Toon posts:

Partitie vergroten met behoud van data

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vroeger vond ik 5GB voor m'n OS + Program Files wel genoeg.
Maar ja, al die vele patches, SP's en nieuwere versies van Photoshop, Acrobat, e.d. loopt die ruimte nog al snel terug.

Mijn huidige schijf indeling is als volgt:
IBM 40GB:
C: 5 GB - Windows XP SP1 + Program Files
D: 35 GB - My Documents, Website files, en andere meuk

Western Digital 80GB:
E: 40 GB - Media (MP3, Films, plaatjes)
F: 40 GB - Games

Schijven zijn niet Dynamisch ingesteld.

Nu wil ik dus zeg maar 5GB van mijn D schijf afhalen en overzetten naar de C schijf. Dit zonder mijn OS opnieuw te hoeven installeren en uiteraard zonder data verlies. Hoe krijg ik dit het beste voor elkaar?
Op een uiteraard zo'n veilige en goedkope manier mogelijk.

In de FAQ stond alleen een stuk over Fdisk, maar met dat progsel kun je alleen deleten & opnieuw aanmaken.
De Search kwam terug met Partition Magic, maar daar heb ik zelf niet al te beste evaringen mee op een andere pc, PQM vond NTFS niet zo erg leuk.
En bovendien PQM kost nogal wat. :/

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

PQM werkt prima met NTFS, tenminste versie 8.xx geeft bij mij in zakelijke omgeving geen problemen.

Google: http://www.google.nl/sear...=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&lr=

[ Voor 34% gewijzigd door KillerAce_NL op 07-11-2003 14:23 . Reden: Google ]

• Preatorium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 16:20
Nog makkelijker is om via Windows XP (heeft hier een prima optie voor) onder Computer Management > Disk Management te kiezen. Even aanpassen, herstart en klaar. Geen probleem bij mij veroorzaakt.

Remember this; very little is needed to make a happy life. ~ Marcus Aurelius Antoninus (121-180)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Preatorium schreef op 07 november 2003 @ 14:27:
Nog makkelijker is om via Windows XP (heeft hier een prima optie voor) onder Computer Management > Disk Management te kiezen. Even aanpassen, herstart en klaar. Geen probleem bij mij veroorzaakt.
Hij wil wel de OS/data behouden ;)

Sja, er is voorzover ik weet geen andere keuze dan PM gebruiken .. Anders moet je maar het boeltje backuppen op de andere schijven/CD/DVD en de OS opnieuw installeren op een verse partitie :)

edit:
Oh ja, er is nog een freeware programmaatje dat het kon: Partition Resizer, kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Een paar handige freeware tooltjes" B)

[ Voor 17% gewijzigd door BalusC op 07-11-2003 14:39 ]

• Spidey
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-03 18:08
Zoals reeds eerder gezegd zou PM 8 geen probleem moeten geven. Werkt redelijk eenvoudig en veilig. Voor die ene keer dat je wat wilt schuiven met je schijven lijkt mij het aanschaffen van PM 8 inderdaad wat overdreven.

je moet altijd al een backup maken voordat je dit soort acties gaat doen, maar als je zo'n freeware tooltje gaat proberen zou ik het zeker doen....
(bij PM heb ik dit nog nooit gedaan)

[ Voor 38% gewijzigd door BalusC op 07-11-2003 14:47 . Reden: pubertalk weggehaald ]

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... nou ja, dan maar een schone install.
"Leuk" klusje voor de kerst vakantie, dan heb ik deze install ook alweer zo'n 6 maanden. Word er wel weer tijd voor dan ja.

• Preatorium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 16:20
BalusC schreef op 07 november 2003 @ 14:36:
[...]
Hij wil wel de OS/data behouden ;)
Ik neem aan dat de D: schijf nog wel 5GB vrij heeft om aan C: toe te voegen?

Remember this; very little is needed to make a happy life. ~ Marcus Aurelius Antoninus (121-180)

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
Preatorium schreef op 07 november 2003 @ 14:45:
[...]

PM will do the trick.
wat ik me afvraag is het legaal om partition magic op 1 pc te installeren en dan harde schijven te partitioneren voor andere? Ik weet niet wat er in de licentie staat. In principe doe je volgens mij niets illegaal. Je kan dan aan een vriend/kennis/whatever vragen of hij dat ff voor je aan wil passen...
(1 en dezelfde parition magic installeren op verschillende pc's is uiteraard niet legaal)

er is uiteraard ook een andere manier, maar ja wij tweakers weten niet hoe ;)

Verwijderd

Topicstarter
Preatorium schreef op 07 november 2003 @ 14:45:
[...]

Yep, is nog 27GB vrij zelfs. :)

Ik zal wel eens kijken of ik dat progsel ergens kan lenen, want het scheelt idd wel een hele hoop werk om niet alles opnieuw te hoeven installeren.
Nog tips wat wel/niet te doen met PM?
Pagina: 1