Verschil tussen spreadsheet en database?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.622 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Wat is het verschil tussen een spreadsheet en een database?

Ik weet wanneer ik Excel moet gebruiken en wanneer Access, maar hoe leg ik het uit aan een kudde gebruikers?

Ga maar na: in zowel een spreadsheet als een database heb je tabellen met gegevens.

Google leverde geen bevredigend resultaat. Wel o.a. het verschil tussen een spreadsheet en een bedsheet.. Met m'n collegae (proggers) kom ik er ook niet uit. Waarschijnlijk weet iedereen het verschil zó goed dat het té zeer voor de hand ligt..

Ter info: ik heb redelijk wat commerciële en privé-ervaring met databases en spreadsheets, dus ik weet wel wat het zijn en wat ze doen. Ik ben op zoek naar een beschrijving in één of twee zinnen van het verschil tussen een spreadsheet en een database.

Bloed, zweet & koffie

• littledreamer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025

littledreamer

Dingen enzo!

Een spreadsheet is minder uitgebreid en voor minder inhoud.

Een database is voor enorme hoeveelheden info. Ook kunnen op een database makkelijker zoekaties losgelaten worden en kan je alles beter sorteren.

[ Voor 7% gewijzigd door littledreamer op 07-11-2003 14:19 ]

Verwijderd

relationeel!?? Een spreadsheet is geen database hoor! dan is een rijtje woordjes in een .txt document ook een database

in een database hebben de gegevens een relatie met elkaar en kan er met behulp van SQL (of een andere Query language) een subset van de gegevens geselecteerd worden

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Voor de duidelijkheid: een .txt-bestandje kan ook een db zijn.

Ik heb het niet over de software waarmee je spreadsheets of databases kan maken, maar over die dingen zelf.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Vilenin schreef op 07 november 2003 @ 14:20:

Ik heb het niet over de software waarmee je spreadsheets of databases kan maken, maar over die dingen zelf.
aha.. er is idd een ADO driver om text bestanden (seqentieel) als database te gebruiken.. maar dat kan ook met excel bestanden..

in dat geval is er dus geen verschil en snap ik niet waar je heen wilt...

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Ik begrijp je vraag niet precies. Het lijkt erop alsof je zegt dat het allemaal enen en nullen zijn op een schijf (je kan natuurlijk nog verder gaan tot op atomair nivo etc).

Daar heb je op zich gelijk in, natuurlijk. Maar dan wil je weten wat het verschil is tussen die enen en nullen??
Dat is er natuurlijk niet. Zowel een 'database' als een 'spreadsheet' is een verzameling bitjes waar je pas wat aan hebt als je software gebruikt om de informatie er uit te halen (of in te stoppen).

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Je kan in Excel relationele data koppelen en laten indexeren, en je kan Access (al dan niet voorwaardelijke) berekeningen laten maken.

Ik wil niet per sé ergens heengaan, ik ben alleen op zoek naar een korte omschrijving van het "principiële" verschil tussen spreadsheets en databases. Ik wil gewoon weten wat jullie ervan denken.

Bloed, zweet & koffie

• Preatorium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-07 18:25
Volgens Webopedia:

Database:
(1) Often abbreviated DB. A collection of information organized in such a way that a computer program can quickly select desired pieces of data. You can think of a database as an electronic filing system.
Traditional databases are organized by fields, records, and files. A field is a single piece of information; a record is one complete set of fields; and a file is a collection of records. For example, a telephone book is analogous to a file. It contains a list of records, each of which consists of three fields: name, address, and telephone number.

An alternative concept in database design is known as Hypertext. In a Hypertext database, any object, whether it be a piece of text, a picture, or a film, can be linked to any other object. Hypertext databases are particularly useful for organizing large amounts of disparate information, but they are not designed for numerical analysis.

To access information from a database, you need a database management system (DBMS). This is a collection of programs that enables you to enter, organize, and select data in a database.
Spreadsheet:
A table of values arranged in rows and columns. Each value can have a predefined relationship to the other values. If you change one value, therefore, you may need to change other values as well.
Spreadsheet applications (sometimes referred to simply as spreadsheets) are computer programs that let you create and manipulate spreadsheets electronically. In a spreadsheet application, each value sits in a cell. You can define what type of data is in each cell and how different cells depend on one another. The relationships between cells are called formulas, and the names of the cells are called labels.

Once you have defined the cells and the formulas for linking them together, you can enter your data. You can then modify selected values to see how all the other values change accordingly. This enables you to study various what-if scenarios.

A simple example of a useful spreadsheet application is one that calculates mortgage payments for a house. You would define five cells:

1. total cost of the house
2. down payment
3. mortgage rate
4. mortgage term
5. monthly payment
Once you had defined how these cells depend on one another, you could enter numbers and play with various possibilities. For example, keeping all the other values the same, you could see how different mortgage rates would affect your monthly payments.

