ATI Radeon 9700 Pro - Kopen of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zodiac
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 20:39
Waarschuwing - In-slaap-val niveau redelijk hoog.

First things first, hoi, ik ben nieuw op dit forum.

Oke, aangezien niemand dat een zak interesseert heb ik een vraag.

Ik ben van plan om mijn videokaart te vervangen met een wat nieuwer model. Maar hier loop ik al vast. Met mijn beperkte videokaartkennis begrijp ik dat de ATI Radeon 9800 XT een van de snelste, zo niet DE snelste kaart is op dit moment, naast de nVidia Geforce FX 5950 Ultra. Echter, ik ben niet van plan om €590,- (Of zoiets) te gaan spenderen aan apparatuur waarmee ik toch alleen maar mee game…

Dus heb ik besloten om de ATI Radeon 9700 Pro te kopen. Alleen, ik blijf me afvragen:

Is dit een redelijke beslissing, of is het gewoonweg dom?

Oh ja, voordat ik hier kwam heb ik eens de Geforce FX 5600 Ultra gekocht en de 52.16 Detonators geïnstalleerd. Het spel wat ik speelde (HomeWorld II) liep op 1024 x 768 (Settings maximaal, geen schaduwen) gewoonweg kut, totaal niet wat ik verwachtte. Toen heb ik deze ingeruild voor een ATI Radeon 9600 Pro en met de 3.8 Catalysts geïnstalleerd. Deze presteerde veel beter met HW II, maar toch niet zoals ik wil (Voor de mensen die het spel kennen – Grote gevechten werden gevochten met 12 FPS). Het rare was, UT 2003 draaide perfect op 1024 x 768 met alle settings op high. Een score van 107 met de Benchmark.exe die je kunt draaien met dat spel…

PC specificaties

CPU – AMD Athlon 1900+
Geheugen – 384 MB SDRAM
Moederbord – ASRock K7VT2 met maximaal 4x AGP en de laatste drivers
Geluidskaart – Sounblaster Live! 1024 met laatste driverpack
OS – Windows XP Professional SP1 en DX 9.0
Oude videokaart – Geforce 2 MX 400

Ik weet het, rare combinaties, maar ja, studenten staan niet bekend om hun rijkdom :)

Alvast bedankt voor jullie advies…

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Over het wel of niet kopen van de 9700 loopt al een topic in VB:

Radeon 9700 - Nu toeslaan of wachten

LinkedIn
Instagram

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 22:02

Shunt

Boe

tip ga geen 200 euro uit geven aan een dure vidkaart terwijl je nog met pc 133 geheugen zit
spaar door en upgrade eerst je pc
mijn geforce 4 ti 4400 draait home world 2 nog goed op 1200 900
dus de vidkaart is niet je bottle nek maar je pc zelf
ReemF schreef op 07 november 2003 @ 14:08:
Over het wel of niet kopen van de 9700 loopt al een topic in VB:

Radeon 9700 - Nu toeslaan of wachten
daar gaat het niet echt over ;)
zo ver ik het lees vraagt hij of dit wel verstandig is incombie met deze pc ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Shunt op 07-11-2003 14:11 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Zodiac
Wow.. Snelle reacties hier...

Enniehoe, jullie hebben allebei gelijk, en bedankt voor de link. Ik dacht al, er moet wel een topic hier over zijn, maar * Zodiac lui :P

Enne... Mja... Kweenie... Geen zin om mn PC te upgraden. Kan ik weer mobo vervangen, weer geheugen erin en mn geld is weer op.

Ik wil gewoon een videokaart waaraan ik weer 2 jaar lol heb, en dat wanneer ik mijn PC upgrade de kaart daarvan ook profiteert... En niet als een doorgedraaide idioot de nieuwste van de nieuwste shit in huis halen.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 22:02

Shunt

Boe

Zodiac schreef op 07 november 2003 @ 14:18:
Wow.. Snelle reacties hier...

Enniehoe, jullie hebben allebei gelijk, en bedankt voor de link. Ik dacht al, er moet wel een topic hier over zijn, maar * Zodiac lui :P

Enne... Mja... Kweenie... Geen zin om mn PC te upgraden. Kan ik weer mobo vervangen, weer geheugen erin en mn geld is weer op.

Ik wil gewoon een videokaart waaraan ik weer 2 jaar lol heb, en dat wanneer ik mijn PC upgrade de kaart daarvan ook profiteert... En niet als een doorgedraaide idioot de nieuwste van de nieuwste shit in huis halen.
als je nu een radeon 9700 koopt dan merk je er met je huidige pc haast geen verschil in

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Zodiac
...

Zie net dat 9800 SE maar €230,- kost... ARGH! WAT MOET IK NOU DOEN?

