[FreeBSD] postfix krijgt geen externe mail

Pagina: 1
Acties:

• PjotrP
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-04 08:04
Ik heb thuis een lokaal netwerk (192.168.2.x) dat via mijn FreeBSD-server contact maakt met 'Wanadoo-Internet'.
Op mijn server heb ik Postfix & courier-imap geinstalleerd. Ik wil graag mail ontvangen voor user@porthome.nl en heb hiervoor de volgende dns-instellingen gemaakt:
Naam Type Data
porthome.nl A 62.234.123.153
router A 62.234.123.153
www A 62.234.123.153
porthome.nl MX router.porthome.nl

Ik heb dus een MX-record en een aantal A-records.

Als ik mail verstuur naar user@porthome.nl met de SMTP-server van mijn FreeBSD server, komt de mail goed aan (de hele mail-afhandeling gebeurt op de server zelf).
Als ik de mail verstuur via een een andere SMTP-server (bijv. die van Wanadoo), dan komt mijn mail niet aan. Ik krijg geen bounce, zie niks in de log-files van mijn server, etc.
Wat moet ik doen om externe mail te kunnen ontvangen?

Zonnepaneel installateur

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:16
>>Wanadoo-Internet'.

Wanadoo cable? Daar wordt poort 25 inbound geblokkeerd en zul je never nooit mail binnenkrijgen via SMTP :) (Dat is de reden dat ik bij ze weg ben gegaan :X)

[ Voor 7% gewijzigd door MikeN op 07-11-2003 12:15 ]

• PjotrP
pff, dit meen je niet. Ik heb een premium-account, dan moet ik toch gewoon een smtp-server kunnen draaien??
Als dit echt zo is, zit ik mooi met de gebakken peren. Mijn abonnement is namelijk een paar weken geleden stilzwijgend verlengd met een jaar.

Biedt het niet doorlaten van data over port 25 overigens geen mogelijkheden om het contract per direct op te zeggen?

Zonnepaneel installateur

• MikeN
PjotrP schreef op 07 november 2003 @ 12:18:
pff, dit meen je niet. Ik heb een premium-account, dan moet ik toch gewoon een smtp-server kunnen draaien??
Dat vond ik ook, en daarom ben ik maar weggegaan.
Als dit echt zo is, zit ik mooi met de gebakken peren. Mijn abonnement is namelijk een paar weken geleden stilzwijgend verlengd met een jaar.
:X :X die nieuwe voorwaarden ook... ik zat destijds gelukkig maar met 1 maand opzegtermijn.
Biedt het niet doorlaten van data over port 25 overigens geen mogelijkheden om het contract per direct op te zeggen?
IMHO wel, maar volgens mij denkt wanadoo daar anders over. Er zijn ook mensen die hebben geprobeerd poort 25 open te krijgen, ze hebben nooit antwoord op die mailtjes gehad. (Overigens liggen er ook nog 2 abuse meldingen van mij bij euronet/wanadoo, reageren ze ook doodleuk niet op)

Verwijderd

chello flikt hetzelfde kunstje, maar als je als relay mail.wanadoo.nl (iig hun mailserver) werkt het perfect. Ik heb er mail.chello.nl voor opgegeven

--edit--

nutteloze post want dat was voor het verzenden, had niet goed gelezen 8)7

maar mss kan postfix wel eenzelfde soort kunstje voor het ontvangen

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 12:43 ]

• MikeN
Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 12:41:
chello flikt hetzelfde kunstje, maar als je als relay mail.wanadoo.nl (iig hun mailserver) werkt het perfect. Ik heb er mail.chello.nl voor opgegeven
Het is te proberen, maar aangezien de TS zegt dat via de SMTP server van wanadoo versturen niet werkt, en mijn ervaring hetzelfde is, denk ik niet dat het gaat werken :|

• PjotrP
Bedoel je de optie in usr/local/etc/postfix/main.cf:
relay_domains = ....

of ergens anders?

EDIT: vond het al een rare post van tuinkaboutertje; ik probeer het wanadoo-contract zsm op te zeggen, lijkt me de enige mogelijkheid.