There are a number of spreadsheet applications on the market, Lotus 1-2-3 and Excel being among the most famous. The more powerful spreadsheet applications support graphics features that enable you to produce charts and graphs from the data.

Most spreadsheet applications are multidimensional, meaning that you can link one spreadsheet to another. A three-dimensional spreadsheet, for example, is like a stack of spreadsheets all connected by formulas. A change made in one spreadsheet automatically affects other spreadsheets.
Toch duidelijk verschil. :)

Ik heb eigenlijk ook nog nooit software gezien of geschreven welke gegevens haalt uit een excel sheet ipv. een database. bv.... data opslag en data manipulatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Preatorium op 07-11-2003 14:37 ]

Remember this; very little is needed to make a happy life. ~ Marcus Aurelius Antoninus (121-180)

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
jeroene schreef op 07 november 2003 @ 14:32:
Zowel een 'database' als een 'spreadsheet' is een verzameling bitjes waar je pas wat aan hebt als je software gebruikt om de informatie er uit te halen (of in te stoppen).
Daar heb je een sterk punt!

Maar hoe zou jij kort en bondig uitleggen aan een horde gebruikers wanneer ze Excel moeten gebruiken en wanneer Access? Ik kan wél voorbeelden uit m'n mouw schudden, maar waar ligt de grens?

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Vilenin schreef op 07 november 2003 @ 14:36:
[...]

Daar heb je een sterk punt!

Maar hoe zou jij kort en bondig uitleggen aan een horde gebruikers wanneer ze Excel moeten gebruiken en wanneer Access? Ik kan wél voorbeelden uit m'n mouw schudden, maar waar ligt de grens?
in de user interface van het uiteindelijke product:
-de gebruiker moet steeds een tabel openen om dingen te veranderen > excel
-de gebruiker gebruikt daar formulieren voor > acces

nou weet ik ook wel dat je een excell sheet kunt vermommen als form, maar het gaat om het principe...

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat ik persoonlijk altijd vertel is dat het verschil voornamelijk in grootte en bewerkelijkheid ligt.

Gaat het om veel gegevens ( meer dan 10.000 ) dan altijd dbase.

Gaat het om veel bewerkbare gegevens, lijstje van 100 namen waarbij ik even snel een kolometje wil toevoegen om een kruisje in te kunnen zetten zodat ik deze mensen kan uitnodigen, en volgende keer wil ik weer dat alleen pietje een uitnodiging ontvangt, dan spreadsheet ( verkeerd voorbeeld ).

Plus een spreadsheet voor de kleine berekendingetjes. Dus als ik 15 eenmalige gegevens wil distilleren uit 4 getallen dan doe je dat maar lekker in een spreadsheet. Gebeurt het elke week dan wordt er wel een dbase model voor gemaakt zodat je alleen maar de 4 getallen hoeft in te voeren.

• littledreamer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025

littledreamer

Dingen enzo!

Computerwoorden.nl
Spreadsheet
Rekenprogramma waarbij gebruik gemaakt wordt van een groot veld dat verdeeld is in rijen en kolommen. In elk vak kan een getal, tekst of een formule worden geplaatst. Het aantal toepassingen voor spreadsheets is in wezen onbeperkt. Spreadsheets zijn ideaal voor het maken van ingewikkelde calculaties. Een andere naam voor een spreadsheet is ook wel rekenmatrix of elektronisch rekenblad.
Database
Gegevensbestand. Databank. Een hoeveelheid gegevens die in één of meer tabellen bij elkaar staan. Deze gegevens zijn geordend in records. De records bestaan weer uit een aantal velden. Met behulp van software kan men deze gegevens bekijken, sorteren, aanpassen, toevoegen en verwijderen. Deze software wordt een DBMS genoemd: een DataBase Management Systeem. Indien in de database verwijzingen zitten naar andere databases, spreekt men van een relationele database.

• JeroenE
  • Niet online
ik ben alleen op zoek naar een korte omschrijving van het "principiële" verschil tussen spreadsheets en databases.
Een database is bedoeld om (grote) hoeveelheden data gestructureerd op te slaan (meestal inclusief relaties). Een spreadsheet is bedoeld om (al dan niet complexe) berekeningen uit te kunnen voeren.

Vroeger was het verschil veel groter, tegenwoordig zijn de beide zaken naar elkaar toe gegroeid. Dat komt ook omdat veel mensen ze gebruiken waar ze "eigenlijk niet voor bedoeld zijn".*
Ik moet zeggen dat ik me niet kan herinneren dat ik iemand ben tegengekomen die een database heeft gebruikt als 'spreadsheet', maar dat ik kom het heel vaak tegen dat men een spreadsheet gebruikt als 'database'.