Dat die lui van Tweakers.net nog niet gek zijn geworden van alle verschillende versies out there...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:37

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

In de changelog van de catalist 3.9 staat dat ze wat issues met homeworld II hebben opgelost (afaik). Waarschijnlijk draait ie met de 9600 en 3.9 een stuk beter. Het lijkt me sowieso een beetje suf om een 9700 te kopen als je al een 9600 hebt. Zoveel ga je er niet op vooruit.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Het verschil tussen ut2003 en HW zit hem in de AI.
Op het moment dat er grote gevechten uitbreken heeft je pc zelf het te moeilijk.
wat meer geheugen zou een goed start zijn, maar dan nog bereik je niet veel op 133mhz, zoals al eerder gezegd.
Een Radeon 9500/9600 zou al voldoende moeten zijn voor dit systeem.

• Vincentio
  • Niet online
Hmm waarom zoveel geld uitgeven als je geheugen het niet aankan?
9800SE is zo goed als niet meer leverbaar, alleen interresant in het geval de soft-mod werkt. Standaard trager dan een 9700pro.

Maar je hebt toch niks aan meer dan een 9600pro.
Ik had een 9700pro met PC133 geheugen en een AXP2000+ en dan zie je dat je fps super gelimiteerd wordt door je geheugen....
Zelfs op het moment dat ik met het geheugen op 145mhz draaide.

Verwijderd

Ik vraag me af of zijn geheugen de bottleneck is hoor. Ik draai zelf ook met een GF2-MX, maar wel met PC2700 mem (voor zover dát zin heeft met een XP1800+). En ik weet zeer zeker dat mijn processor en geheugen gapend liggen te wachten tot mijn videokaart is een keertje klaar is :(
Als hij sneller geheugen er in prikt is nog steeds die GF2 de slome donder in het geheel, als je het mij vraagt. Zelf zou ik ook voor de 9700Pro gaan.

/edit: wat gek dat ie nog steeds zo traag was met de 9600Pro. Zeker weten dat er niets anders aan de hand was? Als je veel AI hebt kan ik me wel voorstellen dat je processorkracht snel te weinig is.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 14:38 ]

• Zodiac
Dus de conclusie:

Tenzij ik mijn geheugen en dus moederbord upgrade, kom ik niet eens in de BUURT van de kracht van een 9700/9800…

Man man man… Wat een tyfus gedoe. Vroeger was het zoveel makkelijker… 3DFX Voodoo 1 kopen, inprikken en gamen maar… * Zodiac wilt z'n speentje :'(

Verwijderd

hmz.. ik ben ook op zoek naar een nieuwe videokaart. Reden is, ik heb nu een P4 @1600, 256MB sdram @133 en een GF2 MX400 64MB sdram. En voor RTCW-ET is het niet echt super.

Ik ben ook een scholiertje en dat betekend, weinig money. MAAR, ik heb begrepen dat mijn videokaart een beetje het probleem is. ik ga echt geen ATI Radeon 9800 PRO kopen!! geen geld voor, maar een beetje low budget, en redelijke prestatie zodat ik de eerste 6 mnd ofzo nog ff redelijk vooruit kan.

Zat te denken aan een

Asus GeForce V9560 FX5600 Ultra TD 128MB

aangezien de prijs 142 is:
http://www.tweakers.net/pricewatch/57635

en ondertussen nog een reepje sdram erin plaatsen natuurlijk.

Goed idee of niet?

• Zodiac
Wacht! Ik doe het zo! Ik koop een 9800 SE. Boeit mij dat geheugen? En wanneer ik upgrade boost dat gelijk mijn 3D kaart! Hoop ik...

En Boogie: Lees mijn eerste post eens: Ik had geen goede ervaring met de 5600 Ultra.

Verwijderd

Zodiac schreef op 07 november 2003 @ 14:59:
Wacht! Ik doe het zo! Ik koop een 9800 SE. Boeit mij dat geheugen? En wanneer ik upgrade boost dat gelijk mijn 3D kaart! Hoop ik...

En Boogie: Lees mijn eerste post eens: Ik had geen goede ervaring met de 5600 Ultra.
ja, maar dat was met HW II, dat spel boeit mij niet, ik speel eigelijk alleen nog maar on-line RTCW-ET. Dus zeer verschillende spellen. en ga me niet vertellen dat het er niet beter op word om van een GF2 MX400 na een FX5600 Ultra te gaan.. :P

*edit* heb alles doorgelezen van tevoren voordat ik post, ook die van 'nu toeslaan of wachten' ook al.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 15:17 ]

• Zodiac
Mja, IDD... Had het moeten testen met UT 2003... Maar ik had haast toen. Tsja, je ziet maar :) Vertel wel even je ervaringen. Kwil graag weten hoe de kaart het doet.

• Vincentio
  • Niet online
FX5600 is dus echt crap. Bekijk oa de HL2 benches maar. Momenteel beste prijs/kwaliteit is met stip de R9600pro. Daar komt geen enkele kaart maar enigzins in de buurt.

Zodiac. Die 9800SE is misschien even goed als de 9600pro. Hij is gewoon echt slechte low budget uitvoering. Alleen met mazzel presteert ie nog enigzins redelijk.