[ Voor 43% gewijzigd door PjotrP op 07-11-2003 12:47 ]

Zonnepaneel installateur

Verwijderd

Uit /etc/postfix/main.cf (op een debian bak)

# appending .domain is the MUA's job.
append_dot_mydomain = no
myhostname = computerdokter-groenlo.nl
alias_maps = hash:/etc/aliases
alias_database = hash:/etc/aliases
myorigin = /etc/mailname
mydestination = computerdokter-groenlo.nl, bellebloazers-eibergen.nl localhost.nl, localhost
relayhost = mail.chello.nl
mynetworks = 127.0.0.0/8 192.168.0.0/24
mailbox_command = procmail -a "$EXTENSION"
mailbox_size_limit = 0
recipient_delimiter = +

• MikeN
Hij bedoelde helaas iets anders :+
Maar wat is te proberen is de "planet internet manier". Hierbij stel je een smtp server van planet in als eerste MX record en je eigen mailserver als tweede MX record en planet fixt het dan verder. Maar ik weet wel bijna zeker dat dit niet werkt bij wanadoo.

Er zit volgens mij niets anders op dan:
• Van provider te wisselen.
• Wanadoo te spammen tot je erbij neervalt met het verzoek je een volledige internetverbinding te geven.
• Een andere host te zoeken welke je mailverkeer over een andere poort wil forwarden (heb ik in de week met gesloten poort 25 gedaan, daarna zat ik bij xs4all)

Verwijderd

Wat gaat je provider worden dan ? daar al over nagedacht?

Volgens mij is Demon wel een leuke provider, maar kweet niet of je adsl wilt. Heel veel mensen lopen te zeiken over chello, maar ik vind dat ze het prima doen. Mss een alternatief. Nadeel daarvan is dat je trage upload hebt, daarom ga ik demon nemen zogauw het bij mij beschikbaar is (groenlo)

• PjotrP
Dit is wat nmap-aangeeft met een scan van de externe interface van mijn computer, vanaf een andere computer op het internet:
pieter@pascal:pts/0(5) nmap 62.234.123.153 ~ 11:49

Starting nmap 3.27 ( www.insecure.org/nmap/ ) at 2003-11-07 12:49 MET
Interesting ports on c3eea7b99.cable.wanadoo.nl (62.234.123.153):
(The 1608 ports scanned but not shown below are in state: closed)
Port State Service
21/tcp open ftp
22/tcp open ssh
25/tcp filtered smtp
80/tcp open http
135/tcp filtered loc-srv
136/tcp filtered profile
137/tcp filtered netbios-ns
138/tcp filtered netbios-dgm
139/tcp filtered netbios-ssn
143/tcp open imap2
445/tcp filtered microsoft-ds
1080/tcp filtered socks
3306/tcp open mysql
8080/tcp filtered http-proxy
10000/tcp open snet-sensor-mgmt

Port 25 wordt gefilterd; ik draai geen firewall en postfix bindt op alle interfaces, dus het lijkt er idd op dat port 25 door wanadoo wordt gefilterd. Intern staat port 25 namelijk wel open...

Als er oplossingen zijn hoor ik het graag, maar ik vrees het ergste.

Zonnepaneel installateur

• MikeN
Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 12:51:
Wat gaat je provider worden dan ? daar al over nagedacht?

Volgens mij is Demon wel een leuke provider, maar kweet niet of je adsl wilt. Heel veel mensen lopen te zeiken over chello, maar ik vind dat ze het prima doen. Mss een alternatief. Nadeel daarvan is dat je trage upload hebt, daarom ga ik demon nemen zogauw het bij mij beschikbaar is (groenlo)
offtopic:
Ja, hij heeft nu wanadoo cable en gaat over op chello 8)7 Volgens mij gaat dat niet lukken :p

Verder is Demon niet overal leverbaar :|

Zullen we van dit topic maar geen provider advies topic maken? 8)7
PjotrP schreef op 07 november 2003 @ 12:53:Als er oplossingen zijn hoor ik het graag, maar ik vrees het ergste.
Enige oplossing met behoud van je huidige wanadoo zooitje is iemand zoeken die je mail voor je wil ontvangen en door wil sturen naar jou via een andere poort.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeN op 07-11-2003 12:55 ]

• PjotrP
Ik ben er nog niet uit, maar alvast dank voor de hulp.

Ik heb met Casema gebeld en wil mijn contract graag per direct opzeggen; de dame aan de telefoon kon mij niet vertellen of dit mogelijk is, ik moest maar een brief sturen.
Verder heb ik een mailtje gestuurd naar mijn domein-registratie bedrijf met de vraag of ze mijn mail kunnen forwarden naar een arbitraire port.

Ben benieuwd wat het wordt, 'k zal binnenkort de uitkomst posten.

Zonnepaneel installateur

Pagina: 1