Voor kleine hoeveelheden data maakt het natuurlijk niet zo heel veel uit wat je gebruikt en in de meeste gevallen zal een spreadsheet wel makkelijker te gebruiken zijn. Je kan gewoon tikken en de data blijven zien. In een database pakket is dat meestal niet zo of moet je "ingewikkelde" commando's gebruiken.

Maar als je 3,4 miljoen orderregels hebt dan past dat niet meer in Excel en zal je dus echt 'betere' programmatuur moeten gebruiken.

* alhoewel er tegenwoordig natuurlijk gewoon een heleboel "database" functies in bijvoorbeeld Excel zit.

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Je kunt wel het verschil op applicatie niveau proberen duidelijker te maken:
Een spreadsheet is gericht om geavanceerde tabellen gegevens in op te slaan, met o.a. ondersteuning om formules en dergelijke in hokjes te zetten en zo ingewikkelde berekeningen te berekenen. O.A. dus zeer handig voor statistiek.
Een database is vooral gericht op het snel kunnen vinden van gegevens en kan érg geavanceerde zoekopdrachten aan. Voor databases is het gebruikelijk om hier een frontend voor te schrijven, speciaal voor het doeleinde waar de database voor gebruikt wordt, terwijl je bij een spreadsheet eigenlijk niet veel meer doet dan gewoon met excel werken.

Misschien zoek je zoiets?

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:46
Als ik het zou moeten beschrijven zou ik een database beschrijven als een kaartenbak zoals die vroeger in de bieb gebruikt werden. De kaarten met boekgegevens zijn geordend volgens een systeem en om ze terug te vinden kan op meerdere manieren door de bak heen zoeken. Zo'n bak met kaarten hoeft natuurlijk niet alleen boekgegevens te bevatten, maar patient gegevens of salaris gegegevens etc. Verzin wat leuks.

Een spreadsheet zou ik beschrijven als een kasboek. Een blad met rijen en kolommen waarin staat wat erin kwa geld in gaat, uit gaat en hoe dit zich verhoudt. Concrete voorbeelden lijken me denk ik overigens ook goed werken om het onderscheid te maken.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• JeroenE
  • Niet online
Waarschijnlijk kan je het beter dan wij. Jij kent die gebruikers en dus is het makkelijker in te schatten waar de grens ligt. Een 'tiepmiep' zal vaker Excel gebruiken voor lijstjes dan een doorgewinterde IT'er (hoop ik dan maar).

Het ligt er ook aan waar het voor is en welke andere software er beschikbaar is. Ik ga er altijd vanuit dat de meeste gebruikers geen database in elkaar zullen zetten. Ze kunnen het meestal gewoon niet! In Excel kan iedereen tikken...

Als je wil dat een database goed werkt kan je ook niet even 1-2-3 wat knutselen. Daar moet je wel even wat tijd aan besteden. De meeste mensen doen dat niet omdat het 'sneller' is om het even in Excel te doen.

Maar een grens is heel moeilijk te trekken. Als je iets een actie keer per maand doet is het waarschijnlijk niet lonend om er een databse voor te bouwen (tenzij het echt tijdrovend is om het in Excel te doen). Als je ieder uur een lijst wil draaien met steeds wisselende invoer en uitvoer dan ben je gek als je geen echte (database) applicatie gebruikt.

In kantooromgevingen is vaak een boekhoudpakket beschikbaar. Dat is meestal een database pakket. Als je daar al je klanten al in hebt zitten dan moet je niet handmatig een Excel lijstje bijhouden (al gebeurt dat desalniettemin vaak wel).
Ben je een beginnende ondernemertje wat net 3 klanten heeft dan kan je de gegevens net zo goed in Excel zetten (er van uitgaand dat je boekhouding is uitbesteed aan iemand die er verstand van heeft) en hoef je geen grote Oracle server te kopen om je klantenlijstje bij te houden.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Terror schreef op 07 november 2003 @ 14:45:
Als ik het zou moeten beschrijven zou ik een database beschrijven als een kaartenbak [...]
Een spreadsheet zou ik beschrijven als een kasboek.
Dát vind ik wel een hele goeie.

Ik ben trouwens op zoek naar een definitie van het verschil (dus niet van de beide componenten!) voor een algemene uitleg aan 30 medewerkers. Een aantal punten worden vastgelegd in een klein naslagwerk, o.a. voor nieuwe medewerkers, stagiairs, enz.. De doelgroep is dus niet helemáál bekend, daarom wil ik de uitleg min of meer neutraal houden.

Hoewel ik niet op zoek ben naar voorbeelden, vind ik de vergelijking tussen kaartenbak en kasboek wel erg goed.

Bedankt allemaal voor het meedenken (jeroene in het bijzonder) :)

Bloed, zweet & koffie

Pagina: 1