Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[scsi sca-converter + LED's] wat hulp nodig

Pagina: 1
Acties:

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb hier een aantal scsi sca converters voor achterop SCA schijven om ze aan een 68 pins kabel te hangen, en nu zit er op elke converter een jumper positie voor het aansluiten van een led die de activiteit aangeeft.

Nu heb ik nog wat leds over, van een inkoopactie :) en die wil ik er graag aanhangen, niet omdat ik ledjes super cool vind, maar ik vind het wel handig om te zien wat mijn schijven doen.

Stel ik heb deze blauwe leds, 3000MCD, 4 volt en 20Ma

Voordat ik ze er aan hang wil ik wel graag weten of dat zonder problemen kan, als ze maar werken, ze hoeven niet superfel ofzo.

Nu zit op de converter al een weerstand, goud-bruin-rood-rood.

Dus ik neem aan dat deze leds wel gaan werken , maar gewoon niet op hun MAX felheid (wat ik ook liever niet heb) Weet iemand toevallig wat voor stroom en voltage er bij zo'n scsi sca connector aanwezig zijn?

En klopt het dat je de lange, positieve poot van een LED aansluit op het pootje van de sca connector waar de weerstand aan hangt (zie rooie pijl)

Dit is de converter:

Afbeeldingslocatie: http://130.161.82.10/gladiool/sca_converter.jpg

specs

Verwijderd

rood, rood, bruin, goud = 220 Ohm
De weerstand zit aangesloten op de +5V

Hierdoor is de ledspanning 3,3V waardoor je 4V ledjes het wellicht niet doen (als de 4V staat voor de drempelspanning) - behalve als die 4V staat voor de maximumspanning. In dat laatste geval zal het ledje wél gewoon werken, maar iets zwakker.
Kortom: gewoon even uitproberen.

Voorbeeld van een 3000 MCD blauw/witte led
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/LED%20WIT%205MM%203000%20MCD-Conrad-153855.jpgConrad: Artikelnr. 153855 / € 4,27

Nominale voedingsspanning: 3,6 V
Maximale voedingsspanning: 4V
Voedingsstroom: 20mA
Het ledje in het bovenstaande voorbeeld zal wel gewoon werken op die SCA connector, de 4V aanduiding staat nl. voor de maximale voedingsspanning terwijl het ledje een drempelspanning heeft van ongeveer > 2V.

Om jouw ledjes op 20mA/4V aan te sturen moet je de 220 Ohm weerstand wijzigen in een 56 Ohm weerstandje.

korte pootje is de kathode, lange pootje is anode.
Kathode is Negatief, de Anode Positief -> KNAP

Dus je sluit inderdaad het lange pootje aan op de voorschakelweerstand.

Zie ook CME Led Faq
Weet iemand toevallig wat voor stroom en voltage er bij zo'n scsi sca connector aanwezig zijn?
+5V en +12V van de molex, en 3,3V bij de ledconnector.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 16:02 ]