofd er ongeveer anderhalve meter vandaan lig. Mag ik dus als ik die fan totaal wil uitschakelen de stroomkabel van de fan er uittrekken terwijl de pc aanstaat en blijft aanstaan? Anders moet ik eerst rebooten wat ik liever niet doe. Kan ik 'm daarna 's ochtends gewoon weer er in pluggen of zorgt dit alles voor bepaalde pieken die ik beter maar niet kan veroorzaken?

Als ik de fan uitschakel voor het opstarten wordt m'n proc ipv rond de 46 C ongeveer 55 C wat dus nog goed te doen is voor een thunderbird 1.4 ghz.

Verwijderd

Kan je fans demonteren als pc nog aanstaat? :)

Kan opzich wel, een schakelaartje ertussen is natuurlijk wel een stuk netter.

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 14:00

w0w

Ik zou het niet doen, het is onveilig en er kunnen vonken uit de molex komen.
Je kunt beter een fanbus maken.

Met dit schema kun je kiezen tussen 5V, 12V en gewoon geen spanning.
Dit is een stuk veiliger (als je het goed soldeert tenminste :) )
Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/dv_512_no_led.jpg
[rml][ How-to] Baybus - met schakelaars en leds[/rml]

[ Voor 121% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 16:55 . Reden: url erbij ;) ]

• Ed.
Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 15:46:
Kan je fans demonteren als pc nog aanstaat? :)

Kan opzich wel, een schakelaartje ertussen is natuurlijk wel een stuk netter.
Ah, ik had al gezocht maar niet op het woord demonteren.

Als ik 'm trouwens op 5v laat draaien, gaan die blauwe leds dan ook minder branden of merk je daar weinig verschil van?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik doe het ook vaak moet ik toegeven, het is beter van niet.

Ik heb op mijn andere case wel een simpele (enkelpolige) 2-standen schakelaar er tussen voor aan en uit :) is wel makkelijker en beter :)

En ja je LED's gaan minder vel branden, misschien zelfs wel uit omdat ze niet de minimaal benodigde spanning krijgen. Maar ik denk dat ze nog wel blijven branden.

[ Voor 30% gewijzigd door Kawaii op 07-11-2003 16:42 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Het kan wel, maar het is wel een ongeloofelijk kromme oplossing. Je loopt natuurlijk het risico dat de stekkertjes versleten raken en je fan dus ineens stopt - precies tijden een potje gamen ofzo.

Ik zou voor een schakelaartje gaan en dan dmv uitproberen kijken welke spanning je 's nachts het beste kan gebruiken. (7V, 5V of uit)

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-11 22:06

tie-rep

nu met ir. !

heb net speedfan draaien en moet zeggen: top programma!

heel veel fans kunnen vaak namelijk gewoon op 0 toeren, omdat de temp laag is/blijft.

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 18:57

paradoXical

The ParadoX

Ik heb er ooit een voeding mee opgeblazen, maar het zou moeten gaan.. Ik trek ook weleens mijn floppy drive uit mijn server (als ik hem nodig heb)

Geen problemen mee

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• Ed.
Ok, ik zal er dan een schakelaartje tussen zetten voor de veiligheid.

Verwijderd

HarrieH schreef op 07 november 2003 @ 20:08:
Ik heb er ooit een voeding mee opgeblazen, maar het zou moeten gaan.. Ik trek ook weleens mijn floppy drive uit mijn server (als ik hem nodig heb)

Geen problemen mee
een voeding opblazen als je een fan eruit trekt :?
Dan was ie toch al aan z'n eind :/

Vonken trekken lukt ook bijna niet, tenzij het een enorme fan is, maar de gemiddelde fan komt niet boven de 0,25 amp. uit, en daar trek je echt geen noemenswaardige vonken mee (wel als je kortsluiting maakt maar da's wat anders O-) ).

Verwijderd

Rolex schreef op 07 november 2003 @ 16:40:
[...]

Ah, ik had al gezocht maar niet op het woord demonteren.

Als ik 'm trouwens op 5v laat draaien, gaan die blauwe leds dan ook minder branden of merk je daar weinig verschil van?
ik heb ook fans met leds erin en een fan regelaar, op 5 volt zijn de leds HELEMAAL uit

Verwijderd

mmm, altijd als ik m'n fans uit wil zetten trek ik gewoon stekkertje van m'n mobo af, en als ik ze weer aan wil hebben duw ik ze er weer in. Dit doe ik dagelijks ( nu niet meer ff zefl baybus gemaakt ) maar voor de tijd ging het nog altijd goed, nog nooit probs gehad met een opgeblazen voeding.

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:35
Kijk wel uit wat je doet, ik heb perongeluk kortsluiting gemaakt op de fan aansluiting van m'n moederbord, nu heb ik dus al m'n fan's op m'n voeding aan moeten sluiten want alle aansluitingen op het moederbord doen het dus niet meer 8)7 :'(

• Matthijs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 12:24
tormentor1985 schreef op 08 november 2003 @ 11:27:
Kijk wel uit wat je doet, ik heb perongeluk kortsluiting gemaakt op de fan aansluiting van m'n moederbord, nu heb ik dus al m'n fan's op m'n voeding aan moeten sluiten want alle aansluitingen op het moederbord doen het dus niet meer 8)7 :'(
Hmm ik denk dat ik hetzelfde heb :(

Niet leuk dus, kzou gewoon even een schakelaartje ertussen zetten :)
Pagina: 1