Verwijderd

Voor Boogie_man lijkt mij een lekker cheape Ti4200 wel een geschikt kaartje.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 15:35:
Voor Boogie_man lijkt mij een lekker cheape Ti4200 wel een geschikt kaartje.
uileg pleaze.. die is goedkoper dan wat ik wil, maar haal ik daar ook net zoveel uit met mijn comp. als de fx5600 ultra? ik draai wel op 4x maar dat maakt niet zo heel erg veel uit met deze oudere hardware.. (toch?!)

Verwijderd

FX5600 Ultra en TI4200 verschillen sowieso niet veel in prestatie. P4 1600 + sd-ram, dan merk je tussen de 2 helemaal niet zo veel verschil, behalve in de portemonee (TI4200 is stukje goedkoper) en in DX9 games (FX5600 is dan uiteraard wel wat beter, al weet ik niet in hoeverre dat verschilt met de TI4200)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Onder de 200 euro koop je een leuk pc3200 mobo + geheugen. Ga je meer plezier aan beleven dan een andere videokaart. Je hele systeem-prestaties gaan omhoog.
Kan je later er altijd een snellere cpu en/of videokaart ingooien.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Madrox schreef op 07 november 2003 @ 15:52:
Onder de 200 euro koop je een leuk pc3200 mobo + geheugen. Ga je meer plezier aan beleven dan een andere videokaart. Je hele systeem-prestaties gaan omhoog.
Kan je later er altijd een snellere cpu en/of videokaart ingooien.
heb een vervelende Dell computer, en heb begrepen op Dell site dat voeding ook vervangen moet worden, weer iets meer kosten. Dan heb ik nog steeds die P4 1600 en een GF2 MX400.

Denk je nou echt dat mijn fps omhoog gaan door dat te vervangen? als ik eenmaal in het spel zit, gaan op bepaalde momenten mijn fps grondig naar beneden en betekend dat het kaartje het volgens mij moeilijk heeft.

Het laden van levels duurt wel lang, en dat zou dan wel sneller gaan, maar daar leer ik wel mee leven.. ;)

thnx anyway

• Zodiac
Ow ja!!!! De fucking voeding :S Heb maar 250 watt, en zal wel 300 watt moeten zijn! Mofo unElite...

Weet je wat? Ik doe het niet. Ik ga gewoon naar de Paradigit hier in Maastricht, koop een 300 watt voeding, 512 MB DDR geheugen en wacht een maandje of 3 voor ik een kaart koop. Hopelijk zijnde 9800s dan weer gedaald in prijs.

Verwijderd

Als je een Socket 423 P4 hebt dan valt moederbord + geheugen upgraden naar pc3200 ook af, toch?

• Zodiac
Boogie, is er een Paradigit in de buurt bij je? Doe anders het volgende:

Koop wat geheugen, en de kaart die je wilt. Installeer beide. Haal nu eens het geheugen weg, en kijk eens wat het verschil is. En doe eens het omgekeerde. Pak het product wat de meeste snelheid oplevert en breng de ander terug.

Waarom Paradigit? Omdat je bij hun 2 weken lang een product mag uitproberen en kan terugbrengen en waarna je vervolgens je geld terug krijgt.

• Vincentio
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 16:04:
[...]

heb een vervelende Dell computer, en heb begrepen op Dell site dat voeding ook vervangen moet worden, weer iets meer kosten. Dan heb ik nog steeds die P4 1600 en een GF2 MX400.

Denk je nou echt dat mijn fps omhoog gaan door dat te vervangen? als ik eenmaal in het spel zit, gaan op bepaalde momenten mijn fps grondig naar beneden en betekend dat het kaartje het volgens mij moeilijk heeft.

Het laden van levels duurt wel lang, en dat zou dan wel sneller gaan, maar daar leer ik wel mee leven.. ;)

thnx anyway
Bij jou is momenteel de limiterende factor je grafische kaart.
Maar een Ti4200/4400 is zat als je geen AA en AF gebruikt. Anders is een Radeon 9600pro de logische keuze.

edit:
Zat als in, dat is zo'n beetje de kaart waarna je geen verschil meer merkt als je nog sneller koopt. Als je nieuw sys koopt, ja dan wordt de kaart weer de limiet...

Overigens zou ik als ik jou was eerder een Ti4200/4400/4600 of een Radeon 9600pro kopen dan een FX5600. Deze komt er in benches toch aardig slecht vanaf en vooral in prijs/kwaliteit perspectief.

[ Voor 19% gewijzigd door Vincentio op 07-11-2003 18:50 ]

• bogaards
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat de radeons betreft: de Radeon 9500pro is in de meeste (lees: vrijwel alle) spellen nog steeds sneller dan de 9600pro.

Het mooiste zou dus zijn als je die voor een zacht prijsje kan vinden. Ikzelf heb er net eentje gekocht die ze bij gistron in de koopjeshoek hadden staan (was demo exemplaar geweest, mar wel gewoon garantie). Kostte me € 123 thuisbezorgd en hij bevalt bijzonder goed.

Een 2e hands 9500pro (wel de pro nemen!) is dus voor jou ook een prima optie!

Verwijderd

Van een gewone 9500 kun je een gewone 9700 maken, alleen zijn de 9500 (pro) toch niet meer zo goed verkrijgbaar?
Pagina: 1