[win2k]RIS versus GHOST

Pagina: 1
Acties:

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03 22:16

coldasice

business intelligence

Topicstarter
Wij moeten het komende jaar weer een beslissing maken over het gebruik van RIS of GHOST en ik ben zelf voorstel van RIS maar wat vinden jullie hiervan..mijn baas is voorstander van Ghost....hij kan namelijk niet programmeren..

ik heb wat voor en nadelen op een rijtje gezet:

RIS heeft toch een user account nodig, deze vormt weer een risico voor het beveiligen van.
RIS werkt alleen op een Windows Server en vormt dus een zware belasting op de server ...ghost ook
RIS opstarten is vaak een probleem vanwege het slechte NIC ondersteuning.
Na het installeren van de MS Windows OS moet er nog per applicatie een script uitgevoerd worden....
RIS biedt geen oplossing voor het maken van een backup van onze PC's
Ghost server kan vanaf elk willekeurig werkstation functioneren er is geen server voor nodig....
Ghost kan in een eigen netwerk uitgevoerd worden en het gebruik van bandbreedte aan een limiet stellen.
Ghost clients opstarten kan via dos boot diskette, remote boot met een virtueel partitie op HD
Beperkt aantal images nodig door gebruik van microsoft system prep tool
Er is geen limiet aan het aantal images.
Men kan dan alle overige applicaties nog installeren met ghost autoinstall integration
Als er updates zijn hoeft men maar op 1 PC de installatie uit te voeren en een nieuwe image te maken voor distributie.
Ghost kan volledig aangepaste installaties van software en updates uitvoeren met ghost autoinstall integration.

RIS is gratis
je moet echter wel de ghost file over het netwerk trekken....
NIC ondersteuning is al een stuk beter bij niewe pc's
Ghost moet allemaal over het netwerk getrokken worden want er zijn weinig pc's met dvd brander......
RIS draait al....redelijk goed
Zolang je met ghost werkt zit je vast aan FAT anders kun je ook niet in dos opstarten

https://www.business-intelligence.info

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:30

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

mijn baas is voorstander van Ghost....hij kan namelijk niet programmeren..
Wat bedoel je hiermee? Wat moet er voor RIS geprogrammeerd worden dan? De answer files maak je toch gewoon met setupmgr uit de deployment tools?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Bor

Bor

Kijk ook eens Drive Image 7. Deze kan images maken terwijl de pc gewoon draait. Ook ntfs schijnt geen probleem te zijn.

• coldasice

coldasice

business intelligence

Topicstarter
Ja maar wij hebben hier het programma Track-it...dit houdt bij wie er welke programma's op zijn pc heeft staan. Bij een nieuwe installatie kijkt hij welke programma's hij moet installeren en begint die een voor een allemaal te installeren...dit zijn die scripts.....gaat om een 30 programma's die de meeste mensen op hun pc hebben...de rest moet handmatig nog gedaan worden...

• Bor

Bor

lottumracing schreef op 07 november 2003 @ 15:11:
Ja maar wij hebben hier het programma Track-it...dit houdt bij wie er welke programma's op zijn pc heeft staan. Bij een nieuwe installatie kijkt hij welke programma's hij moet installeren en begint die een voor een allemaal te installeren...dit zijn die scripts.....gaat om een 30 programma's die de meeste mensen op hun pc hebben...de rest moet handmatig nog gedaan worden...
Je kunt toch ook custom apps meeinstalleren met RIS?

• coldasice

coldasice

business intelligence

Topicstarter
we hebben van alle applicaties een msi installer gemaakt...indien mogelijk....die worden gewoon vergeleken met de entries in de database....hij installeert dus alleen de applicaties die gewenst zijn....

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-03 17:44

grimson

domeingrommer

Ik gebruik RIS én Ghost :).
Via RIS start ik de 'bootdisk' via het netwerk dus (F12) op en maak zo contact met de GhostCast server.
RIS opstarten is vaak een probleem vanwege het slechte NIC ondersteuning.
Niet echt een probleem, juiste drivers in je I386 directory dumpen op de RIS server en BINL service herstarten.
Zolang je met ghost werkt zit je vast aan FAT anders kun je ook niet in dos opstarten
Hoe bedoel je ?
Ghost kan je vanaf een diskette starten en elk willekeurig filesystem plaatsen op je HD. Ik snap je zin niet helemaal
Ghost moet allemaal over het netwerk getrokken worden want er zijn weinig pc's met dvd brander......
Een RIPprep image moet ook over het netwerk heen, het is dus om het even.

ps.
Eindelijk is Ghost 8.0 Enterprise uit ! .. Let wel op dat je deze ook eens 'evalueert'

[ Voor 24% gewijzigd door grimson op 07-11-2003 15:26 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• mutsje
  • Laatst online: 06-03 10:10

mutsje

Certified Prutser

Voor RIS heb je niet alleen een Windows 2000 Server nodig maar ook Active Directory en DHCP. RIS werkt idd met Credentials die in een answerfile staan maar dit wordt allemaal automatisch gedaan. Om je hierin te verdiepen raad ik je aan documentatie te zoeken op www.support.microsoft.com. Hier staan vast wel deployment guide's met betrekking tot RIS Server.

