Toon posts:

WINNT4.0 en Compaq

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Compaq Deskpro Desktop 2000 5166MMX die ik als server wil laten dienen. Als besturingssysteem wil ik WINNT 4.0 Server gebruiken. Echter, bij de setup van Windows NT4 krijg ik op enig moment de melding dat er (naast de CD-ROM-speler) geen 'mass storage device' gevonden is en vraagt mij of ik een disk van de supplier heb waarop mogelijke drivers staan.Ik ben op www.compaq.com tevergeefs op zoek gegaan naar hardware drivers die dit probleem zouden kunnen verhelpen. Kan iemand mij helpen?

Verwijderd

weet je zeker dat de hd in orde is ?? kan je de hd wel met bijv een opstart schijf benaderen ? Heb je de kabels gecontroleerd ? eventuele master/slave instellingen staan goed ?

overigens is een 166 wel erug weinig voor NT. Je weet ook dat MS niets meer met NT doet en het niet meer ondersteund wordt ??

Verwijderd

Topicstarter
De hard disk is in orde (op dit moment staat er Win98 op). De HD zit op de Primary IDE-controller, en de CD ROM-speler op de Secundary IDE-controller.

Het is inderdaad geen supersnelle bak, maar ik ben op zoek naar een stabiel besturingsprogramma voor deze server, maar veel verstand van Linux/FreeBSD/etc. (NON-Windows) heb ik niet. Heb jij tips?

Verwijderd

Heb je misschien een SCSI Harde schijf in die PC zitten, die kan je gewoon onder DOS benaderen, maar als je Windows NT wilt installeren heb je een diskette nodig met de SCSI Kaart drivers. Dit moet je meteen in het begin met F6 installeren, dit geeft hij in het eerste scherm van WinNT aan...

Succes

• brummers
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-05 22:39
nt4 kan makkelijk op een 166 draait bij mij al een paar jaar.

Als ik vandaag over water loop, staat er morgen in de krant dat ik niet kan zwemmen

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht ben ik een enorme newbie..maar weet iemand waar ik die SCSI-kaart drivers kan vinden? Mijn dank is (uiteraard) groot!

Verwijderd

Hoe probeer je te installeren ? Via de setup cd te booten ?
Als je het op een andere manier doet, kan het zijn dat het filesysteem problemen gaat geven (nt kan geen fat32 lezen of herkennen).

Ook die scsi drivers zul je niet nodig hebben, aangezien je harde schijf geconnecteerd is met de primary ide

*edit weges typos*

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 14:31 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 14:16:
De hard disk is in orde (op dit moment staat er Win98 op). De HD zit op de Primary IDE-controller, en de CD ROM-speler op de Secundary IDE-controller.

Het is inderdaad geen supersnelle bak, maar ik ben op zoek naar een stabiel besturingsprogramma voor deze server, maar veel verstand van Linux/FreeBSD/etc. (NON-Windows) heb ik niet. Heb jij tips?
Het hangt ervan af wat je met je server wilt gaan doen. Mijn persoonlijke mening is dat je nu een porche motor in een eend zet; wel leuk maar niet effectief.

[edit] en tuurlijk werkt het; het kan zelf een uitdaging zijn en daar is niets mis mee maar verwacht geen wonderen

Linux zal waarschijnlijk een betere performance geven. Ik heb webmin gebruikt om de machines te administeren (RedHat maar werkt op alle versies) en is erg makkleijk. Als je een "universele server" wilt hebben is dit misschien iets (zelf geen vervaring mee) http://www.distrowatch.com/table.php?distribution=esmith

Overigens is de eerder gegeven tip over SCSI een goede; Heb je SCSI ??

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 14:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 14:26:
Hoe probeer je te installeren ? Via de setup cd te booten ?
Als je het op een andere manier doet, kan het zijn dat het filesysteem problemen gaat geven (nt kan geen fat32 lezen of herkennen).

Ook die scsi drivers zul je niet nodig hebben, aangezien je harde schijf geconnecteerd is met de primary ide

*edit weges typos*
TS heeft er nu windows 98 op. Lijkt me dat fat32 geen issue is ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 14:26:
Wellicht ben ik een enorme newbie..maar weet iemand waar ik die SCSI-kaart drivers kan vinden? Mijn dank is (uiteraard) groot!
Hmmm ik blijf quoten ....

Je hebt eerder geschreven dat je een IDE drive hebt dur *geen* SCSI. Die drivers heb je dan dus ook niet nodig.....