Als je toch besluit RIS te gebruiken kun je je applicaties via Policies in AD uitrollen (zie ook de howto&guides section van WOS)

[ Voor 17% gewijzigd door mutsje op 07-11-2003 15:25 ]

• coldasice

coldasice

business intelligence

Topicstarter
Nu starten wij nog altijd op met een dos schijfje om een ghost te maken...

ik wist niet dat hier aparte opstart mogelijkheden waren....

hoe zit het dan als je een grote ghost maakt...zeg...5 gb...dit kan ik niet kwijt op een cd of dvd en zal ik dus op het netwerk moeten knikkeren....is nogal wat om 5 gb over het netwerk te sleuren....

is het up to date houden van een ghost gemakkelijk...we overwegen om hiermee te gaan werken maar het is natuurlijk wel handig om dan te weten of dit aan te raden is.....

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-03 17:44

grimson

domeingrommer

Nu starten wij nog altijd op met een dos schijfje om een ghost te maken...
ik wist niet dat hier aparte opstart mogelijkheden waren....
Als je de Ghost tools op een RIS server installeert, let wel alleen de tools (meer meuk is niet nodig) dan krijg je in je bootdiskwizard een extra optie RIS te zien.
Met versie 8 is het een makkie om een RIS bootmenu item aan te maken.
Je krijgt dan via het RIS menu (op de client) een extra optie om Ghost te starten.

Ik geloof dat zelfs in versie 7.5 een bugje zat dat je (bij bepaalde omstandigheden) niet eens een RIS 'diskette' kon maken (fix aanwezig).
hoe zit het dan als je een grote ghost maakt...zeg...5 gb...dit kan ik niet kwijt op een cd of dvd en zal ik dus op het netwerk moeten knikkeren....is nogal wat om 5 gb over het netwerk te sleuren....
Tja.. dit is wel een erg groot 'image'. Zorg er zoveel mogelijk voor dat je onnodige dingen eruit sloopt. (Bijv. pagefile etc.)
Je gaf zelf al aan dat je de GhostCast server kan afknijpen in bandbreedte, dus als men er erg veel last van heeft. Ghost heeft diverse 'cast' mogelijkheden; Unicast; MultiCast; Directed Broadcast. Misschien heeft een van deze mogelijkheden een mindere overhead voor andere netwerkgebruikers.
is het up to date houden van een ghost gemakkelijk...we overwegen om hiermee te gaan werken maar het is natuurlijk wel handig om dan te weten of dit aan te raden is.....
Ik werk met ghost images die final zijn zegmaar. Elke wijziging/updates doe ik via MSI files distribueren etc.
Met andere woorden, mijn (of beter in het algemeen is een) ghost image is nogal statisch. Na verloop van tijd kan je een nieuwe maken met alle updates etc. die geweest zijn. Insteek blijft dat iedere client hetzelfde moet zijn, geen versieverschillen onderling voor beheersbaarheid.

[ Voor 70% gewijzigd door grimson op 07-11-2003 15:39 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Verwijderd

Ik zie gewoon het grootste verschil er niet tussenstaan, de drivers mensen, bij ghost moet je meerdere images maken, RIS maar eentje met alle drivers en updates erin. Software doen we hier via policy's installeren, het enige wat ik hier hoef te doen is F12, gebruikersnaam+ww, custom install kiezen, dan computernaam + OU invoeren waar je um wilt hebben in de Active Directory, en dan is het klaar, gaat ie installeren, als ie opgestart is, is ie VOLLEDIG klaar, dus zelfs geen sysprep of opnieuw aanmelden in domein zoals met ghost.

Keuze maken? Kies RIS.

• walterg
  • Laatst online: 30-01 00:03
Ik hoop voor hem dat hij inmiddels de keus al gemaakt heeft ;)

Verwijderd

walterg schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 13:40:
Ik hoop voor hem dat hij inmiddels de keus al gemaakt heeft ;)
Pfff whaha, ik was topics aan het zoeken over RIS, je hebt volledig gelijk ja :+
Pagina: 1