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 13:58
TS heeft er nu windows 98 op. Lijkt me dat fat32 geen issue is ?
Juist wel ! :/

Win98 maakt meestal gebruik van FAT.
Als je echt alleen NT erop wil zetten, dan zou ik als eerst ALLE partities weggooien. Daarna pas installeren en tijdens de installatie formatteren.

Hoe installeer je? Win98->NT cd erin en hoppa?
Of heb je 3 diskettes gemaakt (aan te raden).

let the past be the past.

Verwijderd

Ter ondersteuning van het FAT32 verhaal (maar TS kan ook gewoon FAT16 hebben, en dat kan NT zonder probleem aan) :

http://gathering.tweakers...sage/16985207#ntfsvsfat32

law_ewing : ik kan je aanraden de FAQ eens na te lopen, met name opslag media en controllers.

De tip om eerst alle partities weg te gooien is een goede en zou standaard practice moeten zijn bij de installatie van een OS op een systeem wat geen multiboot moet worden. Begin dus met een schoone lei en gooi de bestaande partities weg

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 21:57

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 15:26:
(maar TS kan ook gewoon FAT16 hebben,
10 tegen 1 dat TS fat32 heeft op z'n Deskpro. En daar kan NT4 niet mee overweg.
De tip om eerst alle partities weg te gooien is een goede en zou standaard practice moeten zijn bij de installatie van een OS op een systeem wat geen multiboot moet worden. Begin dus met een schoone lei en gooi de bestaande partities weg
En dát zal wsl het hele probleem idd oplossen. Ff beginnen met een leuke FAT16 partitie (bij problemen makkelijk toegankelijk dmv een dosfloppy) en als eea lekker werkt overstappen op NTFS.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:38
Het is voor al een tijdje geleden, dat ik Win NT heb geïnstalleerd.
Voor zover ik weet, draait het zelfs al op een 486 met 16 MB.

Win NT kent alleen NTFS en FAT16.
En voor zover ik weet, moet je je HD eerst locken. Hiervoor typ je op de command prompt: C:\ lock c:

Je krijgt de vraag, of je het zeker weet. Tuurlijk weet je het zeker.

Kopieer nu de complet I386 map naar je HD. Als dit gebeurt is, ga je naar de I386 map. ( c:\cd i386 ).
Typ nu: winnt /b (hiermee slaat hij het maken van opstart diskettes over).

Nu zou Win NT moeten gaan werken / installeren!!

( misschien een optie: install Win2000 server. Draait ook op een 166 MHz, maar is een stukje stabieler !! )

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
nextware schreef op 07 november 2003 @ 16:52:
( misschien een optie: install Win2000 server. Draait ook op een 166 MHz, maar is een stukje stabieler !! )
Maak daar maar van win2k kruipt op een 166MHz en stabieler dan NT4 is win2k ook zeker niet.

Verwijderd

Topicstarter
Was ff vergeten dat Winnt40 geen FAT32 ondersteunt (terwijl de HD wel met die clustergrootte was geformatteerd). Kan het echt zo zijn dat de Setup daarom mijn hele hd niet ziet als Mass Storage Device?

Verwijderd

Topicstarter
SPee schreef op 07 november 2003 @ 14:55:
[...]

Juist wel ! :/

Win98 maakt meestal gebruik van FAT.
Als je echt alleen NT erop wil zetten, dan zou ik als eerst ALLE partities weggooien. Daarna pas installeren en tijdens de installatie formatteren.

Hoe installeer je? Win98->NT cd erin en hoppa?
Of heb je 3 diskettes gemaakt (aan te raden).
Heb inderdaad gewoon de NT cd erin gedaan en 'hoppa'. Tijdens de Setup maakt hij de drie 'setup-disks' aan.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je zeker alle gegevens van je PC (dus alle harddisks) af mag hebben, dan zou je [google=http://www.russelltexas.com/delpart.htm]delpart[/url] kunnen proberen vanaf een DOS diskette. Deze wist dan wel alle gegevens van je harddisk, en daarmee sluit je een eventueel partitionerings probleem uit.

Wat misschien verstandiger is, is om in je huidige Windows98 installatie te kijken aan welk 'device' je harddisken nu hangen, zodat je daar ook duidelijk over hebt :)

Verder wil ik je nog even vragen als je de laatste bent die in het topic gereageerd heeft, zou je dan je laatste bericht willen wijzigen, als het korter is dan 24 uur geleden, in plaats van een nieuw bericht toe te voegen :)
Pagina: 1